Tik laiko klausimas, kada kibernetinėje erdvėje siaučiantys programišiai įsilauš į komercinių orlaivių sistemas ir ims užgrobinėti lėktuvus, taip sukeldami katastrofinio masto nelaimes, teigiama JAV vyriausybės išplatintame pranešime.
© Shutterstock

Federalinei vyriausybei pavaldi tyrimų agentūra pateikė ataskaitą, kurios išvadose atkreipiamas dėmesys į visuotinai komercinės paskirties orlaiviuose naudojamų sistemų pažeidžiamumą dėl piktavališkos programišių veikos, rašo „DailyMail“.

Apie minėtos ataskaitos turinį informavo naujienų portalas „Motherboard“.

Jos sudarytojų atliktas tyrimas – tai dar pernai pradėtos analizės tąsa. Akstiną jai davęs įvykis – keleto saugos specialistų inscenizuotas nuotolinis įsilaužimas į „Boeing 757“ sistemą, kurio pilotai neužfiksavo.

Lėktuvą tada sugebėjo „užgrobti“ įvykių kibernetinėje erdvėje tyrimais užsiimantis Robertas Hickey iš JAV nacionalinio saugumo departamento. Keleivinio lainerio kontrolę jis perėmė orlaiviui riedant kilimo ir tūpimo taku Naujojo Džersio Atlantik Sičio oro uoste.

Su kai kuriomis 2016-aisiais įvykdytos operacijos detalėmis R. Hickey supažindino pernai Virdžinijoje vykusios „CyberSat“ konferencijos dalyvius.

„Į lėktuvą nusitaikėme 2016 m. rugsėjo 19 d. Po dviejų dienų man pavyko nuotoliniu būdu be niekieno pagalbos į jį įsilaužti. Lėktuve bendrininkų neturėjau – viduje nebuvo nė vieno grėsmę saugumui neva galėjusio sukelti asmens. Pats dirbau per atstumą ir naudojau įprastas priemones, galinčiaus prasibrauti per saugos užkardas. Štai kaip pavyko įsilaužti į orlaivio sistemas“, – pasakojo R. Hickey.

Pasak R. Hickey, su juo dirbusi komanda naudojo tam tikras radijo ryšiu veikiančias komunikacijos priemones. Vis dėlto visų įsilaužimo detalių specialistas neatskleidė.

JAV energetikos departamentui priklausančios Ramiojo vandenyno nacionalinės laboratorijos (PNNL) mokslininkai parengė pristatymą, kuriame buvo panaudoti brėžiniai, grafikai ir skaidrės. Atliekant tyrimus buvo bendradarbiaujama su Nacionalinio saugumo departamentu.

Per pristatymą buvo užsiminta ir apie daugiau bandymų įsilaužti į keleivinių orlaivių sistemas.

„Skraidomosios transporto priemonės nelaimės pasekmės yra daug tragiškesnės [nei įprastos]“, – nurodoma ataskaitoje. „Tik laiko klausimas, kada įvyks kibernetinis įsilaužimas į kurio nors oro vežėjo sistemą“, – teigiama į pristatymą įtrauktame dokumente.

Bene didžiausią nerimą sukėlė teiginys, kad šiuo metu eksploatuojamuose orlaiviuose neįdiegtos būtinosios kibernetinės saugos priemonės, galinčios efektyviai užkirsti kelią programišių atakoms.

„Šiuolaikinės komercinės aviacijos pamatu tapo pasitikėjimu pagrįsta struktūra. Daugelyje šuo metu naudojamų komercinių orlaivių neįdiegta beveik jokių arba apskritai jokių kibernetinės apsaugos priemonių“, – skelbiama Nacionalinio saugumo departamento pateiktoje ataskaitoje.
Portalui „Motherboard“ perduotame pranešime šio departamento atstovai nurodė, kad į kibernetinę saugą aviacijoje žiūrima labai rimtai, o siekiant identifikuoti ir eliminuoti labiausiai pažeidžiamas vietas bendradarbiaujama ir su mokslininkais, ir su [sagos sistemų] tiekėjais.

„Aviacijos pramonė, įskaitant gamintojus ir oro vežėjus, jau investavo dideles sumas į kibernetinę saugą, be to, įteisino išsamaus testavimo ir priežiūros procedūras, galinčias padėti sumažinti riziką“, – nurodoma pranešime.

„Boeing“ yra pagrindinis amerikiečių civilinės paskirties orlaivių gamintojas. Įmonės atstovai nurodė, kad „savo orlaiviuose veikiančias kibernetinės saugos priemones „Boeing“ laiko patikimomis“. „Svarbiausias sistemas nuo įsilaužimo saugo daugiasluoksnė infrastruktūra: programinė ir aparatinė įranga, aparatūra, tinklo architektūros priemonės ir kt.“ – nurodė „Boeing“.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

„MG Baltic“ byla. Šimašiaus kabineto paslaptys, Butkevičiaus skambučiai ir „dyki pinigai“ (5)

Didžiojoje politinės korupcijos byloje dažnai minimas garsiajam Liberalų Sąjūdžio...

Apie savo ateitį prabilęs Šaras: „Žalgiris“ – elitinis Europos klubas (99)

„Sveikiname visus su čempionų titulu, sveikiname mūsų fanus. Sveikinu savo žaidėjus, kuriems...

Tėvų galvos skausmas – mažai valgantis vaikas: yra būdas, kaip tai išspręsti (48)

Kai tėvai susiduria su prastu vaikų apetitu , pasak medicinos psichologės Rūtos Vyšniauskės ,...

Orai: džiūstantiems lietaus dar teks palaukti (9)

Pavargę nuo karščių šiomis dienomis atsikvėps šiek tiek lengviau – temperatūra sumažės....

Turistų išpaikintą Europą lietuviai iškeitė į vietą, kur gavo daug dėmesio ir nemokamų vaišių (40)

Po viešnagės Teherane, kuris yra tiesiog didelis miestas ir Irano sostinė, o ne koks gilus...

„Žalgiris“ švenčia – su sirgaliais pergalės dainas traukė ir Jonas Valančiūnas (27)

Kauno „Žalgirio“ krepšininkai aštuntą kartą iš eilės ir 20 kartą istorijoje tapo...

Kane'as paskutinę akimirką išplėšė Anglijos rinktinei pergalę dvikovoje su Tunisu (160)

Anglijos futbolo rinktinė vos nepaslydo pasaulio čempionato starte. Garetho Southgate'o treniruojama...

Nerimas ore: pakeliui į Rostovą užsiliepsnojo Saudo Arabijos rinktinę skraidinusio lėktuvo variklis (26)

Saudo Arabijos futbolo rinktinė, Rusijos avialinijų „Rossiya“ lėktuvu keliaudama į Rostovą,...

Prieš 30 m. atrasta Cindy Crawford grožio paslaptis gelbėja ir šiandien: 52-ejų modelis atrodo tobulai (13)

Cindy Crawford supermodelių elite sukasi keletą dešimtmečių. Per tą laiką ji neabejotinai...

Lietuvos monarchijos projektas: karaliaus kandidatų sąraše nuo Ispanijos karo aviacijos aso iki veidmainio vietinio didiko (2)

1918-ųjų vasarą Lietuvos Taryba pasitiko neramiai. Vokietija ir toliau neketino leisti grupelei...