„Facebook“ atstovai pranešė, kad atsekė, jog reklaminius skelbimus pirko (bendra suma siekia 100 tūkstančių dolerių arba beveik 84 tūkstančius eurų) Rusijos „trolių fabrikas“, garsėjantis Kremliaus propagandos stūmimu.

Nedidelė dalis reklaminių skelbimų, prasidėjusių 2015 metų vasarą, tiesiogiai įvardijo respublikonų kandidatą Donaldą Trumpą ir demokratų kandidatę Hillary Clinton, nors „Facebook“ atstovai atsisakė atskleisti, kuriam kandidatui minėti skelbimai palankesni.

Kaip teigiama vėlų trečiadienį „Facebook“ saugumo vadovo Alexo Stamoso paskelbtame tinklaraščio įraše, dauguma skelbimų „daugiausia dėmesio skyrė nesantaiką kurstančioms ideologinio spektro socialinėms ir politinėms žinutėms, buvo paliestos temos nuo LGBT reikalų iki rasinių problemų, imigracijos ir teisės turėti ginklą“.

Šis „Facebook“ pripažinimas nuskambėjo tuo metu, kai Kongreso tyrėjai ir specialusis advokatas Robertas S. Muelleris tiria Rusijos kišimąsi į JAV rinkimus, įskaitant ir kaltinimus, kad Kremlius galėjo koordinuoti D. Trumpo kampaniją.

JAV žvalgyba sausio mėnesį padarė išvadą, kad Rusija kišosi į JAV rinkimus, siekdama D. Trumpo išrinkimo – buvo naudojamasi apmokamų trolių socialinėje žiniasklaidoje paslaugomis, jie skleidė visuomenės nuomonei paveikti skirtas melagingas naujienas.

Nors reklamos išlaidos iš Rusijos yra nedidelės, lyginant su bendromis kampanijos išlaidomis, „Facebook“ ataskaita, kad Rusijos firma galėjo tikslingai nukreipti politinius pranešimus, gali paskatinti tyrėjus pasidomėti, ar rusai gavo nurodymus iš asmenų Jungtinėse Amerikos Valstijose. Šį klausimą Demokratų partija kelia jau kelis mėnesius.

„Facebook“ trečiadienį savo tinklaraštyje pranešė, kad maždaug ketvirtadalis šių reklaminių skelbimų buvo „geografiškai orientuoti“, nors kompanijos atstovai atsisakė pateikti konkrečių detalių apie tai, kokiai zonai ir demografinei grupei priklausė gavėjai. Pasak kompanijos atstovų, šių tikslinių skelbimų daugiau buvo 2015 nei 2016 metais.

Atstovų rūmų Žvalgybos komiteto narys demokratas Adamas B. Schiffas trečiadienį sakė, kad „Facebook“ atskleisti duomenys patvirtino vieną iš būdų, kaip Rusija siekė kištis į JAV politiką. Pasak jo, tai yra „įžvalgus įspėjimas mums ir kitiems dėl būsimų rinkimų“.

„Tai labai reikšmingas „Facebook“ pastebėtų duomenų rinkinys, – sakė A. B. Schiffas. – Tame, ką gavome iš „Facebook“, lieka neatsakyta – nes tai yra už to, ką jie gali išsiaiškinti užribyje – ar buvo koordinavimas tarp socialinės žiniasklaidos trolių ir rinkimų kampanijos. Turime tai išsiaiškinti.“
Atstovų rūmų grupė, kurio tyrėjai trečiadienį už uždarų durų trumpai išklausė „Facebook“ atstovus, toliau seks „Facebook“ ir kitas socialinės žiniasklaidos bendroves ir platformas, siekdama išsiaiškinti, „kokiu mastu jie gali patvirtinti panašius rodiklius“, sakė A. B. Sciffas.

Pareigūnas, susipažinęs su „Facebook“ vidaus tyrimu, sakė, kad bendrovė neturi galimybės nustatyti, ar jos parduoti skelbimai buvo kažkaip koordinuojami.

Šis „Facebook“ pripažinimas nuskambėjo po kelis mėnesius netilusios kritikos, kad ši socialinės žiniasklaidos bendrovė prieš pernai lapkritį vykusius JAV prezidento rinkimus tarnavo kaip klaidingos informacijos platinimo platforma.

Pranešime, kuris buvo paskelbtas praėjus kelioms dienoms po rinkimų, „Facebook“ įkūrėjas Markas Zuckerbergas pažadėjo išsiaiškinti šį klausimą, tačiau pareiškė, kad 99 procentai „Facebook“ esančios informacijos yra autentiška ir „tik labai mažas kiekis“ yra suklastota ar apgaulinga. Vis dėlto, gruodžio mėnesį bendrovė paskelbė, kad pradės žymėti straipsnius, kurie laikomi klaidingais ar suklastotais, ir tai padaryti jai padės faktus tikrinančios organizacijos.

Pasak žmonių, susipažinusių su tyrimu, „Facebook“ aptiko ryšį su Rusija šį pavasarį vykdyto tyrimo metu, kai buvo ieškoma politiškai motyvuotų skelbimų. Buvo nustatyta, kad 3300 skelbimų skaitmeniniai pėdsakai vedė į minėtą Rusijos bendrovę.

„Facebook“ komandos tuomet išaiškino 470 įtartinus ir greičiausiai apgaulingus „Facebook“ puslapius ir paskyras, kurie, jų manymu, buvo eksploatuojami iš Rusijos, ir kurie yra susiję su minėta Rusijos bendrove bei dalyvavo platinant skelbimus.

„Facebook“ atstovas sakė, kad „yra įrodymų, kad dalis paskyrų susijusios su trolių fabriku Sankt Peterburge, vadinamu „Interneto tyrimų agentūra“, tačiau negalime to nepriklausomai patvirtinti“. Jis atsisakė paskelbti bet kokį skelbimą, kurio pėdsakai veda į Rusijos bendroves ar įmones.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (118)