aA
Europos aerokosminių technologijų milžinė „Airbus“ ketvirtadienį pranešė baigsianti gaminti dviaukščius superlainerius A380, pelniusius keleivių liaupsių, bet nepritraukusių pakankamai oro bendrovių užsakymų, kad atpirktų didžiules išlaidas šiam projektui.
© Reuters / Scanpix

Bendrovės pranešime sakoma, kad ilgiau kaip dešimtmetį naudojami A380 nuo 2021 metų nebebus tiekiami, nes Dubajuje įsikūrusi oro bendrovė „Emirates“ beveik ketvirtadaliu sumažino šio modelio lėktuvų užsakymą.

„Iš naujo įvertinusi savo veiklą ir atsižvelgusi į laimėjimus lėktuvų ir variklių technologijų srityje, „Emirates“ pateiktą A380 užsakymą sumažino nuo 162 iki 123 lėktuvų... Dėl šios priežasties ir nesant kitų oro bendrovių užsakymų „Airbus“ 2021 metais nutrauks A380 tiekimą“, – pridūrė įmonė.

Erdvūs laineriai, galintys skraidinti 500–850 keleivių, buvo sukurti pasikliovus drąsiomis, bet nepasiteisinusiomis prognozėmis, kad oro bendrovių keleivių srautai ateityje didės milijonais.

Sprendimas nutraukti didžiausių pasaulyje keleivinių orlaivių A380 gamybą gali būti naudingas „Airbus“ amerikietiškajai varžovei „Boeing“. Europos įmonė tikėjosi, kad A380 išstums „Boeing 747“ ir sukels revoliuciją oro susisiekimo srityje.

Oro bendrovės neskubėjo pirkti šių brangių lėktuvų, kurie yra tokie dideli, kad oro uostams teko įsirengti naujus kilimo ir tūpimo takus bei pertvarkyti savo terminalus.

„Airbus“ jau kelerius pastaruosius metus buvo priversta lėtinti A380 gamybą, o pernai sausį perspėjo, kad programa gali būti uždaryta, jeigu nebus gauta naujų užsakymų.

Praėjus kelioms dienoms po šio pareiškimo, laineriams milžinams, regis, buvo mestas gelbėjimosi ratas, nes buvo sudaryta nauja sutartis su „Emirates“, bet praeitą mėnesį „Airbus“ pripažino, kad oro bendrovė galbūt iš naujo svarsto savo užsakymą.

Didžiausiam pasaulyje keleiviniam lėktuvui – liūdna pabaiga
© Reuters / Scanpix

Ketvirtadienį paskelbtame pranešime sakoma, kad per ateinančius dvejus metus „Emirates“ gaus savo paskutiniuosius 14 lainerių A380. Vis dėlto „Airbus“ pridūrė, kad šios avialinijos užsakė 70 mažesnių lėktuvų.

„Emirates“ sprendimas reiškia, kad „Airbus“ nebeturi „jokių reikšmingų A380 užsakymų, taigi, ir pagrindo tęsti gamybą, nepaisant pastaraisiais metais dėtų visų mūsų pardavimų skyriaus pastangų su kitomis oro bendrovėmis“, „Airbus“ pranešime cituojamas įmonės generalinis direktorius Tomas Endersas.

„Airbus“ ketvirtadienį taip pat paskelbė 2018 metų veiklos rezultatus, kurie parodė, kad įmonės grynasis pelnas padidėjo 29 proc. iki 3 mlrd. eurų.

Bendrovė nurodė šiemet užsakovams perduosianti 880–890 naujų komercinių lėktuvų ir pridūrė investuosianti 436 mln. eurų į karinio transporto lėktuvo A400M programą.

Permaininga istorija

Liūdnoka „Airbus“ superlainerių programos pabaiga gaivina prisiminimus apie viršgarsinių keleivinių lėktuvų „Concorde“, gamintų „Airbus“ pirmtakų Britanijoje ir Prancūzijoje, likimą. Šie technologinį proveržį 8-ame dešimtmetyje žadėję orlaiviai taip ir nesugebėjo įrodyti savo atsiperkamumo.

Abejonės dėl A380 ateities buvo reiškiamos nuo 10-o dešimtmečio, vos tik įmonė pradėjo kurti varžovo populiariajam „Boeing 747“ viziją.

Konglomeratui, ilgą laiką laikytam tviskančiu europinės pramonės bendradarbiavimo pavyzdžiu, teko įveikti virtinę brangiai atsiėjusių kliūčių, kol 2007 metais įvyko pirmasis komercinis A380 skrydis bendrovės „Singapore Airlines“ maršrutu.

Šį projektą temdė gamybos problemos ir lėšų pereikvojimas milijardais eurų, todėl 2006-aisiais finansiniais metais „Airbus“ buvo priversta paskelbti, jog pirmąkart savo istorijoje patyrė nuostolių.

A380 projektą „Airbus“ tęsė net ir paveikta 2007-ųjų pasaulinės finansų krizės, kai oro bendrovės iš naujo susimąstė, ar joms verta turėti didžiulių lėktuvų, nešančių pelną tik tuo atveju, jeigu laineriai skraido pilni keleivių.

„Boeing“ laikėsi visiškai kitokios strategijos ir atmetė „Airbus“ prielaidą, kad avialinijos pageidauja didžiulių lainerių, aptarnaujančių maršrutus tarp keleto tarptautinių susisiekimo centrų. JAV bendrovė susitelkė į vidutinio dydžio lėktuvą „Boeing 787 Dreamliner“.

Šis spėjimas atsipirko: nuo 2011 metų, kai 787-ieji buvo pradėti naudoti, jų buvo užsakyta daugiau kaip 1,1 tūkst., o A380 – tik kiek daugiau nei 320.

Buvo kilę įtarimų, kad „Airbus“ aukšto rango vadovai ir svarbūs akcininkai prieš pat viešą paskelbimą apie superlainerio gamybos problemas pardavė vienos konglomerato patronuojamosios įmonės akcijų, bet nė vienas iš jų nebuvo nuteistas.

Nors A380 programą buvo žadama iš naujo išjudinti, nebuvo išvengta naujų atidėliojimų, o virtinė saugumo incidentų sukėlė abejonių galimiems užsakovams, įskaitant tolimuosius skrydžius vykdančias Kinijos oro bendroves.

BNS
Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo neleidžiama.
Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(40 žmonių įvertino)
4.4000
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Armonaitė: nauja partija skirsis nuo visų kitų – nedalyvausime visų kare su visais (320)

Vasario 16-ąją įvyko pirmasis Seimo narės Aušrinės Armonaitės ir Vilniaus mero Remigijaus...

Šie vaistai – išsigelbėjimas, bet pražūtinga riba labai trapi: vaikinas papasakojo, ką dėl to jam tenka patirti lietuviai vartoja 20 kartų ilgiau nei reikia (128)

Marius (tikrasis vardas redakcijai žinomas) raminamuosius ir antidepresantus pradėjo vartoti prieš...

Orai: pavasaris baigėsi, grįžta žiema (15)

Šiauriau Lietuvos besisukantis žemo slėgio sūkurys trečiadienio naktį į šalį gins tankius...

Stringanti sistema nesutrukdė: Šimonytė reikalingą kiekį parašų surinko per pirmą dieną sistema stringa (1890)

Prasidėjo pretendentų į kandidatus į prezidentus lenktynės dėl parašų surinkimo. Visos šios...

Vakarienė dviem už 3 eurus: lengvas ir sotus derinys, kurį norėsite pakartoti (186)

DELFI Maistas tęsia originalių fotoreportažų ciklą „Vakarienė už 3 eurus”. Šį kartą...

Po skandalingo pasakojimo traukiasi Lukiškių kalinių prižiūrėtoja: turbūt jie nori sužinoti, su kuo aš miegu (563)

Apie patirtą spaudimą, kai atsisakė užmegzti neformalius santykius su nuteistaisiais, viešai...

Gatvė prestižiniame rajone, kuri atgraso pirkėjus: viskas dėl šiurpą keliančių įstaigų (80)

Prestižiniu sostinės rajonu tituluojamas Antakalnis yra viena iš miesto dalių, kur būstą gali...

Susižadėjo Mantas Katleris ir jo mylimoji Aistė: šiemet jų laukia ne tik šis rimtas žingsnis (105)

Kol Lietuvoje spaudžia šaltukas, komikas ir laidos „Kitokie pasikalbėjimai“ vedėjas Mantas...

Naujos dirbtinio intelekto sistemos kūrėjai patys išsigando savo kūrinio: tai kelia šiurpą (48)

Pamenate, kai Elonas Muskas sakė, kad dirbtinis intelektas yra didžiausia grėsmė žmonijai? Ką...

Ar spiralė gali sugadinti seksualinio gyvenimo kokybę? (19)

Ar galima turėti priekaištų gimdos spiralei? Juk įterpta į gimdą ši nuo nėštumo apsauganti...