Tuo tarpu proeuropietiški ir „Brexit“ pritariantys britų politikai apsikeitė pareiškimais dėl „Nissan“ sprendimo negaminti naujų didesnio pravažumo automobilių (SUV) Šiaurės Anglijoje, galinčiu tapti naujausiu skaudžiu „Brexit“ nulemtu smūgiu Jungtinės Karalystės ekonomikai.

Ministrė pirmininkė Theresa May ieškodama išeities iš „Brexit“ aklavietės rinko ir „Brexit“, ir narystei ES pritariančius konservatorių parlamentarus į „alternatyvių planų darbo grupę“.

Ši grupė tris dienas rengs susitikimus su ministrais ir valstybės tarnautojais ieškodama galimybių keisti „Brexit“ susitarimą, kurį parlamentas atmetė praėjusį mėnesį.

Pakeitimai daugiausiai būtų susiję su vadinamąją apsidraudžiamąją priemone (backstop), kuria siekiama išlaikyti atvirą sieną tarp JK provincijos Šiaurės Airijos ir ES narės Airijos.

Pasienis buvo neramus rajonas per dešimtmečius trukusį konfliktą Šiaurės Airijoje, nusinešusį 3,7 tūkst. gyvybių. Laisvas žmonių ir prekių judėjimas sieną, kuri šiuo metu yra beveik nepastebima, palaiko ir vietos ekonomiką, ir Šiaurės Airijos taikos procesą.

ES tvirtina, kad dėl „Brexit“ susitarimo negalima derėtis iš naujo, ir jau atmetė kai kuriuos Londone aptarinėjamus planus, įskaitant laiko limitą apsidraudžiamajai priemonei ir neapibrėžtus technologinius sprendimus dėl muitinės patikrinimų.

Vokietijos kanclerė Angela Merkel pirmadienį sakė, kad dėl jau suderėto „Brexit“ susitarimo negalima derėtis iš naujo, nors klausimus dėl judėjimo per sieną tvarkos būtų galima paminėti deklaracijoje dėl ES ir JK būsimų santykių.

Per vizitą Japonijoje ji sakė, kad „Brexit“ susitarimas vis dar įmanomas, bet pirmiausia „turime išgirsti iš Didžiosios Britanijos, kaip jie tą įsivaizduoja“.

Th. May su ES lyderiais nesikalbėjo nuo trečiadienio. Antradienį britų parlamentarai nurodė jai siekti pakeitimų „Brexit“ susitarime, dėl kurio ji su Briuseliu sutarė po pusantrų metų derybų.

Tačiau Th. May atstovas Jamesas Slackas neigė, kad „Brexit“ procesas atsidūrė aklavietėje. Pasak jo, vyriausybė skubiai ieško sprendinių dėl sienos.

„Šiuo metu kaip tik dirbame namuose dėl pasiūlymo, kurį nuvešime į Briuselį“, – sakė jis.

Britanija iš bloko turi išstoti kovo 29 dieną, o vyriausybė dar neturi patvirtinto susitarimo dėl taisyklių ir sąlygų, galinčių pakeisti 45 metus trukusią laisvą prekybą priklausant ES.

Daug įmonių baiminasi, kad išstojimo be sutarties „staigus lūžis“ sukels ekonomikos chaosą. Dėl nežinomybės daug bendrovių jau perkėlė kai kurias operacijas į užsienį, kaupia prekes ar atidėlioja investicijų sprendimus.

Praėjusį savaitgalį Japonijos automobilių gamintoja „Nissan“ paskelbė nusprendusi negaminti modelio „X-Trail“ savo gamykloje Anglijos Sanderlande, tokiu būdu atšaukdama planus, kuriuos buvo paskelbusi prieš dvejus metus, Th. May vyriausybei padarius viešai neskelbiamų nuolaidų dėl „Nissan“ konkurencingumo užtikrinimo po „Brexit“.

Kompanija paskelbė, kad dabar planuoja sutelkti naujos kartos „X-Trail“ gamybą savo gamykloje Kiūšiū Japonijoje, kur jau gaminami šio modelio automobiliai. Sanderlando gamykloje, kurioje dirba 7 tūkst. žmonių, kompanija toliau gamins kitų trijų modelių automobilius.

„Nissan“ nurodė, kad sprendimą priėmė dėl priežasčių, susijusių su verslu, bet pridūrė, kad „tebesitęsianti nežinia dėl JK būsimų santykių su ES nepadeda tokioms įmonėms kaip mūsiškė planuoti ateities“.

„Brexit“ remiantys britų politikai tvirtino, kad šį sprendimą paskatino pirmiausia mažėjantis dyzelinių automobilių pardavimas Europoje, o ne „Brexit“.

Tačiau JK verslo reikalų sekretorius Gregas Clarkas laikraščiui „Financial Times“ sakė, kad „Nissan“ sprendimas yra „įspėjimo ženklas“.

Pasak G. Clarko, „Nissan“ aukšto rango vadovai jam sakę, kad „Brexit“ be susitarimo „mestų šešėlį ant jų ateities Britanijoje“.