aA
Prieš 18 metų šį mėnesį Amerikos gyventojai labiau suko galvą, kur vykti atostogauti vasarą, o ne dėl teroro išpuolių. Tuo metu populiariausias filmas buvo „Amerikietiškas pyragas 2“ („American Pie 2“), ką tik pagal pajamas aplenkęs juostą „Piko valanda 2“ („Rush Hour 2“), o Beyonce svarstė palikti grupę ir pradėti solinę karjerą, rašoma abcnews.go.com.

Svarbiausios naujienos buvo apie ryklių užpuolimus, didžiulius miškų gaisrus ir dingusią Kongreso praktikantę, vardu Chandra. 2001 m. vasarą amerikiečiai puikiai žinojo, kas nutinka, kai balsavimo biuleteniuose ne iki galo išmušamos skylutės, tačiau nedaug kas buvo girdėjęs Osamos bin Ladeno vardą.

Kol tauta nerūpestingai mėgavosi karštomis dienomis, teroristų grupė buvo beveik užbaigusi planuoti kelias atakas, kurios rugsėjo 11 d. nusinešė 3 000 žmonių gyvybes. Regis, daugelis federalinės valdžios pareigūnų taip pat buvo apimti vasariško snaudulio, nepastebėjo įspėjamųjų ženklų ir neužkirto kelio didžiausiam teroro išpuoliui Jungtinių Amerikos Valstijų teritorijoje. Nors žvalgybos agentūrų darbuotojai atkreipė dėmesį į galimą pavojų, Baltieji rūmai ignoravo perspėjimus apie artėjantį išpuolį, o Centrinė žvalgybos agentūra (CŽA) nesidalijo informacija su Federaliniu tyrimų biuru (FTB) apie teroristų kelionių maršrutus.

Saujelei amerikiečių (daugelis iš jų buvo vieni svarbiausių JAV vyriausybės pareigūnų), ta diena sukelia prisiminimus apie bunkerį po Baltaisiais rūmais, įrengtą Šaltajam karui, tačiau taip nė karto ir nepanaudotą iki lemtingojo antradienio ryto prieš 18 metų.

Iš pradžių oro linijų bendrovės „American Airlines“ 11-uoju maršrutu skridusio lėktuvo avarija, t. y. įsirėžimas į Pasaulio prekybos centro šiaurinį dangoraižį 8.46 val. vietos laiku buvo palaikytas keistu incidentu, tačiau vos po 17 minučių oro linijų bendrovei „United Airlines“ priklausęs lėktuvas, skridęs 175-uoju maršrutu, trenkėsi į pietinį dangoraižį, informuoja politico.com. Pasauliui supratus, kad prieš JAV vykdomas išpuolis, viceprezidentas Dickas Cheney ir vyresnieji Baltųjų rūmų darbuotojai buvo skubiai nugabenti į bunkerį po Baltaisiais rūmais, vadinamą Prezidento operacijų centru nenumatytais atvejais. Tūnodami po šiaurine Baltųjų rūmų pievele, valdžios pareigūnai bandė išsiaiškinti, kiek užgrobtų lėktuvų tebėra ore. Buvo žinoma, kad mažiausiai vienas – „United Airlines“ lėktuvas, skrendantis 93-iuoju maršrutu.

Aukščiausi JAV pareigūnai su siaubu prisimena tas lemtingas minutes, kuomet krito antrasis dvynių bokštas, o tuo metu pasirodė žinia, kad ore yra dar vienas užgrobtas laineris, skriejantis sostinės link. Politico.com pateikia keletą ištraukų iš žurnalisto Garreto M. Graffo knygos „Vienintelis lėktuvas danguje: sakytinė rugsėjo 11-osios istorija“:

Laura Bush, pirmoji ponia: „Mano slaptosios tarnybos agentas Ronas Sprinkle’as, atsakingas už mano saugumą, pasilenkė prie manęs, kai lipau į automobilį, ir pasakė: „Į Pasaulio prekybos centrą atsitrenkė lėktuvas“.

Condoleezza Rice, patarėja nacionalinio saugumo klausimais: „Pamaniau, kad tai keistas incidentas. Paskambinau prezidentui, nusprendėme, kad tai išties neįprastas atvejis. Paskui nuvykau į savo personalo susirinkimą.“

Matthew Waxmanas, Baltųjų rūmų nacionalinio saugumo tarybos narys: „Maždaug prieš šešias savaites buvau pradėjęs dirbti Condoleezza Rice vykdomuoju asistentu. Kasdien apie 9 val. vykdavo Nepaprastųjų situacijų kabineto susirinkimas, kuriame dalyvaudavo patarėja nacionalinio saugumo klausimais ir visi vyresnieji direktoriai. Būtent šio susirinkimo metu į Pasaulio prekybos centrą įsirėžė antras lėktuvas.“

Mary Matalin, viceprezidento D. Cheney padėjėja: „Buvau su viceprezidentu, kai atsitrenkė antras lėktuvas. Iš karto supratome, kad tai – ne nelaimingas atsitikimas.“

Condoleezza Rice: „Ta akimirka pakeitė viską.“

Matthew Waxmanas: „Pradėjome atitinkamai reaguoti į krizę.“

Dickas Cheney, viceprezidentas: „Radare buvo užfiksuotas Baltųjų rūmų link artėjantis oro laineris. Jis skrido 805 kilometrų per valandą greičiu. Buvo brangi kiekviena sekundė.“

Lewisas Libby, pravarde Motoroleris, viceprezidento D. Cheney štabo viršininkas: „Paskui sužinojome, kad lėktuvas yra už 9 km nuo pakilimo tako, nusileido žemiau 150 m ir dingo iš radaro. Pasižiūri į laikrodį ir galvoji: „Hmm, 9 km ir 805 km per valandą greitis. Kiek gi laiko liko...“

Aukščiausi JAV pareigūnai apie rugsėjo 11-osios košmarą: pirmą kartą istorijoje duotas leidimas numušti keleivinį lainerį

Dickas Cheney: „Mano slaptosios tarnybos agentas tarė: „Pone, turite išeiti nedelsdamas.“ Jis sugriebė mane ir išvedė iš kabineto, nuvedė koridoriumi ir į Baltųjų rūmų požeminį bunkerį. Tvarka yra labai paprasta: tu eini, nesvarbu, nori ar ne. Po kelių akimirkų atsidūriau sustiprintoje Baltųjų rūmų vadavietėje, esančioje kažkur po žeme.“

Vadas Anthony Barnesas: „Netrukus apsidairiau ir pamačiau Condoleezza Rice, Karen Hughes, Mary Matalin, transporto sekretorių Normą Minetą. Ponas Mineta viename iš TV ekranų įjungė specialų kanalą, rodantį, kur yra kiekvienas šalies lėktuvas. Žiūrėjome į ekraną, jame tikriausiai buvo tūkstančiai lėktuvų simbolių.“

9.59 val. vietos laiku tiek bunkeryje buvę žmonės, tiek milijonai prie televizorių ekranų visoje šalyje siaubo apimti žiūrėjo, kaip subyra Pasaulio prekybos centro pietinis dangoraižis.

Mary Matalin: „Matėme, kaip pastatas sugriūva.“

Vadas Anthony Barnesas: „Stojo kurtinanti tyla, paskui pasigirdo daug aiktelėjimų, daug „Dieve mano“ ir panašių žodžių.“

Condoleezza Rice: „Transporto sekretorius Normas Mineta užsirašinėjo lėktuvų numerius ant geltono bloknoto. Jis vis klausinėjo: „Kas nutiko 671? Kas nutiko 123?“ Normas bandė suprasti, kas vyksta.“

Kad apgintų šalį nuo netikėtos atakos, bunkeryje buvę valdžios pareigūnai pasitelkė kariuomenę ir nedidelį kiekį skristi paruoštų naikintuvų, esančių bazėse JAV šiaurės rytuose, kurias koordinuoja Šiaurės rytų oro gynybos sektoriaus štabas Rome, Niujorke.

Šiaurės rytų oro gynybos sektoriaus vadas pulkininkas Bobas Marras: „Ši užduotis mums buvo svetima, esame pripratę ginti pakrantes, vykdyti užduotis užsienyje. Mūsų procesai ir procedūros nebuvo tam skirtos.“

Dickas ir Lynne Cheney
Dickas ir Lynne Cheney
© Reuters / Scanpix

Generolas majoras Larry Arnoldas, Floridoje esančioje Tyndall karinių oro pajėgų bazėje įsikūrusios Šiaurės Amerikos oro erdvės gynybos vadovybės vadas: „Nematome lėktuvo. Nežinome, kur jis yra, nes neturime radarų, nukreiptų į JAV žemyninę dalį. Visi JAV viduje esantys orlaiviai iš esmės buvo laikomi draugiškais.“

Vadas Anthony Barnesas: „Buvau savotiškas tarpininkas tarp su Pentagonu ryšį palaikiusių darbuotojų ir konferencijų kambario bunkeryje, kur sėdėjo svarbiausi šalies asmenys. Pentagonas manė, kad yra dar vienas užgrobtas lėktuvas, ir prašė leidimo numušti komercinį orlaivį. Paklausiau viceprezidento, ir jis atsakė teigiamai. Paklausiau dar kartą, dėl viso pikto: „Pone, patvirtinu, kad davėte leidimą, taip?“ Aš, kaip kariškis ir aviatorius, kuo puikiausiai supratau šio klausimo svarbą, todėl norėjau įsitikinti, jog nėra jokios klaidos ar nesusipratimo. D. Cheney nedvejodamas pavirtino, kad bet koks užgrobtas lėktuvas gali būti numuštas.“

Pulkininkas Matthew Klimowas, Pentagono generalinio štabo vicepirmininko generolo Richardo Myerso vykdomasis padėjėjas: „Niekam nebuvo tekę duoti įsakymo numušti civilinį orlaivį.“

Dickas Cheney: „Privalėjome tai padaryti. Užgrobtas lėktuvas tapo didele grėsme, ypač žinant, kas nutiko Niujorke ir Pentagone. Žinoma, didžioji dalis keleivių neturėjo nieko bendro su užgrobimu, tačiau kitos išeities paprasčiausiai nebuvo.“

Matthew Waxmanas: „Akimirksniu nukrečia šiurpas, kai išgirsti viceprezidentą duodantį įsakymą numušti neatpažintą lėktuvą, skrendantį sostinės link. Tai buvo viena baisiausių tos dienos akimirkų, nes pabrėžė tebetvyrantį pavojų.“

Vadas Anthony Barnesas: „Be menkiausios abejonės žinojau, kad tai – istorinis precedentas. Anksčiau nesame davę leidimo numušti komercinį orlaivį.“

Dickas Cheney: „Kad ir kokie siaubingi buvo rugsėjo 11-osios įvykiai, kai kurie iš mūsų dalyvavo dar baisesnių ir sudėtingesnių aplinkybių mokymuose, pavyzdžiui, jei Sovietų Sąjunga užpultų JAV naudodama branduolinius ginklus. Mokymai padėjo, tą rytą iš karto juos prisiminiau.“

Leitenantė Heather Penney, pravarde Laimės Kūdikis, naikintuvo F-16 pilotė, Kolumbijos apygardos nacionalinės gvardijos narė: „Nuskambės keistai, tačiau, suvokusi situacijos rimtumą, nejaučiau nieko, dingo visos emocijos. Kur kas labiau buvau susitelkusi į kitus dalykus, pavyzdžiui, ką daryti, kad padėčiau apginti sostinę? Ką daryti, kad paspartinčiau naikintuvų pakilimą?“

Kas vyko 93-iuoju maršrutu skridusiame lėktuve

Paskutiniosiomis skrydžio minutėmis keleiviai ir įgulos nariai lėktuve esančiais telefonais skambino draugams, šeimos nariams ir oro linijų operatoriams, kad praneštų apie užgrobimą. Likus kelioms minutėms iki 10 val. vietos laiku, lėktuvo keleivis Edwardas Feltas, 41-erių metų amžiaus vedęs vyras, turintis du vaikus ir skridęs darbo reikalais (dirbo inžinieriumi įmonėje „BEA Systems“), paskambino trumpuoju pagalbos numeriu 911 ir susisiekė su dispečeriu Johnu Shaw Vestmorlando apygardoje, Pensilvanijos valstijoje. Tai buvo pirmoji informacija Pensilvanijos valdžios pareigūnams apie problemą lėktuve. Toliau pateikiamas sutrumpintas pokalbio tekstas.

Edwardas Feltas: „Užgrobtas lėkt...“

Johnas Shaw: „Prašau? Ei, kažkas pranešė apie...“

Edwardas Feltas: „Užgrobtas lėktuvas.“

Johnas Shaw: „Pone, trūkinėja ryšys, kur jūs esate?“

Edwardas Feltas: „93-iuoju maršrutu skrendančiame „United Flight“ lėktuve.“

Johnas Shaw: „Minutėlę, luktelėkite. „United Flight“. „United Flight“ 93-iuoju maršrutu skrendantis lėktuvas.“

Edwardas Feltas: „Užgrobtas lėktuvas!“

Johnas Shaw: „Supratau, kur jūs? Kur jūs esate?“

Edwardas Feltas: „93-iuoju maršrutu skrendančio „United Flight“ lėktuvo tualete.“

Johnas Shaw: „Gerai, kurioje vietoje yra lėktuvas?“

Edwardas Feltas: „Nežinau.“

Johnas Shaw: „Kurioje vietoje yra lėktuvas?“

Edwardas Feltas: „Nežinau, kurioje vietoje yra lėktuvas.“

Johnas Shaw: „Kur jūs pakilote?“

Edwardas Feltas: „Niuarke, turėjome skristi į San Fransiską.“

Johnas Shaw: „Supratau, gerai, nepadėkite ragelio, pone.“

Edwardas Feltas: „Bandau... [neįmanoma suprasti] tualete. Nežinau, kas vyksta.“

Johnas Shaw: „Kas nors susisiekite su Federaline aviacijos administracija, skrydis iš Niuarko į San Fransiską. Lėktuvas užgrobtas. Aha, gerai. Susisiekite su oro uostu. Lėktuvas užgrobtas.“

Aukščiausi JAV pareigūnai Vašingtone reaguoja į rugsėjo 11-osios išpuolius
Aukščiausi JAV pareigūnai Vašingtone reaguoja į rugsėjo 11-osios išpuolius
© Reuters / Scanpix

***

Alice Ann Hoglan, Marko Binghamo, vieno iš lėktuvo keleivių, mama: „93-iojo maršruto skrydis unikalus tuo, kad jis buvo ilgesnis už kitus. Lėktuvo keleiviai ir įgulos nariai turėjo laiko išsiaiškinti kitų trijų lėktuvų likimą ir pasipriešinti užgrobikams net jei negalėjo išgelbėti savo gyvybių.“

Deena Burnett, Tomo Burnetto, vieno iš lėktuvo keleivių, žmona: „Buvo tylu, jaučiau, kaip pašėlusiai plaka mano širdis. Kalbėdamas su manimi telefonu, Tomas pasakė: „Laukiame, kol skrisime virš kaimo vietovės. Ketiname atgauti lėktuvo kontrolę.“ Aš labai išsigandau ir ėmiau maldauti: „Ne, Tomai, nieko nedaryk. Tiesiog tyliai ir ramiai sėdėk, neatkreipk į save dėmesio.“ Jis paprieštaravo: „Negaliu, Deena. Jie ketina sudaužyti lėktuvą, turime kažką daryti.“

Lyzbeth Glick, Jeremy Glicko, vieno iš lėktuvo keleivių, žmona: „Jeremy’s sakė, kad lėktuve yra dar trys vyrai, tokie pat stambūs, kaip jis, ir jie pamėgins užpulti užgrobiką su bomba ir susigrąžinti lėktuvo kontrolę. Jis paklausė, ką manau apie tokį sumanymą. Mes truputį pasiginčijome. Jeremy’s sakė, kad jie balsuos, ir pasiteiravo, ką jam daryti. Atsakiau: „Turėsi veikti.“ Jis buvo labai stiprus vyras, stambaus kūno sudėjimo (183 cm ūgio, svėrė 100 kg), nacionalinis dziudo čempionas, taigi, puikiai išmanė savigyną. Nepaisant siaubingos situacijos, Jeremy’s net sugebėjo truputį pajuokauti: „Tebeturiu plastikinį peilį, kurį naudojau pusryčiaudamas.“ Paskui jis tarė: „Dabar padėsiu ragelį. Tuoj grįšiu. Myliu tave.“

„United Flight“ 93-iuoju maršrutu skridęs lėktuvas 3 dienos prieš užgrobimą
„United Flight“ 93-iuoju maršrutu skridęs lėktuvas 3 dienos prieš užgrobimą
© Wikimedia Commons

CHAOSAS LĖKTUVE

93-iuoju maršrutu skridusio „United Airlines“ lėktuvo garso įrašymo aparato padaryto įrašo tekstas.

9.57 val. (vietos laiku)

Balsas arabų kalba: „Kažkas vyksta?“

Balsas arabų kalba: „Grumtynės?“

Balsas arabų kalba: „Tikrai?“

Balsas arabų kalba: „Eime, vyrai. Alachas yra didis. Alachas yra didis. Taip. Alachas yra didis.“

Balsas arabų kalba: O, Alache. O, Alache. O, maloningasis.“

[Grumtynių garsai, kriokimas]

Balsas anglų kalba: „Nesiartinkit.“

Balsas anglų kalba: „Lakūnų kabinoje! Lakūnų kabinoje!“

Balsas arabų kalba: „Jie nori patekti į vidų. Laikykit, laikykit iš vidaus. Laikykit iš vidaus. Laikykit.“

Balsas anglų kalba: „Laikykit duris.“

Balsas anglų kalba: „Sustabdykite jį.“

Balsas anglų kalba: „Sėskis. Sėskis. Sėskis.“

Balsas arabų kalba: „Ten keli vyrai. Visi tie vyrai.“

Balsas anglų kalba: „Pričiupkim juos.“

Balsas anglų kalba: „Sėskis.“

Balsas arabų kalba: „Pasikliaukite Alachu ir juo.“

10 val. (vietos laiku)

Balsas arabų kalba: „Nieko nėra.“

Balsas arabų kalba: „Ar jau metas? Viską užbaigiame?“

Balsas arabų kalba: „Ne. Dar ne.“

Balsas arabų kalba: „Kai visi puls, tada užbaigsime šį reikalą.“

Balsas arabų kalba: „Nieko nėra.“

Balsas anglų kalba: „Aš sužeistas.“

Balsas arabų kalba: O, Alache. O, Alache. O, maloningasis.“

Balsas anglų kalba: „Lakūnų kabinoje. Jei nieko nedarysime, žūsime.“

Balsas arabų kalba: „Aukštyn žemyn. Aukštyn žemyn lakūnų kabinoje. Aukštyn žemyn. Saeedai, aukštyn žemyn.“

Balsas anglų kalba: „Pirmyn.“

Balsas arabų kalba: „Alachas yra didis. Alachas yra didis.“

Balsas arabų kalba: „Ir viskas? Ar nereikia nutempti žemyn?“

Balsas arabų kalba: „Aha, įkišk ir nutempk žemyn.“

Balsas arabų kalba: „Nutraukite deguonies tiekimą. Nutraukite deguonies tiekimą. Nutraukite deguonies tiekimą. Nutraukite deguonies tiekimą.“

Balsas arabų kalba: „Aukštyn žemyn.“

Balsas arabų kalba: „Ką?“

Balsas arabų kalba: „Aukštyn žemyn.“

Balsas anglų kalba: „Atkirskite juos. Atkirskite juos.“

Balsas anglų kalba: „Pirmyn, greičiau, judam, judam.“

Balsas anglų kalba: „Atsuk.“

Balsas arabų kalba: „Žemyn, žemyn.“

Balsas arabų kalba: „Tempk žemyn. Tempk žemyn.“

Balsas anglų kalba: „Žemyn. Stumkit, stumkit, stumkit, stumkit, stumkit.“

Balsas arabų kalba: „Ei. Ei. Duokit man. Duokit man.“

Balsas arabų kalba: „Duokit man. Duokit man. Duokit man.“

Balsas arabų kalba: „Duokit man. Duokit man. Duokit man.“

10.03 val. (vietos laiku)

Balsas arabų kalba: „Alachas yra didis.“

Balsas arabų kalba: „Alachas yra didis.“

Balsas arabų kalba: „Alachas yra didis.“

Balsas arabų kalba: „Alachas yra didis.“

Balsas arabų kalba: „Alachas yra didis.“

Balsas anglų kalba: „Ne!“

Balsas arabų kalba: „Alachas yra didis. Alachas yra didis.“

Balsas arabų kalba: „Alachas yra didis. Alachas yra didis.“

10.03 val. vietos laiku 93-iuoju maršrutu skridęs „United Airlines“ lėktuvas nukrito ant apleistos anglių kasyklos Somerseto apygardoje, Pensilvanijos valstijoje. Žuvo visi 40 keleivių ir įgulos nariai bei keturi užgrobikai.

„United Flight“ 93-io skrydžio maršrutas
„United Flight“ 93-io skrydžio maršrutas
© Wikimedia Commons
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(43 žmonės įvertino)
4.3488

Top naujienos

Niūrus ir apleistas rajonas tapo prestižiniu: kiek dabar čia kainuoja būstas (73)

Užupis – neabejotinai išskirtinis sostinės rajonas, turintis savitą dvasią ir stilių. Šis...

Buvęs „Žalgirio“ ir „Ryto“ treneris patyrė insultą (6)

Praeityje Kauno „Žalgirio“ ir Vilniaus „Ryto“ klubus treniravęs Aleksandras Trifunovičius...

Nepasimaukite ant sukčių kabliuko: kaip jie sukelia avarijas ir kaltais palieka kitus (51)

Avarijas tyčia sukeliantys sukčiai aukų dažniausiai ieško didžiuosiuose miestuose ir turi...

Orai: sparčiai vės (2)

Po itin vėjuoto savaitgalio ir pirmadienio, Atlanto ciklonas pamažu atsitraukia. Antradienio naktį...

Milijardierius, apie kurį naujoje Ukrainoje kalba visi (58)

Ukrainos rinkėjai sulaukia sparčių permainų, kokių jie reikalavo, kai šiais metais rimtai...

Prieš vėją nepapūsi: kodėl Lietuva nebediktuoja krepšinio madų? laida „Krepšinio zona“ (60)

Jonas Valančiūnas NBA lygoje yra patikimesnis snaiperis nei Marcas Gasolis (karjeros taiklumas...

Mokslų daktaras Sujeta: norite kardinalių sveikatos pokyčių – pradėti užtenka nuo dviejų dalykų (76)

Jei savo mitybos racione išbrauktumėte cukrų ir pusfabrikačius, neilgai trukus pasiektumėte...

Irūna Puzaraitė-Čeponienė susilaukė antrojo vaikelio: suteikė lotynišką vardą (156)

Atlikėja Irūna Puzaraitė -Čeponienė pirmadienį pasidalijo itin džiugia žinia. Žinomos moters...

Eleonora Sebrova pirmąkart atvirai papasakojo apie skyrybas su Selu: mano vietos niekas niekada neužėmė ir neužims (101)

Po dviejų metų buvusi Selo mylimoji Eleonora Sebrova ryžosi atvirai išpažinčiai. Šįkart LNK...