„Dingusių pilotų paieškos operacija rodo už žmonių gelbėjimą atsakingų institucijų koordinavimo stoką. Sprendimus dėl žmonių paieškos jūroje priima ir gelbėjimo darbus organizuoja Lietuvos karinių pajėgų Jūrų gelbėjimo ir koordinavimo centras. Tokios nelaimės atveju būtina sutelkti visus turimus valstybės institucijų pajėgumus“, - teigė prezidentė.

D.Grybauskaitės komentarą, atsakydama į BNS klausimą, pateikė prezidentės spaudos tarnyba.

Iš Švedijos į Lietuvą skridęs lėktuvas „An-2“ su dviem patyrusiais pilotais virš Baltijos jūros dingo šeštadienio popietę. Lėktuvo pėdsakų iki šiol neaptikta.

Kritikai teigia, kad paieškos ir gelbėjimo operacijos pradžioje nebuvo pasitelkti visi turimi pajėgumai. Pasieniečių sraigtasparnis ir karinis laivas „Kuršis“ su specialia įranga dugno žvalgybai ir paieškai prie operacijos prisidėjo antradienį.

Į Baltijos jūroje vykstančią lėktuvo paiešką pasiųstas VSAT sraigtasparnis

Prie Baltijos jūroje dingusio lėktuvo paieškos antradienį prisidėjo iš pratybų atšauktas Lietuvos karinių jūrų pajėgų laivas, kuris aprūpintas specialia dugno žvalgybai ir paieškai skirta įranga, žvalgyti pakrantę išsiųstas pasieniečių sraigtasparnis. Orlaivio bei lietuvių pilotų savo teritorijoje ieško ir Latvijos jūrų gelbėjimo koordinavimo centras.

Krašto apsaugos ministerija antradienį pranešė, kad laivas „Kuršis“ į paieškos regioną pirmadienio vakarą išplaukė iš Estijos ir antradienio rytą pradėjo jūros dugno žvalgybą paieškos rajone.

Dingusio piloto Adolfo Mačiulio dukros sako, kad laivas iš pratybų atšauktas tik po jų skambučio krašto apsaugos ministrui Juozui Olekui.

„Pakako vieno skambučio, kad būtų pasiųstas laivas, galintis skenuoti dugną. Kyla paprastas klausimas, kodėl tarnybos, atsakingos už gelbėjimo operaciją, nepajudino nė piršto, kad būtų pajungta kuo daugiau technikos? Kodėl dėl dingusių žmonių visas pajėgas turi dėti tik šeimos nariai? Nejau mes geriau nutuokiame apie gelbėjimo galimybes?“ - BNS teigė Brigita Mačiulytė.

Krašto apsaugos ministro atstovas spaudai Vaidotas Linkus, BNS paklaustas, kodėl laivas iš pratybų atšauktas tik po dukters skambučio ministrui, sakė, kad šis laivas pasitelktas, kai paieška virš vandens nedavė rezultatų.

„Anksčiau laivas „Kuršis“ nebuvo pasitelktas paieškoms dėl to, kad paieškos operacija buvo vykdoma virš vandens. Nepavykus rasti pilotų ir lėktuvo nuolaužų, nuspręsta pasitelkti laivą „Kuršis“, kuris aprūpintas specialia paieškai po vandeniu tinkama įranga“, - teigė ministro atstovas.

Operaciją toliau tęsia ir Lietuvos paieškos ir gelbėjimo laivas „Šakiai“, paiešką iš oro vykdo Lietuvos karinių oro pajėgų orlaivis „Spartan“ C27-J. Karinių oro pajėgų Paieškos ir gelbėjimo poste Nemirsetoje budi sraigtasparnis Mi-8. Jis yra pasirengęs kilti, jeigu „Spartan“ aptiktų su dingusiais pilotais ar lėktuvu susijusių objektų ar indikacijų apie aptiktą avarijos vietą, informavo ministerija.

Karinių jūrų pajėgų gelbėjimo centras antradienį taip pat pranešė, kad kreipėsi į Valstybės sienos apsaugos tarnybą (VSAT) su prašymu skirti paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnių.

VSAT atstovas spaudai Rokas Pukinskas BNS apie vidurdienį sakė, kad pasieniečių sraigtasparnis „Eurocopter EC 135“ jau išskrido link jūros. Jo įgula žvalgys jūros pakrantę.

Anot VSAT, dvimotoriame orlaivyje be moderniausios navigacijos ir ryšio įrangos, taip pat yra sumontuotos teritorijai žvalgyti bei dingusiųjų paieškai reikalingos dieninio ir naktinio matymo vaizdo kameros, taip pat – į aplinkos temperatūros skirtumus reaguojantis termovizorius.

Šis VSAT sraigtasparnis gali skristi apie 240 kilometrų per valandą kreiseriniu greičiu ir su pilnais kuro bakais įveikia beveik 600 kilometrų atstumą.

Iš pradžių Krašto apsaugos ministerija teigė, kad VSAT sraigtasparniai nėra skirti paieškai jūroje, o vėliau kariškiai pareiškė, kad pasieniečių sraigtasparniui nebuvo poreikio.

Latvijos jūrų gelbėjimo koordinavimo centras paieškai vykdyti skyrė Latvijos karinių jūrų pajėgų laivą „Viršaitis“, jis antradienį vykdo paiešką teritorijoje netoli Liepojos, pranešė Krašto apsaugos ministerija.

Lėktuvas „An-2“ su dviem patyrusiais pilotais Adolfu Mačiuliu ir Alvydu Selmistraičiu dingo gegužės 16-osios popietę skrisdamas iš Švedijos į Lietuvą. Jo paieška tęsiama, operacijai vadovauja Lietuvos karinių pajėgų Jūrų gelbėjimo ir koordinavimo centras.