Panevėžio rajono poliklinika jau dvejus metus vargsta su e.sveikatos sistema. Šeimos gydytojai atviri, su elektronine sistema iki normalaus darbo toli, nes dabar ji atima daugiau laiko nei jo sutaupo.

„Kiekvieną receptą turi atskirai pasirašyti, pasirašymas užtrunka pusę minutės-minutę“, – LNK žinioms teigė šeimos gydytoja Vilma Palinauskienė.

Medikų teigimu, sistema stringa ir darbas stoja, o kad ligoniai nepyktų dėl technologinių netobulumų, receptus jie rašo tiesiog ranka, o likę po darbo viską suvedinėja į sistemą.

„Paprastai per savaitę po 5-6 valandas būna, kad negalima pateikti recepto, – teigė Panevėžio rajono poliklinikos Informacinių technologijų vyriausiasis specialistas Dainius Vepštas. – Būna, kad ir mirties liudijimų po porą valandų negalime pasirašyti, žmonės laukia.“

Visiškas kuriozas – iš net visiškai šalia esančios kitos gydymo įstaigos duomenys apie pacientą atkeliauja įprastu paštu arba per kurjerį, kaip prieš dešimt metų.

„Kadangi sistemos įdiegimo pradžia buvo nekokia, visi įsidiegė skirtingas sistemas ir dabar jos nesusikalba. Pavyzdžiui, aš išrašo iš Panevėžio ligoninės negaliu paskaityti elektroniniu būdu. Lygiai taip pat ir jie mano negali paskaityti“, – teigė Panevėžio rajono poliklinikoje dirbanti šeimos gydytoja V. Palinauskienė.

Vilma Palinauskienė
Kadangi sistemos įdiegimo pradžia buvo nekokia, visi įsidiegė skirtingas sistemas ir dabar jos nesusikalba. Pavyzdžiui, aš išrašo iš Panevėžio ligoninės negaliu paskaityti elektroniniu būdu. Lygiai taip pat ir jie mano negali paskaityti.

Nesklandumų elektroninėje sistemoje netrūksta, todėl su vienu specialistu rajono poliklinika neišsiverčia, priėmė antrą ir darbo pakanka abiems.

IT specialistas teigia, kad medikai dažnai kviečia ir jį. „Kviečia pastovėti už nugaros, kad būtų drąsiau“, – teigia specialistas.

Kad sistema nėra tobula, jau prieš dvejus metus pripažino auditą atlikusi Valstybės kontrolė.

„Mes neturime apskritai modelio, kaip tos visos informacinės tarpusavyje turėtų draugauti ir užtikrinti veikimą bei nesipjauti. Daugeliu atvejų trikdžiai, kuriuos patiria sistema, yra susiję su tuo, kad visos sistemos, esančios e.sveikatoje, tarpusavyje neveikia“, – teigė Valstybės kontrolieriaus pavaduotoja Živilė Simonaitytė.

Auditoriai buvo pateikę rekomendacijas, kaip reiktų tobulinti sistemą, tačiau laikas, per kurį ministerija turėjo ją patobulinti, jau išseko, o sistema toliau stringa.

„Šiuo metu mes stebime tų rekomendacijų įgyvendinimą, jos dar visos nėra įgyvendintos ir mes nemanome, kad šiuo metu ta sistema veikia taip, kaip turėtų būti“, – teigė Ž. Simonaitytė.

Tiesa, Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga teigia, kad sistema veikia geriau nei prieš dvejus metus. Jo teigimu, absoliuti dauguma rekomendacijų jau įgyvendintos. „Per sistemą, kuri buvo neva vadinama ta, kuri neveikia, šiandien jau išrašoma 87 procentai kompensuojamų vaistų“, – teigė A. Veryga.

IT specialistai teigia, kad sistema niekada tobulai ir neveiks, nes jau pačioje pradžioje buvo pridaryta esminių klaidų.

E. sveikatos sistema, LNK žinių teigimu, buvo diegta tris kartus. Dabar bandoma išjudinti trečiąją, kainavusią 30 milijonų.

DELFI primena, kad dėl trikdžių pastarąjį kartą praėjusių metų pabaigoje skundėsi vaistininkai, negalėję žmonėms išduoti receptinių vaistų.

Lietuvos vaistinių asociacijos prezidentė Dangutė Mikutienė praėjusių metų lapkritį teigė, kad apie trikdžius nebuvo perspėta iš anksto, vaistininkai ir Lietuvos gyventojai patyrė didelius nepatogumus – buvo neįmanoma išduoti eletroniniu receptu išrašytų vaistų.

Pensininkai

Registrų centras tuo metu sakė, kad sistema lėčiau veikia. Na ką jau lėčiau – nei vaistininkų identifikavimo sistema, o e. receptas visiškai neveikia, man visi vaistininkai pradėjo rašyti žinutes“, – DELFI tuo metu sakė D. Mikutienė.

Registrų centro atstovas spaudai Mindaugas Samkus sakė, kad trikdžiai – dėl trečiadienį Vidaus reikalų ministerijos (VRM) tinklo atnaujinimo darbų. „Šiuo metu e. sveikata, kaip sistema veikia, tiesiog lėčiau gauna informaciją, kadangi ją reikia gauti iš Gyventojų registro, o jis glaudžiai susijęs su VRM ir būtent ten trikdžiai atsiliepia Gyventojų registro sistemos darbui, – sakė M. Samkus.

Ir nors sistema buvo sutrikusi, netrukus trikdžiai buvo pašalinti.

Registrų centras atlikęs e. sveikatos sistemos auditą dėl galimai neteisėtų veiksmų ir dėl jų atsiradusios turtinės žalos kreipėsi į prokuratūrą. DELFI žiniomis, audito metu įsitikinta, kad sistemos spragos turėjo būti žinomos jau 2015 metais, tačiau tuomet niekas jų nesiėmė taisyti.

Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga portalui DELFI praėjusių metų pabaigoje tvirtino, kad yra susipažinęs su Registrų centro pateikta informacija apie e. sveikatos sistemą. Anot jo, ji – itin rimta, tačiau nestebinanti.

„Džiaugiamės ir palaikome principingą poziciją dėl Registrų centro kreipimosi į teisėsaugą, prašant ištirti, ar nebuvo padaryta nusikalstamų veikų, kuriant, tobulinant ir palaikant e. sveikatos sistemą. Labai tikiuosi, kad šįkart teisėsauga atkreips dėmesį į pateiktą informaciją, kuri atrodo – labai rimta. Tokie Registrų centro atlikto audito rezultatai nenustebino, nes problemų, susijusių su e. sveikatos kūrimu, buvo identifikuota ir anksčiau. Jas patvirtino, ir Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) inicijuoti patikrinimai, ir Susisiekimo ministerijos anksčiau atliktas auditas, bendradarbiaujant su SAM“, – teigė A. Veryga.