„Vis­kas ga­li nu­tik­ti la­bai ne­ti­kė­tai – be išanks­ti­nių pro­gno­zių“, – ma­no Kraš­to ap­sau­gos sa­va­no­rių pa­jė­gų (toliau – KASP) 6-osios rink­ti­nės šta­bo vir­ši­nin­kas ma­jo­ras Li­nas Idze­lis, griau­da­mas viešoje erd­vė­je sklan­dan­tį mitą, kad šian­dien lie­tu­viams pa­trio­tiz­mas yra sve­ti­mas.

Bun­da no­ras gin­ti tė­vy­nę

„Jau­čiu tą pa­tį, ką ir jūs jau­čia­te. La­bai no­rė­jau, kad ir ki­ti tai išgirs­tų“, – to­kiais žo­džiais į sa­va­no­rių va­dą L. Idze­lį po jo su­reng­tos pa­skai­tos mo­kyk­lo­je ne­se­niai krei­pė­si vie­na gim­na­zis­tė. L. Idze­lis švieti­mo įstai­go­se yra pra­dė­jęs in­ten­sy­vų pa­skai­tų ma­ra­to­ną apie pasiruoši­mą ka­rui ir ki­toms galimoms ša­lies grės­mėms. Va­lan­dą ar net ilgiau trun­kan­čios pa­skai­tos taip pri­kaus­to jau­ni­mo dėme­sį, kad dar ilgai po jų su sa­va­no­rių va­du ver­da dis­ku­si­jos apie gy­ny­bą. Ir ne tik jos.

„Daž­nai jau­nuo­liai priei­na ir klau­sia, ar Pri­si­kė­li­mo rink­ti­nė­je yra lais­vų vie­tų, ar ga­lė­tų bū­ti savanoriais“, – pa­sa­ko­ja L. Idze­lis. Pastaruo­ju me­tu sa­va­no­rių pa­jė­gos ne­si­liau­ja plės­tis.

„Kas­met pri­si­jun­gia apie 100 žmo­nių. Pa­šau­ki­mas gin­tį tė­vy­nę po mū­sų rengia­mų pa­skai­tų ir praktinių už­siė­mi­mų ne­re­tai nu­bun­da ne vie­nam jaunuo­liui“, – pa­ste­bi L. Idze­lis.

Šiuo me­tu KASP 6-ojo­je rink­ti­nė­je – apie 750 žmo­nių, skai­čiuo­jant su profe­si­nės tar­ny­bos ka­riais, siek­ti­nas skai­čius me­tų pa­bai­go­je – apie 850.

„Ne­rei­kia ti­kė­tis, kad ka­riuo­me­nė vie­na ap­gins tė­vy­nę, tai pa­da­ry­ti ga­li bū­ti sun­ku. Tė­vy­nę gin­ti – visų mū­sų pa­rei­ga“, – įsi­ti­ki­nęs sa­va­no­rių vadas.

„Mū­šio lau­ke va­das bus ne tas, ku­ris tik su­ge­ba pa­si­ra­šy­ti administracinį įsa­ky­mą, bet tas, ku­ris iš tik­rų­jų su­ge­ba va­do­vau­ti ir išsau­go­ti sa­vo žmo­nes“, – ti­ki KASP 6-osios rink­ti­nės šta­bo vir­ši­nin­kas ma­jo­ras L. Idze­lis.

Iš­gel­bė­tų gud­rus sce­na­ri­jus

Sa­va­no­rių va­do nuo­mo­ne, vi­sus mies­tus ir mies­te­lius bū­tų sun­ku vie­nu metu ap­gin­ti, to­dėl daugiausia gal­vo­ja­ma apie did­mies­čių gy­ny­bą, kuriuose yra įvai­rių mies­to plo­tų, tai yra mažaaukščių ir dau­giaaukš­čių na­mų, ga­my­bi­nių zo­nų ir ža­lių­jų plo­tų.

Juos su­ma­niai iš­nau­do­jus, ga­li­ma prie­šui su­reng­ti „tik­rą pra­ga­rą“. Istori­nė ša­lies pa­tir­tis ro­do, kad Lie­tu­vos pi­lie­čiai pui­kiai ko­vo­ja net ir be­vil­tiš­ko­se si­tua­ci­jo­se. Bū­tent po­ka­rio ko­vų re­zul­ta­tai įro­do, kad esa­ma Lie­tu­vo­je žmo­nių, ku­rie „kū­ry­biš­kai“ ir su­ma­niai su­ge­bė­jo be­veik de­šimt­me­tį ko­vo­ti su žy­miai skait­lin­ges­niu ir ga­lin­ges­niu prie­šu.

Šiuo­lai­ki­nia­me ka­re, su­pran­ta­ma, mū­sų ne­di­de­lė tau­ta ne­ga­lė­tų sto­ti į atvirą ­mū­šio lau­ką su žy­miai gau­ses­niu prie­šu. Tai reiš­kia, kad žmo­nės tu­rė­tų grieb­tis prie­šui ma­žiau­siai ti­kė­ti­nos ir gud­rios takti­kos, ku­ri bū­tų pa­grįs­ta ne­stan­dar­ti­niu mąs­ty­mu.

„Jei­gu kaž­kas bus, grei­čiau­siai vi­si di­die­ji gi­na­mi mies­tai degs. Tam, kad prie­šas pra­sčiau ma­ty­tų te­ri­to­ri­ją. Ka­ro at­ve­ju mums pa­si­tar­nau­tų tik chao­sas. Deg­tų pa­dan­gos, bal­dai, bū­tų sta­to­mos barika­dos iš vil­ki­kų, sun­kio­sios tech­ni­kos, pa­si­prie­ši­ni­mui žmo­nės bū­tų ra­gi­na­mi nau­do­ti nuosavus auto­mo­bi­lius ar net mo­to­cik­lus, kaip šiuo me­tu da­ro Uk­rai­nos sava­no­rių ba­ta­lio­nai“, – ma­no sa­va­no­rių va­das. Anot jo, daug kuo yra iš anks­to pa­si­rū­pin­ta.

„Yra žmo­nės, ku­rie iš­ma­no po­že­mi­nes ko­mu­ni­ka­ci­jas. Grės­mės at­ve­ju jos būtų nau­do­ja­mos“, – sako L. Idze­lis. Mo­bi­li­za­ci­jos at­ve­ju pa­ti­ki­mi žmonės bū­tų ap­rū­pin­ti net gink­lais, vyk­tų grei­ti apmoky­mai ir suskirstymas į pa­da­li­nius, ku­riems va­do­vau­tų pro­fe­sio­na­lūs ka­riai.

„Ži­no­ma, kad pa­ti­ki­mų žmo­nių jo­kiais tes­tais neat­rin­ki­nė­tu­me. Pasitelktume duo­me­nų ba­zes ir jau da­bar esa­mus iš­plė­to­tus ry­šius“, – užsi­me­na sa­va­no­rių va­das.

Gin­tų ir tie, ku­riems bū­tų gė­da ne­gin­ti

Sa­va­no­rių va­das ma­no, kad tė­vy­nės ei­tų gin­ti to­kie pa­tys žmo­nės kaip ir 1918 m., 1944 m., 1991 m. – pa­trio­tai, gim­na­zis­tai, stu­den­tai, inteligentai ir tie, ku­riems bū­tų gė­da ne­gin­ti tė­vy­nės. L. Idzelis ti­ki, kad tė­vy­nę ga­li­ma ap­gin­ti ir šia­me tech­no­lo­gi­jų am­žiu­je.

Šiuo me­tu pasauly­je vykstantys konflik­tai pa­ro­dė, kad spon­ta­niš­kai su­si­for­ma­vę sava­no­rių batalionai, ne­tu­rė­da­mi sunkiosios tech­ni­kos, su­ge­ba nu­ga­lė­ti šar­vuo­tas di­vi­zi­jas. L. Idze­lis su­tin­ka su prieš­ka­rio ge­ne­ro­lo Po­vi­lo Ple­cha­vi­čiaus min­ti­mi, kad vie­ną kar­tą mir­ti vis tiek rei­kės, o jei­gu nieko ne­da­ry­si­me, tai iš nie­ko nie­kas ir ne­pa­si­da­rys.

Ma­žai ti­kė­ti­na, kad ka­ri­nis at­sa­kas pra­si­dė­tų tik po to, kai ministerijose pa­rei­gū­nai pa­si­ra­šy­tų reikia­mus įsa­ky­mus. Esą anek­suo­to Kry­mo sce­na­ri­jus mums ne­gre­sia. Lie­tu­vo­je ga­lio­jan­tys įstatymai, pradedant LR Kons­ti­tu­ci­ja ir bai­giant Na­cio­na­li­nio sau­gu­mo pa­grin­dų įstaty­mu, su­tei­kia vi­sas ga­li­my­bes pra­dė­ti ko­vą, kai pa­ste­bi rea­lią grėsmę, ne­lau­kiant, kol kas nors at­siųs iš sos­ti­nės įsa­ky­mą. Sa­va­no­rių va­do nuo­mo­ne, blo­giau­siam ga­li­mam sce­na­ri­jui tu­ri bū­ti pa­si­reng­ta jau dabar.

Pra­ty­bos prie Lie­tu­vos sie­nų, ta­ry­bi­niai ir ru­siš­ki sim­bo­liai, mais­to pro­duk­tai ir gė­ri­mai, ku­rių pavadini­mai nu­ke­lia į So­vie­tų Są­jun­gos laikus, ren­gi­niai, Ru­si­jos est­ra­dos žvaigž­dės... Pa­na­šus sme­ge­nų plovimas ir įvai­rios pro­vo­ka­ci­jos vy­ko ir 1940 m.

„Kiek­vie­nas pi­lie­tis tu­ri ap­gal­vo­ti sa­vo veiks­mus tiek da­bar, tiek kariuo­me­nei ren­gian­tis už­tik­rin­ti šalies gy­ny­bą. Šiam tiks­lui įgyvendinti Šiau­liuo­se spa­lio 17–19 d. yra pla­nuo­ja­mi mies­to gy­ny­bos moky­mai, ku­rių me­tu bus ga­li­ma iš­vys­ti ka­rius mies­to priei­go­se ir pačiame mies­te. Pra­ty­bo­se bus nau­do­ja­mi gar­si­niai šo­vi­niai ir įvai­ri piro­tech­ni­ka. Mo­ky­mų me­tu mies­to gy­ven­to­jai ga­lės trum­pam išgirs­ti „mū­sų lais­vės gar­sus“, sklin­dan­čius iš Lie­tu­vos ka­rių gink­lų, ir pa­tys pasimoky­ti ka­ry­bos ama­to or­ga­ni­zuo­ja­mos ak­ci­jos „Pa­būk ka­riu vie­ną dieną“ me­tu prie Šiau­lių „Ak­ro­po­lio“ ir pa­ma­ty­ti, kad mes į ša­lies gynybą žiū­ri­me rim­tai ir at­sa­kin­gai,“ – sa­ko L. Idze­lis.

„Blo­giau­siam sce­na­ri­jui rei­kia ruoš­tis da­bar. Ver­tė­tų pa­si­rū­pin­ti il­giau ne­gen­dan­čiais mais­to produktais ir juos vis at­nau­jin­ti, kad ne­pa­si­baig­tų ga­lio­ji­mas. Ne ma­žiau svar­bu, ruo­šian­tis nenumaty­tai situa­ci­jai, yra susi­rink­ti vi­siems šei­mos na­riams ir pa­reng­ti pla­ną, o vė­liau jį imituoti, pa­vyz­džiui, sku­biai vi­si šei­mos na­riai su­si­ren­ka į nu­sta­ty­tą vie­tą, su­sė­da į au­to­mo­bi­lį ir eva­kuo­ja­si į kai­mo vietovė­je esan­čią sodybą, ten pa­tik­ri­na vi­sas tu­ri­mas at­sar­gas. Vė­liau dis­ku­tuo­ja apie galimus scena­ri­jus, kaip elg­tis, jei­gu kas nors už­puo­la, ką da­ry­ti, jeigu pa­si­me­ta­me vie­ni nuo ki­tų“, – pa­ta­ria sa­va­no­rių va­das.

Anks­ty­va pro­pa­gan­da

L. Idze­lio nuo­mo­ne, Ru­si­jos pro­pa­gan­da Lie­tu­vo­je pra­dė­ta skleis­ti po kele­rių me­tų, mums at­ga­vus ne­prik­lau­so­my­bę, dar są­mo­nin­gai ne vi­siems suvo­kiant.

„Vi­sos in­for­ma­ci­nio po­vei­kio prie­mo­nės pra­dė­tos skleis­ti jau se­niai. Tai pra­ty­bos prie Lie­tu­vos sienų, ta­ry­bi­niai ir ru­siš­ki sim­bo­liai, mais­to pro­duk­tai ir gė­ri­mai, ku­rių pa­va­di­ni­mai nu­ke­lia į So­vie­tų Są­jun­gos laikus, ren­gi­niai, Ru­si­jos est­ra­dos žvaigž­dės su mi­li­ci­nin­kų cho­rais, įkur­ti te­le­vi­zi­jos ir radi­jo ka­na­lai. Pa­na­šus sme­ge­nų plo­vi­mas ir įvairios pro­vo­ka­ci­jos vy­ko ir 1940 m. Sce­na­ri­jus kartoja­si. Tas pa­ts scena­ri­jus ir jo ne­ga­li­ma ne­pas­te­bė­ti, tie­siog vis­kas vyks­ta, kaip parašy­ta vadovė­ly­je“, – pa­ste­bi L. Idze­lis.