Priemonės, kurių gali būti imtasi iškilus sunkumams dėl tranzito į Kaliningradą, yra parengtos, antradienį Valdajaus tarptautiniame diskusijų klube pareiškė Rusijos užsienio reikalų ministerijos nepaprastasis ir įgaliotasis ambasadorius, taip pat ambasadorius ypatingiems pavedimams Aleksejus Isakovas, rašo TASS.

„Galiu pasakyti tik viena, kad atsakomosios priemonės tarpžinybiniu formatu yra parengtos (jei susiklostys sudėtinga padėtis dėl tranzito į Kaliningradą - TASS past.) ir, jei reikės, bus priimtas sprendimas imtis šių priemonių. Tačiau dabar nenorėčiau kalbėti apie jokias detales“, – sakė jis.

Paklaustas, kokios atsakomosios priemonės gali būti priimtos politiniame kontekste, A. Isakovas paragino dabar „nesigilinti į tai, ką konkrečiai galėtume padaryti“, ir pažymėjo, kad šiuo metu „sklando daug įvairių idėjų, kaip būtų galima reaguoti politinėje sferoje, pripažinti – nepripažinti ir pan“.

A.Isakovas pažymėjo, kad padėtis su krovinių tranzitu į Kaliningradą per Lietuvos teritoriją kol kas tikrai nėra normali.

„Šiandien galime sakyti, jog kol kas mums pavyko išvengti blogiausio scenarijaus, susijusio su Kaliningrado krovinių tranzitu, dėl mūsų aktyvių diplomatinių pastangų buvo rasta tam tikra atomazga su ES ir Lietuva ir ji juda teisinga linkme. Tačiau rastus sprendimus dėl krovinių gabenimo geležinkeliais galima vertinti tik kaip laikinus, padėtis, kaip ir anksčiau, dar toli gražu nėra normali“, – sakė diplomatas.

Be to, A. Isakovas pažymėjo, kad papildomų sunkumų kyla atsiskaitant su Lietuva už pervežimo geležinkeliais paslaugas, nes Šiaulių bankas paskelbė, kad nuo rugsėjo 1 dienos nebeaptarnaus Rusijos kontrahentų.

„Tuo pat metu oficialusis Vilnius aktyviai išnaudoja tezę, esą jis neturi galimybių daryti poveikį bankinių struktūrų sprendimams ir kištis į jų reikalus. Tokie bandymai prisidengti argumentais dėl bankų nepriklausomybės neatlaiko kritikos. Galiu pasakyti, kad dirbdamas Rusijos pasiuntiniu Lietuvoje, ne kartą mačiau, kaip šalies valdžia, jei tik nori, gana efektyviai demonstruoja turimas įtakos ir įtikinimo galimybes prieš šalyje veikiančias bankų struktūras“, –- pridūrė jis.

A. Isakovo teigimu, Vilniuje dabar „dirbtinai gilinamos finansinio pervežimų aptarnavimo problemos“.

Siekia sureguliuoti situaciją ir per Briuselį

A. Isakovas taip pat manė, kad tranzitui į Kaliningradą turėtų būti visiškai netaikomos ES sankcijos.

„Esame pasiryžę toliau siekti sureguliuoti situaciją per kontaktus su Vilniumi ir Briuseliu. Toliau dirbsime, kad būtų visiškai atkurtas krovinių tranzitas į Kaliningradą. Mūsų principinė pozicija yra ta, kad jam turėtų visiškai ir nedviprasmiškai negalioti neteisėtos, vienašališkos ES sankcijos ir kad jis turėtų vykti tik pagal galiojančius tarptautinius susitarimus su Lietuva bei ES ir jų politinius įsipareigojimus, nes kalbame iš esmės apie Rusijos vidaus pervežimus, o ne eksporto – importo operacijas“, – teigė jis.

Diplomatas pažymėjo, kad Vilniuje dabar „dirbtinai gilinamos finansinio pervežimų aptarnavimo problemos.

„Dar vakar [Lietuvos užsienio reikalų ministras Gabrielius] Landsbergis iš esmės perkėlė Rusijai visą atsakomybę surasti būdus, kaip apmokėti tranzito į Kaliningradą paslaugas. Be to, jis suabejojo, tarkime, galimybe atlikti mokėjimus grynaisiais pinigais. Nėra ką ir pridurti. Mes dar kartą pabrėžiame, kad yra visiškai nepriimtina riboti Kaliningrado krovinių tranzitą išgalvotais pretekstais, nesvarbu, ar jie būtų susiję su bankų struktūromis, įmonių logistinėmis grandinėmis, ar kitomis struktūromis“, – pabrėžė V. Isakovas.

Pasak diplomato, ES bandymai reguliuoti Kaliningrado srities ir kitų Rusijos regionų ekonominius ryšius yra grubus kišimasis į Rusijos vidaus reikalus, o tai yra nepriimtina.

Kabinėjasi ir prie keleivių tranzito geležinkeliais

A.Isakovas taip pat pridūrė, kad Rusijos Federacija taip pat sieks, kad Lietuva laikytųsi įsipareigojimų dėl keleivių tranzito geležinkeliais.

„Jau buvo minėta, kad panaikinus epidemiologinius apribojimus, jo funkcionavimo parametrai iki šiol nėra iki galo atkurti. Tačiau Vilnius ir toliau laikosi koronaviruso pandemijos metu nustatytų apribojimų dėl keleivių skaičiaus viename traukinyje“, – pažymėjo jis.

Diplomatas teigė, kad šiuo atveju galvoje turimi asmenys, kurie turi supaprastintos kelionės geležinkeliu dokumentą, t. y. tik Rusijos piliečiai.

„Keleivių, turinčių kitus dokumentus kelionei per Lietuvos teritoriją, skaičius nereglamentuojamas. Taigi Lietuva, bandydama apriboti Rusijos piliečių galimybes keliauti, vienareikšmiškai laikosi diskriminacinės pozicijos. Tokia padėtis mums taip pat yra nepriimtina. Todėl primygtinai reikalaujame lietuvių panaikinti šiuos nepateisinamus apribojimus ir grįžti prie visiško sąstatų užpildymo“, – pridūrė jis.

„Norėčiau pabrėžti, kad dirbtinis padėties kurstymas mums yra nepriimtinas, tačiau viskas, kas yra susiję su Kaliningrado srities interesais, įskaitant tranzito užtikrinimą, bus tarp mūsų nuolatinių prioritetų, kuriuos ir toliau tvirtai bei ryžtingai ginsime“, – užbaigė A. Isakovas.

„Lietuvos geležinkeliai“ patvirtino: Kaliningradas jau išnaudojo kai kurių prekių tranzito limitus

Rusija jau išnaudojo kai kurių prekių limitus, kurie buvo leidžiami pagal Europos Komisijos (EK) gaires dėl ribojimų taikymo per tranzito į Kaliningradą, teigia „Lietuvos Geležinkeliai“.

Kaip numatyta EK išaiškinime, tranzitu gabenamų prekių kontrolė vykdoma atsižvelgiant į 2019–2021 m. leistinų pervežti prekių aritmetinius vidurkius bei juos viršijus pervežimą Lietuva turi stabdyti.

„Į sąrašą įtraukta keli šimtai prekių kodų pagal ES reglamentą, kurių kiekiai vertinami konkrečiai kai gaunamos paraiškos. Šiuo metu pasiekti kai kurių prekių kodų geležies ir plieno, medienos gaminių, trąšų, etilenglikolio, taip pat kai kurių kitų prekių vidurkiai“, – Eltai atsiųstame komentare sako „Lietuvos geležinkelių“ komunikacijos partnerė Kotryna Dzikaraitė.

Pažymima, kad remiantis EK gairėse numatyta tvarka, iki šiol atmestų paraiškų prekių pervežimui tarp Rusijos Federacijos ir Kaliningrado srities per Lietuvos teritoriją atvejai buvo pavieniai ir sudarė iki 5 proc. visų šia kryptimi gabenamų prekių paraiškų.

Anot „Lietuvos Geležinkelių“, 2021 m. visų prekių tranzitas iš Rusijos į Kaliningradą ir iš Kaliningrado į Rusiją sudarė 5,6 mln. tonų.

LTG pateiktais duomenimis, trejų metų tarp Rusijos Federacijos žemyninės dalies ir Kaliningrado srities pervežtų būtinų prekių vidurkis iš viso siekė 3,1 mln. t. Iš jų, anglies produktai sudarė 1,07 mln. t., juodieji metalai 0,59 mln. t., mediena ir jos produktai 0,06 mln. t., cementas 0,26 mln. t., maisto pramonės produktai, pašarai, gėrimai, tabakas 0,06 mln. t., nafta ir naftos produktai 0,98 mln. t., o likusios prekės 0,08 mln.t.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (11)