Sau­sio 13-osios bro­li­ja, Lie­tu­vos at­sar­gos ka­ri­nin­kų są­jun­ga ir Kraš­to ap­sau­gos sis­te­mos kū­rė­jų aso­cia­ci­ja (KAS­KA) ne­se­niai krei­pė­si į aukš­čiau­sias ša­lies ins­ti­tu­ci­jas, rašo „Lietuvos žinios“. Ne­prik­lau­so­my­bės gy­nė­jai įsi­ti­ki­nę, kad tai ga­li­ma pa­siek­ti iš pres­ti­ži­nių vie­tų iš­kė­lus so­vie­ti­nės val­džios ko­la­bo­ran­tams pa­sta­ty­tus pa­mink­lus, nu­sto­jus skir­ti jų var­dais pa­va­din­tas li­te­ra­tū­ri­nes pre­mi­jas, at­si­sa­kius aukš­čiau­siais vals­ty­bi­niais ap­do­va­no­ji­mais pa­gerb­ti so­vie­ti­niam me­nui tar­na­vu­sius žmo­nes.

KAS­KA val­dy­bos pir­mi­nin­kas, at­sar­gos pul­ki­nin­kas lei­te­nan­tas ir ra­šy­to­jas Jo­nas Užur­ka sa­kė, kad vi­sus tau­tos sa­vi­mo­nei ne­abe­jin­gus as­me­nis skau­di­na ver­ty­bių pa­inio­ji­mas, ku­riuo esą są­mo­nin­gai sie­kia­ma nu­kreip­ti žmo­nes nuo tie­sos. To pa­vyz­dys - so­vie­tų ko­la­bo­ran­tų ra­šy­to­jo Pe­tro Cvir­kos ir poe­tės Sa­lo­mė­jos Nė­ries gar­bi­ni­mas. „Sun­ku įsi­vaiz­duo­ti di­des­nės pa­nie­kos Lie­tu­vai, kaip jų iš­da­vys­tė. Bū­tent tai jie­du pa­da­rė nu­va­žia­vę į Mask­vą pra­šy­ti, kad bu­de­liai oku­pan­tai teik­tų­si pa­siim­ti mū­sų lais­vę“, - pik­ti­no­si or­ga­ni­za­ci­jos va­do­vas.

J.Užur­ka re­to­riš­kai klau­sė, ką lie­ka gal­vo­ti apie tau­tą, ku­ri ne tik ne­nu­ver­čia šiems as­me­nims pa­sta­ty­tų pa­mink­lų, bei ir ski­ria jų var­dais pa­va­din­tas li­te­ra­tū­ros pre­mi­jas. Pa­šne­ko­vo žo­džiais, Lie­tu­vo­je ne­tu­rė­tų bū­ti ir šių me­ni­nin­kų mu­zie­jų, nes jie to ne­ver­ti, nors ir bu­vo ta­len­tin­gi.

Dienraščio kal­bin­tas Sei­mo Na­cio­na­li­nio sau­gu­mo ir gy­ny­bos ko­mi­te­to pir­mi­nin­kas, is­to­ri­kas Ar­vy­das Anu­šaus­kas pri­pa­ži­no, kad P.Cvir­kos ar S.Nė­ries li­te­ra­tū­ros pre­mi­jos, kaip sie­kia­my­bė, jam skam­ba keis­tai ir ne­atro­do svei­kin­ti­nas da­ly­kas. Ta­čiau par­la­men­ta­ras ne­ma­no, kad šiuos me­ni­nin­kus rei­kė­tų aps­kri­tai iš­brauk­ti iš tau­tos at­min­ties. „Tau­tos is­to­ri­jo­je abu yra pa­li­kę ryš­kų pėd­sa­ką, o jų gy­ve­ni­mai - pa­vyz­dys to, kaip li­ki­mas kar­tais nu­ve­da žmo­gų ten, kur jam nė ne­si­sap­na­vo“, - pa­žy­mė­jo A.Anu­šaus­kas. Tai, anot jo, ir rei­kia pa­teik­ti tau­tai pri­sta­tant šiuos li­te­ra­tus.

Opo­zi­ci­jos ly­de­ris And­rius Ku­bi­lius, ku­riam ir­gi ad­re­suo­tas Lie­tu­vos ne­prik­lau­so­my­bės gy­nė­jų krei­pi­ma­sis, taip pat sa­kė, kad ne­ma­lo­nių da­ly­kų iš is­to­ri­jos kaip nie­kur nie­ko ne­išb­rauk­si. Anot kon­ser­va­to­rių ly­de­rio, ver­tin­da­mi P.Cvir­ką ar S.Nė­rį ti­kriau­siai ga­lė­tu­me pa­si­mo­ky­ti iš nor­ve­gų, tu­rė­ju­sių na­cių ko­la­bo­ran­tą, pa­sau­li­nio gar­so ra­šy­to­ją Knu­tą Ham­su­ną. „Jie šį žmo­gų pri­sta­to kaip pui­kų ra­šy­to­ją, bet drau­ge ne­sle­pia, kad me­ni­nin­kas tar­na­vo nor­ve­gų tau­tai prieš­iš­kai ideo­lo­gi­jai“, - aiš­ki­no A.Ku­bi­lius. Ta­čiau Ža­lio­jo til­to skulp­tū­ros, pa­sak jo, kas ki­ta. „Jos bu­vo ne­nu­kel­tos, nes vis at­ro­dy­da­vo, kad ša­ly­je yra svar­bes­nių prob­le­mų. Tai ir ko­va su mus užk­lu­pu­sia eko­no­mi­kos kri­ze, ir ko­va dėl ener­ge­ti­nės ne­prik­lau­so­my­bės“, - dės­tė A.Ku­bi­lius.