Buvusi prokurorė – pritrenkta
Betygaloje gyvenanti buvusi prokurorė, dabar pensininkė Bronislava Balčiūnaitė, – viena iš daugelio, kuriuos pasiekė sąskaita, skirta seniai mirusiam žmogui.
„Mano mama mirė 2010 metais. Neseniai jai atėjo sąskaita susimokėti už šiukšles. Sunku suvokti, kodėl taip atsitiko. Juk savivaldybė turi piliečių registracijos duomenis. Suprantama, jog mama išregistruota jau seniausiai. Manau, savivaldybės institucijos dirba atmestinai ir labai neatsakingai“, – svarstė B. Balčiūnaitė.
Ji bandė skambinti sąskaitose nurodytais Raseinių rajono savivaldybės telefonais.
„Susisiekti buvo neįmanoma: arba užimta, arba niekas neatsako. Kai paskambinau kitu savivaldybės telefono numeriu, man pasakė, kad geriausia būtų nuvažiuoti į savivaldybę, 101 arba 107 kabinetus. Tai visi dabar ir važiuoja, lyg neturėtų ką veikti. Tie kabinetai užsikimšę“, – atkreipė dėmesį B. Balčiūnaitė.
Staigmena Seimo nariui
Kad 101 kabinete ir jo prieigose tikrai karšta, įsitikino savivaldybėje apsilankęs žurnalistas.
Čia susibūrę žmonės kalbėjo apie vieną – šoką sukėlusias sąskaitas už šiukšles.
Į ypač keistą situaciją pateko Raseinių rajone esančiame Girkalnyje, Žemaičių gatvėje, gyvenanti E. Čimelienė. Paaiškėjo, kad viena bendra sąskaita už šiukšles buvo išrašyta jai ir Seimo pirmininko pavaduotojui raseiniškiui Arvydui Nekrošiui. Pasak E. Čimelienės, A. Nekrošiaus ji asmeniškai nepažįstanti, juolab nėra su juo gyvenusi nei viename bute, nei viename name.
„Tikri anekdotai. Paaiškėjo, kad Seimo pirmininko pavaduotojas kažkodėl gavo sąskaitą ir už mano šiukšles. O kodėl, niekas nepaaiškina. Aš dar sąskaitos negavau. Nenustebsiu, jei man bus priskaičiuotos kokių nors mirusių asmenų sąskaitos. Iš pažįstamų Girkalnyje jau girdėjau, kad tokių atvejų pasitaikė“, – stebėjosi E. Čimelienė.
Asmens duomenys – nesaugūs
Pasak E. Čimelienės, jai paskambinęs A. Nekrošius pasakė, jog buvo nuėjęs į savivaldybę ir išsiaiškinęs, kaip padalinti bendrą sąskaitą – jam priklauso apmokėti 62 eurus, E. Čimelienei – 101.
Apie bendrą sąskaitą su politiku Girkalnio gyventoja sužinojo feisbuke. Liepos 14 dieną savo feisbuko paskyroje Seimo pirmininkas rašė: „Raseinių komunalinės paslaugos šauniausios, ne tik suklysta ir išpučia sąskaitą už šiukšles papildomai 62 €, bet ir atskleidžia gyventojų duomenis. Gal žinote, kas tiksliai gyvena Girkalnyje, Žemaičių g. 18 (E. Čimelienė su šeima – aut. past). Ar ir kitų to namo gyventojų sąskaitos neatitinka tikrovės?“
Seimo narys atkreipė dėmesį ir į tai, kad, siunčiant sąskaitas ne tais adresais, paviešinami asmens duomenys.
„A. Nekrošius – padorus žmogus. Bet kur garantija, kad mano asmens duomenys nepateko kokiems nors sukčiams. Juk apie savo sąskaita sužinojau iš man visiškai svetimo žmogaus. Gal netrukus sužinosiu, kad mano vardu iš kokios nors greitųjų kreditų įstaigos paimta paskola“, – nerimavo Girkalnio gyventoja.
Pasijuto išskirta su vyru
Prie 101 kabineto susibūrę žmonės žurnalistui pasakojo kitus kuriozus.
„Mane išskyrė su vyru. Teks kreiptis į Metrikacijos skyrių, kad vėl sutuoktų. Atsitiko taip, kad vyras ir aš už šiukšles gavome atskiras sąskaitas, nors daugybę metų gyvename kartu ir daugybę metų sąskaitos už šiukšles buvo siunčiamos tik vyro vardu, nes jo vardu užregistruotas namas“, – sakė nors ir susinervinusi, bet humoro nepraradusi pensininkė Vitalija iš Nemakščių.
Raseiniuose, Kalnų gatvėje, gyvenanti Daiva Kasparavičienė sakė gavusi sąskaitą ir už žmogų, gyvenantį Liuteronų gatvėje, todėl mokėtina suma padaugėjo daugiau nei dvigubai – nuo 70 iki 160 eurų.
Nemakščiuose gyvenanti Nijolė skundėsi gavusi sąskaitą mirusio žmogaus vardu.
„Kaimynai man patarė ją suplėšyti ir išmesti. Bet aš negaliu taip elgtis, reikia juk išsiaiškinti“, – priverstinio vizito į savivaldybės 101 kabinetą priežastis aiškino priblokšta moteris.
Baksnoja į savivaldybę
Sąskaitų už šiukšles sukeltą chaosą pakomentavęs „Raseinių komunalinių paslaugų“ direktorius Rolandas Butkus pabrėžė, jog atsakomybė dėl sumaišties tenka Raseinių rajono savivaldybei.
„Sąskaitas formuoja ir siunčia Raseinių rajono savivaldybė, o UAB „Raseinių komunalinės paslaugos“ jai pateikia tik su konteineriais susijusią informaciją. Kaip jau buvome skelbę anksčiau, vasario mėnesį vykdėme buitinių konteinerių inventorizaciją, kvietėme žmones atvykti pas mus ir taupydami žmonių laiką ėjome pas juos į namus patys, kad sutikslintume konteinerių kiekius bei tūrius. Vėliau duomenis perdavėme Raseinių rajono savivaldybės administracijai. Tiesa, visų gyventojų rasti namie nepavyko, taip pat neneigiame, kad galėjo įvykti žmogiškojo faktoriaus nulemtų klaidų, už kurias nuoširdžiai atsiprašome. Dėl visų problemų maloniai prašome kreiptis į Raseinių savivaldybę, nes jie geriausiai gali paaiškinti, dėl kokių priežasčių atsirado neatitikimų, susijusių su išregistruotais, negyvenančiais ar jau mirusiais gyventojais“, – rašoma direktoriaus paaiškinime.
Raseinių rajono savivaldybės administracijos Vietinio ūkio ir turto valdymo skyriaus vedėjo Roberto Pareigio paklausėme, kodėl sąskaitos už šiukšles keliauja ir mirusiųjų vardu.
„Nemaloni situacija, kad sąskaitos siunčiamos mirusiųjų vardu. Paaiškinsiu. Turto savininkai yra apmokestinami, bet ne visi paveldėtojai susitvarko turto paveldėjimą savo vardu, kai kurie nesusitvarko net „iš principo“, o kompiuteriai nėra tokie protingi tai identifikuoti. Kita problema – praėjo tam tikras laiko tarpas nuo duomenų sukėlimo iš registrų iki sąskaitų siuntimo, todėl gali būti, kad savininkas šiuo metu miręs. Kol Jūs rengsit šitą straipsnį, kai kas gal mirs ir reikės sąskaitą koreguoti“, – aiškino valdininkas.
Ragina nepanikuoti
Paprašytas paaiškinti, kodėl sąskaitos už šiukšles sukėlė tikrą chaosą, R. Pareigis dėstė: „Daugiausia nepasitenkinimo kyla todėl, kad pasikeitė rinkliavos skaičiavimo tvarka pagal naujus Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus. Iki 2017 m. sausio 1 d. galiojusios rinkliavos skaičiavimas buvo gana nesudėtingas. Įvedus dvinarę rinkliavą, skaičiavimai tapo sudėtingi. Šią rinkliavą Savivaldybės taryba pripažino vadovaudamasi Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymu ir kitais poįstatyminiais aktais. Šios rinkliavos principas toks, kad ji susideda iš dviejų dalių.
Pastoviosios dalies dydis priklauso nuo pastovių išlaidų atliekų tvarkymo sistemai išlaikyti. Kintamosios dalies dydį lemia kintančios išlaidos atliekoms tvarkyti – tai priklauso nuo atliekų kiekio. Naujoji rinkliava skaičiuojama nekilnojamojo turto savininkams priklausomai nuo to turto paskirties. Pastovioji rinkliavos dalis paprastai skaičiuojama visiems turtiniams vienetams pagal jų paskirtį ir jiems nustatytų parametrų tarifus, o kintamoji dalis jau priklauso nuo surenkamų atliekų kiekio. Pažymėtina, kad Aplinkos ministras yra nustatęs 20 turtinių vienetų rūšių, kurioms nustatomi skirtingi apmokestinimo parametrai. Nustatant rinkliavos tarifus pagal kiekvieną apmokestinimo parametrą buvo vadovautasi patvirtinta metodika atsižvelgiant į atliekų tvarkymo sąnaudas“, – aiškino R.Pareigis.
Atsakingo valdininko paprašėme patarti, ką reikėtų daryti žmonėms, gavusiems kurioziškai atrodančias sąskaitas ir negalintiems patekti į apgultus kabinetus, kur dirba tarnautojai, turintys paaiškinti situaciją.
„Kiek įmanoma, mes informuojame, kad sąskaitoms patikslinti nėra terminų, tuo labiau kad delspinigiai neskaičiuojami. Manau, nereikėtų skubėti, kiek palūkėjus eilės sumažės ir, tikiuosi, visiems ištaisysime padarytas klaidas, kurios prieštarauja faktinėms aplinkybėms ir priimtiems teisės aktams. O kas dar laukia ateityje, priklausys nuo Lietuvos Respublikos teisės aktų ir tarybos sprendimų pasikeitimų“, – sakė R.Pareigis.