Trečiadienį Peticijų komisija, dalyvaujant peticijos autoriams apsvarsčiusi konkrečius siūlymus, kaip reiktų keisti daug triukšmo visuomenėje sukėlusį Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymą, nusprendė pateikti Seimui šią peticiją bei prie jos pridėtą peticijos autorių parengtą Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą ir juos kartu svarstyti su dabar svarstomais Vyriausybės bei Seimo nario Ramūno Karbauskio pateiktais variantais.

Peticijų komisijos nuomone, Seime svarstomas įstatymo projektas galėtų padėti išspręsti peticijoje išdėstytas problemas. Ši Komisijos išvada artimiausiu metu Seimo statuto nustatyta tvarka bus pateikta svarstyti Seimui, kuris priims šiuo klausimu galutinį sprendimą.

A. Juozaitis ir G. Songaila peticiją „Dėl Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo pakeitimo“ Seimui pateikė praėjusių metų lapkričio 21 d. Peticijoje reikalaujama atšaukti praėjusių metų liepos 1 d. įsigaliojusią „vaikų paėmimo“ iš šeimų tvarką.

Pasak kreipimosi autorių, naujoji Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo redakcija priimta, nepaisant ne kartą išsakytos pagrįstos kritikos, kad smurto apibrėžimas joje yra pernelyg platus, o Vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybai suteiktos išskirtinės teisės, kurios sudarė sąlygas įvairiems piktnaudžiavimas, kurie savo ruožtu sukėlė milžinišką visuomenės pasipiktinimą.

Seimo peticijų komisijoje, be kita ko, buvo nagrinėjami peticijos autorių siūlymai atšaukti išplėstines baudžiamoje ir administracinėje teisėje niekada netaikytas „smurto“ ir „fizinės bausmės“ apibrėžtis; atsisakyti „atvejo“ koncepcijos, kai nežinia koks vadybininkas be teismo sankcijos įsiveržęs į šeimos aplinką turi teisę spręsti ne tik tai, ar iškilo realus pavojus vaikui, bet ir tai, ar tėvai esą gali sudaryti sąlygas tokiems pavojams, taip pat vienasmeniškai, pagal neaiškius kriterijus turi teisę spręsti, ar tuo pagrindu „paimti vaiką“.

Siūloma įstatymu saugoti vaikus ne tik nuo tėvų, bet ir nuo Valstybės vaiko teisių apsaugos tarnybos ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos smurto, o šeimą saugoti nuo nepagrįstos „vadybininkų“ invazijos į jos privačią aplinką, apginant tiesiogiai galiojančius konstitucinius šeimos būsto ir privataus gyvenimo neliečiamybės principus.

Atšaukti privilegijas Tarnybai be jokios atsakomybės imtis kraštutinių priemonių - atimti vaikus arba nežinia kokiu pagrindu nustatyti šeimų perauklėjimo planus, grasinant taikyti tokias kraštutines priemones.

Pasak peticijos autorių, įstatymas be jokio objektyvaus teisinio pagrindo kiekvieną šeimą nužemina iki socialinės rizikos bendruomenės statuso, o arbitro vaidmenį nežinia kodėl paveda pašaliniams, svetimiems žmonėms. Jei Seimas priimtų peticijos autorių siūlymus, vaiko teisių apsaugos tarnyboms būtų palikta tik pagrindinė funkcija - prevencinių kompleksinių pagalbos šeimai programų įgyvendinimas. Ir tik tais išimtiniais atvejais, kai kyla tikras pavojus vaikui, tarnybos turėtų realią prievolę laikinai paimti vaiką, o po to nedelsiant jį grąžinti, pavojui praėjus. Automatiško laikinos globos reikalavimo neliktų.