„Užsparniai, su*a! Vade, krentame!“, – tokie buvo paskutiniai lėktuvo Tu-154 kapitono padėjėjo Aleksandro Rovenskio žodžiai, kuriuos įrašė savirašis prietaisas MARS BM. Tokių nukritusiame lėktuve, kuris gruodžio 25 dieną pražudė 92 žmones, buvo trys. Savirašio prietaisą iš Juodosios jūros dugno ištraukę tyrėjai duomenis analizuoja jau daugiau kaip savaitę.
Paprastai, kai į lėktuvai nukrenta į jūrą, nustatyti katastrofos priežastis būna ypač sunku. Mat nors savirašiai prietaisai, dar kitaip vadinami juodosiomis dėžėmis, pagaminti taip, kad atlaikytų ypač stiprius smūgius katastrofų metu, juos aptikti jūros dugne neretai būna ypač sunku. O ištraukti nepažeistus – dar sunkiau.
Vis dėlto Rusijos narai ne tik ištraukė tik kiek aplamdytą savirašį MARS BM prietaisą, bet ir atidarę apsauginę kapsulę viduje rado nepažeistą magnetofoną. Jis, kaip ir pats lėktuvas pagamintas gūdžiais Sovietų sąjungos laikais, dar praėjusio amžiaus 9-jame dešimtmetyje.
Slapta gamykla Vilniuje
Tačiau nedaugelis šiandien žino, kad tais laikais tokius juostinius bei kasetinius magnetofonus, dedamus į ryškia oranžine arba raudona spalva nudažytas kapsules, gamino tiktai Vilniuje. Čia SSRS okupacijos laikais veikė milžiniška gamykla „Vilma“.
(Vilniaus radijo matavimo prietaisų gamykla). Oficialiai „Vilma“ garsėjo, kaip tuomet patikimais laikytų magnetofonų „Vilma“, „Rūta“, „Tonika“, „Skif“ ir kitų gamintoja. Tačiau dauguma iš maždaug 7 tūkst. darbuotojų žinojo, jog uždarose ir sovietinio saugumo KGB kruopščiai prižiūrimose patalpose gaminamos ir karinės, „ypatingos“ paskirties prekės.
Sovietiniais laikais „Vilmoje“ dirbęs dabartinis socialdemokratų partijos politikas Algirdas Sysas pasakojo žinojęs, jog kituose skyriuose gaminami prietaisai ir lėktuvams, ir kitai karinei technikai.
„Tai buvo aukštos kokybės aparatai, maksimaliai primityvūs, bet užtikrinantys galimybę gauti informaciją. Tiesa, aš dirbau ne „specialiame“, o tiesiog realizavimo skyriuje, tad pačių magnetofonų nesurinkinėjau ir tiesiogiai susidurti su gamyba neteko. Nors, žinoma, saugumiečiais teko susidurti, juk jie buvo viršininkai“, – pasakojo A. Sysas. Pradėjęs dirbti kaip kasetinių magnetofonų derintojas jis vėliau tapo realizacijos skyriaus bei cecho vadovo pavaduotoju.
Jis neslėpė žinojęs, kad dirbo slaptame adrese, kuris buvo žinomas įvairiais pavadinimais, pavyzdžiui, „Pašto dėžutė 4151“ bei „Pašto dėžutė 52“.
Pirmasis Sovietų kariuomenės reikmėms skirtas vielinis magnetofonas „MN-61“ pradėtas gaminti būtent „Vilmoje“ dar 1961 m. Anot kito gamykloje dirbusio lietuvio, Romualdo Beniušio, vėliau pradėti gaminti ir magnetofonai prietaisams MARS BM, kuriuos kruopščiai tikrindavo saugumiečiai.
Įrašuose - lemtingi pilotų žodžiai
„Labai daug išbrokuodavo, nes mes darėme taip, kad būtų įvykdyti planai, o jiems reikėjo kokybės“, – pasakojo R. Beniušis. Jo teigimu, kaip ir kiti panašūs savirašiai prietaisai, MARS BM įrašinėdavo 30 minučių pokalbių pilotų kabinoje. Po to buvo įrašinėjama iš naujo.
„Nėra prasmės įrašinėti daugiau, nes jei kas atsitinka, tai nutinka greitai ir svarbiausios būna minutės ar net sekundės“, – teigė buvęs „Vilmos“ darbuotojas.
Išties, Tu-154 katastrofą tiriantys ekspertai dėmesį atkreipė į paskutines dešimt pilotų pokalbių sekundžių – iki tol kilęs lėktuvas nepatyrė jokių gedimų, o apie „ypatingą situaciją“ lėktuve tyrėjams užuominas suteikė būtent pilotų pokalbiai. Įrašuose esą negirdėti jokių pašalinių garsų, kurie galėtų reikšti bombos sprogimą arba lėktuvo užgrobimą.
MARS BM garsą užtikrina trys įtaisyti mikrofonai. Ir nors pilotų kabinos įrašuose, anot jų klausiusių ekspertų, gausu pašalinio triukšmo, jis įprastas triukšmingam Tu-154, kuris negarsėja puikia izoliacija. Bet kokiu atveju trijų MARS BM mikrofonų užtenka, mat, anot R. Beniušio, „Vilma“ gamino itin jautrią įrangą – tokios troško ir pasiklausymo aparatūrą naudojęs KGB. Tiesa, paklausūs buvo ir įprasti magnetofonai, kuriuos „Vilma“ gamina iki 1994 m.
Ir nors oficialios „Tu-154“ tragedijos priežastys iki šiol neįvardytos, realiausia versija laikoma pilotų klaida. Remiantis pirminiais duomenimis, tinkamai nesuveikė užsparniai – juos į skirtingas puses pakreipę pilotai galėjo tiesiog supainioti svirtis, o tai padaryti sudėtingai valdomame Tu-154 nėra sudėtinga net patyrusiems pilotams – aviacijos istorijoje jau yra nesyk pasitaikę atvejų, kai viena nedidelė klaida ar jų virtinė lėmė siaubingas katastrofas.
Po nukirsto ąžuolo skandalo – priminimas ir privačių sklypų savininkams: kokie veiksmai gresia dideliais nemalonumais paaiškino, kaip atskirti, kurio medžio pjovimui ar genėjimui būtinas leidimas
Top naujienos
Neigiama elektros kaina: kaip galima sutaupyti ir kokios rizikos slypi?
Neigiama elektros kaina tapo beveik įprastu reiškiniu Baltijos šalyje ir Europoje. Lietuvoje...
Kaip rusai „pražudė“ Zalužną: Ukrainos kariuomenės vadas taikiniu pasirinktas neatsitiktinai (1)
Rusija kare prieš Ukrainą naudoja ne tik raketas, artileriją ir bepiločius orlaivius,...
Karas Ukrainoje. Rusijos smūgis Dniprui: aukų skaičius smarkiai išaugo, žuvo 2-ejų mergaitė naktį atakuotas ir Kyjivas: raketos ir dronai tikslo nepasiekė
Rusija šeštadienio naktį smogė Ukrainos Dnipro miestui. Atakos metu buvo sužalota 20...
Darbuotojų nesulaukiančių restoranų atstovai: kažkoks visuotinis aptingimas, žmonės tiesiog nenori eiti į darbą (21)
Prasidedanti vasara kelia nerimą viešbučiams ir viešojo maitinimo įstaigoms. Laukia sezono...
LRT vadovo posto siekiantis Zabarauskas – apie nenusiplaunamą etiketę: man reikės su tuo gyventi (14)
Nacionaliniam transliuotojui vadovauti siekiantis ir daugiau skaidrumo šioje organizacijoje žadantis...
„Kantar“ įvertino efektyviausias praėjusių metų reklamas pasaulyje: kas vartotojus veikia labiausiai?
Jau ketvirtą kartą „Kantar“ išanalizavo paveikiausias metų reklamas ir sudarė efektyviausių...
Saulės aktyvumas didėja: mokslininkas paaiškino, ką tai reiškia ir kaip tai gali paveikti mus
Fiksuojamas padidėjęs Saulės aktyvumas . Artimiausiu metu prognozuojamas aktyvumo pikas. Kaip...
Sėkmės Martynui Aleknai linkėjęs Gudžius: norėčiau, kad trispalvę pasaulio čempionate neštume trise
S. Dariaus ir S. Girėno stadione vykstančiose Lietuvos lengvosios atletikos federacijos (toliau –...
Lėktuvas vaiduoklis: kas nutiko negyvėlius skraidinusiame orlaivyje N47BA?
Netrukus po pakilimo visi N47BA keleiviai ir įgulos nariai buvo arba nebegyvi, arba praradę sąmonę.
Dėl drastiškai didinamų baudų – aršios diskusijos: jei tai padarysite, užsidarys muzikos klubai (16)
Planas drastiškai didinti baudas už triukšmą jau pasiekė finišo tiesiąją: teliko gauti Seimo...