Parlamentinis Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas (NSGK) trečiadienį pareiškė jau trejus metus negavęs karinės žvalgybos pranešimų apie ryšiais su terorizmą remiančiomis valstybėmis įtariamą sraigtasparnių remonto bendrovę "Avia Baltika".
Alvydas Sadeckas
© ELTA
Anksčiau žvalgybininkai teigė pastaruosius kelerius metus nuolat stebėję bendrovės kontaktus ir apie tai informavę valstybės pareigūnus ir institucijas, tarp jų - ir Seimo NSGK.

Kaip teigiama trečiadienį išplatintame NSGK pirmininko Alvydo Sadecko pranešime, po 2000 metais įvykusių Seimo rinkimų suformuotas Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas "negavo iš Antrojo operatyvinių tarnybų departamento prie Krašto apsaugos ministerijos (AOTD) jokios informacijos apie "Avia Baltiką".

Parlamentaro teigimu, "Krašto apsaugos ministerija netiksliai informavo visuomenę, tyčia ar netyčia pateikdama apibendrintas žinias dėl pateiktų pažymų įvairioms institucijoms per trejus metus".

Anot A.Sadecko, patikrinus Seimo kanceliarijoje saugomus įslaptintus dokumentus, buvo įsitikinta, kad vienintelis AOTD raštas dėl "Avia Baltika" veiklos, adresuotas tuometiniam komiteto pirmininkui konservatoriui Algirdui Katkui, gautas 1999 metų rugpjūtį. Nuo to laiko NSGK jokios medžiagos iš AOTD dėl šios įmonės veiklos negavo.

Praėjusią savaitę Krašto apsaugos ministerijos pranešime buvo teigiama, kad karinę žvalgybą ir kontržvalgybą vykdantis AOTD pastaruosius kelerius metus įstatymų nustatyta tvarka pateikdavo kompetentingoms šalies institucijoms konfidencialią informaciją apie padėtį strateginės paskirties detalių rinkoje, galimybę ar bandymus užmegzti ryšius su šalimis, kurioms taikomos tarptautinės sankcijos.

Anot pranešimo, prie Kauno įsikūrusios bendrovės "Avia Baltika" veikla departamentas pradėjo domėtis 1998 m. pabaigoje, o 1999 m. pavasarį generaliniam prokurorui buvo nusiųsta medžiaga dėl "Avia Baltika" veiklos.

KAM teigimu, tuo metu galioję teisės aktai AOTD nesuteikė galimybės pradėti baudžiamąją bylą. Teisės atlikti ikiteisminį tyrimą karinei žvalgybai nesuteikia ir neseniai įsigaliojęs Baudžiamojo proceso kodeksas. Todėl surinkta medžiaga visais atvejais būdavo ir yra perduodama atitinkamoms teisėsaugos institucijoms. Kaip ir daugelyje demokratinių šalių Lietuvos karinė kontržvalgyba negali ir neturi vykdyti ikiteisminio tyrimo.

Anot KAM pranešimo, 1999 m. liepos - 2002 metų vasario mėn. apie "Avia Baltika" veiklą buvo informuoti generalinis prokuroras, Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas, Prezidentūra.

KAM teigimu, visuose AOTD raštuose valstybės institucijoms ir vadovams buvo akcentuojama, kad uždarosios akcinės bendrovės "Avia Baltika" vykdoma veikla gali turėti neigiamų pasekmių Lietuvos įvaizdžiui bei prestižui užsienyje.

Bendrovės "Avia Baltika" prezidentas Jurijus Borisovas per praėjusius prezidento rinkimus buvo dosniausias kandidato Rolando Pakso rėmėjas, jo kampanijai paaukojęs 1,2 mln. litų.

Praėjusią savaitę J.Borisovui Lietuvos generalinė prokuratūra pateikė įtarimus dėl grasinimų prezidentui. Įtariama, kad J.Borisovas, šantažuodamas ir veikdamas tiesiogiai bei per prezidento patarėją Remigijų Ačą ir verslininką Algirdą Drakšą, siekė oficialaus posto Prezidentūroje.

Generalinės prokuratūros vadovai neatmeta galimybės, kad J.Borisovas gali sulaukti įtarimų ir dėl sraigtasparnių dalių kontrabandos.

Lapkričio pradžioje žiniasklaidos paskelbtoje Valstybės saugumo departamento (VSD) parengtoje pažymoje aprašomi J.Borisovo vadovaujamos bendrovės "Avia Baltika" padalinio ryšiai su Sudanu. Anot pažymos, 2003 metų gegužę "Avia Baltika" atstovas ir Sudano ambasados Maskvoje karo atašė pasirašė sutartį dėl kovinių ir kitų karinės paskirties sraigtasparnių detalių tiekimo Sudano gynybos ministerijai.

VSD manymu, minėta sutartimi buvo pažeistas ES embargo režimas dėl ginkluotės ir jos komponentų tiekimo Sudanui.

Europos Sąjunga prekybos sankcijas Sudanui taiko nuo 1994, Jungtinės Tautos - nuo 1996 metų. JAV Valstybės departamentas yra įtraukęs Sudaną į šalių, kurios sąmoningai remia terorizmą, sąrašą.

Iki šių metų gegužės 1 dienos galiojęs Baudžiamasis kodeksas už strateginių prekių ar technologijų importą, tranzitą ar eksportą neturint nustatyta tvarka išduotos licencijos, padarius didelę žalą valstybei numatė laisvės atėmimą iki trejų metų ir baudą. Pagal gegužę įsigaliojusį naują Baudžiamąjį kodeksą šie veiksmai kvalifikuojami kaip kontrabanda ir už tai numatytas laisvės atėmimas iki aštuonerių metų.

VSD žiniomis, nuo balandžio J.Borisovas suaktyvino prekybinius santykius su Sudanu, kuris yra priskiriamas šalims, remiančioms tarptautinį terorizmą.

Kaip rašoma VSD pažymoje, atlikus sutarties ekspertizę, buvo nustatyta, kad didelė dalis į sąrašą įtrauktų detalių yra skirta karinės (kovinės) paskirties Rusijos gamybos sraigtasparniams "Mi-24", kita dalis - dvigubos paskirties sraigtasparniams "Mi-17". Tokios paskirties detalių tiekimas Sudanui pažeidžia Europos Sąjungos Tarybos rezoliucijos nuostatas.

Kaip teigiama VSD pažymoje, šios sutarties įgyvendinimas vyko slaptai, detalės galutiniam vartotojui turėjo būti pateiktos per trečiąją organizaciją.

Civilinės paskirties sraigtasparnių įmonės neturi teisės prekiauti karinės (kovinės) paskirties sraigtasparnių "Mi-24" detalėmis. Prekyba minėtomis detalėmis yra griežtai kontroliuojama. Minėtos paskirties detalių prekyba gali būti nelegalios prekybos bei vagystės iš karinių Rusijos padalinių padarinys, toks jų tiekimas kitai valstybei gali būti vykdomas kontrabandos keliu.

VSD teigia žinąs, kad apie minėtą J.Borisovo vadovaujamo holdingo prekybą su Sudanu informacijos turi kelių NATO šalių specialiosios tarnybos.

VSD buvo informuota apie holdingo "Avia Baltika" darbuotojų bandymus organizuoti prekybinius ryšius tarp holdingo ir tuo metu Saddamo Husseino valdomo Irako. Šiuo tikslu sausį-vasarį holdingo atstovas Indijos regione bendravo su Irako diplomatinės atstovybės Indijos sostinėje Delyje reziduojančiu pirmuoju sekretoriumi.

Siekiant nuslėpti tiesioginius prekybinius ryšius su Iraku, buvo rengiamasi prekes Irakui tiekti per Jungtinius Arabų Emyratus.

Nuo 2002-ųjų metų liepos 24 dienos įsigaliojęs Lietuvos strateginių prekių ir technologijų importo, tranzito ir eksporto kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymas ir atitinkami poįstatyminiai aktai sugriežtino strateginių prekių importo, eksporto ir tranzito kontrolės sistemą.

"Avia Baltika" sraigtasparnius Sudanui eksportavo ir prieš porą metų.

2001 metais "Avia Baltika" kreipėsi į Ūkio ministeriją leidimo eksportuoti į Sudaną sraigtasparnį "Mi-8T", tačiau vėliau savo prašymą atsiėmė ir pasinaudojo teise eksportuoti sraigtasparnį be licencijos, kaip civilinės paskirties prekę.

Šį kovą Seimas priėmė nutarimą, kuriuo pripažino, jog sraigtasparnį į Sudaną 2001 metų vasarą eksportavusi bendrovė "Avia Baltika" nepažeidė tuometinių Lietuvos įstatymų, tačiau toks eksportas prieštaravo ES ir Jungtinių Tautų Sudanui taikomoms sankcijoms.

Tuo metu galioję įstatymai nebuvo pažeisti, tačiau sandoris sukėlė NATO šalių diplomatų susirūpinimą dėl Sudanui taikomų tarptautinių sankcijų pažeidimo.

BNS
Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo neleidžiama.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Papasakojo, kas Kaune dedasi vakarais: be dujų balionėlio į gatvę nekelia kojos (186)

„Apie 22 val. laukiau autobuso ir telefonu kalbėjau su drauge. Stotelėje sėdėjęs aiškiai...

Baikerio Kilkaus nužudymu įtariamas Baltrūnas griebėsi naujos taktikos (236)

Prieš daugiau kaip tris mėnesius mįslingai dingusio baikerio Aivaro Kilkaus tyčiniu nužudymu...

Kaip buvo „taisoma“ nomenklatūrininkų sveikata (126)

Dažnas vyresnio amžiaus skaitytojas atsimena sovietmečiu sklidusius gandus apie tai, kad įtakingus...

Gyvai / Lemtingasis 13-asis Dakaro etapas: lietuviai nesiruošia sudėti ginklų Peterhanselis pateko į avariją (279)

Paprastai 13-asis Dakaro ralio etapas vadinamas lemtinguoju, mat jame sportininkai galutinai...

Brolių Ballų vardu reklamuoja šakočius (25)

Kai buvo paskelbta, kad į Lietuvą atvyks krepšininkų Ballų šeima, netruko pasipilti prognozės,...

Šie specialistai taps aukso vertės (236)

Pastarąjį pusmetį įsibėgėjusios intensyvios diskusijos apie idėjas, kurios į Lietuvą...

Sugalvojo, kaip pagauti nesilaikančius kelio ženklo vairuotojus (42)

Kėdainiuose Didžiosios gatvės atkarpoje nuo Senosios gatvės iki Didžiosios Rinkos aikštės...

Tragiška avarija prie įvažiavimo į Kelmę: sužaloti 5 žmonės, vienas jų mirė ligoninėje (11)

Penktadienį, apie 16.50 val., Kelmės r., kelyje Šiauliai-Kelmė, prie pat įvažiavimo į Kelmę,...

Gyvai / Eurolygos jaunimo atrankos turnyras: „Žalgiris“ - VEF

Eurolygos jaunimo atrankos turnyras: „Žalgiris“ - Rygos VEF. Tiesiogiai iš Kauno.

Top 5 telefonai jaunimui (2)

Studentams ar jaunuoliams, dar tik pradedantiems gyventi savarankiškai, prabangūs flagmanai – nors...