Net kelios institucijos nustatė, kad save švariausiu Lietuvos politiku pavadinęs „valstiečių“ lyderis Ramūnas Karbauskis vis dėlto yra pažeidęs įstatymų, Valstybinė mokesčių inspekcija ir Generalinė prokuratūra tyrimų atsakymų dar nėra pateikusios. Šių metų balandį Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) paskelbė, kad „valstiečiai“ pažeidė įstatymą, į rinkimų išlaidas neįtraukdama atlyginimams išmokėtų 65 tūkst. eurų, kuriuos per rinkimų kampaniją gaudavo 8 kandidatai, tarp jų ir premjeras. Dėl to liepos viduryje R. Karbauskiui surašytas administracinio nusižengimo protokolas, baudos dydį spręs teismas. Vyriausioji tarnybinės etikos komisija 2017-ųjų balandį ir šiemet gegužę nustatė, kad R. Karbauskis pažeidė viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybės tarnyboje įstatymą – kai nedeklaravo Ispanijos banko paskolos, nenurodė, kad jo sutuoktinė dirba įmonėje, kurios akcininkai yra abu sutuoktiniai ir kai nustatyta tvarka nedeklaravo 4 sandorių – akcijų pirkimo iš „Agrokoncerno“ ir pinigų dovanojimo sūnums. Neseniai VRK pripažino, kad „Agrokoncerno“ finansuotuose atskiruose serialo „Naisių vasara“ epizoduose buvo paslėptos politinės reklamos.

VRK nariai peržiūri kai kuriuos „Naisių vasaros“ serialų epizodus, kad susidarytų nuomonę, ar jie gali būti prilyginti politinei reklamai ir ar visas serialas yra politinė reklama. Tačiau ne vienus metus svarstomas klausimas atidėtas – balsuojant, ar visas serialas yra paslėpta politinė reklama ir ar tai šiurkštus įstatymo pažeidimas, VRK narių balsai pasidalijo. Susilaikė ir galėjusi sprendimą lemti komisijos vadovė Laura Matjošaitytė, kuri teigė, kad „negalėjo tvirtai atsakyti į klausimus“.

Viešųjų ryšių specialisto Arijaus Katausko nuomone, VRK šiuo atveju elgėsi technokratiškai, nevertino simbolių poveikio rinkėjams, žiūrėjo tik per siaurą teisinę prizmę kas yra politinė reklama, tačiau nevertino politinės komunikacijos poveikio.

„Aš manau, kad čia ir yra pagrindinė problema, kuri galbūt yra teisinės pusės problema – kas padeda politikams apeiti politinės reklamos draudimą iš kitos pusės. Kartais technokratiškas požiūris leidžia ir VRK pamatyti tik tai, ką ji nori pamatyti“, – mano A. Katauskas.

Politinių komunikacijų specialistas Mindaugas Lapinskas teigia, kad yra per daug keblu bandyti nustatyti žmonių psichologiją.

„Tegul VRK seka kriminalą, tegul VRK seka balsų pirkimą, tegul VRK seka pinigus, tačiau mėginti nustatyti žmonių psichologiją, kas ką paveikė, gaudyti kiekvieną žodį, – tai yra visiškai Sizifo darbas“, – tikina M. Lapinskas.

Aštuonerius metus vaidinusio pagrindinį herojų Pijų aktoriaus Aurimo Žvinio išvaizda pakeista, jis nugrimuotas taip, kad būtų kuo labiau panašus į serialo mecenatą R. Karbauskį. Pačiam R. Karbauskiui tai kelia šypseną.

„Panašus į mane toje nuotraukoje? Absoliučiai! Na, tai jūs tada turite labai lakią vaizduotę, galite žmogų nukirpti, nuskusti ir pamatyti panašumą“, – kalbėjo „valstiečių“ lyderis.

„Naisių vasaros“ serijose rodomas LVŽS laikraštis, šios partijos kalendorius, filmo herojai agituoja nevartoti alkoholio, pats Pijus kalba apie lošimų žalą. Anot A. Katausko, teismuose LVŽS nesunkiai pavyktų įrodyti, kad politinės reklamos pagal jos griežtą teisinį apibrėžimą nebuvo.

LVŽS sėkmingai įrodinėja, kad „Naisių vasaros“ gandras neturi nieko bendro su „valstiečių“ simboliu – mat abu skrenda į skirtingas puses. Tačiau ar paprastam rinkėjui svarbu, į kurią pusę sklendžia paukštis, svarsto viešųjų ryšių specialistas. Svarbu įsiminti partijos simbolį – tam jis ir kuriamas.

„Jeigu jūs paklaustumėte, kokios partijos vizualikoje yra gandras, taip pat galima paklausti, kokios partijos vizualikoje yra kregždutės. Beveik visi žmonės, kurie daugiau ar mažiau yra susidūrę su tuo, galėtų pasakyti. Štai čia ir yra pats pagrindinis skirtumas, apie kurį reikia kalbėti“, – mano viešųjų ryšių specialistas.

„Naisių vasaroje“ R. Karbauskis pristatomas ne tik kaip serialo rėmėjas, jis pasirodo vis kitoje gimtųjų Naisių vietoje, kviečia atvykti. Ar tai gali būti politinė reklama?

„Žmogus, žiūrėdamas tokį produktą, kuris yra serialas, o ne TV filmas, meninis filmas, turiu omeny, o čia TV filmas–serialas, tai tokiu atveju žiūrėdamas jį jis norėtų matyti kažkokias aktualijas, realijas, kas vyksta už lango ir taip toliau. Tai tik toks interesas galėjo būti“, – tikina R. Karbauskis.

LVŽS pirmininka primena, kad po pirmųjų serialo sezonų jo partijos savivaldybių rinkimuose sėkmė nelydėjo, ji atėjo po kelerių metų, 2016-aisiais, per Seimo rinkimus. Tačiau politikos senbuviams tokie aiškinimai kelia šypseną.

„Tai, pasiklausius pono Ramūno, atrodo, žmonės iš neturėjimo ką veikti įkiša ne vieną milijoną į kino filmą. Įdomiausia, kai kalbama, kad neturėjo jokios įtakos rinkimams“, – kalba Seimo Socialdemokratų frakcijos narys Algirdas Sysas.

Eksperto vertinimu, galbūt pradiniame etape turtingas asmuo siekė populiarinti gimtąjį miestelį, būti mecenatu ir didžiuotis savimi. Tačiau negalima paneigti minties apie poveikio buvimą – keletą metų sistemingai, pagal nustatytą grafiką, buvo kalamos tos pačios tiesos, kurias sako realus asmuo realiame gyvenime.

„Ir paskui jau kalbama „atvykite į Naisius“. Galima suprasti siaurai – „atvykite į festivalį“, bet galima pasakyti, kad į tuos festivalius atvykdavo 50 tūkstančių žmonių. Kitu atveju, gal jis tą patį turi omeny, kad „atvykite į Lietuvą, kurią aš valdau“? – svarsto A. Katauskas.

VRK dar skaičiuos, kiek kainavo politine reklama pripažinti serialo epizodai, tada turės apsispręsti, kokias bausmes skirti Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungai. Kitame komisijos posėdyje taip pat turėtų būti priimtas sprendimas, ar politine reklama pripažinti visą serialą, o ne tik atskirus jo epizodus.