Tokį pasiūlymą Lygių galimybių įstatymo pataisoms įregistravusios Seimo narės sako, kad Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba kiekvienais metais sulaukia itin daug asmenų skundų dėl jų galimos diskriminacijos gyvenamosios vietos pagrindu.

Atsižvelgiant į tai, kad toks draudimas nėra numatytas galiojančiame Lygių galimybių įstatyme, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba neturi teisinio pagrindo nagrinėti asmenų skundų, susijusių su jų galimai patiriama diskriminacija dėl jų gyvenamosios vietos.

Socialdemokratai kaip diskriminaciją pagal gyvenamąją vietą vertina ir Kauno miesto sprendimą ženkliai padidinti mokesčius Kaune darželius lankantiems Kauno rajono ir kitų rajonų vaikams.

„Kauno miesto ir rajono situacija tapo dar viena skaudžia iliustracija, kad dabartinis diskriminacijos pagrindų sąrašas Lygių galimybių įstatyme yra nepakankamas. Vaikas nepasirenka, kur gimti, todėl skirtingų sąlygų taikymas vien dėl jo gyvenamosios vietos nėra teisinga. Deja, kol kas įstatymu tokių vaikų ir šeimų apginti nėra galimybės, o rūpesčio ir žmogiškumo kai kuriems sprendimų priėmėjams ne visuomet užtenka, tad džiaugiuosi, kad Lygių galimybių kontrolierė sureagavo teigiamai ir palaiko gyvenamosios vietos įtraukimą į diskriminacijos pagrindų sąrašą“, – sako siūlymo iniciatorė D. Šakalienė.

Socialdemokratų užklausta Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba pripažįsta, kad toks įstatymo papildymas būtų reikalingas.

„Mums teikti tokį siūlymą privertė Kauno miesto valdžios sprendimai – keliagubai padidinti darželio mokestį kitų rajonų vaikams. Tenka ieškoti būdų, kaip užkirsti kelią tokiam kai kurių politikų galių demonstravimui“, – sako Seimo socialdemokratų partijos frakcijos seniūnė R. Budbergytė.

Socialdemokratų teigimu, diskriminacija teritoriniu pagrindu palietė Kauno rajono ir netgi paties Kauno miesto gyventojus.

„Padidintas bene dvigubas mokestis už ikimokyklinės įstaigos lankymą ne Kauno mieste deklaruotiems tėvams už jų vaikų lankymą užgulė ne tik įvairiose situacijose atsidūrusius tėvų pinigines, bet ir pačius Kauno miesto gyventojus. Ar teisinga, kad su dvigubai didesniu mokesčiu susidūrė nepilnos šeimos, socialiai remtinos šeimos, net šeimos, auginančios vaikus su negalia buvo pamirštos, o tik vėliau bandoma koreguoti situaciją. O kiek šeimų, grįžusių iš emigracijos, susidūrė taip pat su šia problema?“, – sako socialdemokratė Seimo narė Raminta Popovienė.

Pasak Seimo narės, sudarant nevienodas sąlygas miesto ir ne miesto teritorijose gyvenamąją vietą deklaravusiems vaikus, pažeidžiamas ir Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme įtvirtintas lygiateisiškumo ir nediskriminavimo reikalavimas, vaikų teisė gauti ugdymo paslaugas.
„Juk negalima skirstyti vaikų, negali būti vaikai savi ir nesavi. Paskui vaiką eina pinigų krepšelis, o dėl kitų priemonių ar iškylančių problemų reikėtų ieškoti tarp savivaldybių bendradarbiavimo. Deja, jeigu nei Vyriausybės atstovas, nei ministras nieko negali padaryti – lieka paskutinės priemonės – įstatymų korekcijos arba teismai“, – teigia R. Popovienė.

Jeigu Seimas pritartų, Lygių galimybių įstatyme būtų įteisinta, kad „diskriminacija – naudojimosi teisėmis apribojimas arba privilegijų, pirmenybės ar pranašumo teikimas lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos, gyvenamosios vietos pagrindu ar keliais iš šių pagrindų“.