Lauko reklamos skyde yra nurodomas pilietinio judėjimo pavadinimas. Oranžiniame fone didžiulėmis raidėmis keliamas klausimas: „ar pritari lito sugrąžinimui?“. Šone – R. Pakso, lakūno, nuotrauka.

Pats R. Paksas sako, kad reklaminės kampanijos tikslas yra iškelti klausimą apie lito sugrąžinimą. Į kalbas apie tolesnius tikslus jis nesileido.

„O kokį turėsime siekį toliau, bus matyt“, – nukirto R. Paksas.

Gedimino Medžiaušio nuotr

Judėjimo „Šaukiu aš tautą“ valdybos narys Vidmantas Staniulis sakė, kad tokių reklaminių skydų yra 16: Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje ir autostradoje Vilnius – Kaunas. Jie yra iškabinti vienam mėnesiui – iki lapkričio 26 dienos.

„Tai yra projektas, susijęs su pilietinio judėjimo vardo pristatymu. Valdyba yra nutarusi, kad tas projektas turėtų būti vienam mėnesiui. Kitų projektų kol kas nežinau“, – sakė V. Staniulis.

Pasak jo, pagal sutartį šiam projektui yra numatyta apie 19 tūkst. eurų. Jis kol kas tiksliai negalėjo pasakyti, kas tai finansuos. Esą judėjimas tik pradeda gyvuoti, iki šiol buvo išleista tik apie 200 eurų su jo steigimu susijusiems formalumams tvarkyti. Juos sumokėjo judėjimo steigėjai.

„Yra numatyta, kad judėjimo dalyviai ir steigėjai kažkiek galės pagal galimybes prisidėti prie šio projekto. Sąskaita tik ką atidaryta, aš, tiesa sakant, jos dar ir nežiūrėjau“, – sakė V. Staniulis.

Pasak jo, asociacijoje yra 10 steigėjų ir penki valdybos nariai. Iš politikų asociacijos steigėjais yra tik du – europarlamentaras Rolandas Paksas ir parlamentaras Rimas Andrikis.

Bando sužadinti nostalgiją

Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto profesorius Tomas Janeliūnas teigė, kad, norint pasakyti, kiek Lietuvoje yra protesto elektorato, kurį paveiktų klausimai apie sugrįžimą prie lito, reikėtų atlikti tyrimus.

Tačiau jis neatmetė, kad į tai atkreipia dėmesį ta dalis visuomenės, kuri jautriai reaguoja į kainų pokyčius, vis dar lygina kainas dabar su tomis, kurios buvo lito laikotarpiu.

„Lauko reklamos tam ir yra skirtos, orientuojantis ne į kažkokią pažangesnę visuomenės dalį, kuri labiausiai naudojasi internetu, bet į tą mažiau išsilavinusią, mažiau naudojančią modernias informacijos priemones visuomenės dalį.

Jos tikslas greičiausiai yra tiesiog sužadinti arba sudirginti žmones, kurie vis dar nostalgiškai prisimena lito laikotarpį ir lito kainas. Ir nieko daugiau. Turbūt, ir pats Paksas nelabai įsivaizduoja, ką reikštų tokį ketinimą praktiškai bandyti įgyvendinti“, – kalbėjo T. Janeliūnas.

Politologo manymu, R. Paksas vis dar nori grįžti į Lietuvos politinę areną, ir turėti galimybę dalyvauti Seimo ir, galbūt, prezidento rinkimuose.

„Bet, kaip matome iš balsavimo Seime, tai nėra taip paprasta, ir negali to padaryti. O daugiau turbūt kitų ambicijų nėra, nes jis – be partijos, pats sau vienas, ir, turbūt, vienintelis tikslas yra išlaikyti bendrą žinomumą, kad, pasibaigus jo europarlamentaro kadencijai, jis vis dar turėtų politinę išlikimo galimybę“, – sakė T. Janeliūnas.

Politologas nemato didelių vilčių R. Paksui sužibėti rinkimuose į Europos Parlamentą.

„Europos Parlamente partijos ar kiti sąrašai gali pretenduoti į vietą tik tuomet, jeigu gautų nemažiau negu 7-8 proc. per rinkimus, tai – jau gana didelis barjeras, ir būtų sunku tikėtis, kad R. Paksas jį galėtų perlipti“, – sakė T. Janeliūnas.

Bando atgimti po nauja vėliava

Tuo tarpu viešųjų ryšių agentūros „Nova media“ vadovas Arijus Katauskas taip visiškai R. Pakso galimybių nebuvo linkęs nurašyti. Jis atkreipė dėmesį į R. Pakso pastangas save susieti su nauju vardu.

„Jam reikia, visų pirma, pristatyti kiek įmanoma plačiau visuomenei, kad yra toks judėjimas, kad jis yra siejamas su juo, o ne su partija „Tvarka ir teisingumas“, kuri kažkuriuo metu buvo jo partija“, – sakė A. Katauskas.

Ir šiam tikslui pasiekti politikas ėmėsi komunikacinių žingsnių, kuriuos ekspertas įvertino kaip neblogai pasirinktus. Jo manymu, judėjimo pavadinimas „Šaukiu aš tautą“ yra labai tinkamai suformuotas, jame yra ir poezijos dalis.

„Į pačią komunikaciją įdedama jungianti žinutė, kuri skamba kaip klausimas, bet dalis auditorijos, kuri nėra tokia jau maža, kurie labai skundžiasi, kad po euro įvedimo išaugo kainos, papildomai į tai atkreipia dėmesį“, – sakė A. Katauskas.

Jo nuomone, teisingai buvo pasirinktas ir komunikacijos kanalas – lauko reklama.

„Nors iš vienos pusės dažnai sakoma, kad tai yra pakankamai lokalizuotas dalykas, bet politinei reklamai jis dažnai naudojamas. Pasirinktos vietos, pro kurias prasuka dideli žmonių srautai, ir, akivaizdu, kad tikslai tam pristatymui yra keliami dideli.

Aš manau, kad būtų sunku įsivaizduoti, kad kažkokia visiškai maža politinė jėga tą galėtų daryti be jokio pagrindo, skaičiavimų, galų gale be finansų. Aš manau, kad R. Paksas ir jo komanda čia skaičiuoja, kiek tai pavirs balsais“, – sakė A. Katauskas.

Pasak jo, dar nežinia, ar ši komanda kels kandidatus savivaldoje, bet jis atkreipė dėmesį, kad „Europarlamento rinkimai yra ant nosies“.

„Visi šitie dalykai susideda, ir jiems reikia startuoti pakankamai anksti – dėl naujo sukabinimo. Jei anksčiau jis buvo sukabintas su „Tvarka ir teisingumu“, dabar reikia sukabinti su nauju judėjimu, o tai kainuoja pinigus“, – sakė A. Katauskas.

Pasak jo, tam pasirinktas veiksmingiausias kelias.

„Nes – televizija – tai yra jau visai kitokio mastelio pinigai. Jeigu mes kalbėtume apie online kanalus, tai visiškai ne jo auditorija. Tai panašu, kad šitam judėjimui kito kelio, kaip šita reklama, nėra. Plius reikia stebėti regioninę spaudą, regioninius pasirodymus, gali būti, kad ir ten bus sukoncentruota pakankamai nemažai komunikacijos“, – sakė A. Katauskas.

Jo nuomone, tai yra ilgalaikės komunikacinės strategijos dalis, o ne tiesiog paprasti reklaminiai plotai.

„Turint mintyje, kad šalia jo bus tam tikrai auditorijai žinomi žmonės. Turint mintyje, kad vyks savivaldybių ir Europarlamento rinkimai, mano nuomone, visiškai nurašyti, kad tai nesurinks jokios auditorijos, būtų neteisinga. Reikia pabrėžti, kad R. Paksas yra išskirtinis žmogus Lietuvos politikoje, ir tam tikra dalis visuomenės vis tik turi apie jį nebūtinai neigiamą nuomonę – ar ji bus išsibarsčiusi, ar jam pavyks ją surinkti, čia yra klausimas. Bet faktas, kad tai yra vienas geriausiai atpažįstamų veidų“, – sakė A. Katauskas.