„Jie išdarkė liturginius rūbus ir šventą kryžių. Kodėl nepakabinus, pavyzdžiui, apversto Mahometo paveikslo ar žydų Dovydo žvaigždės – tada būtų tarptautinė reakcija. O krikščionybė yra demokratinė, tad galima iš jos tyčiotis, žeminti, išjuokti. Tai šokiruoja“, - dar ir šiandien ant festivalio dantį griežia Anykščių šv. apaštalo evangelisto Mato bažnyčios klebonas Stanislovas Krumpliauskas.

Praėjusiais metais jis kartu su apie 60 tikinčiųjų kreipėsi į Teisingumo ministeriją. Katalikus papiktino festivalyje grojusios grupės iš Norvegijos „Mayhem“ pasirodymas, kuris, tikinčiųjų tvirtinimu, įžeidė jų jausmus. Dėl to ikiteisminį tyrimą pradėjo Anykščių prokurorai.

S. Krumpliausko teigimu, tikinčiuosius papiktino aukštielnikas kruvinas kryžius, niekinami liturginiai rūbai, pasirodyme naudota kiaulės galva.

„Negerai, kad kiti rajonai tokių festivalių neįsileidžia, o Anykščiai įsileidžia“, - DELFI kalbėjo S. Krumpliauskas. Jei situacija kartosis šįmet, klebonas ketina kreiptis į Europos Parlamentą.

Nors, pasak S. Krumpliausko, festivalyje vyksta velniški dalykai, jis į viską žiūri demokratiškai – esą žmonės patys atsirenka, kur yra gėris, o kur - blogis. Klebono teigimu, dėl brangių bilietų į festivalį eina nedaug vietinių. Daugiausia esą atvažiuoja sunkiojo metalo gerbėjų, „kurie paskui į medikus kreipiasi dėl skaudančių galvų“.

„Velnias lieka velniu“, - perspėja dvasininkas.

Organizatorius įžvelgia provincialumą

„Manau, šis renginys visiškai toks pat kaip daugelis festivalių, tik gal kiek ekstremalesnis, radikalesnis. Tačiau ar tai ką nors keičia, nežinau. Tokių festivalių Europoje begalė ir tai yra normalus dalykas, bet čia, Lietuvoje, mažame miestelyje, tampa išskirtiniu objektu, kuris turi susilaukti kritikos ir panašiai. Demokratinėje Vakarų visuomenėje tokių dalykų pasitaiko labai retai“, - sako festivalio organizatorius Vaidas Voronavičius.

Pasak V. Voronavičiaus, Vilniuje per metus vyksta daug sunkiosios muzikos koncertų ir tai niekam nekliūva. Tačiau kai tokie renginiai persikelia į mažą miestelį, tampa sensacija, sulaukia negatyvios kritikos iš Bažnyčios.

„Kyla klausimų, kodėl taip yra? Galbūt tai provincialumas, periferinis mąstymas“, - svarstė pašnekovas.

V. Voronavičiaus buvo susitikęs su savivaldybės atstovais. Pasak jo, valdžia supranta, kad tai naudinga ir ekonomikai, ir miesto vardo populiarinimui, tad festivalį palaiko. V. Voronavičiaus teigimu, per dvejus metus festivalyje neužfiksuota nė vieno incidento - esą tik bažnyčia susikuria mitus.

Jį stebina ir dėl pernykščio „Mayhem“ pasirodymo kilęs skandalas. Esą iki festivalio grupė neužkliuvo, nors ji plačiai reklamuota, apie ją kalbėta, internete buvo apstu jos pasirodymų įrašų.

„Tačiau po koncerto bažnyčia sukurto, kad čia kažkas labai blogai. Grupė save pristato kaip radikalių performansų atlikėją – neseniai buvo jų koncertas, scena buvo dekoruota nežinia iš kur gautais tikrų žmonių kaulais“, - pasakojo V. Voronavičius.

Pašnekovui šypsnį kelia tai, kad Bažnyčia įžeidimą įžvelgė pamačiusi nuotraukas, o po raštu pasirašę tikintieji renginyje nedalyvavo.

Gresia baudžiamoji atsakomybė

„Mes netiriame „Velnio akmens“ festivalio – mes tiriame vienos užsienio grupės pasirodymą. Gavome pareiškimą, kad, atliekant kūrinį, įžeisti tikinčiųjų jausmai. Teko versti dainų tekstus, dabar laukiame specialistų išvadų – gavus išvadas, bus galutinai nuspręsta, ar toks sceninis įvaizdis, tokie dainų tekstai mūsų įstatyme gali būti traktuojama kaip tikinčiųjų jausmų įžeidimas“, - aiškino Anykščių rajono apylinkės prokuratūros vyriausiasis prokuroras Ričardas Juozainis.

Pasak R. Juozainio, jei būtų nustatyta, kad koncerte įžeisti tikinčiųjų jausmai, atsakyti turėtų grupė „Mayhem“. Ar dainoje žeidžiami tikinčiųjų jausmai, specialistai turės atsakyti gavę dainų tekstus ir sceninius įvaizdžius.

Atsakomybę už religinės nesantaikos kurstymą nustato Baudžiamasis kodeksas. Pagal kodeksą, tas, kas viešai tyčiojosi, niekino, skatino neapykantą ar kurstė diskriminuoti žmonių grupę ar jai priklausantį asmenį dėl lyties, seksualinės orientacijos, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, baudžiamas bauda arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki dvejų metų.