Teisėsaugos pareigūnai iki šiol dar nenustatė, kas išardė ir iškėlė 8 m 10 cm ilgio bėgio dalį Kauno rajone, geležinkelio ruože už Palemono Neveronių link. Liepos 6 dieną šioje vietoje nuo bėgių nuriedėjo ir įsirėžė į gruntą traukinio Ryga-Vilnius paskutinio, ketvirtojo, vagono ratai. Vakar "Lietuvos rytas" bandė išsiaiškinti, ar sunku geležinkelyje įvykdyti diversiją.

Pusdienį trukęs dviejų žurnalistų eksperimentas parodė, jog diversiją be jokių pastangų gali įvykdyti ne tik geležinkelyje, bet ir iš viso niekada fizinio darbo nedirbęs žmogus.

Iš pradžių bandėme gauti specialų geležinkelininkų įrankį varžtams atsukti. Šis bandymas baigėsi nesėkmingai. Kauno geležinkelio kelius taiso dvi remontininkų brigados. Vienos jų, įsikūrusios netoli Kauno geležinkelio stoties, darbuotojai sutiko parodyti, kur saugomi dvylika turimų įrankių, bet juos paskolinti atsisakė.

"Užrakinti devyniais užraktais ir spynomis", - juokavo užkalbinti geležinkelininkai. Paklausti, ar tiek užraktų buvo ir iki liepos 6-osios avarijos, vyrai tylėjo. Keli kitur dirbę kelio meistrai prasitarė, jog visi remontininkai rašo pasiaiškinimus, todėl ir tyli.

"Čia jau buvo saugumo darbuotojai", - sakė kalvis Juozas Valiukas, vienas seniausių geležinkelyje dirbančių specialistų. Meistras tikino, kad niekam nėra nukaldinęs tokio rakto, kokiais naudojasi geležinkelio meistrai.

Tačiau J.Valiukui tenka šiuos raktus nuolat restauruoti ir taisyti: "Ruožo meistras atveža pas mūsų dirbtuvių vedėją, man pateikiamas užsakymas, aš jį į savo knygą įrašau ir dirbu. Bet jau seniai man neša tik dalbas ir laužtuvus taisyti".

Kalvio knyga - spintoje gulintis paprastas mokyklinis sąsiuvinis.

Įsikalbėjęs kalvis mus pamokė, kad bėgių varžtams atsukti visai nebūtinas mūsų ieškomas specialus geležinkelininkų įrankis: "Tik neturint specialaus įrankio darbas užtruks ilgiau ir triukšmo bus daugiau. Be to, specialistas iškart supras, kad dirbta ne geležinkelininko - liks rakto įrėžta žymė".

Nusprendėme išbandyti, ar įmanoma bėgių varžtą atsukti kokiu nors kitu įrankiu. "Galima ir laivo raktą naudoti, tačiau turi būti atitinkamas svertas", - papildė mūsų žinias kitas sutiktas geležinkelininkas.

Kur Kaune rasi didelį laivą? Ar ne geriau pasukti į Palemone veikiančią bendrovę "Geležinkelio detalės"? Juolab kad pabėgius gaminanti įmonė - netoli tos vietos, kur, praėjusią savaitę nežinomiems asmenims atsukus 36 varžtus ir 6 tvarsles, nuo bėgių nuvažiavo keleivinio traukinio vagonas.

Ilgametis įmonės darbuotojas Vacys sutiko pabūti žurnalistų konsultantu. Jis parodė, kaip ir kuo tvirtinami bėgiai, kaip prisukami ir atsukami varžtai, apibūdino kelių būklę ir net prie jų dirbančius žmones.

"Jei varžtas surūdijęs, neatsuksit", - įspėjo meistras. "Netiesa, atsukti nesunku", - ginčijomės. Vacys greit atlyžo, kai pasakėme, jog varžtą galima atlaisvinti sutepus jį specialiu rūdžių skysčiu. Po konsultacijų su Vaciu jautėmės kur kas labiau išprusę, todėl grįžome pas kelio remontininkus.

Palemono kelių ruožo meistrų namelis buvo užrakintas. Sužinojome, kad vyrai čia grįš tik 16 valandą. Nusprendėme nelaukti. Mūsų žvilgsnis nukrypo į tris metalo laužo konteinerius. Pasirausėme tarp metalo šiukšlių ir po kelių minučių mūsų rankose jau buvo raktas. Jis buvo beveik toks pat, kokio reikia bėgių varžtams sukioti - ilgu, iš vamzdžio padarytu kotu.

Čia pat išbandėme radinį. Seni bėgius prie pabėgių priveržiantys varžtai, nors ir sunkokai, bet sukosi. Su šiuo raktu vėl grįžome pas savo konsultantą Vacį. Jo dirbtuvėse palyginome radinį su paprastu 36 milimetrų skersmens raktu. Tinka!

Stebėti vaizdo, kaip žurnalistai bandys atsukti geležinkelio bėgį įmonės teritorijoje, susirinko apie 10 žmonių. Pasirinkome tą kelią, kuriuo Vacys važinėja nedideliu garvežiu. "O, pajudėjo!" - nusistebėjo senas darbininkas, kai vairuotojui su fotokorespondentu pavyko atsukti pirmąjį varžtą.

Eksperimentą nutarėme pratęsti traukinio Ryga-Vilnius avarijos vietoje. Nesunkiai radome tą 8 metrų 10 centimetrų bėgių ruožą ties Palemonu, kuris vos netapo tragedijos vieta. Jis jau buvo suremontuotas: pakloti nauji pabėgiai, susukti kiti, alyva sutepti varžtai.

"Tokius atsukti - vienas juokas", - įvertino padėtį vyrai. Pabandėme. Darbas buvo labai sunkus, bet ne be rezultatų. Vienas varžtas porą milimetrų pajudėjo. Vadinasi, įmanoma?

Beveik pusvalandį darbavomės diversijos vietoje, bet niekas mumis per tą laiką nesusidomėjo. Netoliese daržus ravėjusios moterys taip pat galvos nuo darbo nepakėlė.

Kiek tolėliau ant bėgių sėdėjo šešetas paauglių ir kažko laukė. Baigti eksperimentą privertė artėjantis traukinys. Ant paskutinio jo vagono spėjome pamatyti užrašą: Kaunas-Maskva.

Didesnė dalis kalbintų geležinkelininkų neabejojo, kad šio nusikaltimo užsakovai - politikai. "Kai man atsakysite, kas susprogdino tiltą per Bražuolę, pasakysiu, kas atsitiko prie Palemono", - piktai burbėjo vienas geležinkelininkas.

Paklausti, ar prie diversijos negali būti prisidėję geležinkelyje dirbantys žmonės, vyrai visai pasiuto: "Koks kvailys šiandien sau ners kilpą ant kaklo, kai darbai patvory nesimėto?"

Darbininkai neslėpė, kad yra nemažai anksčiau geležinkelyje dirbusių žmonių, kurie žino, ką, kur ir kuo reikia sukti: "Tie žmonės už butelį gali ir diversiją įvykdyti".

"Lietuvos rytas"
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Susipliekė dėl lengvesnio užsieniečių įdarbinimo (2)

Ką daryti, kad kai kurių specialybių darbuotojų Lietuvoje netruktų – didinti atlyginimus ir...

Šie specialistai taps aukso vertės (45)

Pastarąjį pusmetį įsibėgėjusios intensyvios diskusijos apie idėjas, kurios į Lietuvą...

Daugėja ženklų, kad Lietuvoje gyvenimas blogėja (471)

Beveik trečdalis šalies gyventojų teigia 2017-aisiais gyvenę prasčiau nei ankstesniais metais....

Spustels šįmet dar neregėtas šaltis (90)

Kitos savaitės pradžioje Lietuvoje prognozuojamas iki šiol rekordinis šią žiemą šaltis.

Širdį verianti šeimos drama: po tragiškos avarijos mokslų daktaras seka aktoriaus Dimšos pėdomis (241)

Vietoj atsiprašymo – įnirtinga gynyba. Tokia, kokią buvo pasirinkęs avarijoje dviratininką...

Putinas toliau demonstruoja mačo įvaizdį (396)

Ketvirtadienį Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas nusirengė iki maudymosi glaudžių ir...

Sąmonę praradęs legendinis futbolininkas Pele – ligoninėje (7)

77-erių metų Pele savaitgalį turėjo vykti į Londoną, kur jo garbei Futbolo žurnalistų...

Lenkija kuria nacionalinę kriptovaliutą (15)

Lenkijos blockchain technologijos akseleratorius (PATB) , kurį globoja skaitmeninių technologijų...

Nusausinus ežerą netoli Aušvico – netikėtas radinys (13)

Lenkų karpių augintojas, nusausinęs savo ežerą, esantį netoli nacių laikų Aušvico- Birkenau...

Ar „Facebook“ pokyčiai padės atsikratyti priklausomybės nuo socialinių tinklų

Markas Zuckerbergas tvirtina sieksiąs, kad „Facebook“ padėtų kurti žmonių gerovę. Deja, jo...