Diskusiją apie mokytojų nuotaikas feisbuke pradėjo literatūros kritikė Elžbieta Banytė, pasidalijusi kolegų įspūdžiais. „Ką gi, mūsų kieme šventė – mokytojai šiandien grįžo po pirmos arba antros darbo dienos“, – feisbuke ketvirtadienio vakarą rašė E. Banytė ir pasidalijo išvadomis, kurias suskirstė į penkis punktus.

E. Banytės išvados:

1) negirdėjau nei vieno patenkinto kolegos;

2) visų mokyklų, kiek girdėjau, trečiosios kišenės – nekontaktinių mokyklos bendruomenei skirtų valandų paskirstymas yra košmariškai komplikuotas;

3) budėjimo koridoriuose negalima atskirai įtraukti į etatinį, nes tai esą įeina į kontaktinio darbo valandą;

4) mokykloms dažnai skirta daug mažiau etatų negu ten dirba mokytojų, todėl viso etato dažnai nesukrapšto net lituanistams už 22 kontaktines valandas;

5) tai trečiajai kišenei pinigų dažnai nelieka (turiu pavyzdį, kad į ją neįtrauktas net darbas darbo grupėse) ir kai kuriose mokyklose siūloma už darbą atiduoti laisvas dienas per atostogas, nes mokėti nėra iš kur.

„Gali būti, kad ir mokytojai, ir administracijos kažko nesupranta, nesugeba ir kt.: skuba buvo baisi. Bet bent kol kas atrodo, kad planas mokytojui sumokėti už viską, ką jis daro, yra tik gražios kalbos (ir tai logiška). Lygiai kaip gražios kalbos – ir atlyginimų stebuklingas kilimas, – feisbuke savo nuomone dalijosi E. Banytė. – Tikėkimės, kad sistema įsivažiuos ir kad bus geriau, negu dabar atrodo.“

Šiuo E. Banytės įrašu pasidalijo ir Aušra Maldeikienė, kuri pridūrė, kad mokytojams vertėtų pradėti streiką. „Ne savo, o mokinių labui. Vaikus turi mokyti nepervargę, neišbalansuoti žmonės“, – teigė A. Maldeikienė.

Ji taip pat pabrėžė, kad ji nepalaikė šių pokyčių ir apie tai viešai kalbėjo Seime.

Apie būtinumą kalbėti šia tema ir spręsti problemas savo feisbuke, pasidalijęs E. Banytės įrašu, kalbėjo ir Andrius Tapinas. Jo teigimu, mokytojai turi žinoti, kad yra ne vieni, todėl nereikia bijoti kalbėti ir sakyti, kas yra ne taip.

ŠMM teigia, kad nepasiruošusioms mokykloms bus šokas

Švietimo ir mokslo ministerijos (ŠMM) Švietimo kokybės ir regioninės politikos departamento direktorius Aidas Aldakauskas teigė, kad mokytojų nerimas dabar yra normalus procesas. „Žmonės grįžta po atostogų ir randa naujų dalykų, kurie dar tik įsibėgėja“, – teigė A. Aldakauskas ir pridūrė, kad sistemai įsivažiavus viskas bus gerai.

E. Banytė savo įraše įvardijo, kad „budėjimo koridoriuose negalima atskirai įtraukti į etatinį, nes tai esą įeina į kontaktinio darbo valandą“, tačiau tai A. Aldakauskas laiko ir teisingu, ir neteisingu teiginiu. „Tai yra mokyklų bendruomenių susitarimas ir požiūris į tą patį budėjimą. Tai mokyklos kultūros lygis: ar jie budėjimą supranta kaip vaikų saugumo užtikrinimą, ar kaip rutiną, kur turi vaikščioti po koridorių pirmyn-atgal ir žiūrėti, – teigė A. Aldakauskas. – Tada ir prasideda tie ginčai dėl tų penkiolikos minučių, bet jei mokyklos susitars, kad tai yra papildomas darbas, tai jis tikrai gali būti įdėtas į tą trečią kišenę.“

A. Aldauskas teigė, kad dabar mokyklų vadovai ir mokytojai turi kalbėtis, o tiems, kurie dar nesigilino, kaip keisis sistema, prognozuoja šoką. „Dauguma vadovų dar nėra grįžę iš atostogų, dar nelabai paskaitę, jiems bus ne visai lengvas šokas pirmadienį, – kalbėjo A. Aldauskas. – Tų mokyklų vadovams ir mokytojams bus gerokai sunkiau, painiau, bet tas paskutinis sakinys (kalba apie paskutinį E. Banytės įrašo sakinį „Tikėkimės, kad sistema įsivažiuos ir kad bus geriau, negu dabar atrodo“ – DELFI) suteikia vilties, kad pirmas mėnuo, kad ir koks bus blogas, viskas įsivažiuos ir susitvarkys.“

Dar prieš vasaros atostogas mokytojai nuogąstavo, kad atlyginimai po naujos skaičiavimo tvarkos sumažės, tačiau ŠMM atstovas teigia, kad to neturėtų būti. „Dabar situacijos modeliuojamos pagal praėjusių metų skaičius, bet nuo Rugsėjo pirmosios šiek tiek pasikeičia situacija mokyklose: vaikai persikelia į vyresnes klases, ateina naujų, išeina – yra judesio. Bet ką matome pagal 2017 metų duomenis ir tai, kad „ateina“ papildomai 17 papildomų milijonų, tai pagrindo nerimui, kad mažės – nėra, – teigė Švietimo kokybės ir regioninės politikos departamento direktorius. – Bet pasakyti, kad tikrai kiekvienam mokytojui atlyginimas padidės ar nebus tokių mokytojų, kuriems atlyginimas nemažės. Bet tam turi būti konkrečios priežastys.“

A. Aldakausko teigimu, sistema įvesta ne per greitai, esą nežinia – ar turint daugiau laiko nebūtų kilę nerimo ar neaiškumų.

„Mokyklų vadovams reikės savo „ūkį“ susitvarkyti teisine prasme: pakeisti mokytojų darbo sutartis, nes iš valandinio apmokėjimo pereinama į etatinį, tai to buvo galima pasimokyti šiek tiek anksčiau nei likus vienai dienai iki rugsėjo pirmosios“, – teigė Švietimo kokybės ir regioninės politikos departamento direktorius Aidas Aldakauskas.