Iki šiol siaubingiausia teroro ataka Prancūzijoje laikyta pernai lapkritį Paryžiuje įvykdytas „Islamo valstybės“ teroristų išpuolis, kurio metu savižudžiai šaudė į žmones šalies sostinėje ir detonavo sprogmenis. Tuomet žuvo 130 žmonių.

Tačiau Nicoje įvykdytas išpuolis parodė, kad didelį aukų skaičių galima sukelti ir be ginklų – vairuojant transporto priemonę ir taranuojant pėsčiuosius.

Apie tokią taktiką dar 2010 metais užsiminė internete leidžiamas džihadistų žurnalas „Inspire“. Tuomet teroristų tinklas „Al Qaeda“ ragino savo pasekėjus „rinktis tik pėsčiųjų zonas, įsibėgėti ir taranuoti savo automobiliais minias, siekiant padaryti kuo daugiau žalos“.

Pavyzdį parodė psichiškai nestabilūs asmenys

Islamistai Prancūzijoje paklausė šio patarimo dar 2014 metais, kai per dvi dienas du vyrai taranavo pėsčiuosius. Gruodžio 21-ąją vienas vyras, šaukdamas „Alahu akbar“ (arab. k. „Dievas yra didis“), Dižono mieste automobiliu tėškėsi į minią, sužeisdamas 13 žmonių.

Kitą dieną beveik identiška ataka pasikartojo Nanto mieste. Tuomet 1 žmogus žuvo ir 10 buvo sužeista. Abiem atvejais užpuolikai šūkavo „Alahu akbar“, tačiau, policijos teigimu, išpuoliai nesieti su islamistais, o įtariamieji buvo „nestabilios psichinės būklės“ asmenys. Pavyzdžiui, vienas užpuolikas baiminosi, kad jį seka ir nori nužudyti slaptieji agentai. Belaukdamas teismo jis sugebėjo nusižudyti kalėjime.

Išties, taranavimas, siekiant sukelti masinį aukų skaičių, nebūtinai siejamas su terorizmu. Pavyzdžiui, 2009-ųjų balandžio 30 d. vienas olandas taranavo minią žmonių Apeldorne.

Taranavimo ataka Nyderlanduose

Tuo metu vyko iškilmingas paradas ir pro šalį važiavo Nyderlandų karališkoji šeima. Atakos metu žuvo 7 pėstieji ir pats užpuolikas. Vėliau išsiaiškinta, kad jokių ryšių su islamistais jis neturėjo, o buvo netekęs darbo ir nusivylęs gyvenimu bei siekė atkeršyti visuomenei.

Keršijo taranuodami nekaltus žmones

Vis dėlto būtent taranavimas pastaraisiais metais tapo pamėgta islamistų teroristų taktika. Pirmoji patvirtinta ataka įvyko JAV 2006 metais, kai iraniečių kilmės JAV pilietis Mohammedas Reza taranavo studentus Šiaurės Karolinos universitete.

Tuomet buvo lengvai sužeisti 9 žmonės. Užpuolikas savo veiksmus motyvavo kerštu Amerikai už viso pasaulio musulmonų skriaudas. Savo idealu jis laikė Mohamedą Attą – 2001-ųjų Rugsėjo 11-osios išpuolių pagrindinį vykdytoją.

Tais pačiais metais panašus išpuolis pasikartojo San Francisko mieste, kai afganistanietis išeivis taranavo žmonių minią. Tiesa, įvertinę jo psichinę būklę medikai vėliau konstatavo, kad užpuolikas buvo nepakaltinamas ir sirgo šizofrenija. Išpuolio metu jis nužudė vieną, o sužeidė dar 18 žmonių.

Pirmoji tiesioginė islamistų ataka, naudojant automobilį įvyko 2007 metų birželio 30-ąją. Laimei, ji nebuvo sėkminga. Du savižudžiai teroristai automobiliu pamėgino taranuoti Glazgo oro uosto pagrindinį įėjimą. Išpuolio metu žuvo vienas teroristas, o dar 5 aplinkiniai žmonės buvo nesunkiai sužeisti.

Automobilis Glazge įvažiavo į oro uosto pastatą

Skaudžiausiai taranavimo atakas patyrė Izraelis. Palestiniečių teroristų grupuotės bei jų įkvėpėjai nuo 2008 metų ragino palestiniečius sėsti už vairo ir taranuoti žydus. Taip esą keršijama už Izraelio vykdomą okupaciją bei karinius veiksmus.

Dauguma palestiniečių teisina tokias atakas, kaip legitimią kovos priemonę prieš žydų valstybė nepaisant to, jog prie vairo sėdintys teroristai dažniausiai nesirenka savo aukų ir tyčia taranuoja visus – tiek karius, tiek civilius, tarp jų ir motinas su mažais vaikais.

Pirmoji tokia ataka įvyko Jeruzalėje 2008 metų liepos 2-ąją, kai buldozerį vairuojantis palestinietis ėmė siautėti vienoje judriausių miesto gatvių. Trys izraeliečiai ir pats užpuolikas žuvo, o 30 nekaltų žmonių buvo sužeisti. Panaši ataka pasikartojo rugsėjo 22 d., kai palestinietis taranavo Izraelio karius ir 19 jų sužeidė, o pats buvo nukautas.

2011 metais vienas palestinietis pavogė taksi automobilį ir juo mėgino taranuoti naktinį klubą Tel Avive. Nemokėdamas vairuoti užpuolikas automobiliu rėžėsi į sieną ir iššokęs puolė žmones peiliu. Jis sugebėjo sužeisti 4 civilius ir 4 pareigūnus, o galiausiai buvo sulaikytas. 2014-ųjų rugpjūtį dar vienas palestinietis traktoriumi bandė taranuoti žmonių minią netoli vieno prabangaus viešbučio. Dauguma žmonių spėjo pabėgti, o traktorius rėžėsi į tuščią autobusą.

Vienintele teroristo auka tapo autobuso vairuotojas, kuris grįžo prie savo transporto priemonės, bandė sustabdyti palestinietį ir buvo sutraiškytas. Teroristas dar mėgino padaryti žalos, mosuodamas traktoriaus kaušu, tačiau atskubėję pareigūnai palestinietį nukovė.

Teroristo ataka Jeruzaleje

Viena šiurpiausių atakų buvo įvykdyta 2014-ųjų spalį, kai palestinietis taranavo viešojo transporto stotelę ir užmušė 22 metų motiną su jos 3 mėnesių dukrele. Dar 7 žmonės buvo sužeisti, o po atakos sprukti mėginęs palestinietis buvo nukautas.

Panaši ataka pasikartojo lapkričio mėnesį, kai į traukinių stotyje laukusių žmonių minią mikroautobusu rėžėsi palestiniečių teroristinės grupuotės „Hamas“ narys – jis pražudė 3 žmones ir dešimtis sužeidė. Po šio išpuolio teroristas dar bandė laužtuvu pulti civilius, tačiau buvo nukautas.

Dar vienas išpuolis surengtas pernai spalį, kai palestinietis teroristas mėgino taranuoti stotelę. Nepataikęs į žmones palestinietis iššoko iš automobilio ir kapokle negyvai užkapojo vieną izraelietį pensininką. Nuo tolesnio siautėjimo žmones apgynė ginkluotas civilis, kuris suvarpė teroristą kulkomis iš asmeninio pistoleto.

Be išpuolio Nicoje, tiesioginę automobiliais taranuojančių teroristų grėsmę iki šiol yra patyrę tik britai. 2013 metų gegužės 22 d. du islamistai iš Nigerijos automobiliu Londone taranavo britų karį Lee Rigby, o išlipę iš automobilio jam nupjovė galvą. Visa tai įvyko vidury dienos, stebint pakraupusiems praeiviams. 2014-ųjų spalį panaši ataka surengta Kvebeko mieste, Kanadoje, kai į islamą atsivertęs Martinas Couture-Rouleau automobiliu prekybos centro aikštelėje taranavo du kanadiečių karius. Vienas jų buvo mirtinai sužeistas. Pats užpuolikas buvo pašautas ir vėliau mirė ligoninėje.

Panašių bandymų taranuoti viešojo transporto stoteles, žmonių susibūrimo vietas būta ir daugiau, tačiau pareigūnai užkirsdavo kelią teroristams. Pavyzdžiui, šių metų sausį Prancūzijoje karys pašovė automobiliu taranuoti mėginusį asmenį. Aukų buvo išvengta.

taranavimo ataka Prancūzijoje 2016 m. sausio 1 d.

Apsisaugoti beveik neįmanoma?

JAV Federalinis tyrimų biuras (FTB) jau prieš kelerius metus perspėjo, kad tokios „vienišų vilkų“ atakos taps vis populiaresnės, mat teroristams, kurie neturi prieigos prie ginklų ar sprogmenų, nėra sunku surengti išpuolį tiesiog taranuojant žmonių minią. Tereikia minimalios vairavimo patirties.

Anot antiterorizmo tyrinėtojo Daveedo Gartensteino-Rosso, tokia taktika ypač populiari Izraelyje, mat šioje šalyje saugumo lygis yra aukštas ir surengti ginkluotus ar savižudžių išpuolius yra sudėtinga. Būtent todėl teroristai renkasi tokius primityvius atakų būdus.

Ekspertas perspėjo, kad tokius pavienius teroristus itin sunku sekti, mat jų motyvai gali būti nežinomi niekam iki pat išpuolio momento – dalis panašias atakas rengusių teroristų, kurie išgyveno, vėliau prisipažino, kad idėja taranuoti minią žmonių kilo spontantiškai.

Tiesa, perspėjama, kad dažniausiai taranuoti civilius renkasi islamizmo šauklių sukurstyti asmenys, lengvai paveikiami propagandos priemonių. Už tokią taktiką labiausiai atsakingu vadinamas buvęs JAV pilietis, vėliau į islamą atsivertęs ir teroristu tapęs Anwaras al-Awlakis, kuris ragino pasekėjus „smogti netikėliams paprasčiausiomis, buitinėmis priemonėmis, ten ir tada, kai to nesitikima“.

Stebėdami išpuolių virtinę Izraelyje, amerikiečiai 2014 metais pavedė nacionaliniam statybų mokslų institutui parengti naujas taisykles. Jų esmė – prie visų reikšmingesnių pastatų privaloma įrengti betoninius ar kitokius tvirtus atitvarus, apsaugančius nuo taranavimo.

Tokie atitvarai tapo neišvengiama būtinybe daugelyje pasaulio oro uostų. Tačiau sprendimų, kaip užkirsti kelią taranavimo išpuoliams tiesiog gatvėse kol kas nerasta. Vienintelis būdas, kurio kaip mat po išpuolio ėmėsi Prancūzija – sustiprinti policijos ir kariuomenės dalinių patruliavimą šalies miestuose.