Pastarojo teigimu, trūksta darbuotojų „Independence“ saugoti, o ir tą šiuo metu darantys pareigūnai nėra patenkinti – jiems nemokama už viršvalandžius, tenka kęsti vadovų patyčias ir gąsdinimus, nepildomi anksčiau duoti pažadai. Maža to, esą nesirūpinama ne tik darbuotojais, bet ir techninėmis „Independence“ apsaugos priemonėmis. Darbuotojo teigimu, jie kone bejėgiai šį objektą patikimai apsaugoti žiemos metu.

Savo ruožtu už „Independence“ apsaugą atsakingas Viešojo saugumo tarnybos (VST) vadas Ričardas Pocius aiškino galintis pakomentuoti ne visus klausimus, nes dauguma jų esą susiję su tarnybinio pobūdžio informacija, tačiau bendrai pateiktą informaciją įvertino kaip neatitinkančią tikrovės ir turinčią politikavimo ir šmeižto požymių.

Trūkumai buvo matyti dar prieš 1,5 metų

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas, Darbo partijos atstovas A. Paulauskas pasakoja, kad apsilankė „Independence“ vos tik terminalas buvo atplukdytas. Politikas sako, kad jau tuomet pastebėjo ne vieną rimtą problemą.

„Iš tikrųjų tarnyba ten buvo kuriama nuo nulio. Iš pradžių darbuotojai buvo komandiruojami, vėliau mums žadėjo įkurti Klaipėdos skyrių, tad tarnauti planuota kviesti klaipėdiečius. „Klaipėdos nafta“ labai daug prisidėjo prie materialinio aprūpinimo – jie tuo metu irgi dalyvavo, VST dėkojo už supratimą. Matėme, kad ne viskas tuo metu padaryta, nes poreikiai buvo didesni. Ten tikrai buvo nemažai trūkumų ir mes savo nutarime juos įvardijome. Tačiau buvo sutarta, kad terminalo apsauga bus stiprinama, o trūkumai sprendžiami“, – sakė A. Paulauskas.

Tačiau ar tai buvo padaryta, jis aiškino nežinantis. Tuomet VST vadovavęs Sergejus Madalovas 2015 m. birželį iš savo posto pasitraukė, nauju VST vadu tapo R. Pocius, o su juo A. Paulauskas pripažino dar nespėjęs susitikti. Be to, klausimai dėl įsipareigojimų vykdymo esą dar nebuvo kelti komitete.

Artūras Paulauskas

Terminalas pavestas saugoti nelabai tam ruošiantis?

Paklaustas apie technines „Independence“ apsaugos priemones A. Paulauskas užsiminė apie keletą trūkumų. Į DELFI kreipęsis asmuo minėjo, kad žiemą tinkamai apginti SGD terminalo jie negali, nes nėra katerio su ledlaužio klase.

„Kalbama ne tik apie katerį. Nesinorėtų labai detaliai diskutuoti. Tačiau, kaip sakiau, prieš 1,5 metų, tų materialinių poreikių buvo daug daugiau – ir parengimo, ir plukdymo įrangos. Visa tai tuomet buvo pristatyta kaip trūkumai ir, galiu tik tiek pasakyti, kad VST pavesta saugoti terminalą nelabai tam ruošiantis. Tiesiog buvo pasakyta, kad jūs turite saugoti ir viską reikėjo kurti iš naujo. Tačiau mes pasiaiškinsime. Jei tikrai VST yra sunku atlikti šį darbą, gal galime juos pakeisti pasieniečiais, kariškiais“, – svarstė jis.

Su R. Pociumi A. Paulauskas sakė planuosiantis susitikti dar rugsėjo pradžioje. Tiesa, kol kas savo iniciatyva pradėti tyrimo dėl susiklosčiusios padėties jis nežada.

Paaiškino, kodėl kilo problemos dėl viršvalandžių ir darbuotojų trūkumo

Kalbėdamas apie darbo organizavimą A. Paulauskas pasakojo, kad pasikeitus vidaus tarnybos statutui viršvalandžių klausimas iškilo kone visose statutinėse organizacijose.

„Pakeitus iki tol buvusias 48 valandas keturiasdešimčia per savaitę, iš karto atsirado papildomo finansavimo arba darbuotojų poreikis. Tai aiškiai pasijuto nuo liepos 1 dienos“, – pripažino politikas.

Jo teigimu, viršvalandžių skaičių didina ne tik tai, bet ir statute numatyta nuoroda, kad statutinė tarnyba prilygsta valstybės tarnybai.

„Todėl turime tokią situaciją, kad ir valstybės, ir statutinėse tarnybose dirbantys žmonės dirba tiek pat valandų, tiek pat jiems mokama už viršvalandžius. Mano požiūriu, tai nėra gerai, nes statutinis pareigūnas dirba kitokiu laiku, tarnauja trumpesnį periodą, jam užtikrinamos kitokios garantijos, pavyzdžiui, gali išeiti į atsargą po 25-erių metų – to negali valstybės tarnautojas. Ir aišku, kad jo patiriama įtampa darbe yra visai kitokio pobūdžio“, – dėstė jis.

Būtent dėl to, pasak A. Paulausko, visai neseniai tokio viršvalandžių reglamentavimo priimant žvalgybos įstatymą jau buvo atsisakyta.

Jau anksčiau kritikavo darbo tvarką

Jau anksčiau jis aiškino kritikavęs ir tvarką, pagal kurią „Independence“ saugantys darbuotojai dirba po parą.

„Manau, žmogui visą parą budėti tikrai yra sunku. Ko gero, jis vis tiek kažkur kažkiek pamiega, tad tarsi ir už tą miegojimo laiką jam mokama. 12 valandų darbas, manau, daug produktyvesnis, pamainos galėtų keistis kas 12 valandų“, – siūlė jis.

Tačiau, anot A. Paulausko, nėra gerai, kad darbuotojas taip smulkiai ir atvirai išdėstė faktus apie apsaugos sistemą – kas kiek laiko, kada jie keičiasi ir panašiai.

„Tokia informacija nėra slapta, bet ji jautri. Tie, kurie atlieka saugojimo funkciją, paprastai tokių dalykų neskelbia. Jei tai jau patenka į viešumą, aišku, kad viduje šios problemos nebuvo išspręstos. Nėra turbūt nė vienos tarnybos, kuri pasakytų turinti pakankamą finansavimą, esanti visiškai aprūpinta. Yra tam tikri prioritetai, galimybės. Turbūt, VST veikia pagal tas galimybes. Manau, dar rugsėjo pradžioje mes susitiksime su vadovybe, bus proga pasikalbėti“, – sakė Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas.

Grėsmės saugumui kol kas neįžvelgia

Vis dėlto grėsmės nacionaliniam saugumui dėl susiklosčiusios padėties jis aiškino kol kas neįžvelgiantis.

„Esu kalbėjęs su vadovais, jie yra pareiškę, kad vykdo savo pareigą ir yra pajėgūs apsaugoti „Independence“, kol kas kitokių duomenų mes neturime. Neturime informacijos, kad SGD terminalas yra blogai saugomas, kad yra kokia rizika, pavojus. Nors, žinoma, pavojus visuomet yra, tik klausimas, ar jis minimalus, ar didesnis“, – sakė A. Paulauskas.

Bendradarbiavimą vadina pavyzdiniu

Savo ruožtu prieš bene savaitę, penktadienį, rugpjūčio 19 d., Klaipėdoje apsilankęs ir SGD terminalą apžiūrėjęs vidaus reikalų ministras Tomas Žilinskas tuomet sakė, kad „Independence“ apsauga daro įspūdį. Savo nuomonės jis nekeičia ir dabar.

„Vidaus reikalų ministras T. Žilinskas abejonių dėl SGD terminalo apsaugos efektyvumo neturi ir VST bei „Klaipėdos nafta“ bendradarbiavimą įvardija kaip pavyzdį strateginių šalies objektų apsaugos srityje“, – rašoma VRM atstovų atsakyme DELFI.

Jų teigimu, apie tai, kad tarp vieno VST pareigūno, dirbančio SGD terminalo apsaugoje, ir jo vadovybės yra kilę tarnybinio pobūdžio ginčų, ministras buvo informuotas anksčiau nei lankėsi SGD terminale, Klaipėdoje.

„Ministro vertinimu, darbinio pobūdžio klausimai, ginčai turi būti sprendžiami nedelsiant, nekeliant nereikalingos įtampos nei tarnyboje, nei visuomenėje. Jis pabrėžė, kad pareigūno ginčo su darbdaviu objektas nėra susijęs ir nedaro įtakos terminalo saugumui“, – toliau dėstoma atsakyme.

Tomas Žilinskas

Aiškina, kad pareigūnų darbo sąlygos – geros

„Vienas iš ministro vizito į SGD praėjusią savaitę tikslų buvo asmeniškai pasikalbėti su apsaugą vykdančiais VST pareigūnais ir įvertinti jų darbo sąlygas. Ministras įsitikino, kas AB „Klaipėdos nafta“ yra padariusi daugiau nei pakankama, kad pareigūnų darbo sąlygos būtų geros.

Kaip vienas iš galimų darbo sąlygų trūkumų buvo įvardyta tai, kad žiemos laikotarpiu vykdyti išorinę terminalo apsaugą pareigūnams dėl natūralios priežasties – šalčio – yra kur kas sunkiau. Šią problemą, kaip aptarta, išspręstų modernesni, įgulai patogesni patruliavimo laivai“, – teigia VRM atstovai.

Nuo tolesnių komentarų ministras susilaiko, nes minėtas pareigūnas konflikto sprendimui pasirinko teisminį kelią, byla yra nagrinėjama teisme.