Valdančiąją koaliciją klibina nesutarimai dėl didžiulės finansinės injekcijos nuostolingai veikiančiai oro linijų kompanijai „Air Lituanica“.

Nors socialdemokratai pareiškė nepalaikysiantys šios iniciatyvos, jų balsas į dangų nenuėjo. Priešingai, nei pinigai.

A. Zuoko kūdikį pastaruoju metu itin aktyviai kritikavo Vilniaus tarybos opozicijoje esantys konservatoriai bei liberalai, siekiantys po ketverių metų pertraukos grįžti į Vilniaus valdymą. Kritikuotas ne tik „Air Lituanicos“ kapitalo pūtimas turtiniais įnašais. Liberalų kandidatas į Vilniaus merus Remigijus Šimašius kreipėsi į prokurorus dėl galimai neteisėto avialinijų finansavimo, kai daugiau nei 5 mln. litų „Air Lituanicai“ paskolino paprastai banko funkcijų nevykdantys Vilniaus šilumos tinklai.

Socdemai šliejasi prie dešiniųjų

O trečiadienį paaiškėjo, kad dešinieji ne vieni – prie jų kritikos choro prisideda ir valdantieji socialdemokratai. A. Zuoko koalicijos partneriai pareiškė nepritarsiantys trečiadienį Vilniaus taryboje svarstomam siūlymui dar 10 mln. litų įlieti į nuostolingas avialinijas.

„Oro linijų bendrovių kūrimas ir valdymas nėra tiesioginė savivaldybės funkcija. Suprantame, kad Vilniui, kaip sostinei, reikalingas susisiekimas su kitomis valstybėmis, tačiau tai negali būti užtikrinama pastoviomis ir nesibaigiančiomis dotacijomis. Vis girdime, kad tai jau paskutinė injekcija, tačiau pagaliau yra laikas pripažinti – „Air Lituanica“ turi nusileisti ant žemės.

„Air Lituanicos“ nuostoliai nuo jos veiklos pradžios 2013 metais jau perkopė 30 mln. litų. Už šiuos pinigus miestas būtų galėjęs įsigyti per 30 naujų autobusų arba pastatyti 2 naujus vaikų darželius, į kuriuos papildomai galima būtų priimti beveik 500 mažųjų vilniečių“, - trečiadienį išplatintame pareiškime teigia socdemų frakcijos Vilniaus taryboje vadovas Vytautas Milėnas.

Aistros verda apie siūlymą apie 10 mln. Lt didinti avialinijos kontroliuojančios įmonės „Start Vilnius“ įstatinį kapitalą. Nemaža dalis turto, kuriuo siekiama papildyti „Air Lituanicos“ rezervus, yra butai bei kitas nekilnojamasis turtas.

Prasidėjus tarybos posėdžiui, konservatorius Vidas Urbonavičius iškėlė sąmokslo teoriją – esą mainais į palaikymą „Air Lituanicos“ kapitalo didinimui iš darbotvarkės išbrauktas klausimas dėl „darbiečių“ lyderio Vilniuje Jono Pinskaus pašalinimo iš Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centro stebėtojų tarybos. V. Urbonavičius taip pat siūlė „Air Lituanica“ klausimą braukti iš tarybos darbotvarkės, bet šis pasiūlymas palaikymo nesulaukė.

A. Zuokas „Air Lituanicos“ įstatinio kapitalo padidinimą norėjo įtvirtinti bendru Vilniaus tarybos sprendimu, tačiau nesėkmingai.

Turtas avialinijoms – „lauželis“

Pristatydama projektą, savivaldybės Ekonomikos ir investicijų departamento direktoriaus pavaduotoja Rasa Cibulskienė teigė, kad „Air Lituanicai“ tektų tik apie pusė „Start Vilnius“ numatytos sumos, likę pinigai esą numatyti kitiems investiciniams projektams.

Anot jos, vis dar laukiama papildomų 5 milijonų litų iš valstybės biudžeto, tačiau Vyriausybė kol kas šių pinigų nelinkusi skirti. Dėl to esą ir reikia papildomų pinigų „Air Lituanicai“.

„Kad veikla vyktų sklandžiai ir turėtume veikiančią įmonę, (…) reikia tuos 5 mln. Lt įlieti į įstatinį kapitalą“, - sakė R. Cibulskienė.

Sulaukusi klausimo, kodėl nekilnojamasis turtas įliejamas į „Start Vilnius“, o ne parduodamas, savivaldybės specialistė neslėpė, kad dalis šio turto vertę turi tik popieriuje.

„105 objektai yra daugiau lauželis negu butai“, - atviravo R. Cibulskienė.

Konservatorius Valdas Benkunskas klausė, kiek Vilniaus šilumos tinklai paskolino „Air Lituanicai“. A. Zuokas užsiminė, kad šilumos tinklai jau buvo naudojami finansuoti bėdų ištiktai viešajam transportui, taigi ir finansavimas esą nėra nebūdingas.

A. Zuokas kibo į atlapus liberalams

Artūras Zuokas
Meras asmeniškai stojo ginti savo kūdikio. A. Zuokas piktinosi, esą sėkmė traktuojama kaip nusikaltimas. Jis taip pat piktinosi, esą Liberalų sąjūdžio lyderis Eligijus Masiulis buvo neveiklus – esą jis, dirbdamas susisiekimo ministro, galėjo gelbėti žlungančias „flyLAL“ avialinijas, ir „Air Lituanicos“ apskritai nereikėtų.

„Apskritai Liberalų sąjūdį reikėtų pavadinti nacionalinės aviacijos duobkasiu“, - rėžė A. Zuokas.

Meras taip pat kaltino konservatorius ir liberalus, esą šie savo kalbomis žlugdo „Air Lituanicą“. A. Zuokas demonstravo skaidrę, kurioje atspindėtos avialinijų bilietų pardavimo pajamos – jos esą smarkiai krito po konservatorių spaudos konferencijos apie „Air Lituanicą“, o dar vienas smukimas fiksuojamas dabar, po R. Šimašiaus kreipimosi į prokurorus.

Darbo partijos atstovė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė pranešė, kad „darbiečiai“ nutarė neblokuoti siūlymo toliau finansiškai remti „Air Lituanicą“. Sykiu ji pareikalavo, kad A. Zuokas prisiimtų asmeninę atsakomybę dėl šio projekto ateities.

„Tai kainuoja labai daug miestiečių pinigų“, - apeliavo „darbietė“.

Diskusijos apie „Air Lituanicą“ užsitęsė daugiau nei pusvalandį. Galų gale paskelbtas balsavimas. Už sprendimą pasisakė 27 tarybos nariai, prieš – 14.