Apie šio darbo ypatumus kalbamės su Kauno apylinkės teismo posėdžių sekretore Renata Spirina, Vilniaus miesto apylinkės teismo posėdžių sekretore Jolita Aleksejūnaite ir Lietuvos Aukščiausiojo Teismo posėdžių sekretore Egle Berželionyte.

Profesija pasirinko pati

Pasak teismo posėdžių sekretorių, gyvenimas taip viską sudėstė, jog pati profesija pasirinko jas. „Tik baigusi teisės studijas, įsidarbinau Kauno apylinkės teismo Hipotekos skyriuje. Po kelerių čia praleistų darbo metų teisėja, su kuria dirbau, pradėjo nagrinėti civilines bylas. Kartu su ja darbą tęsiau ir aš. Iš tiesų niekada neplanavau dirbti sekretorės darbo, bet dabar, praėjus 10 metų užimant šią poziciją, neįsivaizduoju, kad galėčiau užsiimti kažkuo kitu“, – pasakoja R. Spirina, pernai savo teisme pelniusi „Metų sekretorės 2016“ titulą.

Jai pritaria ir kolegė iš Lietuvos Aukščiausiojo Teismo E. Berželionytė, kuri dar tik galvodama rinktis teisės krypties studijas svarstė apie darbą prokuratūroje.

„Pati profesija mane pasirinko. Kažkada, dar tik galvodama rinktis teisės krypties studijas, svarsčiau apie darbą prokuratūroje. Tačiau nutiko taip, kad sulaukiau kvietimo dirbti teisme“, – sako ji.

Jauniausioji pašnekovė J. Aleksejūnaitė teigia, jog teismo darbą teko pamatyti dar vaikystėje. Jos mama dirbo teismo posėdžių sekretore ir supažindino su šio darbo subtilybėmis, jo specifika: „Kiek pamenu, vaikystėje yra tekę būti teisme, mačiau, kaip mama dirba, mačiau visus posėdžių sekretorės darbo procesus. Todėl kai pradėjau ieškoti darbo pasiūlymų internete, iškart atkreipiau dėmesį į tai, kad Vilniaus miesto apylinkės teismas ieško teismo posėdžių sekretorės. Nusprendžiau save išbandyti šioje srityje ir jau metai su puse dirbu šį darbą.“

Darbe – ne rutina

Kaip atrodo įprasta teismo posėdžių sekretorių darbo diena? Pasak pašnekovių, pradžia atrodytų maždaug taip – diena prasideda nuo garuojančio puodelio kavos, o lygiai aštuntą valandą ateina laikas žygiui po teismą.

„Einu į „ekspediciją“ paimti teisėjui skirtų dokumentų, nes ryte ir po pietų privalome patikrinti teisėjui skirtą dokumentų lentynėlę, surinkti dokumentus. Grįžusios į kabinetą turime patikrinti, ar tie dokumentai, kurie gauti elektroninėse bylose, yra suskaitmeninti, ar pateikti per elektroninį paslaugų portalą (EPP). Jei ne, tai turime suskaitmeninti ir patvirtinti savo el. parašu. Tada visus dokumentus kartu su bylomis nešu teisėjui. Jei tą dieną teisėjas nagrinėja bylas, ne vėliau kaip prieš pusvalandį iki posėdžio pradžios turiu pakabinti posėdžių tvarkaraštį prie posėdžių salės. Taip pat reikia paimti posėdžiui skirtas bylas ir jas perduoti teisėjui. Tai yra tik pati darbo pradžia! Dieną tvarkau bylas, jei yra posėdžių, tai nešuosi dalį bylų tvarkyti ir kitų posėdžių metu“, – apie darbą pasakoja R. Spirina.

Jai antrina ir J. Aleksejūnaitė: „Visų pirma sutvarkau teisėjos korespondenciją (atsiliepimai, prašymai, pranešimai) ir sudėlioju juos teisėjai ant stalo. Jei tai yra bylų nagrinėjimo diena – einu į posėdžius (jie ryte dažniausiai prasideda 9 val.), o jei ne, tai tvarkau tai, kas yra užsilikę, – siunčiu nutartis, sprendimus. Tas dienas, kai teisėja, su kuria dirbu, nagrinėja bylas, praleidžiu teismo posėdžių salėje.“

Kai pokalbio pašnekovių paklausiau, kas labiausiai patinka dirbant teisme, sulaukiau vienareikšmio atsakymo – tai, kad šiame darbe nėra rutinos. Teismo posėdžių metu sekretorės sutinka vis naujų žmonių, kiekviena diena kupina netikėtumų. Taip pat, pasak pašnekovių, šiame darbe jos jaučiančios prasmę.

„Kad ta maža dalelytė mano įdirbio yra ir dalis galutinio teismo sprendimo“, – teigia E. Berželionytė.

Įsimintinų istorijų, anot pašnekovių, šiame darbe netrūksta, tačiau reikia išmokti atsiriboti.

„Įdomiausia, kai supranti, kad vienas ar kitas proceso dalyvis meluoja, – ilgametė darbo patirtis leidžia iškart tai atskirti. Tačiau proceso metu dalyvių kalbų neįsidėmiu, nes susikoncentruoju į savo darbus, kuriuos turiu padaryti. Taip pat nenoriu perimti jų perteiktų emocijų. Geriausi dalykai yra tuomet, kai šalys galiausiai susitaria bylą baigti taikos sutartimi“, – mintimis dalijasi R. Spirina.

Oficialių darbo funkcijų daug, realaus darbo – dar daugiau

Posėdžio metu sekretorės ne tik daro garso įrašus, stebi, ar tinkamai įrašinėjama, pildo pažymą apie posėdžio eigą, fiksuoja laiką, bet ir prieš posėdį sutikrina atvykusius asmenis, nurodo, kokius dokumentus jie turi pateikti, kurias vietas salėje užimti, ir t. t.

„Mūsų pareigybės aprašyme nurodyta daug funkcijų, bet realybėje turbūt jų yra dar daugiau. Be darbo posėdžių salėje, sekretorės privalo tikrinti gaunamą dokumentaciją, rengti raštus, atsakymus proceso dalyviams, tinkamai tvarkyti bylas, laiku pagal terminus išsiųsti procesinius dokumentus, priduoti bylas į raštines. Taip pat mūsų darbas yra suteikti informaciją proceso dalyviams telefonu. Dažniausias klausimas, kurį išgirstu, – ką toliau daryti. Tokiu atveju žmogui reikia kantriai išaiškinti, ką ir kaip jis turi daryti, taip pat kiek laiko turi tam veiksmui atlikti. Žinoma, dirbant pasitaiko ir labai piktų žmonių, kurie net neišklauso iki galo, kad ir kaip stengčiausi viską detaliai paaiškinti. Po tokių skambučių būna sunku, nes visas jų pyktis išliejamas man, nors esu tik maža dalelytė visoje didžiulėje teismų sistemoje“, – pasakoja R. Spirina.

Iššūkis – bendravimas su teismo lankytojais

Kalbėdamos apie didžiausius iššūkius šiame darbe, sekretorės sutartinai tvirtina, kad tai – bendravimas su teismo posėdžių dalyviais ir atsakinėjimas į jų ne visada malonius skambučius.

„Vienoje byloje asmuo buvo apklaustas liudytoju. Jis yra atsakovų artimas giminaitis, tad paskelbus sprendimą dvi dienas bandžiau paaiškinti telefonu, kad jis negali atvykti į teismą ir gauti sprendimo kopijos, nes nėra proceso dalyvis. Antrąją dieną mane jis bandė toliau įtikinti, kad jam prokuratūroje suteikė informaciją, jog jis galįs gauti sprendimo kopiją, nes yra vieno iš atsakovų įstatyminis globėjas, nors pagal bylos duomenis kitas asmuo iš atsakovų yra paskirtas globėju ir turto administratoriumi. Niekaip neįrodžiau tiesos per dvi dienas“, – savo patirtimi dalijasi R. Spirina.

Sekretorės sutinka, kad palaikyti gerus santykius su teisėju ir proceso šalimis yra privalumas, todėl jos stengiasi būti dalykiškos ir draugiškai bendrauti su visais.

E. Berželionytė pabrėžia, kad bendraujant su proceso šalimis ir jų atstovais reikia žinoti, kada veikti, o kada tik stebėti, kada žmonės imlūs žodžiams, o kada jie net nesiklauso. Taip pat ilgesni bendro darbo metai teisme sukuria ir labai šiltų situacijų, tradicija tapusių bendrų susitikimų su kolegomis prie pietų stalo.

Įdomus darbas – didžiausia motyvacija

Sekretorės tvirtina, kad patinkantis darbas joms – didžiausia motyvacija. Taip pat motyvuoja ir galėjimas dirbti komandoje, galimybės tobulėti, nes kasdien reikia susidurti su įstatymų pakeitimais, vis įdiegiamomis naujomis informacinėmis technologijomis, kurios iš pat pradžių apsunkina, bet po to labai palengvina darbą.

Vis dėlto sunkumų šiame darbe taip pat netrūksta. Pasak pašnekovių, mažas darbo užmokestis nedera su dideliu darbo krūviu ir atsakomybe.

„Nepasakyčiau, kad motyvuoja darbo užmokestis, nes sekretorei tenka didžiulis darbo krūvis: reikia nuolat laikytis terminų, būti atidžiai, nesuklysti, nors blaško skambučiai, bėgti į posėdžius, o ant stalo netelpa krūvos nedarytų darbų. Suprantu, kad galiu tiesiog nespėti jų padaryti, ir visa tai atsilieps ne tik vertinant mano veiklą, bet ir teisėjas gali nuo to nukentėti... Ypač demotyvuoja tai, kad mūsų atlyginimas jau devynerius metus visai nekyla“, – pasakoja R. Spirina.

Teismo posėdžių sekretorės pritaria, jog daug lemia ir nusiteikimas.

„Aš visada sakau, kad kai tu geras kitiems, ir kiti tau geri. Reikia stengtis laikytis šios nuostatos, būti optimistiškai nusiteikus, tada ir darbo aplinka, ir darbo sąlygos bus geros“, – sako R. Spirina.

TEISMO POSĖDŽIŲ SEKRETORIUS

Kompetencijos:

turi ne žemesnį kaip aukštasis neuniversitetinis arba aukštesnysis išsilavinimą;

išmano aktualius teisės aktus;

geba dirbti kompiuterinėmis programomis (Microsoft Office programiniu paketu ir kt.);

moka naudotis garso ir vaizdo įrašymo aparatūra;

geba valdyti, kaupti, sisteminti, apibendrinti informaciją, rengti išvadas;

sklandžiai dėsto mintis raštu ir žodžiu.

Pagrindinės funkcijos:

išrašo teismo šaukimus ir pranešimus proceso dalyviams, rengia užklausimus ir kitus raštus, susijusius su nagrinėjama byla;

byloje dalyvaujantiems asmenims siunčia procesinių dokumentų kopijas, tikrina teismo šaukimų ir dokumentų proceso dalyviams įteikimą;

kiekvieną darbo dieną gautą korespondenciją perduoda teisėjui;

prieš teismo posėdį tikrina, kas iš šauktųjų asmenų atvyko, jų įgaliojimus, pasirūpina, kad proceso dalyviai teismo salėje užimtų jiems skirtas vietas;

rašo teismo posėdžio protokolus, daro teismo posėdžio garso įrašus, juos perkelia į duomenų saugyklą;

tvarko bylas: į jas įsiūna dokumentus apie teismo šaukimų įteikimą, teismo priimtus dokumentus ir rašytinius įrodymus, posėdžio protokolą, teismo nutartis ir kt.;

tvarko duomenis LITEKO informacinėje sistemoje ir kt.

Socialinės garantijos:

Vidutinis pradedančiojo dirbti teismo posėdžių sekretoriaus atlyginimas apie 415–465 eurų į rankas per mėnesį.

Bendras priskaičiuotas teismo posėdžių sekretoriaus atlyginimas 2017 m. – 662,03 eurų per mėnesį (apylinkių teismuose – 650,73 eurų).