Nuomonės formuotojų sekėjai dažnai pasikliauja jiems teikiamomis nuomonės formuotojo rekomendacijomis, todėl tokia rinkodaros priemone galima veiksmingai paveikti auditorijos pirkimo sprendimus. Jų rekomendacijos ar pritarimai gali padėti prekių ženklams išplėsti savo pasiekiamumą ir pritraukti potencialių klientų.

Kaip skelbia „Statista“, prognozuojama, kad pasaulinė nuomonės formuotojų rinka nuo 2021 m. lygio, kuris sudarė 13,8 mlrd. JAV dolerių, iki 2025 m. išaugs dvigubai. Garsiausios pasaulio įmonės didelę dalį savo sėkmės remia bendradarbiavimu su nuomonės formuotojais.

Nors nuomonės formuotojų populiarumas vis dar auga, netyla diskusijos apie tai, ar tokios rinkodaros priemonėmis pasitelkimas savo prekės ar paslaugos reklamai yra tik aklas tendencijų sekimas, ar vis dėlto – būtinybė. Nepriklausomai nuo atsakymo į šį klausimą, bendradarbiavimas su nuomonės formuotojais vyksta intensyviai ir to ignoruoti ar paneigti negalima.

Verslai, besinaudojantys nuomonės formuotojų paslaugomis, išskiria didžiausias tokio bendradarbiavimo naudas. Pirmiausia, taip padidinamas prekės ženklo žinomumas ir pasiekiamumas. Pasitelkus nuomonės formuotojus, sukuriamas prekės ženklo patikimumas ir klientų pasitikėjimas, praturtinama turinio strategija, atveriamos neribotos galimybės įvairiose socialinėse platformose. Kadangi toks bendradarbiavimas tinka bet kokio dydžio verslui, jis naudingas visiems bei skatina ir didina pardavimus.

Žinoma, vienas svarbiausių dalykų sklandžiam bendradarbiavimui su nuomonės formuotoju yra sutarties sudarymas bei detalus įsipareigojimų aptarimas ir įforminimas. Bet ar jums teko girdėti Lietuvoje kalbant apie teisines bendradarbiavimo su nuomonės formuotoju puses, nors Prancūzijoje net valstybiniu lygmeniu ketinama reguliuoti nuomonės formuotojų veiklą, priimant etikos kodeksą? Viešumo mūsų šalyje labiau sulaukia teisminiai ginčai su nuomonės formuotojais, kai yra pažeidžiamos jų neturtinės teisės, pavyzdžiui, panaudojus nuomonės formuotojo atvaizdą be jo sutikimo.

Rinkos pokyčiai, gyvenimo tempas verslo subjektus verčia aktyviai ir greitai reaguoti į bet kokius pasikeitimus. Kaip dažnai susitarimus dėl skubos sudarėte žodžiu arba susirašinėdami elektroniniais laiškais, bendravimo programėlėse ir planuodami sutartį pasirašyti vėliau, o darbus pradėti jau dabar?

Svarbesnius klausimus verslas stengiasi įforminti rašytinėmis sutartimis, tačiau iš praktikos pastebima, kad nuomonės formuotojų samdymas, kažkodėl, ne visada patenka į šią kategoriją. Šie žmonės ne tik reklamuoja tam tikras prekes ir paslaugas, bet ir sukuria intelektinę nuosavybę, įgyja teisę į sukurtą turinį. Nesant rašytinės sutarties, kurioje būtų aptarti aktualūs bendradarbiavimo teisiniai aspektai, didėja rizika kilti ginčams.

Pavyzdžiui, ar nuomonės formuotojo turinį, kuriame matomas jo atvaizdas, jūs, kaip reklamos užsakovas, galite naudoti savarankiškai, be nuomonės formuotojo atskiro sutikimo? Jeigu rašytinė sutartis su nuomonės formuotoju dar nebuvo sudaryta, bet jis paslaugas teikti jau pradėjo, ar galima vertinti, kad susitarimas egzistuoja ir yra galiojantis? Būtent rašytinės sutarties nebuvimas ir yra viena didžiausių nuomonės formuotojus samdančių verslų klaida.

Ingrida Varanavičė
Civilinio kodekso 1.71 straipsnyje numatyta, kad sandoriai gali būti sudaromi žodžiu bei raštu. Sandoris, kuriam įstatymai nenustato konkrečios formos, laikomas sudarytu, jeigu iš asmens elgesio matyti jo valia sutartį sudaryti. Remiantis Civilinio kodekso 6.716 straipsniu, nuomonės formuotojo ir jo kliento bendradarbiavimas gali būti laikomas atlygintinų paslaugų teikimo santykiais: nuomonės formuotojas reklamuoja kliento prekes ar paslaugas, t.y. teikia nematerialaus pobūdžio paslaugas, o klientas už tai sumoka. Specialiosios Civilinio kodekso nuostatos, reglamentuojančios tokio pobūdžio sutartį, nenumato privalomos sutarties formos, todėl susitarimas su nuomonės formuotoju gali būti ir žodinis.

Ginčo dėl sutarties sudarymo fakto atveju įrodyti susitarimo buvimą gali būti nesudėtinga, jeigu, pvz., už paslaugas sumokėjote banko pavedimu. Dokumentas, patvirtinantis lėšų pervedimą į sąskaitą nurodant mokėjimo paskirtį, laikytinas sutarties sudarymo faktą patvirtinančiu rašytiniu įrodymu.

Tačiau atsiradus požiūrių skirtumams į suteiktos paslaugos kokybę, apimtį ar susitarimo vykdymą apskritai, gali būti sunku ar net neįmanoma įrodyti žodinio susitarimo turinio. Tokiu atveju galėtų padėti tik tinkamai parengta rašytinė sutartis.

Paslaugos užsakymas, susitarimo sąlygų derinimas gali vykti ir susirašinėjant elektroniniu paštu ar kitomis programėlėmis nepasirašant sutarties, kaip vientiso dokumento. Tokioje situacijoje sutartis bus laikoma sudaryta ir galiojanti, jeigu šalys susitarė dėl visų esminių sutarties sąlygų. Kas yra laikoma esminėmis sąlygomis – diskutuotinas dalykas. Tam tikrais atvejais gali užtekti susitarti dėl užsakomos paslaugos ir kainos, kai kada gali būti keliami reikalavimai ir reklamos turiniui.

Natūralu, kad bendradarbiaujant su nuomonės formuotojais kyla lūkesčių dėl galutinio rezultato, reklamos panaudojimo galimybių. Tokios sąlygos yra ne ką mažiau svarbios nei užmokesčio už paslaugas klausimas, todėl negalima jų nutylėti arba palikti žodinės formos susitarimui.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją