Atsako teisininkas Aleksandras Kovalevskis:

Iš pateiktos situacijos matyti, kad naudojant ryšio priemones (internetą) buvo sudaryta televizoriaus pirkimo–pardavimo sutartis, tačiau pardavėjas per klaidą pirkėjui pristatė ne to modelio televizorių, dėl kurio buvo susitarta sutartyje. Pardavėjas reikalauja grąžinti televizorių ir prašo pirkėjo jį pristatyti į artimiausią pardavėjo parduotuvę.

Įstatymai ir kiti teisės aktai, reglamentuojantys pirkimo–pardavimo sutartis, numato, jog parduodamų daiktų kokybė, kiekis ir kiti kriterijai turi atitikti sutarties sąlygas.

Jeigu pirkimo–pardavimo sutartis nustato, kad pardavėjas privalo perduoti tam tikros rūšies, modelio, dydžio, spalvos ar pagal kitokius požymius apibūdinamus daiktus, tai pardavėjas turi pareigą perduoti tokius daiktus, kurie atitinka šalių suderintą daiktų asortimentą. Kai pardavėjas perduoda pirkėjui daiktus, neatitinkančius pirkimo–pardavimo sutartyje numatyto asortimento, pirkėjas turi teisę atsisakyti juos priimti ir už juos mokėti. Jeigu už daiktus jau yra sumokėta, pirkėjas turi teisę pareikalauti grąžinti sumokėtą kainą.

Pirkėjas savo pasirinkimu turi teisę priimti asortimento ir pirkimo–pardavimo sutarties sąlygų neatitinkančius daiktus. Laikoma, kad asortimento neatitinkantys daiktai priimti, jeigu pirkėjas per protingą terminą po jų gavimo nepraneša pardavėjui apie atsisakymą priimti daiktus.

Aleksandras Kovalevskis
Pirkėjas, neatsisakęs priimti asortimento neatitinkančių daiktų, privalo už juos sumokėti su pardavėju suderintą kainą (padaryti priemoką už pristatytą geresnio modelio televizorių). Jeigu pardavėjas dėl savo kaltės per protingą terminą nesuderina kainos su pirkėju, tai pirkėjas turi sumokėti už daiktus tą kainą, kuri sutarties sudarymo metu įprastai buvo mokama atitinkančiomis aplinkybėmis už analogiškus daiktus (sutarties sudarymo momentu buvusią kainą už to modelio televizorių, kurį pirkėjas per klaidą gavo iš pardavėjo).

Priėmęs daiktus pirkėjas taip pat gali reikalauti pakeisti asortimento neatitinkančius daiktus daiktais, numatytais sutartyje. Jeigu pardavėjas neturi pakeitimui tinkamų daiktų, tai pirkėjas turi teisę per 7 darbo dienas nuo daiktų pristatymo dienos, kai daiktai buvo įsigyti internetu, grąžinti daiktus pardavėjui (atsisakyti sutarties) ir atgauti už juos sumokėtus pinigus. Tokiu atveju, pardavėjas per 15 dienų nuo pranešimo apie sutarties atsisakymą gavimo dienos, privalo atsiimti daiktą ir sugrąžinti pirkėjui jo už daiktus sumokėtą kainą.

Jeigu pardavėjas nepagrįstai atsisako pakeisti ar pasiimti daiktus iš pirkėjo, šis turi teisę atsisakyti vykdyti pirkimo–pardavimo sutartį ir reikalauti atlyginti dėl to atsiradusius nuostolius (tame tarpe ir daiktų, neatitinkančių sutarties sąlygų, grąžinimo pardavėjui išlaidas).

Pažymėtina, jog pirkėjas gali pasinaudoti daiktų pakeitimo teise, jeigu daiktai nebuvo naudojami, jie nesugadinti ir nepraradę prekinės išvaizdos. Prekės ar jos pakuotės išvaizdos pakeitimų, kurie buvo būtini norint apžiūrėti prekę, negalima laikyti esminiais prekės išvaizdos pakeitimais.

Daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklės įtvirtina bendrą principą, jog prekės, keičiamos ar grąžinamos prekės pirkimo vietoje ar kitoje pardavėjo nurodytoje, pirkėjui patogioje vietoje.

Dideles ir sunkias (daugiau kaip 10 kg svorio) ne maisto prekes keisti ar grąžinti veža pardavėjas, jeigu pirkimo-pardavimo sutartyje nenustatyta kitaip. Dėl šios priežasties reikėtų įdėmiai peržvelgti sutarties sąlygas dėl daiktų grąžinimo, su kuriomis sutikote internetu sudarydami televizoriaus pirkimo–pardavimo sutartį. Jei juose nebus kitokių susitarimų, reikėtų vadovautis aukščiau nurodytomis bendrosiomis nuostatomis.

Ne vienerius metus Lietuvos teisininkų komentarus įvairiomis temomis publikuojantis pagrindinis naujienų portalas DELFI savo skaitytojams siūlo užduoti klausimus Jums aktualiais ir svarbiais klausimais – tikimės, kad profesionalių teisės ekspertų požiūris padės ne tik pasirinkti optimaliausią problemos sprendimo variantą, bet ir suteiks žinių, kaip ateityje išvengti nemalonių rūpesčių.

Savo klausimus prašome siųsti elektroniniu paštu: teise@delfi.lt. Aktualiausi atsakymai bus išspausdinti DELFI.