aA
Prekės ženklai šiandienos rinkodaros specialistų neabejotinai vadinami rinkodaros pagrindu kviečia stebėtis ir klausti, kodėl vieni tampa trokštamais ir mėgdžiojamais, o kiti paskęsta komercijos lavinoje.
© Organizatorių nuotr.

Pasirodo, tarp europiečių ir lietuvių egzistuoja tam tikrų skirtumų, nulemiančių, kokie prekės ženklai bus „prisijaukinti“, o kurių akis nepastebės.

Pripažįsta pasaulinius prekės ženklus

Naujausiame šių metų prekės ženklų tyrimais užsiimančios kompanijos Brand Keys apžvalgoje, ištyrus vartotojų lojalumą pelnančius 555 pasaulinius prekės ženklus 64 skirtingose kategorijose, dar sykį buvo patvirtintas tam tikrų prekės ženklų pranašumas. Štai socialinių tinklų kategorijoje karaliauja „Facebook“ ir „Twitter“, kompiuterių srityje – „Apple“, o sportinės avalynės – „Nike“. Lojaliausi kosmetikos prekių vartotojai nurodo prekės ženklą „L‘Oreal“. Automobilių kategorijoje „Ford“ ir „Hyunday“ aplenkė „Lexus“, „Mercedes-Benz“ ir „BMW“ prekės ženklus.

Lyginant su Vakarų Europos šalimis, marketingo specialistai sako, kad lietuviai mažai kuo skiriasi rinkdamiesi užsienio prekių ženklų produktus. Lietuvių statusą labiausiai pabrėžia automobiliai bei technologijos, tad automobilių pramonės srityje išskiriami „Mercedes-Benz“ ir „BMV“ prekės ženklai. Technologijų srityje geidžiamiausias „Apple“ prekės ženklas, atspindintis dinamiškumą ir inovatyvumą. Lietuviai, rinkdamiesi greito vartojimo produktus, išskiria „Coca cola“ prekės ženklą. Šis ženklas, kaip ir Vakarų Europos šalyse, labiausiai siejamas su mėgavimosi gyvenimu, linksmybėmis, nerūpestingumo įvaizdžiu.

„Lietuviai vertina prekės ženklus, kurie iš esmės yra užėmę reikšmingas pozicijas, tiek mūsų, tiek kitų šalių rinkose. Šių ženklų sėkmę nulėmė du dalykai: pirma – ilgalaikė ir nuosekli komunikacija, antra – skiriamas didžiulis dėmesys ir resursai ženklodarai. Lyginat Lietuvos ir kitų Europos Sąjungos šalių, pasaulinių prekinių ženklų žinomumo rodiklius, ženklių skirtumų nepastebėsime. Žinoma, tvirtų pozicijų išlaikymas, kiekvienoje šalyje reikalauja skirtingų investicijų ir modifikuotų rinkodaros strategijų“,- teigia rinkodaros konsultantas Andrius Gricius.

Globėjo archetipas

Ieškant, kas patraukia lietuvio akį, svarbus tampa kultūrinis archetipas. Dar žiemos pradžioje tyrimų bendrovės TNS LT vartotojų elgsenos „NeedScope“ analizė parodė, kad lietuviams artimiausias Globėjo archetipas. Archetipas, būdamas universalia tautai būdinga mąstymo forma, atkeliavo iš pasakų, religinių pasakojimų, mitų. Prekės ženklai patiria sėkmę, jei tampa tokiam archetipui būdingų vertybių atspindžiais.

„Globėjas mums turi suteikti viltį ir įkvėpti tikėjimą – pasirūpinti ir padėti sunkią akimirką. Archetipui būdingas ypatingas dėmesys ir pagarba šalies praeičiai, tradicijoms, o štai sąžiningumas ir moralė – apskritai nekvestionuojami. Su Globėju siejamas jautrumas – jis nebijo pasirodyti silpnas, taip jis parodo rūpestį, supratimą ir vienybę. Lietuviams Globėjo segmente ypatingai svarbus ryšys su gamta“, - sako TNS LT Tyrimų ekspertizės vadovė Daiva Plauškaitė-Camacho Andrade.

Skirtingų šalių visuomenėms būdingi saviti, per ilgus amžius nusistovėję archetipai. Pavyzdžiui, Vokietijoje svarbiausi Išminčiaus ir Bičiulio archetipai. JAV populiarus Herojaus archetipas – gerbiami „superžmonės“, herojai, o kai jų nebūna – dirbtinai sukuriami.

Skiriasi ir tų pačių archetipų suvokimas Europos šalyse. Štai Italijoje Globėjo archetipas labiausiai siejamas su šeima, tradicijomis, natūralumu bei kultūriniu paveldu. Prancūzai jį mato kaip geranoriškumo, lygių galimybių ir šilto bendravimo atspindį, o britams Globėjas asocijuojasi su nostalgija praeičiai.

Trūksta ženklodaros kultūros

Vertinant prisirišimą prie lietuviškų prekių ženklų, specialistai pastebi, kad didelės ištikimybės vis dėlto nėra. Žinoma, tam tikrų gaminių atžvilgiu.

„Alaus kategorija yra viena tų kategorijų, kuriai žmonės yra labai lojalūs. Prieš dvejus metus atlikus tyrimą, 96 proc. apklaustųjų teigė, perkantys vieno, dažniausiai Lietuvos gamintojo alų ir sunkiai keičiantys jį į kitą. Kitų kategorijų, pavyzdžiui, duonos ar pieno, vartotojų prisirišimas yra žemo lygio“, - pastebi Lietuvos marketingo asociacijos valdybos pirmininkas Simonas Bartkus. Rinkodaros specialistas atkreipia dėmesį, kad lietuviškiems prekės ženklams trūksta bendruomeniškumo puoselėjimo, kurį, pavyzdžiui, vysto amerikiečių motociklų gamintojai „Harley-Davison“.

Svarstant, kodėl lietuviškoji ženklodara nepaveja sėkmingųjų traukinio, specialistai išskiria per mažą įmonių dėmesį savo kuriamų produktų prekės ženklams.

„Pirmiausia, Lietuvoje nėra aiškios ženklodaros kultūros, kuri turėtų svarų poveikį vartotojams plačiąja prasme. Antra, didžioji dalis Lietuvos įmonių daugiausia investuoja į pardavimų skatinimą, reklamuojant akcijas, specialius pasiūlymus, naujienas, nuolaidas, o ženklodara paliekama nuošalyje“, - apibendrina rinkodaros konsultantas A. Gricius.

Sudėtingiausias ženklo kūrimo procese vaidmuo tenka įmonėms. Jos turi tuo pačiu metu būti lanksčioms, greitai valdyti informaciją ir imtis inovatyvių sprendimų išlaikant aiškų įmonės įvaizdį.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Top naujienos

Užkalnis. Niekas nenorėjo dirbti (4)

Buvo toks filmas iš sovietinių laikų: „Niekas nenorėjo mirti“. Su šiomis dienomis niekaip...

Reto grožio eglės puošia ne tik Vilnių ir Kauną: išrinkite mieliausią Lietuvos eglutę (51)

Kalėdinės nuotaikos pasklido po visą Lietuvą – šventėms ruošiasi ir didesni, ir mažesni...

Venckienės sūnus Karolis: galėjome bėgti į Meksiką, bet mes tikėjomės, kad mama nebus išduota Lietuvai (251)

Neringos Venckienės sūnus Karolis Venckus LNK laidai „Bus visko“ papasakojo apie gyvenimą...

Būsto rinka – visų laikų pike: kaip toliau keisis kainos ir palūkanos (2)

Trečiąjį šių metų ketvirtį būsto įperkamumo tendencijos Lietuvoje ir kitose Baltijos...

Liga, kuri prasideda nekaltu odos niežėjimu, o baigiasi sąnarių persodinimu: kam susirgti – didžiausia rizika? (75)

Sonata jau 25 metus serga žvyneline . Ji susirgo būdama vos 20 metų, kai dar studijavo. Ši liga...

Į teismą Lietuvos valstybę padavęs generalinis prokuroras teigia prieš ją nekovojantis papildyta Skvernelio komentaru (152)

Generalinis prokuroras Evaldas Pašilis sako nekovojantis prieš valstybę ieškiniu dėl darbo...

Lietuvis nustebo pamatęs sąskaitą už langus ir duris: o atrodė, kad brangiausia – jau praeityje (6)

A++ klasė, 100 tūkst. eurų už 100 kv. metrų namą ir 500 eurų namo išlaikymui per metus. Ar tai...

Koks fizinis aktyvumas ir mityba neabejotinai pagerins jūsų sveikatą, o kas tik pablogins savijautą?

Mityba ir fizinis aktyvumas yra du „stipriausi“ įrankiai, kuriuos tinkamai naudojant galime ne...

Dėl smurto prieš žmoną ir dukrą sulaikytas buvęs garsus serbų krepšininkas, pasaulio čempionas (15)

Serbijos žiniasklaida praneša, kad Belgrado policija areštavo 44-erių metų Milaną Gurovičių.

Aušra Bytautienė: nebereikės visiškai išeiti į pensiją (119)

Europos Komisija ištransliavo iškalbingą žinutę Lietuvai – prognozuojama, jog 2050 m. mūsų...