Kokios problemos dažniausiai kyla perkant internetu? Kaip narystė ES praplečia vartotojo teises? Kam reikalingos ekrano nuotraukos perkant internetu?
© Shutterstock nuotr.

Apie visa tai – pokalbis su Europos vartotojų centro Lietuvoje ES teisės specialiste Migle Akulevičiene.

- Su kokiomis problemomis dažniausiai susiduria lietuviai, apsipirkdami internetu?

- Visų pirma – tai prekės nepristatymas laiku arba jos nepristatymas apskritai. Taip pat pasitaiko, jog pristatoma prekė yra nekokybiška arba prekės kaina padidėja atsižvelgiant į siuntimo išlaidas arba valiutos konvertavimo išlaidas.

- Į ką reikėtų atkreipti dėmesį prieš perkant prekę internetu?

- Mes stengiamės paaiškinti vartotojui, kad visų pirma reikia pasistengti kiek įmanoma atidžiau patikrinti paties puslapio tikrumą.

Pavyzdžiui, patikrinti, kurioje šalyje puslapis yra registruotas, kokie atsiliepimai apie pardavėją, kada puslapis buvo įkurtas, ar puslapis turi saugumo ženklus (populiariausias – ikona su spynelės atvaizdu), ar puslapyje vartotojui yra suteikiama informacija apie prekės ir pinigų grąžinimo terminus ir kitas vartotojo teises.

Taip pat reikėtų patikrinti, ar parduotuvė turi veikiantį pagalbos centrą, kuriam vartotojas galėtų pateikti skundą.

- Kodėl svarbu išsiaiškinti, ar pardavėjas – tikrai iš ES šalies?

- Pasitaiko ne vienas atvejis, kai žmogus yra įsitikinęs, kad apsipirkinėja Didžiosios Britanijos internetinėje svetainėje, tačiau galiausiai paaiškėja, kad tai Kinijoje užregistruota svetainė.

Pavyzdžiui, esame sulaukę skundo iš vartotojos, kuri pirko vestuvinę suknelę. Atsidarius puslapį išties atrodė, kad pardavėjas yra registruotas Lenkijoje, visas puslapis pateikiamas lenkų kalba, daugybė informacijos. Tačiau pradėjus nagrinėti puslapį ir skaityti atsiliepimus, buvo išsiaiškinta, kad pardavėjas yra registruotas Kinijoje.

Perkant ne ES šalyse registruotose e. parduotuvėse, Europos vartotojų centras negali suteikti pagalbos. Tokiais atvejais tik patariame, kur kreiptis ir kur pateikti savo skundą.

- Kokius dokumentus reikėtų saugoti?

-Svarbiausia – reikalingas pirkimo faktą įrodantis dokumentas (pirkimo patvirtinimas), pavyzdžiui, banko išrašas.

Kartais tikrai naudinga pirkimo metu saugoti ekrano nuotraukas, jei vėliau kiltų nesutarimų dėl pirkimo metu pateiktos informacijos.

Kilus problemoms, vartotojas pirmiausia pats turi kreiptis į pardavėją, todėl reikia išsaugoti visą susirašinėjimą.

Jei kilo problemų dėl užsakytos prekės kokybės ar neatitikimo užsakymui, naudinga padaryti prekės nuotraukų.

Kartais net pačios mažiausios smulkmenos gali padėti, todėl visada patariam vartotojams saugoti visus duomenis, susijusius su prekės ar paslaugos įsigijimu.

- Ką reikėtų žinoti apsiperkant mainų portaluose, kur žmonės keičiasi ir perka prekes vieni iš kitų? Ar tokia „iš rankų į rankas“ prekyba kaip nors reglamentuojama?

- Apsiperkant mainų portaluose, svarbu atsiminti, kad vartojimo santykiai susiklosto tik tarp vartotojo ir pardavėjo.

Tam tikruose internetiniuose aukcionuose pirkimas iš fizinio asmens, kuris nėra pardavėjas, yra dažnas atvejis. Reiktų atsiminti, kad iškilus ginčui dėl tokių prekių, vartotojui padėti gali pačių portalų ar mokėjimo priemonių sukurtos vidinės ginčų sprendimo sistemos.

- Jei pardavėjas iš ES šalies, vartotojui į pagalbą ateis Europos vartotojų centrų tinklas. O kaip yra tais atvejais, kai perkama iš 3-osios šalies?

- Europos vartotojų centras gali tikrai patarti, kur kreiptis, tačiau skundų, susijusių su 3-osiomis šalimis, nenagrinėja.

Šiuo metu veikia du internetiniai puslapiai, kuriuose vartotojas gali ginti savo teises, jei kyla problemų dėl įsigytos prekės ne tik iš ES reziduojančio prekiautojo.

Skundą dėl 28 valstybių pateikti galima tinklapyje www.econsumer.gov arba susirasti vartotojų teises ginančių organizacijų kontaktus visame pasaulyje tinklapyje consumersinternational.org.

- Ar ES piliečiai gali tikėtis, kad vartotojų teisių gynimas bus nemokamas?

- Europos vartotojų centro paslaugos yra nemokamos. Mes padedame Europos Sąjungoje asmeninio vartojimo tikslais įsigijusiems netinkamos kokybės prekę ar paslaugą. Pateiktus skundus nagrinėjame taikiu būdu, kompromiso principu, kreipdamiesi į Europos vartotojų centrą pardavėjo šalyje ir prašydami pateikti pardavėjui skundą.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Kraupiausios visų laikų profesijos: net skaitant šiurpsta oda (34)

Tie, kurie dabar dūsauja prisimindami senus gerus laikus, kai „moterys buvo skaisčios, žodis...

Gyvena iš 150 eurų pensijos ir vis tiek laimingi (244)

Ar įmanoma būti laimingam, jei gauni 150 eurų pensijos, gyveni vienkiemyje, neturi mašinos, o į...

Milijardierių problemos: trys absurdiškos situacijos (4)

Net ir patys turtingiausi turi problemų ir suka galvą, kaip jas išspręsti. Tiesa, jos drastiškai...

Susiruošusiems apsipirkti į Lenkiją - puikios naujienos: tokių mažų kainų jau seniai nebuvo (294)

Šią savaitę apsipirkti į Lenkiją atkeliavusių lietuvių laukė malonus netikėtumas –...

Sostinėje – skaudi nelaimė: motociklui atsitrenkus į dviratininką sužaloti du žmonės, vienas žuvo papildyta 22.35 (32)

Sostinės policija praneša, kad Vilniuje, Jauronių gatvėje, įvyko dviratininko žūtimi...

Motiejūnas: apie sudėtingas įžaidėjo paieškas, derybas su „Rockets“ bei baimę dėl White'o (7)

Kauno „Žalgiris“ yra per žingsnį nuo komplektacijos pabaigos artėjančiam sezonui, o iki...

Šonaslydžio lenktynės vos nesibaigė tragedija: apsaugos darbuotoją išgelbėjo greita reakcija (1)

„Aurum 1006 km lenktynės“ tai ne tik visos dienos maratoninės lenktynės. Penktadienio vakarą...

Savivaldybių reikalavimai perkamiems automobiliams – odiniai salonai, kojos judesiu atidaromos bagažinės (4)

Viešųjų pirkimų tarnyba nustatė, kad pirkdamos arba išsinuomodamos naujas mašinas...

Penktadienio vakarą gedimas netoli Šiaulių sutrikdė traukinių eismą Klaipėdos kryptimi papildyta 21.30 (27)

Penktadienio vakarą Šiaulių rajone, netoli Kuršėnų, dėl technininių problemų sustojo...

„Misija Sibiras’18“ dalyvei Kazachstane prireikė medikų pagalbos (35)

Nuovargis ir karštis padarė savo – viena „ Misija Sibiras ’18“ komandos narė antrą...