aA
Praėjusią savaitę Lietuvoje apsilankęs geležinkelio jungties tarp Varšuvos ir Helsinkio projekto koordinatorius Europos Parlamente Pavelas Telička sklaidė abejones, esą Europos Sąjunga (ES) nebeketina finansuoti projekto.
Zigmantas Balčytis
© DELFI (K.Čachovskio nuotr.)

Pareigūno vizitas paskatino ir Lietuvos Vyriausybę išreikšti nusiteikimą tęsti pradėtus darbus. Tačiau viešojoje erdvėje pasirodė ir naujų kritiškų nuomonių dėl projekto ekonominio pagrįstumo, imta apskritai abejoti Lietuvos galimybėmis nutiesti europinę geležinkelio vėžę, kurios reikia projektui įgyvendinti.

Šiandien susidarė situacija, kai reikia aiškiai atskirti, kokia ES pozicija projekto atžvilgiu, nuo to, kokios Lietuvoje vyrauja nuomonės apie „Rail Baltica“. Ir Europos Komisijoje, ir Europos Parlamento Transporto komitete vyrauja pritariantys balsai, projektas pripažintas kaip prioritetinis ir nėra jokio rimto pagrindo, kad oficialioji bendrija savo nuomonę pakeistų.

Asmeniškai dalyvaudamas Europos Parlamento Transporto komiteto posėdžiuose kėliau šį klausimą ir išgirdau ne vieną įtakingą projektą palaikantį balsą. Ketinu ir ateityje Europos Parlamente burti šio projekto šalininkus ne tik iš tiesiogiai projekte dalyvaujančių ES šalių, taip pat užtikrinti nuolatinį dėmesį projekto eigai bei finansavimo klausimui.

Paradoksalu, tačiau šiandien ryškėja, kad projektui sklandžiai skintis kelią galime sutrukdyti ir mes patys. Jeigu nebus suderinti skirtingi susijusių institucijų, žinybų ir verslo organizacijų interesai ir nebus pasiektas principinis susitarimas viduje, rizikuojame projektą „apauginti“ įvairiomis abejonėmis, kurios tikrai nepadės pritraukti reikalingų investicijų.

Lėktuvai nepakeis
Šiame rašinyje nesinori leistis į ekonomines prognozes apie projekto atsiperkamumą, verslo poreikį gabenti krovinius šia kryptimi ir pan. „Rail Baltica“ – mūsų galimybė integruotis į Europos geležinkelių transporto tinklą. Ir jokiu būdu nenorėčiau sutikti su teiginiais, esą geležinkelį gali pakeisti oro linijos ar geresnės kokybės greitkeliai. Tiek orlaiviai, tiek kelių transportas – naftos produktams imlesnės transporto priemonės, o pastarosios atsargoms senkant ir augant pasaulio ekonomikai naftos kaina gali tapti nepakeliama našta tiek minėtiems kelių, tiek ir oro transporto sektoriams.

Baltijos šalių geležinkelio jungtis ir jos integralumus ES transporto sistemoje turi būti vertinami ne vien ekonomine, bet ir politine bei identiteto prasmėmis. Geresnis susisiekimas gali lemti didesnį bendravimą ir bendradarbiavimą. Todėl galima prognozuoti, kad dėl geležinkelio ateityje mes labiau suartėsime su Baltijos šalimis ir kitomis Baltijos jūros regiono valstybėmis. Labiau įsitrauksime į Baltijos jūros regiono klausimų sprendimo ir „Baltijos jūros strategijos“ uždavinių įgyvendinimo procesus. Pagaliau – tai mūsų galimybė perimti šiaurietiškas socialinio teisingumo, bendruomeniškumo ir žmogaus teisių bei laisvių tradicijas. Neabejoju, kad, įgyvendinus projektą, teigiamas impulsas bus duotas ir regiono turizmo sektoriui.

Greitieji traukiniai
Tiek „senoji“ Europa, tiek Japonija, Pietų Korėja, o dabar – ir Kinija, jau naudojasi geležinkeliais, kai reikia greitai ir patogiai įveikti didelius atstumus. Palyginti su šių šalių infrastruktūros mastu, mūsų projektas nebeatrodo toks milžiniškas. Kelių ir oro transportui tradiciškai pirmenybę teikia Jungtinės Valstijos, kurios, kaip žinome, ir yra daugiausia naftos pasaulyje sunaudojanti šalis.

Hibridinių ar kitokių naftai neimlių technologijų plėtra transporto sektoriuje, deja, tebėra kūdikystėje. Sunku įsivaizduoti, kada krovinius gabensime elektros energija ar angliavandeniliu varomais vilkikais, ar kada be naftos produktų ūkininkai galės dirbti laukus. O geležinkelių transportas ir yra ateities transportas, nes čia pasiekiamas didelis energijos suvartojimo efektyvumas.

Vertinant paramą ir vyraujantį pritarimą projektui ES, jau investuotas lėšas bei energiją, norėtųsi matyti konstruktyvią diskusiją ir Lietuvoje. Mano nuomone, tai istorinė strateginės reikšmės galimybė Lietuvai integruotis į bendrijos transporto sistemą, siekti politinių, kultūrinių ir ekonominių tikslų, todėl nebereikėtų abejoti pačiu projekto tikslingumu, o kartu ieškoti efektyviausių jo įgyvendinimo kelių.

ZigmantasBalčytis yra Europos Parlamento Pramonės, mokslinių tyrimų irenergetikos, Biudžeto kontrolės bei Transporto ir turizmo komitetų narys

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Anglijoje išžagintos ir nužudytos 14-metės byloje – motinos liudijimas: ji kėlė labai daug rūpesčių

14-metės iš Lietuvos, kuri buvo nužudyta Vulverhamptone, Jungtinėje Karalystėje, motina...

Ekspertai įvertino Statkevičiaus ir Janus rietenas: kažkas turi pasakyti, kad karalius nuogas (108)

Pirmadienio vakarą viešai skalbinius džiaustę dizaineriai Juozas Statkevičius ir Julija Janus...

Vėžiu susirgusi Vaiva pinigų negauna: kovoja ne tik su liga, bet ir su draudimo bendrove (85)

Kaip ir daugeliui vėžio diagnozė Vaivai Mickuvienei buvo tarsi žaibas iš giedro dangaus. „Man...

Įvertino „Barclays“ pasitraukimą: taip gerai Lietuvoje jau seniai nebuvo – bus dar daug kitų (56)

Daliai žmonių pradėjus skambinti pavojaus varpais, kad „ Barclays “ – tik pirmoji kregždė,...

Netoli Lietuvos atrado tikrą rojų: tiek maisto nepajėgia suvalgyti net patys alkaniausi (13)

Jeigu esate didieji Kalėdų fanai – privalote iš Lietuvos nuplaukti į pietų Švediją. Tame...

Smūgis naudotų automobilių pardavėjams: neparduoda net pigiausių mašinų (200)

Milžiniškus protestus rengę, gatves blokavę ukrainiečiai palankesnių muito sąlygų...

Kaip klaidinami pirkėjai: per savo neapdairumą už būstą sumokėsite daugiau (9)

Pirmą kartą su būsto pirkimu ar pardavimu susiduriantys žmonės gali nesunkiai pasimesti...

Žilvinas Tratas 30-ąjį gimtadienį atšventė su dukra ir artimaisiais: nesitikėjau, kad mane taip paveiks ši diena (9)

Neseniai savo gimtadienį atšventęs žinomas aktorius Žilvinas Tratas drąsiai gali sakyti, kad per...

Seime priimant biudžetą – nesuvaidintos emocijos (68)

Seime surinkus 84 balsus už antradienį priimtas valstybės 2019 m. biudžetas. Per kelias valandas...