Pirmą tokio tipo tyrimą Lietuvoje inicijavę leidėjai aiškinosi 6-8 bei 9-12 klasių mokinių nuomonę apie bendrojo lavinimo mokykloms skirtus vadovėlius, norėjo sužinoti jiems labiausiai patinkančių vadovėlių savybes, kokiais jų priedais ir kitais alternatyviais žinių šaltiniais mokiniai naudojasi arba norėtų naudotis.

Pageidauja santraukų ir apibendrinimų

13,9 proc. apklaustųjų „svajonių vadovėlyje“ ieškotų tik reikalingos, konkrečios informacijos, 11,4 proc. apklausos dalyvių norėtų, kad jis būtų tvarkingas, gražus. 5,3 proc. idealiame vadovėlyje tikėtųsi daug praktinių užduočių

9-12 klasių mokiniai dažniau nei žemesnėse klasėse besimokantys vaikai nurodė, jog „svajonių vadovėlis“ turėtų būti aiškus, suprantamas. Vyresni mokiniai akcentavo, kad vadovėlyje turi būti tik reikalinga, konkreti informacija, pageidavo santraukų bei apibendrinimų.

Klausiant, kaip mokiniai vertina vadovėliuose pateikiamas užduotis, daugiau nei pusė apklaustųjų teigė, kad jos yra įdomios (66 proc.), sudėtingos (73 proc.) 49 proc. ir 41 proc. respondentų visiškai sutiko arba sutiko, kad vadovėliuose pateiktos užduotys padeda daugiau sužinoti ir išmokti.

Patinka kryžiažodžiai

Vertinant vadovėlių užduočių įdomumą išsiskyrė berniukų ir mergaičių bei žemesnių ir vyresnių klasių mokinių nuomonės.

Apibendrinus duomenis, galima teigti, kad mergaitėms (69,2 proc.) vadovėliuose pateiktos užduotys yra kiek įdomesnės nei berniukams (62,5 proc.).

Apklausoje dalyvavusių mokinių buvo prašoma nurodyti, kokias vadovėliuose pateiktas užduotis jiems yra įdomiausia atlikti.

86,9 proc. vaikų labai įdomu arba įdomu spręsti vadovėliuose pateikiamus kryžiažodžius, 86,3 proc. patinka atlikti užduotis grupėse su draugais.

Trys ketvirtadaliai apklaustų moksleivių nurodė, kad jiems labai įdomu ar įdomu atlikti vadovėliuose pateiktas užduotis kompiuteriu. 69,9 proc. teigė mėgstantys praktines užduotis.

Vadovėliuose pateikiami klausimai apklausoje buvo vertinami prasčiausiai, jie patiko 45,6 proc. respondentų.

Nori dirbti prie kompiuterio

Tyrimo duomenimis, praktinės užduotys įdomesnės mergaitėms (72,5 proc.) nei berniukams (66,2 proc.), taip pat, 6-8 klasių mokiniams (73,5 proc.) nei 9-12 klasių mokiniams (65,4 proc.).

Berniukams labiau nei mergaitėms patinka užduotis atlikti kompiuteriu. Žemesnėse klasėse besimokantiems vaikams atlikti kompiuterines užduotis įdomiau nei 9-12 klasių mokiniams.

82,2 proc. 6-8 klasių mokinių teigė, kad atlikti užduotis kompiuteriu jiems yra labai įdomu ar įdomu, tuo tarpu, mokytis kompiuterio pagalba įdomu 69,1 proc. 9-12 klasių mokinių.

Kaime ir mieste skirtingi pomėgiai

Remiantis apklausos duomenimis, galima teigti, kad atsakinėti į klausimus bei spręsti kryžiažodžius labiau patinka rajonų centruose bei kaimo vietovėse gyvenantiems 6-8 klasių mokiniams nei tokio paties amžiaus didžiųjų Lietuvos miestų gyventojams.

9-12 klasių rajonų centrų bei kaimų mokiniams labiau nei gyvenantiems didžiuosiuose miestuose patinka atsakinėti į klausimus bei spręsti kryžiažodžius. Tačiau jų bendraamžiams miestiečiams labiau patinka atlikti užduotį su draugais, grupėje.

Remiantis apklausos duomenimis, galima teigti, kad mokiniams labiausiai patiktų, jei vadovėlyje būtų visa reikalinga medžiaga ir nereikėtų ieškoti papildomos informacijos, po kiekvieno skyriaus būtų pateikiamas apibendrinimas, išvados ar santrauka, pabrėžiama, kas vadovėlio skyriuje yra svarbiausia.

Taip pat, daugiau nei pusė apklaustų mokinių nurodė, kad jiems labai patiktų arba patiktų, jei prieš kiekvieną skyrių būtų nurodyti pamokos tikslai, būtų kuo daugiau aiškinamųjų skaitinių, tekstų, kad vadovėliuose rastų praktinių užduočių. Tai nepatiktų 32,5 proc., labai nepatikt 2,8 proc. apklaustųjų.

Vien knygų nepakanka

Papildoma literatūra, kuri yra nurodyta vadovėliuose, dažniau naudojasi 6-8 klasių vaikai. Vyresnėse klasėse tokia medžiaga sudomina tik ketvirtadalį mokinių.

Žodynais, žinynais bei enciklopedijomis įvairaus amžiaus moksleiviai naudojasi daugmaž vienodai.

Apklausos metu mokinių buvo teiraujamasi, kokie vadovėlio priedai jiems patiktų. Remiantis gautais duomenimis, galima teigti, kad mokiniams labiausiai patiktų, jei prie vadovėlio būtų pridėta kompaktinė plokštelė (CD) – enciklopedijos, žodynai, žinynai, žemėlapiai, meno ir muzikos kolekcijos, taisyklių, formulių, įvairių datų ir faktų rinkiniai.

Taip pat, daugiau nei pusė apklaustų mokinių nurodė, kad jiems labai patiktų arba patiktų, jei prie vadovėlių būtų pridėta kompaktinė plokštelė, kurioje pateikiamos įvairios užduotys, galimybė braižyti grafikus, modeliuoti, konstruoti arba vaizdajuostė, garsajuostė, kompaktinė plokštelė su įskaitytais literatūros kūriniais, muzikiniais fragmentais.

Namie vadovėlius skaito 2 val.

Daugiau nei pusė (62,6 proc.) mokinių namuose iš vadovėlio mokosi ne ilgiau 2 val. per dieną. 27,2 proc. teigė, kad namuose prie vadovėlio, praleidžiantys 2-4 val., 4,4 proc. - ilgiau nei 4 val. per dieną.

Daugiau nei ketvirtadalis apklaustųjų teigė, kad mokytojai pamokos metu naudoja daug papildomos literatūros, medžiagos. Tačiau ketvirtadalio teigimu, mokytojai dažniausiai per pamoką klasei „skaito“ vadovėlį.

Didesnė dalis (78,6 proc.) apklausos dalyvių sakė, kad jiems knygose norisi žymėtis pastabas, pasibraukti tekstą, kas penktam tokios būtinybės nebuvo.