Tačiau pasak verslo teisės kontoros „D LEGALS“ partnerės Sigitos Sriubaitės, verslo teisės žinios reikalingos dar prieš pradedant kurti verslo planus, o ne tik juos įgyvendinant.

Verslo formos pasirinkimas

Kaip teigia verslo teisės kontoros „D LEGALS“ partnerė S. Sriubaitė, pradedantiems verslininkams pirmiausia reikia pagalvoti, kokiais būdais galima įgyvendinti savo verslo planus atsižvelgiant į planuojamos ūkinės veiklos pobūdį. Ar vykdant veiklą bus teikiamos komercinės ar socialinės paslaugos? O gal tai bus viešąjį interesą tenkinanti paslauga, pvz., susijusi su švietimu ar viešuoju transportu? Taip pat nemažiau svarbu yra sau įvardinti ir norimos vykdyti veiklos tikslą (pelno siekimas, socialinė, kultūrinė nauda ir kt.).

Rinktis tinkamiausią verslo formą patartina tik tuomet, kai yra apibrėžiamas veiklos pobūdis bei veiklos tikslas. Po to yra lengviau atsakyti ir į kitus svarbiausius klausimus: kokį juridinio asmens pavadinimą pasirinkti, kiek bus juridinio asmens steigėjų, kokie juridinio asmens organai, kokios jų teisės ir pareigos, kitaip tariant, tarpusavio santykiai, kas tvarkys įsteigto juridinio asmens apskaitą, pagaliau, koks juridinis adresas suteikiamas juridinio asmens buveinei?

Steigiant įmonę labai svarbu išsiaiškinti, kokia juridinio asmens forma bus pasirinkta: uždaroji akcinė bendrovė, individuali įmonė, viešoji įstaiga, naujai atsiradusi mažosios bendrijos forma ar kita. Išsiaiškinus norimo steigti juridinio asmens formą, pirmiausia būtina susipažinti su jo veiklą reglamentuojančiais įstatymais, pvz.: UAB – Akcinių bendrovių įstatymas, VŠĮ – Viešųjų įstaigų įstatymas ir pan. Juose nurodoma ir konkrečiai paaiškinama, kuo galima užsiimti, kokie dokumentai yra reikalingi įmonės steigimui ir kita būtina informacija, būdinga tos teisinės formos įmonei. Tai turėtų būti pirmasis klausimas, į kurį atsakoma, nes vėliau tai turi įtakos vykdant veiklą bei bendradarbiaujant su įvairiomis valstybinėmis institucijomis.

Tuo atveju, jei būsimasis verslininkas nėra apsisprendęs, kokią juridinio asmens formą pasirinks, rekomenduotina atidžiai susipažinti su visus juridinius asmenis reglamentuojančiais pagrindiniais teisės aktais, t.y., Akcinių bendrovių įstatymu, Individualių įmonių įstatymu, Mažųjų bendrijų įstatymu ir kt. Susipažinęs su šiais įstatymais pradedantis verslininkas gali pasirinkti jo interesus geriausiai atitinkančią juridinio asmens formą ir jį įsteigęs pradėti sėkmingai įgyvendinti savo svajonę.

Jaunajam verslininkui taip pat pravartu išmanyti ir mokėti naudotis VĮ „Registrų centras“ duomenų baze, kurioje yra aiškiai ir detaliai pateikiama informacija susijusi su juridiniais asmenimis, pateiktos reikalingos steigimo formos bei eiliškumas.

Mokesčiai ir mokestinės lengvatos

Taip pat rekomenduotina susipažinti su Valstybinės mokesčių inspekcijos reikalavimais naujoms įmonėms. Šios institucijos internetiniame puslapyje galima rasti informacijos apie juridiniams asmenims taikomus mokesčius, jų tarifus (dydžius), mokėjimo terminus bei kitą žinotiną informaciją. Be to minimame internetiniame puslapyje yra skyrelis „Pradedančiam verslininkui“, kuriame galima išsamiai susipažinti su visais dokumentais, reikalingais teisėtai veiklai vykdyti.

Kiekvienas verslininkas turėtų žinoti, kaip ieškoti informacijos apie naujai įsteigtoms įmonėms taikytinas mokestines lengvatas, kitas paramos galimybes bei konkrečius sandorius, dažniausiai sudaromus vykdant pasirinktą veiklą. Pirmuoju atveju daug informacijos pateikia Valstybinės mokesčių inspekcijos internetinis puslapis, kuriame yra aptariami visi mokesčiai bei pateikiama bendra informacija apie paties mokesčio esmę ir galimas lengvatas.

Verslo teisės kontoros „D LEGALS“ partnerė S. Sriubaitė atkreipia dėmesį, jog šiuo metu egzistuoja gana daug įvairių verslumo skatinimo ir paramos programų bei iniciatyvų, konkursų, kur gali aplikuoti pradedantieji verslininkai.

Rekomenduojami teisės aktų skaitymo metodai

Anot S. Sriubaitės, teisėje metodai padeda išmokti skaityti „tarp eilučių“ ir leidžia suprasti tikrąją teisės dvasią. Metodą teisėje galima apibūdinti kaip tam tikrą būdų ir priemonių visumą, kurios pagalba galima pažinti ir atskleisti tikrąją teisės esmę.

Teisės moksle, kaip ir kitose srityse, yra naudojami visiems gerai žinomi aiškinimo metodai: kalbinis, istorinis, loginis ir sisteminis. Kalbinis metodas – tai gramatinis teisės aiškinimas, grindžiamas kalbos, kuria suformuluota norma, mokėjimu, gramatiškai aiškinant remiamasi teksto kontekstu, išlaikant teksto vientisumą Istorinis metodas – kai teisės normos prasmė atskleidžiama analizuojant normos išleidimo socialinius, politinius tikslus, sąlygas, kurioms esant ši norma buvo priimta. Loginis teisės aiškinimas – taikomi logikos dėsniai; aiškinami ne patys terminai, o jais žymimos sąvokos, reiškiniai, jų tarpusavio santykiai.

Sisteminis metodas – teisės normų prasmė atskleidžiama naudojantis žiniomis apie aiškinamos normos loginius ryšius, sąveiką su kitomis teisės normomis. Verta pažymėti tik tai, kad teisiniai santykiai dažniausiai reguliuojami ne vienu teisės aktu, todėl bene dažniausiai taikomas metodas yra sisteminis, kurį pasitelkus į pagalbą galima įvertinti visų taikytinų teisės normų visumą.

Teisėje nėra vieno universalaus metodo, kurio pagalba būtų galima nagrinėti visus teisės aktus, nes kiekviena teisės šaka turi savo sričiai būdingus metodus. Kiekvienas jaunasis verslininkas gali pats mėginti susikurti savo metodus ar principus, kuriais remiantis galėtų sėkmingai skaityti ir nagrinėti teisės aktus. Tokiu atveju patartina pasirinkti kelis skirtingus teisės aktus, juos atidžiai perskaityti ir panagrinėti.

Didelės reikšmės teisės akto rūšis neturi – tai gali būti įstatymas, vyriausybės nutarimas ar kitoks teisės aktas. Žinoma, kuo įvairesnis pasirinkimas, tuo lengviau bus „įkandami“ visi kiti teisės aktai. Perskaičius šių aktų turinį, kiekvienas pastebės, kad jie turi daug panašumų. Galima pastebėti, kad visi teisės aktų tekstai turi tam tikrą vidinę tvarką, loginį nuoseklumą. Svarbu susipažinti su teisės aktuose naudojamomis sąvokomis, kurių apibrėžimai paprastai pateikiami teisės akto pradžioje.

Teisės aktus pradedančiajam reikėtų skaityti labai atidžiai, tam gali prireikti tą patį teisės aktą perskaityti kelis kartus. Tik tai supratus galima susidaryti metodą, kuris vėliau padės aiškiau suvokti teisės aktų prasmę, tiksliau jį taikyti konkrečiu atveju, padės greičiau normų gausybėje rasti reikiamą teisės normą.

Informacijos paieška teisės aktuose – sisteminė analizė

Kontoros „D LEGALS“ partnerė S. Sriubaitė akcentuoja, kad kiekvieno teisės akto analizę būtina pradėti nuo sąvokų, kurios neretai gali susiaurinti reikiamos informacijos paiešką didelės apimties teisės aktuose. Be to, kas kartą svarbu išanalizuoti dokumento pirmuosius straipsnius, kuriuose galima atrasti nuorodas į kitus su analizuojamu dokumentu susijusius teisės aktus. Jei tai yra ES direktyva, reglamentas ar rekomendacija, ypač patartina skaityti šių dokumentų preambules, kurios dažniausiai įvardija vienų ar kitų normų taikymo būtinumą ar jų sukūrimo priežastis. Tai gali padėti suvokti, kada ir kokią teisės akto normą reikia taikyti.

Būtina suvokti, jog informacijos paieška teisės aktuose – tai sisteminė analizė. Kiekviena sistema turi principines nuostatas, jas galima atrasti kodifikuotuose įstatymuose - kodeksuose.

Jei ieškoma informacija susijusi su juridiniu asmeniu apskritai, jo struktūra bei atsakomybe, padės Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas (2 knyga), tačiau detalius norminius reikalavimus kiekvienai juridinio asmens rūšiai nustato atskiri įstatymai. Esant klausimams, susijusiems su darbo santykiais, pirmiausia reikia skaityti Lietuvos Respublikos darbo kodeksą. Išanalizavus bendrąsias kodeksuose įtvirtintas nuostatas, galima pradėti gilintis į specialius įstatymus.

Anot „D LEGALS“ partnerės S. Sriubaitės, pirmiausia prieš ieškant informacijos ir reikalingų įstatymų, svarbu apsibrėžti raktinius žodžius, susijusius su planuojama paieška: įmonės steigimas, darbo santykiai, mokesčiai, buhalterinė apskaita ir kt. Toliau atitinkamai galima naudotis žemiau nurodytu pradiniu reikalingiausių teisės aktų sąrašu.

Pastaba: šiame sąraše nurodyti „populiarūs“, o ne oficialūs teisės aktų pavadinimai. Aktualios teisės aktų redakcijos gali būti sukompiliuotos iš kelių įstatymų – pradinio įstatymo ir tam tikrų jo straipsnių pakeitimo įstatymų, arba pats pavadinimas gali būti formuluojamas kaip tam tikro įstatymo pakeitimo įstatymas. Norint analizuoti dabar galiojančius teisės aktų reikalavimus, būtina susirasti ir skaityti aktualią įstatymo ar kito teisės akto redakciją.

Įmonių teisė (Pastaba: nuorodos pateiktos atsižvelgiant tik į jaunųjų verslininkų dažniausiai pasirenkamas juridinių asmenų formas):
Civilinis kodeksas;
Akcinių bendrovių įstatymas;
Individualių įmonių bendrovių įstatymas;
Viešųjų įstaigų įstatymas;
Mažųjų bendrijų įstatymas;
Darbo santykiai, darbų sauga:
Darbo kodeksas;
Valstybinės darbo inspekcijos įstatymas;
Įmonių darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybų nuostatai;
Profesinės rizikos vertinimo nuostatai;
Darbuotojų saugos ir sveikatos instrukcijų rengimo ir instruktavimo tvarka;
Vyriausybės nutarimas Nr. 718 „Dėl minimaliojo darbo užmokesčio didinimo“ (Pastaba: artimiausiu metu žadama pakeisti minimaliojo darbo užmokesčio dydį);
Mokesčiai ir buhalterinė apskaita:
Buhalterinės apskaitos įstatymas;
Mokesčių administravimo įstatymas;
Pelno mokesčio įstatymas;
Gyventojų pajamų mokesčio įstatymas;
Valstybinio socialinio draudimo įstatymas;
Akcizų įstatymas;
Labdaros ir paramos įstatymas.
Autorinės sutartys:
Autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymas;
Asmens duomenų teisinė apsauga:
Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymas;
Vertybiniai popieriai:
Vertybinių popierių įstatymas;
Uždarųjų akcinių bendrovių akcininkų – nematerialių akcijų savininkų asmeninių vertybinių popierių sąskaitų tvarkymo ir materialių akcijų savininkų registravimo uždarosiose akcinėse bendrovėse taisyklės

Paieška: teisės aktų paieška Seimo dokumentų bazėje: http://www3.lrs.lt/dokpaieska/forma_l.htm

Neformalios saviugdos straipsnių ciklas - bendras DELFI ir VšĮ „Sėkmės mokykla“ projektas, kuriuo siekiama kurti atsakingų piliečių visuomenę, ugdyti papildomas asmens kompetencijas ir didinti vidinį potencialą.