Lietuvos studentų atstovybių sąjungos prezidentė Indrė Vareikytė sako, kad studentams labai svarbi bet kokia valstybės pagalba. "Neseniai atliktas tyrimas parodė, kad vos pusė studentų leidžia sau tik studijuoti. Likusi pusė ir mokosi, ir dirba", - beria ji argumentus, kodėl studentų gyvenimas sunkus.

Mūšis dėl vasaros

I.Vareikytė pasakoja, kad studentai patys parodė iniciatyvą - paprašė valdžios leisti ir vasarą važinėjant viešuoju transportu naudotis nuolaidomis, kurios dabar galioja tik per mokslo metus.

Pasak pašnekovės, lengvatų vasarą studentams prašyta dėl to, kad vasarą akademinis jaunimas atlieka praktiką.

"Labai neteisinga, kad važinėdami studijų reikalais jie negali pasinaudoti transporto lengvata, - kalba I.Vareikytė. - Tiesa, taip pat norėjome, kad transporto lengvatos būtų taikomos ir vakarinių bei neakivaizdinių studijų studentams. Mat daugelis jų ne tik studijuoja, bet ir dirba, turi šeimas. Tačiau buvo atsakyta, kad tokie pokyčiai valstybei būtų nepakeliama našta. Nors nebuvo atlikta tikslių skaičiavimų, kiek iš tiesų biudžetui tai kainuotų."

Pašnekovė svarsto, kad jei valstybė norėtų, lėšų studentų lengvatoms atsirastų.

Svarsto neskubėdami

Siūlymai keisti Transporto lengvatų įstatymą sklandė Susisiekimo ministerijoje (SM) jau nuo šių metų pradžios. SM Kelių ir kelių transporto departamento direktoriaus pavaduotojas Petras Mikalonis LŽ teigė, kad siūlomi pakeitimai aktualiausi pensinio amžiaus žmonėms ir aukštųjų mokyklų dieninių studijų studentams.

Mat naujovę įteisinus, studentai tarpmiestiniu ir priemiestiniu transportu naudodamiesi lengvatomis galėtų važinėti ištisus metus. Taip pat siūloma ankstinti amžių, nuo kurio taikomos 50 proc. nuolaidos važiavimo bilietui pensinio amžiaus žmonėms: vietoj dabar esančių 70 metų nustatyti 65 metus.

Tačiau vasara bėga, Vyriausybė įstatymo pataisų projektui senokai pritarė, o Seime neskubama lengvatoms pritarti.

Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto pirmininkas Virginijus Domarkas sako, kad šių įstatymo pataisų jam dar neteko matyti. Parlamentaras tikina, kad jei pirmadienį jas gaus, šie siūlymai komitete bus svarstomi skubos tvarka.

Labiausiai gailisi kaimo mokytojų

Belaukdamas, kol į Seimą atkeliaus Vyriausybės siūlomos įstatymo pataisos, komitetas joms jau pateikė savo korekcijas. Kaip aiškina V.Domarkas, siekiama, kad lengvatos būtų taikomos miestelių ir kaimų mokytojams, neformaliojo ugdymo mokymo įstaigų moksleiviams bei medicinos darbuotojams.

Pritarus šioms pataisoms, anot V.Domarko, tikimasi pagerinti ugdymo kokybę miestelių ir kaimų mokyklose.

"Dabar patenkame į užburtą ratą: kaimo mokyklos nebeturi gerų specialistų, vaikai išvažiuoja mokytis į miestų mokyklas, o pačios mokyklos uždaromos. Vienas siūlomų pataisų tikslų - pagelbėti išlikti kaimo mokykloms, nes mokytojams būtų kompensuojama 100 proc. viešojo transporto išlaidų", - aiškina Seimo narys.

Preliminariais duomenimis, komiteto siūloma įstatymo pataisa valstybei kainuotų apie 10 mln. litų.

Lengvatų rudenį nelaukia

Tačiau įsigaliojusių Transporto lengvatų įstatymo pakeitimų greičiausiai galima tikėtis tik kitų metų pradžioje. "Susisiekimo ministerija siūlė, kad transporto lengvatos įsigaliotų nuo šių metų liepos 1-osios. Tačiau motyvavo tuo, kad šių metų biudžetas jau suformuotas, Finansų ministerija pasiūlė rinktis 2008 metų sausio pirmąją", - kalba P.Mikalonis.

Nedaug vilties, kad šių metų rudenį pavyks įteisinti komiteto teikiamas įstatymo pataisas, turi ir V.Domarkas: "Labai norėtume, kad jau rugsėjį mokytojai galėtų pasinaudoti šia lengvata. Tačiau kad taip atsitiks - mažai vilties, nes šiais metais nebus perskirstomas biudžetas."

Tačiau, pasak jo, netrukus prasidėsiančios Seimo narių vasaros atostogos įstatymui pakeisti - ne kliūtis. "Iki jų Seimo nariai turės dar du posėdžius, o Transporto lengvatų įstatymo pataisų svarstymas įtrauktas į šio antradienio darbotvarkę. Įstatymas gali būti priimtas skubos tvarka", - vakar LŽ tikino V.Domarkas.