DELFI pateikia mokyklų palyginimą, sudarytą pagal visų mokyklų istorijos, matematikos ir anglų kalbos 2011 metų baigiamųjų egzaminų rezultatus. Mokinių pasiekimai viešai skelbiami Nacionalinio egzaminų centro puslapyje internete.
Mokykla | mokomoji kalba | 90-100 gavusių dalis (%) lyginant su abiturientų skaičiumi* | vieta visų Lietuvos mokyklų eilėje | 75-100 gavusių dalis (%) lyginant su abiturientų skaičiumi* | vieta visų Lietuvos mokyklų eilėje |
Geriausia šalies mokykla | lietuvių | 192,8 | 1 | 213,5 | 1 |
Vilniaus Levo Karsavino vidurinė mokykla | rusų | 31,0 | 27 | 51,7 | 48 |
Vilniaus Pranciškaus Skorinos vidurinė mokykla | baltarusių | 27,3 | 39 | 45,5 | 69 |
Vilniaus Jono Pauliaus II gimnazija | lenkų | 25,0 | 47 | 51,9 | 46 |
Vilniaus Vasilijaus Kačialovo gimnazija | rusų | 23,1 | 53 | 47,3 | 60 |
Trakų rajono Trakų vidurinė mokykla | dvi(tri)kalbė | 23,1 | 54 | 26,9 | 170 |
Vilniaus Naujamiesčio vidurinė mokykla | rusų | 21,8 | 60 | 41,8 | 87 |
Vilniaus r. Pagirių gimnazija | dvi(tri)kalbė | 21,7 | 65 | 37,3 | 104 |
Vilniaus Lukiškių vidurinė mokykla | rusų | 20,9 | 72 | 41,9 | 85 |
Vilniaus „Ateities“ vidurinė mokykla | rusų | 17,5 | 87 | 37,5 | 101 |
Vilniaus Vladislavo Sirokomlės vidurinė mokykla | lenkų | 17,0 | 91 | 37,2 | 106 |
Vilniaus Simono Konarskio vidurinė mokykla | lenkų | 15,2 | 111 | 22,7 | 203 |
Vilniaus Aleksandro Puškino vidurinė mokykla | rusų | 14,9 | 115 | 29,8 | 146 |
Vilniaus „Juventos“ gimnazija | rusų | 14,4 | 120 | 45,4 | 70 |
Šalčininkų r. Jašiūnų Mykolo Balinskio vidurinė mokykla | lenkų | 13,3 | 129 | 40,0 | 91 |
Vilniaus r. Rukainių vidurinė mokykla | dvi(tri)kalbė | 10,7 | 168 | 10,7 | 359 |
Vilniaus r. Maišiagalos kun. Juzefo Obrembskio vidurinė mokykla | lenkų | 9,7 | 185 | 12,9 | 327 |
Vilniaus r. Nemėžio šv. Rapolo Kalinausko gimnazija | dvi(tri)kalbė | 9,5 | 189 | 16,7 | 278 |
Vilniaus Sofijos Kovalevskajos vidurinė mokykla | rusų | 9,3 | 198 | 20,4 | 227 |
Vilniaus Adomo Mickevičiaus gimnazija | lenkų | 9,2 | 199 | 33,3 | 126 |
Vilniaus Jeruzalės vidurinė mokykla | dvi(tri)kalbė | 8,3 | 217 | 25,0 | 183 |
Visagino „Gerosios vilties“ vidurinė mokykla | rusų | 7,5 | 229 | 20,0 | 232 |
Šalčininkų r. Eišiškių Stanislovo Rapolionio gimnazija | dvi(tri)kalbė | 7,5 | 230 | 10,0 | 367 |
Trakų r. Lentvario 1-oji vidurinė mokykla | dvi(tri)kalbė | 6,7 | 249 | 20,0 | 234 |
Klaipėdos „Aitvaro“ gimnazija | rusų | 6,4 | 252 | 21,7 | 212 |
Vilniaus r. Bezdonių Julijaus Slovackio vidurinė mokykla | lenkų | 5,9 | 266 | 5,9 | 410 |
Vilniaus „Santaros“ vidurinė mokykla | rusų | 5,6 | 276 | 22,5 | 204 |
Trakų r. Rūdiškių gimnazija | dvi(tri)kalbė | 5,4 | 281 | 13,5 | 317 |
Klaipėdos „Žaliakalnio“ gimnazija | rusų | 4,9 | 294 | 13,6 | 315 |
Vilniaus r. Rudaminos Ferdinando Ruščico gimnazija | dvi(tri)kalbė | 4,7 | 301 | 6,3 | 403 |
Šalčininkų Jano Sniadeckio gimnazija | lenkų | 4,6 | 302 | 16,9 | 275 |
Vilniaus r. Avižienių vidurinė mokykla | dvi(tri)kalbė | 4,5 | 304 | 11,4 | 351 |
Vilniaus r. Mickūnų vidurinė mokykla | dvi(tri)kalbė | 4,3 | 307 | 13,0 | 325 |
Vilniaus Juzefo Ignacijaus Kraševskio vidurinė mokykla | lenkų | 4,3 | 312 | 27,5 | 165 |
Vilniaus Lazdynų vidurinė mokykla | dvi(tri)kalbė | 4,1 | 311 | 6,1 | 406 |
Šalčininkų r. Eišiškių gimnazija | lenkų | 2,0 | 359 | 8,0 | 388 |
Kauno Aleksandro Puškino gimnazija | dvi(tri)kalbė | 1,2 | 370 | 3,7 | 436 |
* Pateikiama visų trijų egzaminų rezultatų suma: matematika(%) + istorija(%) + anglų kalba(%)
Iš sudarytos mokyklų eilės išryškėja aiški tendencija, kad lenkiškose Vilniaus rajono mokyklose, skirtingai nei Vilniaus mieste, egzaminų rezultatai 3-4 kartus prastesni nei Lietuvos vidurkis. Visų Lietuvos mokyklų reitingo pirmajame šimtuke – tik dvi lenkiškos mokyklos.
Apžvalgininkas: tai lemia mokymasis ne valstybine kalba
V. Strazdas pats yra lyginęs vienodo tipo mokyklas, veikiančias tose pačiose gyvenvietėse – po dvi Rudaminoje ir Nemenčinėje. Ir jo tirtu atveju lietuviškų gimnazijų abiturientų rezultatai buvo gerokai geresni už tautinių mažumų mokyklų.
„Pamačiau didelį skirtumą tarp egzaminų rezultatų – kalbomis apie nevienodas gyvenimo sąlygas ir aplinkybes to niekaip nepateisinsi, nes imti tos pačios gyvenvietės vaikai. Dėl to ir manau, kad įtakos turi mokymasis ne valstybine kalba“, - sakė V. Strazdas.
Pasak V. Strazdo, prastesni mokymosi rezultatai atsiliepia tolimesnei jaunuolių karjerai, gyvenimo lygiui. „Tai yra labai blogai – kitų tautybių žmonės turi turėti visas galimybes išlikti savo tautos atstovais, bet sąlygos, kurios verčia kartu gyventi nevienodomis galimybėmis, nėra priimtinos“, - kalbėjo apžvalgininkas.
„Keistais“ ir „nelabai suprantamais“ V. Strazdas vadina lenkų mažumos reikalavimus padėties nekeisti ir daugiau lietuvių kalbos į mokyklas neįsileisti. „Daug požymių, rodančių, kad didžiajai daugumai tokia sistema nepalanki. Galbūt tai palanku kai kuriems jų politikams“, - svarstė V. Strazdas. Jo nuomone, įsileidimas į mokyklas daugiau lietuvių kalba mokamų dalykų – puikus būdas gerai išmokti lietuvių kalbą.
Teisinasi mokinių kontingentu
„Pirma problema – mokinių kontingentas – be motyvacijos arba iš visokių šeimų. Miesto vaikai iš vienų šeimų, kaimo – iš kitų. Antra – tai priklauso nuo mokyklos darbo, pedagogų meistriškumo, kabinetų techninių priemonių, naujų mokymosi sistemų įdiegimo“, - sako Lietuvos lenkų mokyklų mokytojų draugijos „Macierz Szkolna“ pirmininkas, neseniai Lenkijos užsienio reikalų ministro apdovanotas Jozefas Kviatkovskis.
Visgi jis teigė nelinkęs tikėti reitingo rezultatais. J. Kviatkovskis siūlo tarpusavyje lyginti konkretaus rajono mokyklas – esą tada paaiškėtų, kuri mokykla kaip dirba.
„Aš Vilniaus rajono lenkiškų mokyklų nelyginčiau su, pavyzdžiui, Vilniaus Jėzuitų gimnazija ar Kauno technologijos universiteto gimnazija. Bet palyginčiau su Vilniaus rajone veikiančiomis mokyklomis, kurios pavaldžios Švietimo ir mokslo ministerijai. Tai būtų geras palyginimas“, - kalbėjo pašnekovas.
Pasak J. Kviatkovskio, jei abiturientai gerai nemokėtų valstybinės kalbos, jie nelaikytų valstybinio egzamino. O dabar, sako jis, iš 1215 abiturientų 90 proc. renkasi valstybinį egzaminą ir į jį eina įsitikinę, kad išlaikys.
DELFI primena, kad būtent J. Kvetkovskio vadovaujama „Macierz Szkolna“ dar vasarą ragino lenkų pedagogus nesilaikyti dalies Švietimo įstatymo nuostatų, kuriomis lenkų mokyklose įvedama daugiau pamokų lietuvių kalba.
V.Stundys: tai žinoma jau seniai
V. Stundys nesiryžo vertinti, kas nulemia prastesnius lenkų mažumos egzaminų rezultatus. Tačiau, mano komiteto vadovas, vieni veiksnių – geras valstybinės kalbos mokėjimas, mokytojų darbe naudojamos metodikos.
V. Stundys pastebi, kad viešumoje tautinių mažumų atstovai teigia priešingai – kad mokymosi rezultatai gerėja. Tokį požiūrį jis vadina politiniu.
„Vienas instrumentų, kuris įgalintų siekti geresnės rezultatų kokybės, yra ir geras valstybinės kalbos mokėjimas. Mes tą suvokiame kaip vieną labai svarbių veiksnių - ne tik brandos egzaminų kontekste, bet ypatingai galvodami apie abituriento sėkmingas studijas aukštojoje mokykloje, kur ypač svarbi pakankama valstybinės kalbos kompetencija“, - kalbėjo komiteto pirmininkas.