Psichologai pastebi, jog įvedant vis daugiau atsiskaitymų ir juos sureikšminant net valstybiniu mastu, jie kelia nerimą ir jautriems, ir, rodos, iki šiol tokiais nebuvusiems vaikams.

„Ne kartą teko bendrauti su vaikais ir tėvais, kur žinant kad šiandien teks rašyti testą, vaikui ima skaudėti pilvą, galvą, pykinti. Jei vaikas galėtų natūraliai mokytis tam tikro dalyko, ateitų testo diena, jis natūraliai į tai ir pereitų. Bet testas ar egzaminas pateikiamas kaip koks siaubas. Ir kas vyksta? Vaikas patiria stresą ne tik mintimis. Mes labai mažai žinome apie tai, kad į stresą reaguoja ir raumenys, ir žmogaus funkcijos“, - pasakojo psichologė Jurgita Valiulienė.

Specialistė sako, jog ilgainiui toks nedidelis stresas gali sukelti ilgalaikius sunkius sveikatos sutrikimus, kuriuos ištirti ir gydyti bus tik sunkiau.

Tėvų forumo vadovas Audrius Murauskas įsitikinęs, jog dabartinė šalies mokymo sistema verčia vaikus koncentruotis ne į pasiekimus, o į klaidas, kas juos ir gąsdina.

„Reikia pripažinti, kad pati sistema yra ydinga ir ieško klaidos bei kaip tave nubausti. Taip galėtume išversti tuos patikrinimus kiek tu kam esi nenaudingas. Jei mes tikrintume ne ko vaikas nežino, o tai, ką geriausiai žino, tai būtų kaip apdovanojimas. Tuomet jam būtų smagu, kad jis patikrinamas“, - įsitikinęs A. Murauskas.

Anot Tėvų atstovo, tam būtų galima užkirsti kelią vertinant ilgalaikius vaiko pasiekimus, o ne vienkartinius testus ir sėkmes bei nesėkmes, neatsižvelgiant į jokius kitus kriterijus ir galimas nemokėjimo priežastis.

„Kur kas vertingiau būtų jei mes matuotume ne momentiškai, ką prie tam tikrų sąlygų vaikas gali papasakoti, bet kad galėtume pamatuoti ir stengtumėmės matuoti jo progresą nuo vakar iki šiandien, kiek jis paaugo nuo rugsėjo iki gegužės, per du metus, vienoje ar kitoje srityje. Taip mes matytume, koks yra jo susidomėjimas ir galėtume jį skatinti“, - kalbėjo A. Murauskas.

Tėvų atstovas sako, jog ramybe prieš atsiskaitymus ar svarbius akademinius patikrinimus turi spinduliuoti ir tėvai. Jam pritaria ir psichologė J. Valiulienė. Ji sako, jog visų priekaištų vien ugdymo sistemai primesti nevalia, nes yra ir tėvų, kurie savo spaudimu gerai mokytis, gauti tik gerus pažymius, vaikui sukelia papildomą baimę suklysti.

„Jeigu vaikas už prastesnį pažymį baramas namuose, jis jau išeina į tam tikrą testą, atsiskaitymą ar egzaminą su baime, o kas jo lauks namuose. Jei tėvai reaguoja ramiau, tuomet ir vaikas į atsiskaitymus eina labiau atsipalaidavęs ir ta jo ramesnė vidinė būsena gali lemti ir geresnius pažymius“, - kalbėjo J. Valiulienė.

Specialistė džiaugiasi, jog tėvai, rodos, tampa sąmoningesni ir padeda vaikams atremti švietimo sistemos spaudimą, o pajutę dėl to kylančius sveikatos sutrikimus, imasi juos spręsti.