Matematikos mokytojų asociacija išsiuntė NŠA raštą, kuriame išvardijo didžiausius skaudulius: nepaisant to, kad mokslo metai jau prasidėjo, jiems nėra aišku, pagal kokią programą mokyti, kyla klausimų dėl atskaitomybės už konsultacijose mokytojams išsakomus teiginius, baigiamųjų valstybinių brandos egzaminų (VBE) ir dešimtokų pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo (PUPP) pavyzdinės užduotys vertinamos kaip ypatingai sunkios.

Norintys pabandyti patys išsispręsti egzaminų ir patikrinimo pavyzdines užduotis galite tai padaryti čia, pasirinkę grafą „matematika“.

Mokytojams trūksta aiškumo

Vilija Dabrišienė

Matematikos mokytojų asociacijos narė doc. dr. Vilija Dabrišienė paaiškino, kad vienas didžiausių skaudulių mokytojams susijęs su tuo, kad mokslo metai jau įsibėgėja, o mokytojai dar nežino programos.

„Iki šios dienos nėra aišku, ar emokyklos tinklapyje yra paskelbta tinkama programa. Ta, kuri yra, lyg tai yra neteisinga, o gal teisinga? Tiksliai nežinome. Per konsultacijas transliuojama, kad programa lyg ir buvo pataisyta, bet, kokie konkrečiai buvo pataisymai, niekas nežino, tai taip išeina, kad dabartinės programos mes nežinome“, – teigė V. Dabrišienė.

Dirbti pagal seną, pasak asociacijos atstovės, ne išeitis, nes egzaminas tai bus pagal naują programą.

„Antras dalykas, abiturientams buvo sakoma, kad tarpinius egzaminus jie laikys už vienuoliktą klasę, o galutinį – už dvyliktą. Dabar transliuojama, kad jie galutinį laikys iš vienuoliktos ir dvyliktos klasių programų. Kodėl tada yra tas tarpinis? Krūvis kaip ir nesumažėja“, – dėstė V. Dabrišienė.

Mokytojai, pasak asociacijos narės, teigiamai vertina pačią idėją, kad yra konsultacijos, bet problema laiko tai, kad už tai, kas jose pasakoma, nėra jokios atsakomybės.

„Nėra įrašų ir dokumentų, bet kuriuo momentu gali pasakyti, kad „aš taip nesakiau“. Su krūva informacijos dirbame paskalų lygyje“, – piktinosi V. Dabrišienė.

Užduočių pavyzdžiai sukėlė nerimo

Mokytojų bendruomenėje nerimo sukėlė ir pateiktos pavyzdinės VBE ir PUPP užduotys.

„Duotos ne tik VBE, bet ir PUPP užduotys yra nežmoniškai sunkios, daug kartų sunkesnės nei buvo iki šiol. Tuo metu reikalavimai vaikams pakilę. Anksčiau jie turėjo gauti devynis taškus už egzaminą, dabar turi gaut 35 taškus, kad išlaikytų. Reiškia, kartelė yra labai stipriai pakelta, ir mokytojai yra pasibaisėję ta užduotimi“, – kalbėjo V. Dabrišienė.

Pasak asociacijos narės, mokytojai per konsultacijas išsakė pastabas, kad VBE pavyzdinėje užduotyje praktiškai nėra slenkstinio lygio uždavinių, bus didelis neišlaikymo procentas.

„Mums sako: „čia sunki užduotis, bet gal mes duosim lengvesnę, gal čia į ateitį orientuota“. Tokius dalykus kalba, o tai, kur šių metų pavyzdinė užduotis? Į ką mokytojui orientuotis? Nes ta pavyzdinė, kuri yra, į kurią turėtume orientuotis, manau tikrai yra neadekvačiai sunki, ir, jeigu tokią duotų, tai aštuoniasdešimt procentų būtų neišlaikymo procentas. Lygiai tas pats yra su PUPP užduotimi, mokytojai pasibaisėję“, – sakė V. Dabrišienė.

Asociacijos narė aiškino, kad raštą NŠA mokytojai parengė iš beviltiškumo.

„Mes nesusikalbame. Jau rugsėjis persirito į antrą pusę, mokytojai turi ruošti egzaminams. Bet net ir atrodytų toks paprastas dalykas, bet formulių lapo, kuriuo vaikai naudosis per egzaminą, emokykloje yra skirtingi variantai įkelti. Iki tokių smulkmenų“, – teigė V. Dabrišienė.

Slegia ne vienas rūpestis

Mokytojas Šarūnas Vaitkus

Vilniaus jėzuitų gimnazijos matematikos mokytojas Šarūnas Vaitkus sutiko su kolegų pastabomis, kad matematikos ugdymo programos parašytos abstrakčiai, mokytojai jas gali ir interpretuoja labai įvairiai.

„Dėl šios priežasties turi būti rengiamos ugdymo turinio įgyvendinimo metodinės rekomendacijos, organizuojamos konsultacijos mokytojams. Galima pasidžiaugti, kad rekomendacijos yra paruoštas, konsultacijos vyksta, tačiau mokytojų netenkina jų kokybė“, – „Delfi“ teigė Š. Vaitkus.

Kalbant apie PUPP, mokytojas atkreipė dėmesį, kad kartu su atnaujintomis ugdymo programomis keičiasi ir nusistovėjęs jo modelis.

„Esminis pokytis – patikrinimas sudarytas iš 9-10 kl. kurso vietoje 5-10 kl. kurso. Natūralu, kad užduotis dėl to tampa sudėtingesnė, tačiau reikėtų prisiminti, jog vien pernai PUPP neišlaikė vidutiniškai kas ketvirtas Lietuvos mokinys. Vadinasi, jeigu bus laikomasi pavyzdinės užduoties rėmų, baiminamasi, kad ji nupieš dar liūdnesnį vaizdą“, – teigė Š. Vaitkus.

Kalbant apie VBE užduotį, pasak mokytojo, buvo žadėta, jog slenkstinio (paprasčiausio) lygio uždavinių skaičius bus padidintas tiek, kad jų vertė būtų 35 taškai (lygiai tiek, kiek reikia surinkti norint išlaikyti egzaminą), tačiau tiek surasti sudėtinga.

„Taigi arba mokytojai ir pavyzdinės užduoties rengėjai turi skirtingą supratimą kokias užduotis laikome slenkstinėmis (ir privalu tą matymą suvienodinti), arba užduotis neatitinka jai keliamų reikalavimų. Svarbu, kad NŠA dar kartą visus šiuos dalykus įvertintų ir priimtų atitinkamus sprendimus“, – teigė Š. Vaitkus.

NŠA tęsia konsultacijas

Nacionalinė švietimo agentūra (NŠA) informavo, kad nuo rugsėjo 3 d. iki 25 d. rengia nuotolinių konsultacijų ciklą, skirtą matematikos mokytojams. Per šį laikotarpį suplanuotos 8 konsultacijos, orientuotos į I–IV gimnazijos klasių matematikos mokytojus. Visų konsultacijų grafikas paskelbtas NŠA interneto svetainėje.

Konsultacijos kaip forma pasirinktos siekiant dalyviams sudaryti sąlygas atvirai klausti, diskutuoti ir tartis, todėl įrašų atsisakyta. Atsižvelgiant į dalyvių susidomėjimą ir poreikį, numatyta konsultacijos atskiromis temomis kartoti, kad visi norintys galėtų prie konsultacijų prisijungti gyvai. Prie kiekvienos jau įvykusios konsultacijos prijungė iki 500 mokytojų, teigiama NŠA pranešime.

Agentūra paaiškino, kad kviečiant į konsultacijas buvo paskelbta, jog konsultacijose pristatyta medžiaga, parengtas dažniausiai užduodamų klausimų (DUK) ir atsakymų sąrašas bus patalpinta NŠA interneto svetainėje pasibaigus konsultacijų ciklui.

Dvejose baigiamosiose konsultacijose rugsėjo 24 d. ir 25 d. bus aptariami apibendrinti mokytojų pateikti pasiūlymai dėl pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir valstybinių brandos egzaminų užduočių pavyzdžių, kitų pateiktų pastabų. Šios konsultacijos bus įrašomos ir jų įrašai prieinami viešai, teigiama NŠA pranešime.