Atrodo, daugelis tėvų nė nesusimąsto, kad jų atžalos dar gali būti nesubrendusios vairuoti automobilį, nors egzaminus vairuotojo pažymėjimui ir sugeba išlaikyti.

Tačiau egzaminai - viena, o kasdienis vairavimas kelyje, kur pasitaiko pačių netikėčiausių situacijų, - visai kas kita.

Vairuotojai jaunėja

Eismo įvykių suvestinėse kasdien mirga pranešimai apie keliuose žuvusius ir sužalotus žmones. Dažniausiai šių įvykių aukomis tampa jauni žmonės.

Jauni patrakėliai nesilaiko eismo taisyklių, lenkia maksimaliu leistinu greičiu važiuojančius automobilius, pavojingai manevruoja.

Deja, valstybinės įmonės „Regitra“ duomenimis, vairuotojo pažymėjimai išduodami vis jaunesniems žmonėms. Pernai teisę vairuoti lengvuosius automobilius įgijo net 18,3 tūkst. vaikinų ir 12,7 tūkst. merginų iki 21 metų. „Regitros“ vadovai pataria jauniems vairuotojams pirmiausia nuvažiuoti į specialią aikštelę Molėtų plente ir pasižiūrėti, kas nutinka viršijus greitį ar kitaip pažeidus Kelių eismo taisykles (KET). Ten sukrauti sudaužyti automobiliai, kurių vairuotojų jau nebėra tarp gyvųjų.

Tik dešimtadalis atsakingų

„Regitros“ Šiaulių filialo vyresnysis specialistas Algirdas Martinaitis „Valstiečių laikraščiui“ sakė, jog tik dešimtadalis laikančiųjų vairavimo praktikos egzaminą būna labai gerai pasirengę ir per egzaminus nepadaro klaidų.

„Apie 40 proc. pasiruošia prastai ir nesugeba atlikti specialių vairavimo manevrų egzaminų aikštelėje, nesugeba valdyti automobilio, nejaučia jo gabaritų, nestebi aplinkos. Likusi dalis - vidutiniškai pasirengę žmonės.

Ar jie išlaikys egzaminą, ar ne, priklauso nuo to, koks eismo intensyvumas, koks teko egzamino maršrutas, kurį, kaip ir egzaminuotoją, parenka speciali kompiuterinė programa“, - sako A.Martinaitis.

Egzaminuotojų nuomone, dėl būsimųjų vairuotojų pasiruošimo egzaminams atsakomybę turėtų prisiimti ir vairavimo mokyklos. Nors kompiuterinės programos ir teoriniai klausimai visur vienodi, Šiaulių filiale būsimieji vairuotojai teorijos egzaminą išlaiko beveik dešimčia procentų prasčiau nei Panevėžio apskrityje.

Peršasi akivaizdi išvada, kad ne visų vairavimo mokyklų dėstytojai vienodai gerai išaiškina terorinius dalykus, nesugeba sudominti besimokančiojo, o gal tiesiog dirba atmestinai.

Klaidingos instruktorių pamokos

Paklaustas apie dažniausiai pasitaikančias egzaminuojamųjų klaidas, A.Martinaitis sako: „Besimokantieji vairavimo mokyklose galėtų daugiau dėmesio skirti tinkamam automobilio valdymo įtaisų (vairo, sankabos, sėdynės, veidrodėlių ir pan.) reguliavimui ir jų naudojimui.

Norėtųsi, kad būsimieji vairuotojai išmoktų važiuoti bendro automobilių srauto greičiu, nedarytų klaidų sankryžose, atidžiau vertintų situaciją, stebėtų kelio ženklus ir kelio ženklinimą, supančią aplinką. Svarbu ir geresnis psichologinis vairuotojų pasiruošimas.“ Specialisto nuomone, vairuotojų ruošimo mokyklos daugiau dėmesio ir daugiau valandų turėtų skirti vairavimo praktikai. Vairavimo instruktoriai dažnai klaidingai moko mokinius, važiuojant atbuline eiga, žiūrėti tik į atgalinio vaizdo veidrodėlius.

Labai svarbu būsimąjį vairuotoją išmokyti atsigręžti atgal, drąsinti, kad jis nebijotų to daryti. Pasitaiko ir tokių „asų“, kurie net laikydami egzaminą vairą laiko viena ranka.

O tai – akivaizdus mokytojų darbo brokas. Be to, būsimieji vairuotojai neišmokomi intuityviai jausti, kada reikia perjungti pavarą, dažniausiai tai daroma stebint spidometro rodmenis.

Atlaidumas brangiai kainuoja

Pasak A.Martinaičio, atsakomybę dėl būsimojo vairuotojo parengimo turėtų jausti ne viena institucija. Pirmiausia tėvams nereikėtų pataikauti vaiko kaprizams, skatinti jauną žmogų įgyti vairuotojo pažymėjimą, kol tam nėra būtinybės. Nuo pat mažens vaikai turėtų būti mokomi saugaus eismo taisyklių, kultūringumo ir mandagumo. „Juk į egzaminą nė vienas neateina neblaivus, per egzaminą stengiasi neviršyti leistino greičio, praleidžia pėsčiuosius, o kai gauna vairuotojo pažymėjimą, daugeliui jaunuolių jūra tampa iki kelių.

Vairavimo mokyklos turėtų jausti didesnę atsakomybę už mokinius ir neturėtų išduoti kursų baigimo liudijimo, jei mokinys blogai valdo transporto priemonę, jei vairuodamas nesugeba saugiai jaustis transporto priemonių sraute. Medicininės komisijos turėtų atidžiau vertinti būsimųjų vairuotojų sveikatos būklę, pažymos turėtų būti išduodamos tik tinkamiems kandidatams, o ne visiems norintiems“, - sakė A.Martinaitis. Be to, visai neprošal būtų įvertinti ir būsimojo vairuotojo psichologinį pasirengimą. Jei medikai dėl sveikatos sutrikimų net 40 proc. šauktinių pripažįsta netinkamais karinei tarnybai, kodėl visi norintieji vairuoti pripažįstami tinkamais?

Egzaminai vyksta skaidriau

Anksčiau egzaminuotojai sulaukdavo nemažai priekaištų dėl vertinimo. Neišlaikiusieji egzaminuotojus įtarinėdavo, kad jie ne visus vertino vienodai griežtai, kad kai kuriems buvę atlaidesni, net padėdavo. Pagrindo šiems įtarimams - vis mažiau.

Kaip minėjo A.Martinaitis, praktinio vairavimo maršrutą egzaminui, kaip ir patį egzaminuotoją, parenka speciali kompiuterinė programa, kurios tikrai nepapirksi.

Nebeliko egzaminų protokole netgi įrašo, kokia vairuotojų ruošimo mokykla rengė būsimąjį vairuotoją. Egzaminuotojas nežino ir to, kelintą kartą mokinys laiko egzaminą.

Be to, kiekvienas būsimasis vairuotojas turi teisę po vairavimo egzamino gauti egzamino protokolo kopiją, kurioje pažymėtos jo padarytos klaidos.

Ateina bandyti laimės

„Didelės įtakos vairuotojų rengimui turi tai, kad vairavimo mokyklose, bent jau mūsų regione, trūksta vairavimo instruktorių. Tai neskatina jų konkuruoti.

Būsimieji vairuotojai gana dažnai neturi galimybės pasirinkti instruktoriaus papildomam vairavimui pasimokyti, nes mokyklos perkrautos, vairavimo instruktoriai labai užimti. Todėl net jausdami, kad dar trūksta įgūdžių, suprasdami, kad reikėtų dar pasimokyti, būsimieji vairuotojai ateina į „Regitrą“ bandyti laimės.

Todėl, manyčiau, turėtų būti išplėstas šiuo metu teisės aktuose nustatytas asmenų, galinčių savarankiškai papildomai mokyti vairavimo, sąrašas. Šiuo metu teisės aktai numato, kad papildomai mokyti vairuoti gali artimi šeimos nariai, t. y. tėvai vaikus.

Tačiau negalima mokyti brolio ar sesers. Suprantama, papildomai vairavimo mokantis asmuo turi atitikti tam keliamus reikalavimus, tačiau keista, kai giminaitis negali mokyti giminaičio, kaimynas - kaimyno“, - stebėjosi A.Martinaitis.

Jis teigė, jog „Regitros“ darbuotojai dažnai susitinka su vairavimo mokyklų atstovais. Šie susitikimai duoda naudos, nes ir vienus, ir kitus vienija bendras tikslas – išmokyti būsimąjį vairuotoją vairuoti saugiai.

Šaltinis
„Valstiečių laikraštis“
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją