Lietuvoje apsilankę ukrainiečių žurnalistai nė neįtarė, kad draugiškoje jiems šalyje gali tapti Kremliaus propagandos taikiniu. Tačiau sostinėje esančio viešbučio kambaryje įsijungę televizorių jie nemaloniai nustebo: rodė naują Rusijos propagandinį kanalą ukrainiečių kalba – identišką Ukrainoje jau egzistuojančio populiaraus kanalo kloną, transliuojamą palydoviniu ryšiu.
© DELFI

„Mes buvome labai pavargę. Tiesiog atėjome vakare į savo kambarius, griuvome į lovas, įsijungėme televizorius ir tada labai nustebome – per kanalą „Ukraina 24“ rodė kažkokias keistas religines, muzikines laidas. Bet labiausiai nustebino logotipas – mūsų šalyje išties rodo kanalą tokiu pat pavadinimu, bet logotipas ir turinys yra visai kitoks. O čia rodo kažkokias nesąmones – košmaras!“, – nemalonią patirtį iš viešnagės Vilniuje prisiminė čia spalio viduryje viešėjusi Svitlana Synyca.

Ukrainietiškojo kanalo klonas

Iš pirmo žvilgsnio viešbutyje rodytas kanalas įtarimų gali ir nesukelti: kitaip, nei kiti Kremliaus įkurti ar finansuojami propagandiniai kanalai, kuriuose liejasi antivakarietiška ir ypač antiukrainietiška isterija bei melas, „Ukraina 24“ atrodo nekaltai.

Užsieniečiai Vilniaus viešbutyje pakraupo išvydę netikėtą vaizdą: kodėl pas jus tai rodo?
© DELFI

Rodomos religinio pobūdžio laidos, ukrainietiška muzika ar muilo operos vargu ar gali priminti Dmitriaus Kiseliovo laidas ar kokybiškai parengtus propagandinius filmus apie „fašistinę Ukrainą“.

Be to, kanalo logotipas švyti Ukrainos vėliavos spalvomis – geltona ir mėlyna, o užkadrinis balsas švaria ukrainietiška kalba pasakoja naujienas. Dar praėjusį mėnesį internete atsidarius tinklapį ukraine-24.com, kanalą buvo galima žiūrėti kompiuterio ekrane, kur žiūrovą pasitikdavo gražus Kijevo Nepriklausomybės aikštės vaizdas. Dabar internetu šis kanalas jau nepasiekiamas, tiesa, tinklapis ukr-24.com vis dar veikia.

Tačiau ukrainiečiai kaip mat atkreipė dėmesį į tai, kad tokiu pat pavadinimu „Ukraina 24“ jų šalyje rodomas visai kitas ir kitokiu logotipu pažymėtas kanalas, kuriame gausu naujienų laidų, o internete jį galima pasiekti visai kitu adresu 24tv.ua. Šio kanalo vadovas Romanas Andrijenko DELFI sakė, kad su tokia situacija, kai jo produkciją imituoja paslaptingas klonas, pastebėjo prieš kelerius metus.

„Šis kanalas transliuojamas palydoviniu ryšiu iš Rusijos ir aš, deja, negalėjau įtikinti pareigūnų, kad šio kanalo retransliavimas būtų atjungtas“, – sakė R. Andrijenko.

Užsieniečiai Vilniaus viešbutyje pakraupo išvydę netikėtą vaizdą: kodėl pas jus tai rodo?
© DELFI

Jo teigimu, iš Rusijos transliuojamo kanalo veikla yra tikra propagandinė operacija, kuri klaidina žiūrovus, mat gali susidaryti įspūdis, kad tikrasis kanalas „Ukraina 24“ yra ne vienas populiariausių ir proeuropietiškų Ukrainoje 24tv.ua, o rusiškas klonas.

Išdavė smulkios detalės

Kito ukrainietiško kanalo TSN žurnalistai dar praėjusį mėnesį atliko nedidelį tyrimą, stengdamiesi išsiaiškinti, kas slypi už paslaptingojo klono „Ukraina 24“. Į akis kaip mat krito detalės. Pavyzdžiui, rusiškojo kanalo tinklapyje žodis eteris rašomas su rusiška „э“ raide, o ne lotyniška „e“, kaip tai įprasta Ukrainoje.

Užsieniečiai Vilniaus viešbutyje pakraupo išvydę netikėtą vaizdą: kodėl pas jus tai rodo?
© DELFI

Be to, nurodytu adresu, kur esą registruotas kanalas „Ukraina 24“ ukrainiečių žurnalistai išvydo neišvaizdų pastatą gyvenamųjų namų rajone. Niekuo neišsiskiriančiame butu durų niekas taip ir neatvėrė. Kanalo feisbuko paskyra įkurta tik pernai, ją pamėgę vos keli šimtai vartotojų, tačiau šioje paskyroje dalijamasi propagandinio turinio žinutėmis.

Ukrainos parlamentarė Viktorija Siumar atkreipė dėmesį, kad rusiško kanalo „Ukraina 24“ tinklapyje ukr-24.com galima įžvelgti ir melagingų naujienų bei propagandos. Pavyzdžiui, ten pasirodė žinia apie Ukrainos Užkarpatės regione neva prasidėjusias represijas prieš vengrų etninę mažumą ir žurnalistus, kurie skleidžia separatistines nuotaikas ir reikalauja autonomijos.

V. Siumar labiausiai nustebino faktas, kad Ukrainoje šio kanalo ji nebuvo mačiusi, o išvydo tik viešėdama užsienyje, viešbučio kambaryje. Parlamentarė tikino, kad ir jai iš pirmo žvilgsnio kilo įvairių minčių, mat per kanalą kone visą parą rodė įvairiausias laidas, kurias ji apibūdino, kaip „moterų laimės paslaptys“.

„Rodo laidas apie molekulinę virtuvę, apie kažkokius aborigenus salose. Keista. Grįžtu namo, įsijungiu kanalą tokiu pačiu pavadinimu ir ten nieko panašaus – turinys visai kitas.

Ir tada paaiškėja, kad čia ne užsieniui rodoma ukrainietiško kanalo versija, o tiesiog rusiškas kanalas, kuris rodomas su geltonai mėlynu ukrainietiškų spalvų simboliu“, – stebėjosi V. Siumar. Ji taip pat kreipėsi į šalies institucijas, prašydama paaiškinimo, tačiau sulaukė tik rankų skėsčiojimo – prieš tokį kanalą teisinių priemonių imti esą nėra galimybės. O kaip yra Lietuvoje?

Viešbučio direktorė: aiškinsimės

Vilniuje viešėję ukrainiečiai nurodė viešbutį, kuriame buvo apsistoję ir išvydo minėtąjį rusišką kanalą, kuris apsimeta ukrainietišku. DELFI patikrino kelis viešbučius. Viename buvo rodomas ukrainietiškas kanalas „Ukraina 24“, o tame, kur buvo apsistoję ukrainiečiai – „Comfort hotel“, išties transliavo rusiškąjį kanalą. Be to, perjunginėjant kanalus taip pat į akis krito ir keli kiti Kremliaus propagandą skleidžiantys kanalai – RT, Rosyja 24.

„Comfort hotel“ viebučio techniku prisistatęs Matvejus DELFI teig, kad viešbutis neparenka kanalų, kuriuos rodo svečiams, mat rodomi visi, kurie transliuojami palydoviniu ryšiu.

Užsieniečiai Vilniaus viešbutyje pakraupo išvydę netikėtą vaizdą: kodėl pas jus tai rodo?
© DELFI / Kiril Čachovskij

Taip esą siekiama įvairovės, mat viešbutyje apsistoja svečiai iš skirtingų pasaulio šalių. Panašiai kalbėjo ir viešbučio vykdomoji direktorė Kristina Viskontaitė, pabrėžusi, jog kanalų sąrašą „Comfort hotel“ patvirtino dar jos pirmtakė, o kadangi iki šiol nebuvo sulaukta jokių skundų, jis liko neperžiūrėtas. K. Viskontaitė DELFI tikino, jog ji pirmą kartą išgirdo apie tokį kanalą „Ukraina 24“ ir kad jis yra transliuojamas iš Rusijos.

„Šią informaciją būtinai pasitikslinsime, dabar negalėčiau tvirtai pasakyti, bet norėčiau pabrėžti, kad tikrai neskatiname propagandos skleidimo, tad šiuo atveju reikia daugiau pasidomėti, kas tai per kanalas, ar jame išties yra propagandinis turinys“, – tikino K. Viskontaitė. Ji pridūrė, kad kol kas Radijo ir televizijos komisijos sprendimu Lietuvoje uždraustas tik vieno rusiško kanalo retransliavimas, tad įstatymų viešbutis nepažeidžia.

„Kreipsimės į Radijo ir televizijos komisiją, paprašysime įvertinimo“, – sakė K. Viskontaitė. Minėtos komisijos administracijos direktorius Nerijus Maliukevičius DELFI tikino, kad taip pat nėra girdėjęs apie tokį kanalą „Ukraina 24“ ir dėl jo turinio komisija nėra sulaukusi skundų.

Kita vertus, K. Viskontaitė pripažino, kad viešbutis nenorėtų pats vertinti rodomų kanalų turinio, tačiau pažadėjo, jog šį kartą išgirdusi apie svečių iš Ukrainos skundą, peržiūrės televizijos kanalus ir viešbučio iniciatyva gali būti priimtas sprendimas pašalinti jį iš rodomųjų sąrašo.

„Tikrai nenorime įžeisti svečių, taip pat norime laikytis įstatymų ir būti pilietiški. Įvertinsime ir priimsime sprendimą“, – dėkodama už naujieną teigė K. Viskontaitė. Ji taip pat neatmetė galimybės, jog gali kreiptis ir į Viešbučių ir restoranų asociaciją, kuri galbūt galėtų imtis savų iniciatyvų. Tiesa, „Comfort hotel“ direktorė apgailestavo, kad svečiai iš Ukrainos patys anksčiau nesikreipė į viešbučio administraciją, o informaciją apie kanalą ją pasiekė iš žiniasklaidos.



Pastaruoju metu pasaulio socialiniuose tinkluose vis dažniau platinamos melagingos „naujienos“ ir sąmoninga dezinformacija. Jos klaidina, skleidžia paniką, atneša realių nuostolių ir todėl yra pavojingos. Išvalykime viešąją erdvę drauge: nepasitikėkite melagingomis „naujienomis“ – kilus įtarimui praneškite apie jas DELFI redakcijai, o mūsų žurnalistai jas patikrins.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Pasimatyme su „Alfa vyru“ Airinu buvusi mergina: iki šiol atsimenu, kaip jis uostė mano plaukus (161)

Prieš ketverius metus buvau pasimatyme su „Alfa vyru“ Airinu Arutiunianu. Ne kaip eilinė...

Karštą vandenį „atima“ kasmetinė profilaktika (1)

Ukmergiškiai įprato vasarą kurį laiką pagyventi be karšto vandens. Jo nebūna tikrinant ir...

Egzamino įvertinimu nepatenkinta Simona teisybės ieško teisme: vienas skaičius sužlugdė visą gyvenimą (195)

Lietuvių kalbos ir literatūros egzamino įvertinimu nepatenkinta Simona pateikė apeliaciją,...

„Ryanair“ streikas: atšaukiama 600 skrydžių (12)

„ Ryanair “ kitos savaitės trečiadienį ir ketvirtadienį (liepos 25 – 26 dienomis) atšauks...

Paskelbtos teritorijos, kuriose jaunos šeimos galės gauti paramą būstui įsigyti (220)

Nuo rugsėjo 1 d. jaunos šeimos galės pretenduoti į valstybės subsidiją pirmam būstui...

Ekspertai: po skandalingų įvykių Helsinkyje – grėsmė visai Europai (317)

Kaip ir visi Jungtinių Valstijų ir Rusijos viršūnių susitikimai, Donaldo Trumpo ir Vladimiro...

Prakalbo apie situaciją keliuose: beveik kas trečias žuvo partrenktas pėsčiųjų perėjoje (22)

Lietuvos kelių policijos tarnyba informuoja, kad per pirmąjį šių metų pusmetį šalies...

„Wizz air“ naikins skrydį Vilnius – Varšuva (4)

Pigių skrydžių oro linijos „Wizz air“ pranešė, kad žiemos sezono metu panaikins 20 skrydžio...

Kosmetologė patarė, kaip prižiūrėti odą vasaros metu

Nors vasara daugeliui asocijuojasi su geru poilsiu, linksmybėmis ir šiltu oru, tačiau vis...

Mitybos specialistė Vaida Kurpienė apgynė produktą, kurio pirmiausia atsisakoma pradėjus lieknėti (2)

Skani, kokybiška, subalansuota sudėtimi išsiskirianti duona – tinkama sveikuoliško mitybos...