„Jis dar buvo šoko būsenos. Nors sveikata nesiskundė, negali atsigauti dėl žuvusių kolegų“, – tikino Ž.Sabulis. Avarijos metu žuvo 1948 metais gimęs jūreivis motoristas Andrejus Blindij. Sykiu su juo ir kapitonas 1945-aisiais gimęs Kazimieras Vaitkevičius.

Kapitoną narai rado vilkiko „Barta“ vairinėje, o jūreivis motoristas buvo užsikabinęs už denio įrenginių.

Užvakar apie pusę septynių vakaro P.Stumbra buvo ant denio. Iš laivo „Magdalena“, kuris plaukė uosto akvatorija, jis kartu su jūrininku motoristu A.Blindij priiminėjo lyną.

Staiga 306 tonas sveriantis vilkikas virto ant šono. Tą momentą matė žmonės Smiltynėje. „Barta“ atsidūrė laivo „Magdalena“ priekyje ir šis jį apvertė. Tikėtina, kad vilkiką kliudė priekyje esantis „Magdalenos“ bangų pjoviklis, vadinamasis bulbas. Nuskendusios „Bartos“ borte pramušta skylė.

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija taip pat patvirtino, kad „Barta“ užplaukė ant švartuojamo laivo „Magdalena“ priekinės dalies. Tai reiškia, kad vilkikas užplaukė už laivo priekio ir šis jį taranavo.

Trąšų krautis į uostą plaukusią „Magdaleną“ lydėjo dar du „KLASCO Towage Assistance“ vilkikai „Stumbras“ ir „Bizonas“. Pagal laivų palydos schemą „Barta“ plaukė „Magdalenos“ kairės pusės priekyje, „Stumbras“ – gale, „Bizonas“ – dešinėje.

Gelbėjimas – lyg filme

Jau parvirtusią „Bartą“ pirmieji pamatė „Bizono“ įgulos nariai. Srovės laivą nešė uosto akvatorija. Ant vilkiko šono matėsi tik pagalbos besišaukiantis P.Stumbra. „Bizonas“ prie pervirtusios „Bartos“ priplaukti negalėjo. Tą bandė padaryti, tačiau nesėkmingai, locmanų kateris. Ant pervirtusio vilkiko ilgokai pagalbos besišaukiantį jūrininką išgelbėjo specialiai iškviestas uosto direkcijos gelbėjimo kateris „Žaibas“.

Smiltynėje gyvenantys žmonės mėgėjiško fotoaparato kamera nufilmavo gelbėjimo operaciją. „Viskas vyko kaip sulėtintame filme – uosto tarnybos blaškėsi ir ilgai negalėjo padėti pagalbos šaukiančiam žmogui. Tačiau „Žaibas“ priplaukė greitai. Nuo jo denio gelbėtojas padavė žmogui ranką ir jį įtempė į laivą“, – komentavo įvykį matę Smiltynės gyventojai.

Jie minėjo ir tai, kad maždaug po dviejų valandų tarnybos pradėjo rinkti ir iš vilkiko išsiliejusius degalus.

Vakar prie vilkiko „Barta“, kuris buvo nutemptas prie Smiltynės kranto, sklido naftos produktų kvapai. Aplink laivą buvo užtemptos boninės užtvaros, naftos produktus rinko laivai „Sanitaras-13“ ir „Zunda“.

Iškelti vilkiką rengėsi bendrovės „Garantas“ narai. Vakar jie aiškinosi, kiek pažeistas „Bartos“ šonas. Užtaisius skylę, vilkiką planuojama iškelti dar šį savaitgalį.

Priežasčių neįvardijo

Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos (KLASCO) generalinio direktoriaus Valentino Greičiūno įsakymu buvo sudarytos dvi komisijos – avarijos priežastims tirti ir žuvusiųjų laidotuvėms organizuoti.

V.Greičiūnas nenorėjo įvardyti avarijos priežasčių, kol jų neištyrė komisija. Tiek jis, tiek bendrovės „KLASCO Towage Assistance“ vadovas Ž.Sabulis tikino, kad 1989 metais pastatyta „Barta“ buvo techniškai tvarkinga. Šių metų kovo 29 dieną ją tikrino Saugios laivybos administracijos pareigūnai ir jokių priekaištų neturėjo.

„Nuo pokario metų Klaipėdoje panašių avarijų nėra buvę. Tokio pobūdžio avarijų negalėjo prisiminti nė vienas mūsų kompanijos jūrininkas“, – tikino V.Greičiūnas.

Ar nepadarytas pažeidimas, kai laivui „Magdalena“ dar plaukiant uosto akvatorija, jau buvo priiminėjami buksyravimo lynai?

Ž.Sabulis sakė, kad tokia procedūra yra įprasta. Iš anksto lynai priimami tam, kad vos atplaukus prie kranto krovininis laivas būtų apsukamas ir švartuojamas.

V.Greičiūnas teigė, kad žuvę jūrininkai bus palaidoti KLASCO lėšomis, taip pat kiekvieno iš jų šeimai bus skirta po 50 tūkst. litų kompensacija.