Greičiausiai visi viename ar kitame Lietuvos mieste yra pastebėję milžiniškų gatvės meno piešinių. Ar susimastėte, kiek laiko užtrunka nupiešti tokio dydžio piešinius? Kiek jiems prireikia dažų? O kas gi juos piešia? Klaipėdiečiams gerai žinomą senamiesčio freską nutapęs dailininkas Dmitrij Borodin papasakojo apie tai, kaip gimsta menas gatvėse.

Apie tai, kas yra gatvės menas ir kaip jis gimsta, kalbamės su studijos „Dimart“ dailininku projektuotoju Dmitrij Borodin.




Papasakokite, kaip gatvės menas atsirado jūsų gyvenime?

– 
Piešiu tiek, kiek save atsimenu. Nuo mažens mano mėgstamiausias užsiėmimas buvo kažką perpiešti: animacinių filmų personažus, gyvūnų enciklopedijas ir t.t. Vėliau paišymas tapo hobiu, lankiau piešimo būrelius, studijavau akademinį piešimą ir tapybą. 

1998 metais susidomėjau grafičiu, su draugais paišėme apleistuose pastatuose, vėliau gaudavome leidimus piešti ant gyvenamųjų pastatų.

Labai greitai žmonės ėmė prašyti, kad nupieščiau ką nors jų namuose, kambariuose, kompiuterinėse, baruose ir t.t. Tai tapo pajamų šaltiniu. Piešiniai vis didėjo, o technika tobulėjo. Šiuo metu esu interjero dizaineris, o gatvės menas yra mano pomėgis ir papildomas darbas.


– Fasado dekoro projektai jums ne naujiena, esate dekoravęs pastatus įvairiuose Lietuvos miestuose, jūsų darbai žinomi daugeliui. Papasakokite, kaip atrodė pirmieji jūsų bandymai tapyti ant sienų?

– Pirmieji bandymai buvo ant gyvenamųjų namų pastatų mano gimtajame mieste – Klaipėdoje. Tuo metu prašydavome leidimų ir piešdavome ant daugiabučių sienų. Sekėsi gerai, žmonėms tai buvo naujiena. Pasižiūrėti susirinkdavo būriai žmonių.
Pradėjau gauti užsakymus, sienos vis didėjo. Tekdavo nuomotis pastolius ir specialią aparatūrą. Pradžioje didelio formato piešinius piešdavome keliese, vėliau įgudau net ir dideles sienas išpiešti pats.


– Su kokiais sunkumais susiduriate tapydamas didelius plotus?

– Sunkiausia perpiešiant piešinį išlaikyti jo proporcijas, reikia laiko pasiruošti eskizą ir kantrybės piešiant kontūrus. „Nuspalvinimas“ paprastai vyksta labai greitai.

– Kiek laiko trunka nupiešti piešinį? Kiek dažų prireikia tokiems piešiniams?

– Viskas priklauso nuo piešinio dydžio ir jo sudėtingumo, bet apytiksliai vienai didelei sienai gali prireikti 3-4 dienų. O litrų neskaičiuoju, bet jų reikia tikrai daug. 


Ar reikalingas specialius sienos paruošimas?

– Tai priklauso nuo fasado dangos. Jei fasadas yra tinkuotas ir dažytas, tuomet papildomo paruošimo nereikia. 


DIMART darbai
© Asmeninis albumas
DIMART darbai



– Gatvės meno kultūra Lietuvoje dar gana jauna, todėl įdomu ar jaučiama konkurencija būtent šioje sferoje mūsų šalyje?

– Konkurencija nėra labai didelė, kiekvienas dailininkas turi savo piešinių braižą, skirtingą stilistiką, kas sutiekia išskirtinumo kiekvienam piešiniui.


– Ar sunku išsikovoti vietą po saulę gatvės meno srityje?

– Nesunku, svarbiausia daryti tai kas patinka ir tobulėti šioje srityje, bandyti sukurti kažką naujo. Atlikti darbus nuoširdžiai, išlaikyti savo vertyvbes.


– Kur semiatės įkvėpimo naujiems projektams?

– Šiais laikais internetas leidžia apžiūrėti gatvės meną visame pasaulyje. Vos tik piešinio nuotrauka įkeliama į socialinius tinklus jį gali pamatyti kiekvienas. Manau, galima sakyti, kad įkvėpimas ir naujos idėjos kyla apžiūrinėjant kitų menininkų darbus.


– Gatvės menas ir grafičiai: daugelis žmonių juos vis dar tapatina. Kuo jie skiriasi?

Gatvės menas yra grafičių atšaka. Gatvės menas nėra tiesiog raidės, bet labiau piešinys su idėja urbanistinėje aplinkoje.


Gatvės menas Klaipėdoje
© Klaipėdos TIC
Gatvės menas Klaipėdoje

– Papasakokite, kokių kuriozinių situacijų nutinka jūsų darbe?

– Kartą žmonės iškvietė policiją, bet dažniausiai viskas vyksta sklandžiai. Praeiviai smalsiai stebi darbus, fotografuoja ir kalbina.

– Ar jums pakanka legalių vietų Vilniuje ar kituose miestuose, ant kurių galite tapyti?

Legalių vietų yra labai mažai. Ir jose nelabai įdomu piešti, kadangi tokie piešiniai labai greitai dingsta po kitais darbais. Taip pat yra apleistų pastatų, kuriuose galima piešti, tačiau ten atlikti darbai žmonėms nematomi, todėl tokie projektai kaip „Nuspalvink vasaros miestus“ yra puiki galimybė tiek menininkams, tiek miestams.


DIMART darbai
© Asmeninis albumas
DIMART darbai

– Ar įmanoma pragyventi iš gatvės meno kūrėjo amato?

– Priklauso nuo to, kokie yra kūrėjo poreikiai. Mano atveju – sienų tapyba yra puikus papildomas pajamų šaltinis.


– Kuriuo savo fasado piešiniu didžiuojatės labiausiai?

– Man labiausiai patinka mano darbas atliktas ant daugiaaukščio pastato Gruzijoje.

– Ko palinkėtumėte nedrįstantiems išbandyti savęs šioje srityje?

– Nebijoti eksperimentuoti, bandyti piešiniu perteikti kuo gilesnį mintį, nekopijuoti, rasti ką nors savito ir neklausyti, jei kažkas kritikuoja.


DIMART darbai
© Asmeninis albumas
DIMART darbai

Jūsų išrinktuose miestuose esančius pastatus neatpažįstamai gali pakeisti ir Lietuvos gatvės menininkų kūriniai. Projekto „Nuspalvink vasaros miestus“ balsavimas jau prasidėjo, miestų rinkimai vyks iki liepos 16 dienos. Balsą už savo vasaros miestą galite atiduoti ČIA.


www.DELFI.lt
komentarai