Kol šią vasarą tvyro nežinia dėl kelionių į užsienį, puiki galimybė daugiau dėmesio skirti poilsiui Lietuvoje. Vargu ar rasime geresnę transporto priemonę už dviratį atostogų metu, kai norisi pamatyti daugiau, įveikiant ne vieną kilometrą gamtos takais ar besižvalgant po platesnes kurio nors kurorto apylinkes.

Tad kokia situacija šalies kurortuose kalbant apie dviračių takų infrastruktūrą? Kokios naujienos šią vasarą laukia mėgstančių keliauti dviračiais?

Dviračių takus ir maršrutus Neringoje, Palangoje žino kiekvienas bent kiek mėgstantis pasivažinėti dviračiu, o ar draugiški dviratininkams kiti šalies kurortai? Ar mažesni atvykstančių poilsiautojų laukiantys miesteliai turi ką pasiūlyti dviračių mėgėjams?

Svarbi Trakų jungtis

Naujienų turi Trakai, kuriuose netrūksta dviračiais riedančių poilsiautojų. Anot Trakų turizmo ir informacijos centro direktorės Laimos Balčytienės, iki pandemijos keliautojų dviračiais kasmet tik daugėjo.

„Įdomu tai, kad lietuviai keliones dviračiais atrado visai neseniai, o didžiąją dalį keliautojų sudarė užsieniečiai. Kai kurie iš savo šalies keliauja per Lietuvą, aplankydami Trakus rieda link pajūrio, kiti atvyksta kemperiais, o į keliones po Trakų apylinkes leidžiasi dviračiais.

Be šių dviejų dviratininkų kategorijų yra trečioji – lietuvių, kurie visai neseniai atrado dviračius.

Trakams yra šiek tiek sudėtinga, esame netoli Vilniaus, baigiasi sostinės pramonės rajonai, prasideda Trakų apylinkės. Tuo magistraliniu keliu dviračiu riedėti teoriškai galima, bet mes visiems rekomenduojame aplenkti šį kelią. Viena opcijų – traukiniu iš Vilniaus iki Trakų“, – kalbėjo L. Balčytienė.

Anot jos, šiais metais apie turistus Trakuose kalbėti kol kas labai sudėtinga, kol kas – vienas kitas užsienietis, o lietuviai, panašu, yra ne kartą poilsiavę Trakuose, užsuka trumpam po darbų ar kai šilta savaitgaliais.

„Trakų apylinkėse dviračių maršrutų nemažai, dviratininkų takų – atskirais gabalais.

Dviračių takai tvarkomi Aukštadvario kryptimi, taip pat Gedimino gatvėje, čia jie leis saugiai riedėti ne tik turistams, bet ir dviračius vis dažniau besirenkantiems trakiškiams“, – kalbėjo L. Balčytienė.

Didžiausias Trakų pokytis kalbant apie dviračių takų infrastruktūrą – Europos regioninės plėtros fondo lėšomis iš esmės atnaujinama Gedimino g. pėsčiųjų-dviračių tako atkarpa. Taip bus užbaigta centrinė kurorto jungtis su pietine miesto dalimi bei aplinkiniais kaimais.

Atnaujinta bus 1,1 km atkarpa nuo Gedimino gatvės sankryžos su Vilniaus g. iki sankryžos su įvažiavimu. Numatomas tako plotis – 3 m (po 1,5 m pėstiesiems ir dviratininkams). Taip pat bus įrengtas tako apšvietimas, ženklinimas, poilsio aikštelės su mažąja architektūra, nuovažos, įspėjamieji paviršiai.

Tikėtina, kad jau vasaros pabaigoje trakiškiai bei Trakų svečiai galės saugiai riedėti Gedimino g. atkarpa.

„Mes rekomenduojame į Trakus atvykti viešuoju transportu – autobusu ar traukiniu. Net jei atvykote sava mašina, siūlome ją palikti nemokamoje automobilių aikštelėje prie autobusų stoties ir tuomet sėstis ant dviračio bei kelionę tęsti juo.

Pats populiariausias maršrutas dviračiais – nuo autobusų stoties keliauti iki Trakų senamiesčio, vėliau, žinoma, Angelų kalva, Užutrakis ir Varnikai. Šį maršrutą nesudėtinga sekti, yra nuorodos, specialiai esame paruošę lankstinuką su žemėlapiu. Tai ne tik pats populiariausias, bet ir saugiausias maršrutas.

Kas ilgiau apsistoja Trakuose, žinoma, turi galimybę plačiau pakeliauti, aplankyti ir Vytauto Didžiojo gimtinę, Senuosius Trakus“, – pasakojo L. Balčytienė.

Trakai
© DELFI / Laimonas Jankauskas
Trakai

Dviračiu aplink Masčio ežerą

Jeigu viešėsite Žemaitijos sostinėje ir turėsite laiko, nepraleiskite progos dviračiu įveikti vieną kitą kilometrą Masčio ežero pakrante.

Vaizdingoje Masčio ežero pakrantėje šiuo metu ES fondų lėšomis baigiamas įrengti 1,26 km pėsčiųjų–dviračių takas. Tai – anksčiau pradėto tiesti pėsčiųjų–dviračių tako tęsinys, leidžiantis jau dabar turėti 10 km pėsčiųjų-dviračių tako ruožą ežero pakrantėje.

Šalia tako įrengtos pontoninės valčių prieplaukos, vaikų žaidimo aikštelės, fontanas, suoliukai, stebėjimo kameros. Tad šis pėsčiųjų–dviračių takas yra saugus bei, anot Telšių savivaldybės Strateginio planavimo ir investicijų skyriaus atstovės Šarūnės Žebrauskaitės-Lekavičienės, labai mėgstamas telšiškių ir miesto svečių.

„Takas jungia Telšių senamiestį, kuris yra vienas iš septynių nacionalinio lygmens senamiesčių Lietuvoje, garsėjantį daugybe lankomų objektų, profesionalių meno kūrinių viešosiose erdvėse gausa su pakrantėje esančiu turtingu Žemaičių muziejumi „Alka“, Vilniaus dailės akademijos Telšių fakulteto skulptūrų parku ir didžiausia, po Rumšiškių medinės liaudies architektūros, Žemaitijos kaimo ekspozicija po atviru dangumi“, – pasakojo Telšių savivaldybės atstovė.

Tai ne vienintelis kokybiškas dviračių takas Telšiuose. Dviračių takai įrengti prie Germanto ežero, be to, planuojamos jungtys su nacionalinės reikšmės dviračių takais Žemaitijos nacionalinio parko, Varnių, Varnių regioninio parko ir Palangos kryptimis.

Kas naujo Zarasuose?

Daugelis zarasiškių jau pastebėjo, ne vienas tikriausiai ir išbandė, kad nuo Vytauto gatvės link Griežto gatvės galima nusileisti naujuoju taku. Pasitelkiant ES fondų investicijas 2019-ųjų gruodį buvo atlikti paskutiniai dviračių tako darbai.

Naujasis 0,55 km takas išplėtė Zarasų miesto susisiekimo tinklą bei gyventojų mobilumo galimybes renkantis sveikatai naudingesnius judėjimo būdus, tuo pačiu prisideda prie aplinkos taršos mažinimo.

Takas sujungė Vytauto ir Griežto gatves toje miesto dalyje, kuri nebuvo pritaikyta susisiekimui. Jis suteiks galimybę miesto centrą pasiekti saugiau, vaizdingomis vietomis, ne pagrindiniais keliais.

„Norime sukurti visą dviračių ir pėsčiųjų takų tinklą aplink Zarasus, kad būtų galima sėstis ant dviračio arba eiti pėsčiomis ir apeiti visus Zarasus“, – kalbėjo Zarasų rajono savivaldybės Investicijų ir plėtros skyriaus vedėja Renata Sipavičienė.

Anot jos, Zarasuose vientiso dviračių tinklo dar nėra, tačiau nemažai žingsnių jau atlikta. Miesto centre rekonstruotose gatvėse yra įrengti dviračių takai, kuriais galima apvažiuoti miesto centrą ir pasiekti pagrindinius traukos objektus Zarasuose – Zaraso ežero Didžiąją salą, apžvalgos ratą ar kempingą.

Pasak specialistės, nesunku pastebėti, kad Zarasuose šiltuoju metų laiku netrūksta dviratininkų, o pastaruoju metu sparčiai populiarėja elektriniai paspirtukai. Be dviračių atvykstantys poilsiautojai gali pasinaudoti dviračių nuomos paslauga, tokią teikia trys nuomos punktai.

Zarasai (Zarasų rajono savivaldybės nuotr.)
© Organizacijos nuotr.
Zarasai (Zarasų rajono savivaldybės nuotr.)

Neringai – svarbus pažadas

„Šviesulys tunelio gale jau yra“, – džiaugiasi Nidos kultūros ir turizmo informacijos centro direktorė Edita Lubickaitė, kalbėdama apie Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos planus kardinaliai atnaujinti didžiąją dalį Neringos dviračių tako.

Naujo dviračių tako projektavimas turėtų prasidėti rudenį, o sutvarkytus takus vėliau turėtų perimti Neringos ir Klaipėdos savivaldybės.

„Kalba eina apie atkarpą nuo Pervalkos iki Smiltynės, dabar šis ruožas yra labai prastos būklės“, – pasakojo centro vadovė.

Daugiau detalių atskleidė Neringos savivaldybės atstovė spaudai Sandra Vaišvilaitė. Anot jos, iki 2025-ųjų trimis etapais planuojama visiškai atnaujinti Pervalkos–Smiltynės dviračių tako atkarpą.

„Neringa išskirtinė tuo, kad per visą jos teritoriją eina tarptautinės reikšmės dviračių takas, jungiantis visas kurorto gyvenvietes. Tenka apgailestauti, kad kol kas tako būklė nuo Klaipėdos iki Pervalkos yra tikrai prastos kokybės. Kaip supažindina jo savininkė – Lietuvos automobilių kelių direkcija, šį taką planuojama tvarkyti trimis etapais. Pirmo etapo darbus planuojama baigti 2023 m., o visą taką sutvarkyti iki 2025-ųjų“, – pasakojo S. Vaišvilaitė.

Tačiau panašu, kad ir šią vasarą dviratininkai riedės bent kažkiek kosmetiškai tvarkingesniu taku: ketinama sulopyti duobes ir sutvarkyti pavojingiausius ruožus.

Šiuo metu puikios būklės yra šio tako atkarpa, jungianti tris Neringos gyvenvietes – Pervalką, Preilą ir Nidą. Prieš daugiau nei penkerius metus rekonstruota tako atkarpa tikrai populiari tiek tarp kurorto gyventojų, tiek tarp svečių. Dviračių taką lydi vaizdingos Kuršių nerijos panoramos, apžvelgti kraštovaizdį kviečia paukščių stebėjimo bokšteliai. Važiuojant šiuo dviračių taku galima pasiekti Bulvikio ragą ir Vecekrugo kopą.

Praėjusiais metais šį taką pratęsė naujai įrengta dviračių juosta, einanti rekonstruota Nidos Purvynės gatve.

Anot S. Vaišvilaitės, atskira juosta dviračiams bus įrengta rekonstravus Taikos gatvę. Takai ir šaligatviai bus pritaikyti specialiųjų poreikių turintiems žmonėms. Gatvės trasoje yra reljefo šuolis – kopagūbris. Siekiant nenukasti kopagūbrio, jo įveikimui bus įrengtas visus metus veikiantis keltuvas. Šios gatvės rekonstrukcija prasidėjo praėjusią savaitę.

Pradedama rekonstruoti Taikos gatvė yra viena pagrindinių Nidos gatvių, kuria vyksta intensyvus eismas – važiuoja autobusai, lengvieji automobiliai, dviratininkai bei pėstieji keliauja jūros link. Taikos gatve keliauja ir visi, norintys aplankyti vieną lankomiausių Vakarų regiono objektų – Parnidžio kopą.

Tai ne visos naujienos Nidoje. Atnaujintas 1,7 km dviračių ir pėsčiųjų takas jau šiais metais jungs Nidos pietinį ir centrinį paplūdimius. Takas bus atnaujinamas pagal Darnaus judumo planą.

Rekonstrukcijos metu bus ne tik atnaujinta esama asfalto danga, bet ir įgyvendintos eismo saugumo priemonės. Rekonstrukcijos projektas parengtas taip, kad žmonės su negalia galėtų laisvai ir saugiai judėti. Tako sutvarkymo darbai vyks dviem etapais. ES fondų lėšomis bus rekonstruota pirmo etapo pėsčiųjų ir dviračių tako atkarpa, siekianti 0,8 km.

Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšomis bus įgyvendinami antrojo etapo darbai – rekonstruota likusi 0,9 km tako atkarpa. Šiuo metu vyksta baigiamosios rekonstrukcijos darbų viešojo pirkimo procedūros.

Šeimoms su mažamečiais vaikais bei judumo problemų turintiems žmonėms Juodkrantėje iki šiol trūko patogaus ir saugaus tako, apjungiančio gyvenvietės centrinę dalį su pajūriu. Atsižvelgiant į tai, nutarta atnaujinti istorinio Juodkrantės tako dangą. Dalį šio tako jau dengė asfalto danga, tačiau per daugelį metų ji buvo smarkiai susidėvėjusi. Tik pėsčiųjų susisiekimui skirtas takas buvo atnaujintas šių metų pavasarį. Šis takas yra įtrauktas į Neringos savivaldybės darnaus judumo strateginį planą.

Birštono ambicijos ir darbai Druskininkuose

Tikru dviratininkų rojumi pretenduos tapti Birštonas. Anot Birštono savivaldybės administracijos atstovo Egidijaus Dargio, kitais metais ketinama užbaigti Žvėrinčiaus miško dviračių takų žiedą.

„Tai bus 10-ies kilometrų žiedas bei 6 km atkarpa, jungianti Birštoną su Prienais, iš kurio taip pat sulaukiame nemažo lankytojų srauto“, – pasakojo E. Dargis.

Šiuo metu Žvėrinčiaus miške dviračių takas – sovietinių laikų reliktas, smarkiai susidėvėjęs ir duobėtas. Norime visiškai jį atnaujinti“, – pridūrė specialistas.

O dviratininkų Birštone netrūksta. Pernai įdiegtas lankytojų apskaitos prietaisas Žvėrinčiaus miško prieigose balandį karantino metu fiksavo rekordinius dviratininkų ir pėsčiųjų srautus – 9000 žmonių kirto taką, iš jų apie 3000 dviratininkų.

„Lyginant su 2019-aisiais, aktyviai laiką leidžiančių žmonių srautas tik augo. Nieko nuostabaus, per karantiną žmonės iš miestų traukė į gamtą, į miškus, tad ir turime tokią statistiką. Karantinas atskleidė įdomias tendencijas“, – pasakojo E. Dargis.

Didžiulius dviratininkų srautus išduoda ir priimtas nepopuliarus sprendimas. Startavus šių metų vasaros sezonui Saugaus eismo komisija uždraudė savaitgaliais važinėti dviračiais vaizdingoje Nemuno krantinėje, kad nebūtų susidūrimų su pėsčiaisiais, kurių srautai ypač padidėja savaitgaliais šiltuoju metų laiku.

„Šeimoms su mažais vaikais, kurios nori pasivaikščioti krantine, tampa nebesaugu dėl dviratininkų srauto. Buvo nuspręsta priimti tokį sprendimą, orientuojamės į lėtą turizmą, kad žmonės nelėktų, o kuo daugiau pamatytų“, – pasakojo E. Dargis.

Pėstiesiems ir dviratininkams bus patogiau ir centrinėje Birštono miesto dalyje – panaudojant ES fondų investicijas tvarkomi pėsčiųjų ir dviračių takai tarp S. Dariaus ir S. Girėno, Druskupio ir Vilniaus gatvių.

Dviračiais – po gražiausias Lietuvos vietas: nustebins Zarasai ir Telšiai, Neringa sulaukė svarbaus pažado
© Birštono TIC

Druskininkai naujienų turės pasibaigus vasarai. Čia pernai gražiai sutvarkyta dviračių tako dalis prie Mergelių ežerų. Dviračių tako atkarpa prie Ratnyčėlės upelio šiuo metu tvarkoma ir bus baigta rudenį.

„Tikrai nemažai takų sutvarkyta, bet daliai dar reikalingas remontas, pavyzdžiui, Žilvino takui ar takui iki Švendubrės. Tvarkomasi pagal galimybes ir turimus finansus. Karantino metu neveikiant SPA procedūroms dviračių takai buvo puiki alternatyva laisvalaikio praleidimui Druskininkuose“, – pasakojo Druskininkų savivaldybės Turizmo, komunikacijos ir kultūros skyriaus vyriausiasis specialistas turizmui ir kultūrai Antanas Urbonas.

Dviračių mėgėjams Druskininkuose tikrai yra kur važiuoti ir ką pamatyti. Nemuno takas, Žvaigždžių orbita, Žilvino ir Saulės takai – tai skirtingi dviračių maršrutai skirtingų pajėgumų dviratininkams, nuo 1 valandos kelionės iki žygio visai dienai.

Daugelis Lietuvos savivaldybių, atsiliepusių į Susisiekimo ministerijos kvietimą parengti darnaus judumo miestuose planus, juose numatė pėsčiųjų ir dviračių takų plėtrą. 2014–2020 m. laikotarpiu pėsčiųjų ir dviračių takams Lietuvoje skiriama 10,2 mln. eurų Europos regioninės plėtros fondo investicijų.


www.DELFI.lt
2