Šventės sugrįžta

Kokybiškas maistas – kokybiškam gyvenimui

Kaskart pasižadame sau valgyti mažiau, bet ir vėl darome tas pačias klaidas. Tad kaip pasiruošti šventėms ir mėgautis maistu, kad po jų išliktume energingi bei žvalūs, pataria gydytoja dietologė Dalia Vaitkevičiūtė.

Gaminkime atsižvelgdami į šių laikų tendencijas

Didžiųjų metų švenčių patiekalus dažniausiai ruošia mūsų tėvai ir seneliai. Tad neišvengiame iš kartos į kartą perduodamų tradicijų, kai maisto gausa ant stalo buvo siejama su šeimos statusu bei gerove. Gaminama buvo daug ir dėl to, kad tik tuo metų laiku turėjome galimybę paragauti tam tikrų patiekalų. Šiandien, kai įvairiausių produktų galime įsigyti bet kuriuo metu, reikėtų keisti požiūrį ir į maisto gaminimą, ir į vartojimą.

„Ruošdami 12 patiekalų Kūčių stalui, įvertinkite porcijų dydį. Maisto turėtų būti tiek, kad užtektų tam vakarui, bet ne kelioms dienoms į priekį“, – pataria D. Vaitkevičiūtė. Juk kuo daugiau maisto bus ant stalo, tuo didesnė tikimybė, kad valgysime be saiko, dalį sudėsime artimiesiems išsinešimui į namus, o kažkiek greičiausiai ir išmesime.

Gaminkite mažomis porcijomis, o sumuštinius ir pyragėlius darykite vieno kąsnio. Taip pat pagalvokite ir apie ingredientus. Naudokite sveikesnius ir liesesnius padažus, gamybos metu stenkitės vengti riebalų, įtraukite daugiau šviesios, gerai virškinamos mėsos.

Puikus pasirinkimas Kalėdų stalui – antiena. „Tai labai universalus patiekalas, mat itin dera su obuoliais, kriaušėmis, džiovintais vaisiais ir citrusais, tokiais kaip apelsinai ar klementinai. Antį galima įdaryti ne tik vaisiais ar daržovėmis, bet ir duonos gabalėliais, ryžiais, netgi kaštainiais. O ir marinuojama ši ganėtinai ryškaus skonio mėsa itin paprastai – iš vakaro įtrinama su česnako, mėgstamų žolelių, sviesto, druskos, pipirų mišiniu ir tuomet kepama orkaitėje. Tad patiekalas bus ne tik sveikas ir skanus, bet ir nesunkiai paruošiamas“, – pataria Vilma Juodkazienė, prekybos tinklo „Iki“ maisto ekspertė.

Ragaukime, vadovaudamiesi keliomis taisyklėmis

Net jei ant jūsų Kalėdinio stalo karaliaus patys sveikiausi patiekalai, saiko pamiršti – nevalia. Jei prie stalo sėsite alkani ir ragausite viską iš eilės, vietoj smagaus pasibuvimo su šeima ir šventinio klegesio laukia kylantis žiovulys, nuovargis ir sunkumo jausmas.

„Per šventes svarbu išlaikyti mums įprastą dienos režimą – valgyti tiek pat ir tokiu pačiu metu, kaip tai darome kasdien. Jei prie švenčių stalo susirinksite alkani, didelė tikimybė, kad persivalgysite“, – atkreipia dėmesį D. Vaitkevičiūtė ir pataria prieš maistą visuomet išgerti stiklinę vandens, kuri suteiks didesnį sotumo jausmą.

Šventės šventėmis, bet valgyti visko, kas patiekta ant stalo, tikrai neprivalu. Mandagiai atsisakykite to, ko jūsų organizmas netoleruoja. Jei visgi norėsite paragauti visų patiekalų, darykite tai vadovaudamiesi keliomis taisyklėmis. Vienu metu valgykite vieną ar kelis sudėtimi panašius patiekalus, tuomet padarykite bent 30 minučių pertrauką ir po jos tokiu pačiu principu paragaukite kitų. Į lėkštę įsidėkite kuo mažesnes porcijas. Nepamirškite bent kartais atsistoti nuo stalo ir pajudėti. Taip geriau virškinsis maistas ir greičiau pajusite sotumo jausmą.

Būdai, kurie padės sugrįžti į įprastą ritmą

Kuo daugiau sau leisime šventiniu periodu, tuo sudėtingesnės adaptacijos galime tikėtis. Persivalgę jausime energijos stoką, sutriks virškinimo veikla. Jei visgi per šventes nepavyks išlaikyti balanso, pasistenkite kuo greičiau sugrįžti į įprastą ritmą. Valgykite mažesnėmis porcijomis. Bent kelias dienas venkite sunkiai virškinamų, riebių patiekalų, konditerijos gaminių. Į maisto racioną įtraukite daugiau daržovių, vaisių ir pilno grūdo produktų, kurie pagerins virškinimą. Vartokite kuo daugiau skysčių ir atsisakykite alkoholio bei kavos.

„Jei persivalgėte tiek, kad norite tik gulėti, darykite priešingai – lengvai pajudėkite. Tai gali būti nesudėtinga mankšta, namų tvarkymas ar pasivaikščiojimas. Fizinė veikla suaktyvins žarnyno motoriką, skrandžio sekreciją ir peristaltiką, dėl to pajausite lengvumą ir sugrįžtančią energiją“, – pataria D. Vaitkevičiūtė.