Porcija per dieną ar per savaitę?

Nors parduotuvių šaldikliuose ledų pasirinkimas išties gausus, prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos vadovė Vaida Budrienė pastebi: lietuviai ištikimi klasikiniams skoniams ir formoms.

„Patys populiariausi – vaniliniai ledai, tačiau į trejetuką taip pat patenka ir šokoladiniai bei karemeliniai ledai, – sako specialistė. – Pirkėjai prioritetą teikia kūginiams ledams su vafliais, taip pat mėgsta ir ledus ant pagaliuko, o itin karštomis dienomis išauga ir didelių šaldytų ledų pakuočių pardavimai.“

Dietologės verdiktas: kurie ledai – patys sveikiausi, o kuriais geriau nepiktnaudžiauti
Šaltinis: Shutterstock

Tačiau kad ir kaip norėtųsi atsigaivinti šalta porcija ledų, vertėtų nepamiršti, kad šis skanėstas – tai desertas, o jais piktnaudžiauti nereikėtų.

„Jei kalbame apie klasikinius ledus, kurių sudėtyje yra grietinėlės, pieno ir cukraus – jie turėtų būti vartojami kaip desertas, ne dažniau nei kartą per savaitę. O ir pačius ledus reikėtų rinktis apdairiai: nesižavėti vien spalvingomis pakuotėmis, visada skaityti produkto sudėtį. Ledai, kuriuose yra konservantų, dažiklių, didelis kiekis pridėtinio cukraus ar net hidrintų riebalų, nėra tinkami subalansuotai mitybai, tad jų geriau vengti“, – pastebi dietologė.

Dalia Vaitkevičiūtė
Dalia Vaitkevičiūtė. Šaltinis: Organizacijos nuotr.

Specialistė pasakoja, kad vidutinėje ledų porcijoje dažniausiai randama apie 15–20 g cukraus. „Tai – labai didelis kiekis, mat apskritai per dieną žmogui rekomenduojama suvartoti ne daugiau nei 25 g pridėtinio cukraus. Suvalgydami porciją ar net dvi, jau turime daugiau suvartoto cukraus, nei rekomenduojama“, – sako D. Vaitkevičiūtė ir priduria, kad paranojiškai baimintis ir visiškai atsisakyti ledų tikrai nereikia, juk tai – malonumas, tik mėgautis reikėtų su saiku.

Pasak dietologės, renkantis ledus svarbiausia atkreipti dėmesį į sudėtyje nurodytus priedus. Kuo priedų maiste yra mažiau, tuo, tikėtina, jis bus sveikesnis.

„Jei dairotės į sveikesnius ledus, rinkitės tokius, kurių sudėtyje būtų kuo mažiau konservantų, dažiklių. Jei kontroliuojate svorį ir nenorite jo priaugti, nesirinkite riebių ledų. Pavyzdžiui, įprastoje vanilinių ledų porcijoje yra nuo 140 iki 250 kilokalorijų, tuo tarpu jei ledai turi priedų – įdėti į vaflį, apipilti šokoladu – kaloringumas gali gerokai šoktelėti į viršų. Atkreipkite dėmesį, kad kiekvienas priedas prideda ne tik skonio, tačiau ir nereikalingo cukraus“, – pasakoja D. Vaitkevičiūtė.

O kaip dėl šaldytų sulčių ledų? Gal jie – ir mažiau kaloringi, ir sveikesni? Ne visuomet taip, nes iš sulčių pagamintuose leduose cukraus kiekis gali būti netgi didesnis, nei įprastinėje ledų porcijoje. Iš kitos pusės – tokio tipo leduose yra mažiau riebalų, cholesterolio.

Dietologės verdiktas: kurie ledai – patys sveikiausi, o kuriais geriau nepiktnaudžiauti
Šaltinis: Shutterstock

„Jei renkatės kokius ledus pirkti, rekomenduoju rinktis pagamintus natūraliu pagrindu – iš grietinėlės ir pieno, be papildomų priedų“, – pasakoja D. Vaitkevičiūtė.

Dietologė pastebi, kad šiuo metu parduotuvėse galima rasti ledų ir be laktozės, su saldikliais. Tačiau ir tokias tariamai sveikesnes alternatyvas reikėtų vertinti kritiškai, mat tai, kad jie pagaminti nenaudojant laktozės ar cukraus, nereiškia, kad yra naudingesni maistine verte.

Ledai, kurių galima valgyti į valias

Ar egzistuoja ledai, kuriais galima mėgautis kiek tik širdis geidžia? Tikrai taip! Svarbiausia – juos lengvai galima pasigaminti ir namuose, o šiltuoju metų laiku, kuomet gausu uogų ir vaisių – tai itin paprasta ir lengva.

„Naminiai ledai – puikus pasirinkimas. Juos pasigaminti labai paprasta – tereikia sutrinti mėgstamas uogas ar vaisius, juos pagardinti jogurtu arba daržo žolelėmis ir sušaldyti. Tokiu gardumynu galima mėgautis kiek tik norisi, nes jis draugiškas sveikatai ir nekenkia kūno linijoms“ – pasakoja specialistė.

Gaminant ledus namuose galima pasitelkti fantaziją ir jų sudėtį keisti atsižvelgiant į tai, kokių vaisių ar uogų namuose turite.

„Namuose gamintus ledus galite gardinti šviežiomis vasaros uogomis – šilauogėmis, braškėmis ar šiuo metu kaip tik pasirodžiusiomis vyšniomis, kurios ledams suteiks ne tik saldumo, bet ir gaivinančios rūgštelės, – pataria prekybos tinklo „Iki“ konditerijos ekspertas Thierry Lauvray. – Ledams paskaninti puikiai tinka ir įvairūs vaisiai – bananai, persikai ar ananasai. Iš kai kurių vaisių, pavyzdžiui, arbūzo, galima pasigaminti ir sveikus sulčių ledus.“

Siūlome išbandyti keletą sveikų ledų idėjų, kurios sužavės savo gaiviu skoniu!

Dietologės verdiktas: kurie ledai – patys sveikiausi, o kuriais geriau nepiktnaudžiauti
Šaltinis: Shutterstock

Gaivūs braškiniai ledai

Reikės:

• 1 stiklinės šviežių braškių;
• 1 stiklinės graikiško jogurto;
• Šaukšto medaus.

Gaminimas:

Viskas labai paprasta ir greita – surinkite braškes, jas sumaišykite su jogurtu ir medumi. Gautą masę supilkite į ledų formeles ir palikite sušalti šaldiklyje trims valandoms. Skanaus!

Dietologės verdiktas: kurie ledai – patys sveikiausi, o kuriais geriau nepiktnaudžiauti
Šaltinis: Shutterstock

Bananų ledai

Reikės:

• 4 bananų;
• 6 šaukštų žemės riešutų sviesto (rinkitės 100 proc. žemės riešutų sviestą be priedų, arba jį pasigaminkite patys namuose);
• Kepintų žemės riešutų papuošimui.

Gaminimas:

Bananus ir žemės riešutų sviestą sudėkite į virtuvinį kombainą ir gerai sumaišykite, kad gautųsi vientisa masė. Masę supilkite į ledų formeles ir šaldiklyje laikykite 3 valandas. Paruoštus ledus apibarstykite kepintais žemės riešutais.