Austrai turi garsųjį varškės desertą „Štrudelį“, o lietuviai – varškės sūrelį, kurį pelnytai galėtume vadinti pieno produktų „karaliumi“. Jis yra vienas iš populiariausių produktų dažno lietuvio maisto pirkinių krepšelyje. Sovietmečiu atsiradusio jo pasiilgsta ir daugelis emigrantų, Vakarų šalių prekybos centruose sunkiai randančių ką nors panašaus, dėl to glėbį besigabenančių iš Lietuvos. Ar iš tikrųjų varškės sūrelis – sveikas desertas? Ar galima jų ramia sąžine duoti valgyti vaikams?

Svarbiausia – varškės kiekis

Pasak Ramintos Bogušienės, mitybos specialistės ir sveikatai palankaus maisto technologės, kaip ir saldainiai, sūreliai nėra pats sveikiausias desertas, nes juose gausu cukraus, riebalų, maisto priedų, ir dažnu atveju – mažai varškės.

Raminta Bogušienė
© DELFI / Paulius Garkauskas
Raminta Bogušienė

„Norint išsirinkti kokybiškiausią savo sudėtimi sūrelį būtina skaityti jo sudėtį, – įspėja mitybos specialistė ir priduria: – Pirma, į ką reikia atkreipti dėmesį, tai pagrindinė sudedamoji dalis ir jos dydis procentais. Tai yra varškė ir kuo didesnė jos dalis. Patarčiau ieškoti sūrelių, kuriuose būtų ne mažiau kaip 60–70 proc. varškės. Jei sūrelis su šokolado glaistu, tai atkreipkite dėmesį į kakavos masę (ji turi būti antra sudėtinė dalis po varškės) arba nurodymą, kad sūrelyje yra 70 proc. juodojo šokolado.

Antra – rinkitės tuos sūrelius, kuriuose kuo trumpesnis sudedamųjų dalių sąrašas, kur riebalai tik iš varškės ir/ arba kakavos, bet ne palmių, rapsų, kokosų ar kitų rafinuotų ir dezodoruotų riebalų.

Trečiasis kriterijus – atkreipkite dėmesį į maistinę vertę. Cukrų turi būti apie 16 g/100 g, riebalų ne daugiau 15 g/100 g, baltymų kuo daugiau, kad produktas būtų subalansuotas, ne vien riebalai ir angliavandeniai. Siūlyčiau sūrelių valgyti retomis progomis, pasimėgauti. Jei išsirinksite kokybiškiausios sudėties sūrelį, tuomet jis vaikui gali būti geresnis deserto pasirinkimas nei, pavyzdžiui, saldainiai“, – aiškina mitybos specialistė.

R. Bogušienė sako, kad parduotuvėse galima rasti kokybiškos pasukų varškės indeliuose ir kitų pieno produktų be glaisto, desertų, kurių sudedamosiose dalyse cukrų kiekis yra apie 10 proc.

Valgyti su saiku

Ignė Norvaišaitė-Aleliūnienė, maisto tinklaraštininkė ir receptų knygų autorė, prisipažįsta, kad varškės sūrelius mėgsta nuo vaikystės.

„Augau tuo metu, kai nebuvo tokio didelio skanėstų pasirinkimo, todėl varškės sūreliais mama palepindavo ypatingesnėmis progomis. Tai gana unikalus gaminys – regis, kitose šalyse jie nelabai tokie gaminami. Tiesą sakant, keliaudama kartą esu pasiilgusi lietuviško varškės sūrelio! Pastaruoju metu valgau jų retai, nes esu jautri laktozei, renkuosi varškės sūrelius be jos. Man – tai gera alternatyva desertui, bet abejoju, ar jis sveikesnis, senokai atkreipiau dėmesį į sudėtį. Kiek žinau, kai kuriuose sūreliuose yra palmių aliejaus, daug cukraus, kaip ir daugelyje kitų desertų. Žinoma, būtų gerai, kad gamintojai rinktųsi kokybiškesnius, sveikesnius ingredientus“, – mano maisto tinklaraštininkė.

DELFI atliko tyrimą ir pabandė išsiaiškinti, kokie sūreliai labiausiai patinka lietuviams.

„Daugelis mano, kad sūrelis be glaisto yra geriau, mat būtent jame būna daugiausia pridėtinių medžiagų. Tačiau ir į varškę dedama nemažai cukraus. Bet ar tikrai taip jau blogai, jei vaikas retkarčiais suvalgys mėgstamą sūrelį? Tikrai ne, nes visų svarbiausia yra saikas. O jei vis dėlto norisi griežčiau kontroliuoti cholesterolio ir suvartojamų pieno produktų kiekį, galima pirkti veganiškus sūrelius iš tofu – yra visai neblogų“, – pataria I.Norvaišaitė-Aleliūnienė.

Sūrelį galima pasigaminti ir namuose

Barboros Inciutės-Čepulionienės, žinomo sostinės restorano „Dine“ konditerės, nuomone, žmonės perka sūrelius norėdami sveikiau ir greitai užkąsti.

„Manau, kad juos dažniau renkasi galvodami, kad tai sveikiau nei valgyti bandeles, bet sūrelio nereiktų vertinti kaip sveiko užkandžio, veikiau tai tiesiog varškės desertas. Jame yra daug cukraus ir organizmui nereikalingų pridėtinių riebalų, taip pat dažnai jiems naudojama liesa varškė, o visi liesi produktai turi nemažai cukraus, kad būtų skanu. Sveikas desertas dažniau yra švieži ar džiovinti vaisiai, uogos. Pasisotinti vienu sūreliu taip pat nelabai pavyks, tad geriausia jį rinktis tik norint retkarčiais pasilepinti“, – patarė desertų kūrėja, primindama, kad tai yra kaloringas ir daug pridėtinių medžiagų, pavyzdžiui, tirštiklių, stabilizatorių, turintis produktas.

Pasak B. Inciutės-Čepulionienės, desertą galima pasiruošti „nuo nulio“ ir patiems, taip užtikrinant jo kokybę.

„Turint galingą virtuvinį kombainą, sūrelius galima ruošti ir namuose. Varškę tereikia išpurenti su sviestu arba grietinėle, pridėti uogų ar šokolado, užšaldyti ir vėliau pilti šokolado glazūros. Kaip alternatyvą varškės sūreliui, dar galite namuose išsikepti varškės apkepą ar sūrio pyragą“, – varškės klasiką primena konditerė.

DELFI kviečia ir jus dalyvauti apklausoje, o netrukus pasidalysime rezultatais.


www.DELFI.lt
21