Dažno apsipirkinėjančio lietuvio krepšelyje atsiduria glaistyti varškės sūreliai. Iš pažiūros nekaltame deserte gausu ne tik kalcio ir baltymų, kurie ypač naudingi organizmui, bet ir riebalų bei cukraus, tad tai jokiu būdu negali būti kasdieniais pusryčiais, perspėja gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė. O jei jau norisi varškės deserto, pasigaminkite jį namuose.

„Glaistytas varškės sūrelis – saldus, riebus gaminys. Jį greičiau pavadinčiau šventiniu desertu, savo sudėtimi, kalorijomis neatsiliekančiu nuo kitų riebių saldėsių, o ne sveiku užkandžiu“, – sako gydytoja dietologė J. Dobrovolskienė.

Mėnesio pradžioje DELFI paskelbė skaitytojų apklausą, kuria buvo siekiama išsiaiškinti, kokius varškės sūrelius renkasi lietuviai. Iš viso balsavo 2670 skaitytojų, o balsavimo rezultatai buvo apylygiai. Paklausti, kurį glaistytą vanilinį varškės sūrelį iš pateiktų 5 jie rinktųsi, daugiausia (34 proc.) skaitytojų pasirinko „Uriga“ varškės sūrelį. Antrojoje vietoje pagal DELFI skaitytojų simpatijas rikiuojasi „Karums“ varškės sūrelis (21 proc.), vos vienu procentu atsiliko „Magijos“ varškės sūrelis (20 proc.). 19 proc. skaitytojų pasirinko belgišku šokoladu glaistytą varškės sūrelį „Pasaka“. Mažiausiai portalo lankytojų balsų surinko „Piemenėlio“ glaistytas vanilinis varškės sūrelis (6 proc.).

Kiek kitokie degustacijos prekybos tinkle „Norfa” eksperimento rezultatai. Jo metu pirkėjai geriausią varškės sūrelį rinko remdamiesi tik skoniu, tačiau nežinodami prekės ženklų ar sudedamųjų dalių. 5–4 vietomis dalijasi „Pasaka“ belgišku šokoladu glaistytas sūrelis ir „Uriga“ glaistytas varškės sūrelis su vanilinu. Jiems atiteko vienodas balsų skaičius – po 4 iš 30. 3-ąją vietą ragautojai skyrė „Magija“ glaistytam vaniliniam varškės sūreliui. 5 ragautojams iš 30 šis sūrelis buvo pats skaniausias. Nors DELFI skaitytojų rinkimuose „Piemenėlio“ glaistytas varškės sūrelis sulaukė mažiausiai balsų, „Norfos“ eksperimente jam atiteko 2 vieta tarp skaniausiųjų – jis patiko 8 iš 30 paragavusiųjų. 1-ąja vieta gali džiaugtis „Karums“ vanilinio varškės sūrelio gamintojai – šis varškės desertas buvo skaniausias 9 iš 30 paragavusiųjų.

Nesiruošiantiems atsisakyti varškės sūrelių: keliems jų dietologė negailėjo pagyrų
© Shutterstock

Sudėtimi išsiskiria tik dviejų gamintojų varškės sūreliai

Anot dietologės J. Dobrovolskienės, eksperimente dalyvavę varškės sūreliai savo sudėtimi yra panašūs, o pagiriamųjų žodžių nusipelno tik kelių gamintojų produktai. „Galbūt šiek tiek iš visų sudėtimi išsiskiria „Karums“ sūrelis, kurio sudedamųjų dalių sąrašas, pateiktas ant pakuotės, – trumpiausias. Sudėtis čia labai aiški – varškė, cukrus, sviestas. Šiam sūreliui gaminti naudojami gyvūninės kilmės riebalai, kurie yra labai gerai įsisavinami organizme.

Taip pat augalinės kilmės riebalų nematau „Pasakos“ varškės sūrelio sudėtyje, be to, jo gamybai naudojamas belgiškas šokoladas, nemažai varškės. Tiesa, pats sudedamųjų dalių sąrašas čia yra ilgesnis, sūrelyje yra daugiau priedų“, – pastebi specialistė ir priduria, kad visų kitų sūrelių sudėties aprašyme ji rado palmių branduolių, augalinės kilmės riebalų, kurie yra žymiai mažesnės vertės nei sviestas.

J. Dobrovolskienė pažymi, kad visi eksperimente dalyvavę sūreliai – su glaistu, o tai yra papildomos nenaudingos kalorijos.

„Sūrelį reikėtų rinktis be glaisto, nes jame dažniausiai galima rasti hidrintų palmių aliejų, kurie padeda palaikyti gaminio formą. Taip pat reikėtų vengti uogienių, įdarų, nes tai tik pasaldina ir taip saldų gaminį“, – pataria gydytoja.

Jūratė Dobrovolskienė
© DELFI / Kiril Čachovskij
Jūratė Dobrovolskienė

Dietologė atkreipia dėmesį, kad eksperimente dalyvavę varškės sūreliai yra labai saldūs – 100 g produkto galima rasti net 28 g cukraus, vaikams tai – visos dienos cukraus norma. Gydytojos teigimu, vaikai iki 11 m. turėtų suvartoti 20 g cukraus per dieną, o nuo 11 iki 18 m. – kaip ir suaugusieji, gali suvartoti 30 g cukraus. „Be to, čia gausu riebalų: porcija maža, o riebalų kiekis – milžiniškas. Du sūreliai po 45 g paaugliui yra du kąsniai, o kalorijų juose – 360. Tai – labai kaloringas užkandis“, – pastebi J. Dobrovolskienė ir priduria, kad būtent dėl šių priežasčių varškės sūreliai nepatenka į sveikų užkandžių paletę.

Gydytoja tikina, kad vienintelis vertingas varškės sūrelių komponentas yra pati varškė, kuri yra baltymų ir pieno produktuose esančių vitaminų ir maistinių medžiagų, kalcio šaltinis. Tai – ypač svarbi medžiaga vaikų ir paauglių augimui, padedanti formuotis skeleto sistemai.

Anot J. Dobrovolskienės, pirktiniai varškės sūreliai tikrai negalėtų būti kiekvienos dienos pusryčiai, nebent išskirtiniais atvejais – kai visai neturite laiko, geriau suvalgyti varškės sūrelį, nei nevalgyti nieko.

Norite varškės sūrelio? Pasigaminkite namuose

Jei vis dėlto varškės desertus labai mėgstate ir negalite jų atsisakyti, sveikesnis pasirinkimas juos tiesiog pasigaminti namuose.

„Svorį reguliuojantiems žmonėms, o taip pat ir vaikams reikėtų rinktis namuose gamintus sūrelius. Tą patį varškės desertą galima pasigaminti patiems: išplakite varškę iki purumo elektriniu plakikliu, užpilkite pieno, vaisių. Gausite lygiai tokio paties purumo produktą, tik sveikesnį. Žinoma, jį patogu valgyti tik namuose“, – kalba specialistė.

Varškės sūreliai
© Organizatorių nuotr.
Varškės sūreliai

J. Dobrovolskienė tikina, kad kalbėdama su vaikais ji pastebinti, jog šie dažnai nežino, kas yra varškė ar kruopos. „Dažniau žino sproginėjančius burnoje javainius ar varškės sūrelius, desertus – tai, kas yra išvestiniai produktai. Tai – didelė problema. Bet, mano žiniomis, nuo rugsėjo 1 d. mokyklose ir darželiuose bus uždrausti visi glaistyti varškės sūreliai ir desertai, galbūt tai padės bent iš dalies spręsti problemą“, – viliasi medikė.

Graikiško jogurto sūreliai – niekuo nepranašesni

Gydytoja atkreipia dėmesį, kad prekybos centruose galima rasti ir graikiško jogurto sūrelių, tačiau perskaitę sudėtį dažniausiai įsitikinsite, kad tai – labiau reklaminis triukas, o ne vertingesnis produktas. „Visi saldūs varškės sūreliai, nesvarbu, iš graikiško jogurto ar ne, savo sudėtimi yra labai panašūs. Kaip pagaminsite varškės sūrelį be cukraus?

Pati nesu graikiško jogurto sūrelių vartotoja. Žinoma, reikėtų atidžiai peržvelgti konkretaus gaminio sudėtį, bet manau, kad dažnai gamintojai naudojasi žodžiu „jogurtas“, kuris tarsi reiškia sveikatinantį organizmo poveikį, bet, mano manymu, tai – kodinis reklaminis pavadinimas. Jogurtas tarsi turėtų reikšti, kad gaminys yra sveikas, bet dažniausiai tai – labai panašios sudėties sūrelis, tik be glaisto. Ten dažnai rasite ir cukraus, ir maistinių dažų, kad jie būtų patrauklūs vaikams“, – įsitikinusi dietologė.

Pirkdami sūrelį, žvilgtelėkite į kilogramo, o ne porcijos kainą

Nors dažnai atrodo, kad parduotuvės lentynose išrikiuotų varškės sūrelių kainos yra labai panašios – visi kainuoja centus – iš tiesų vieni sūreliai gali būti dvigubai brangesni už kitus.

„Mokėdami už sūrelius centus, nejaučiame kainų skirtumo. Todėl visuomet siūlau žiūrėti į kilogramo kainą. Matysite, kad ji skiriasi ne vienu euru“, – tvirtina gydytoja.

J. Dobrovolskienė teigia, jog kaina vienareikšmiškai gali signalizuoti vartotojui apie produkto kokybę – jei gaminamas iš pigios žaliavos, ir parduodamas jis bus pigiau.

„Taip pat žinau, kad yra varškės sūrelių gamintojas, kuris gaminius pakuoja į labai mažas pakuotes – berods, po 20 g. Žinoma, mažesnis deserto kiekis yra gerai, bet pastebiu, kad tokius sūrelius vaikai nešiojasi ne po vieną, o puokštėmis“, – pabrėžia gydytoja.


www.DELFI.lt
8