Majonezas – vieni žmonės juo gardina įvairias salotas, mišraines, kiti – be jo neįsivaizduoja keptų bulvyčių ar burgerių. Nors dietologai dažnai kritiškai atsiliepia apie majonezo vartojimą, visgi šis produktas sutinkamas kone kiekvieno žmogaus šaldytuve. Kaip išsirinkti sveikiausią? Į ką reikėtų atkreipti dėmesį?


Ko ieškoti sudėtyje

„Culinaria Europe“, federacijos, nustatančios teisinius reikalavimus maisto gamintojams, nuostatos pažymi, kad tikro majonezo sudėtyje turėtų būti vienas ar du augalinės kilmės aliejai ir kiaušinių tryniai. Gamintojai naudoti turėtų vištų kiaušinius ar kiaušinių produktus.

Federacijos nuostatose taip pat pažymima, kad majonezas turėtų būti ne mažesnio nei 70 proc. riebumo, o vištos kiaušinių trynių turėtų būti ne mažiau nei 5 proc. Tarp papildomų ingredientų gali būti vištų kiaušinių baltymai, cukrus, druska, įvairūs prieskoniai, kvapniosios žolelės, garstyčios, pienas, vanduo ir kt.

Gydytoja-dietologė Daiva Pipiraitė-Lazarevičienė tikina, kad reikia išsiaiškinti, iš kokio aliejaus majonezas yra pagamintas. Pasak specialistės, geriausios alternatyvos – rapsų ir alyvuogių aliejai. Tačiau svarbu ir tai, koks kiekis šio aliejaus yra majoneze. Pavyzdžiui, jeigu majonezo pagrindą sudaro saulėgrąžų aliejus ir tik keli procentai alyvuogių aliejaus – tai vertės iš alyvuogių aliejaus riebalų bus mažai.

Dietologės teigimu, privalumas yra toks, kad majonezas – augalinių, o ne gyvūninių riebalų šaltinis: „Tik reikėtų nepamiršti, kad perteklinis augalinių riebalų vartojimas taip pat neigiamai atsiliepia svoriui bei kraujo lipidų koncentracijai ir didina lėtinių ligų riziką, o saikingas, atvirkščiai, ją mažina.“

DELFI atliko tyrimą ir pabandė išsiaiškinti, koks majonezas labiausiai patinka lietuviams.

Vartoti galima, tačiau saikingai

Pasak D. Pipiraitės-Lazarevičienės, majonezą vartoti iš tiesų galima: jis labai tinka prie tam tikrų patiekalų. Vis dėlto specialistė pataria jį vartoti atsakingai ir pasirinkti tinkamą jo kiekį. „Majonezą į mišraines reikėtų dėti patiems, o ne pirkti jau pagamintas mišraines parduotuvėje, kur jo gali būti prikrauta labai daug“, – aiškina specialistė.

Dietologės įsitikinimu, majonezo vartojimo terminas gana ilgas, todėl šio produkto mūsų šaldytuvuose turėtų užtekti ilgam. Majonezo porcija – vienas valgomasis šaukštas, taigi specialistė pataria nepiktnaudžiauti ir neperžengti šios ribos.

„Toks kiekis racioną papildys šimtu kilokalorijų (ir tai nėra mažai). Jeigu pasirinksime majonezą su sumažintu riebalų kiekiu, tuomet valgomajame šaukšte bus 35–45 kilokalorijos“, – sako D. Pipiraitė. Taip pat ji pataria šio produkto nevartoti kasdien ir atkreipti dėmesį į priedus, kurie daro įtaką majonezo spalvai. Tai rūgštingumą reguliuojančios medžiagos, tokios, kaip saldikliai, dažikliai, aromato ir skonio stiprikliai, emulsikliai, krakmolas, konservantai, antioksidantai, stabilizatoriai, tirštikliai.

„Jeigu majonezo vartojama retai ir po mažai, suvartojamas maisto priedų kiekis bus nedidelis ir saugus. Kita alternatyva – gaminti majonezą namuose“, – teigia dietologė.

Apklausa

DELFI kviečia ir jus dalyvauti apklausoje. Mėnesio pabaigoje pasidalinsime apklausos rezultatais ir atsakysime į visiems rūpimą klausimą – ar brangiausias majonezas yra sveikiausias?


26