Keliavimo įpročių keitimas – ilgas procesas
Siekiant miestuose mažinti automobilių srautus, vykdoma alternatyvių keliavimo būdų infrastruktūros plėtra. Vienas iš pavyzdžių – plečiamas dviračių takų tinklas, kad trumpiems atstumams įveikti kelionės dviračiu būtų patogesnės. Kaip teigia Susisiekimo ministerijos darnaus judumo ekspertas Jonas Damidavičius, būtent tai ir turi didžiausios reikšmės keičiant žmonių judėjimo įpročius.
Vis dėlto, darnaus judumo ekspertas pastebi, kad žmonių įpročių keitimas yra ilgas procesas ir greito poveikio nereikėtų tikėtis. Todėl, anot jo, kol kas tikslių skaičių, kaip pastaraisiais metais keitėsi atliekamų kasdienių kelionių struktūra – kiek žmonių pradėjo dažniau naudoti dviračius, kiek žmonių persėdo iš automobilių į viešąjį transportą, nėra.
„Tačiau praktikoje matoma, kad vis daugiau gyventojų naudojasi dviračių ir elektrinių paspirtukų dalijimosi paslaugomis, aktyviai laiką leidžia su šeimomis, kur dviratis tampa svarbia susisiekimo priemone. Tai parodo, kad visuomenės suvokimas dėl aplinkos kokybės ir sveikatos gerinimo didėja ir tai tampa aktualiu klausimu kiekvienam“, – pastebi J. Damidavičius.
Svarbiausia užtikrinti eismo saugumą ir patogumą
Panevėžio miesto savivaldybėje patvirtinto darnaus judumo plano (DJP) tikslas – užtikrinti darnaus judumo variantų kūrimą, geresnę gyvenimo kokybę mieste ir jo prieigose, susisiekimą visomis transporto priemonėmis ar pėsčiomis, prioritetą teikiant viešajam keleiviniam, bevarikliam ar aplinką mažai teršiančiam transportui.
Kaip aiškina Panevėžio miesto savivaldybės Teritorijų planavimo ir architektūros skyriaus vyriausioji specialistė Ieva Skiotienė, šio plano rengimo metu siūlyta įrengti ar atnaujinti 60 kilometrų pėsčiųjų, dviračių takų, pagrindinių gatvių atkarpų, o ten, kur kelio plotis pakankamas, atskirti dviračių juostas.
Anot jos, svarbu mieste ir toliau plėsti dviračių ir pėsčiųjų takų tinklą, nes dviratis yra ekonomiška (nenaudoja degalų), ekologiška (neteršia aplinkos), saugi (dėl nedidelio greičio mažai pavojingos kitiems eismo dalyviams) bei universali susisiekimo ir aktyvaus poilsio priemonė. „Vienas iš pagrindinių būdų paskatinti miesto ir periferinių teritorijų gyventojus kelionei atlikti atsisakyti privataus automobilio yra pasiūlyti ir sudaryti keleiviams galimybę pasirinkti alternatyvias transporto rūšis, pritaikant ir įrengiant atitinkamai transporto rūšiai naudoti visą infrastruktūrą, kuri leistų patogiai ir laiku pasiekti reikiamą miesto dalį tiek buitinių, tiek darbo, tiek laisvalaikio kelionių tikslais“, – įsitikinusi ji.
I. Skiotienė pastebi, kad panevėžiečiai atšilus orams dažnai naudojasi bevariklėmis tranporto priemonėmis, keliauja pėsčiomis, tačiau tai dar nėra tas srautas, kurio miestas siektų. Anot jos, kad keliuose automobilių srautai būtų mažesni, o žmonių keliavimo būdai atitiktų darnaus judumo principus, reikia stiprinti viešojo transporto patrauklumą, vystyti viešojo transporto ir dviračių infrastruktūrą, taip mažinant kelionių skaičių automobiliais Panevėžio mieste.
Nauji dviračių takai – ir poilsiui, ir kelionėms į darbą
Alytaus miesto savivaldybės administracijos Architektūros, urbanistikos ir žemėtvarkos skyriaus vedėjo pavaduotojas, savivaldybės vyriausiasis architektas Mindaugas Matažinskas teigia, kad nauji dviračių ir pėsčiųjų takai mieste tiesiami atsižvelgiant į rekreacinių ir darbo kelionių patogumą.
„Žiūrima į lankytinų, rekreacinių, vaizdingų vietų patogų pasiekiamumą bemotorinėmis transporto priemonėmis. Taip pat patogų vykimą iš gyvenamųjų kvartalų į pramonines ir komercines zonas – kaip darbuotojui ir kaip klientui“, – maršrutų lokacijos rinkimosi motyvus įvardija jis.
Pasak M. Matažinsko, mieste atsiradus naujiems dviračių takams, pastebimai išaugo gyventojų, rekreacijai pasirenkančių dviračius ar keliauti pėsčiomis, taip pat dažnėja ir vykimo į darbą be automobilio atvejai. Pasak architekto, plėsti dviračių ir pėsčiųjų takų tinklą visų pirma svarbu dėl ekologijos, sveikatingumo, o gyventojams turi būti sudaroma galimybė pasirinkti transporto priemonę.
Iš viso pėsčiųjų ir dviračių takams pagal 2014–2020 m. Europos Sąjungos investicijų priemonę „Pėsčiųjų ir dviračių takų rekonstrukcija ir plėtra“ Lietuvoje skiriama 10,2 mln. eurų Europos regioninės plėtros fondo investicijų.