Prinstono ir Bostono universitetų mokslininkai nustatė, kad „Facebook“ suteikia prieigą prie telefono numerių, kad nusiųstų vartotojams tikslinius skelbimus. Be to, net tie numeriai, kurie nėra nurodyti profilyje, yra įtraukti į išsiuntimo sąrašus.

Šiaurės rytų universiteto profesorius Alanas Mislove ir redaktorius Kashmiras Hillas atliko paprastą eksperimentą. Hillas sukūrė reklamą, nurodydamas Mislove telefono numerį. Po kurio laiko jis pamatė reklamą savo „Facebook“. Pasak Mislove, Hillo sukurta reklama keletą valandų vis atsirasdavo prieš jo akis. Tačiau jis nenurodė savo telefono numerio „Facebook“ profilyje.

„Daugelis žmonių nesupranta, kaip socialiniame tinkle „Facebook“ veikia nukreipta reklama. Reklamuotojai gali tiksliai nurodyti, kurie naudotojai turi pamatyti jų skelbimą. Jiems pakanka įvesti el. pašto adresus, telefono numerius, pavadinimus ar tikslinės auditorijos atstovų gimimo datas, ir „Facebook“ savarankiškai suras tinkamus vartotojus“, – sako A. Mislove.

„Facebook“ turi specialų įrankį, skirtą reklamuotojams, kuris vadinamas „Custom Audiences“. Tai leidžia rodyti skelbimus tam tikriems žmonėms, atsisiunčiant jų telefonų numerių sąrašą arba el. paštą.

Mislove ir jo kolegos tyrimai patvirtino, kad tie numeriai, kuriuos vartotojai paslėpė arba jų nenurodė savo profilyje, vis tiek buvo įtraukti į sąrašą. „Facebook“ reklamos tikslais siekia ir numerių, esančių jūsų išmaniojo telefono kontaktų sąraše, kuris teoriškai neturėtų būti rodomas niekam.

Siekiant patikrinti savo teoriją, mokslininkai sukūrė kitą reklaminį informacinį biuletenį, nurodydami kelis šimtus telefonų numerių, priklausančių Šiaurės rytų universiteto studentams ir darbuotojams. Dauguma jų matė reklamą, nors ir nebuvo nurodę telefono numerio savo profiliuose.

Taigi, kaip tai veikia?

Kai įdiegiate „Facebook“ programą išmaniajame telefone, ji gauna priėjimą prie jūsų kontaktų. Taigi visi jūsų draugų vardai, telefonai ir el. pašto adresai atsiduria „Facebook“ dispozicijoje.

Tai būtina, kad socialinis tinklas galėtų rekomenduoti tave draugams. Be to, ši informacija naudojama taikant reklamą.

Žmonių telefono numeriai ir vardai automatiškai susiejami su jų „Facebook“ profiliais socialiniame tinkle. Taigi, net jei nesusiėjote numerio su savo puslapiu, socialinis tinklas jį atpažįsta iš jūsų draugų kontaktų, neprašydamas tam leidimo. O jei šis numeris yra reklamuotojo duomenų bazėje, pastarasis gali parodyti reklamą per jūsų „Facebook“ profilį.

Ir tai nėra vienintelė gudri apgaulė, kurią socialinis tinklas naudoja reklamos rodymui. Oscaras Schwartzas iš „The Outline“ pastebėjo, kad mobilioji „Facebook“ programa tiesiog žino, ko jūs ieškote ir siūlo tas reklamas, kurios bus jums labiausiai tinkamos.

Portalo „Gizmodo“ komentaruose, „Facebook“ spaudos tarnyba pripažino, kad ji iš tikrųjų naudoja vartotojų telefonų numerius be jų žinios, bet tai daro tik siekdama geriausių ketinimų – tiksliau apibrėžti reklamos pobūdį. Jei jūsų netenkina toks savavališkas jūsų duomenų naudojimas, turėtumėte pagalvoti apie savo profilio ištrynimą arba bent priversti socialinį tinklą mažiau rinkti informacijos apie jus.