Nors visiems yra žinoma, kad saulės energija yra gausus ir atsinaujinantis energijos šaltinis, bet jis turi labai rimtą trūkumą. Vis dar nėra jokio pigaus, veiksmingo ir ilgalaikio sugeneruotos energijos saugojimo būdo.
Asociatyvi nuotr.
© Miglės Trainienės nuotr.

Ši problema gana ilgai kankino saulės energetiką, tačiau tai gali pasikeisti, kadangi pasiūlytas itin intriguojantis būdas, kaip išsaugoti saulės energiją.

Švedijos mokslininkai sukūrė specialų skystį, kurį pavadino „saulės šiluminiu kuru“. Teigiama, kad šis kuras gali saugoti sukauptą saulės energiją ilgiau nei dešimtmetį.

„Saulės šiluminis kuras yra kaip įkraunama baterija, bet vietoj elektros, jūs įdedate saulės spindulius ir gaunate šilumą. Ir viskas priklauso tik nuo jūsų poreikių“, – NBC News teigė su šiomis medžiagomis dirbantis MIT inžinierius Jeffrey’us Grossman’as.

Tas skystis iš tikrųjų yra speciali skysčio pavidalo molekulė, prie kurios Chalmerso technologijos universiteto (Švedija) mokslininkai jau dirba daugiau nei metus laiko.

Ši molekulė susideda iš anglies, vandenilio ir azoto, o kai ji paveikiama saulės spindulių, pradeda elgtis neįprastai: ryšiai tarp atomų persitvarko ir molekulė tampa izomeru.

Panašiai kaip grobis patekęs į spąstus, taip saulės energija užfiksuojama izomeruose, kuriuose veikia stiprios cheminės jungtys. Ir ta energija lieka taip užrakinta, net kai molekulė atvėsta iki kambario temperatūros.

Kai reikia energijos – tarkime nakties ar žiemos metu – skystis paveikiamas katalizatoriumi, kuris grąžina molekulę į jos pradinę būseną ir taip atpalaiduojama energija.

„Energiją šiuose izomeruose galima saugoti iki 18 metų“, – teigia vienas iš komandos narių, nanomedžiagų mokslininkas iš Chalmerso universiteto Kasper’as Moth-Poulsen’as. „Kai mes nusprendėme išlaisvinti užrakintą energiją, gavome šilumos padidėjimą, kuris buvo didesnis nei kad mes drįsome tikėtis.“

Toks energetikos sistemos prototipas yra įrengtas ant universiteto pastato stogo ir kai buvo panaudotas naujasis skystis bei gauti itin optimistiški rezultatai, mokslininkai susilaukė daugybės investuotojų dėmesio.

Atsinaujinantis ir neišmetantis teršalų į aplinką naujasis energijos įrenginys sudarytas iš įgaubto reflektoriaus su centre esančiu vamzdžiu, kuris sugauna saulės spindulius ir veikia, kaip savotiška palydovinė lėkštė.

MOST sistema veikia uždaro rato principu. Leidžiamas skystis per skaidrius vamzdžius yra pašildomas saulės spindulių ir taip skystyje esančios norbornadieno molekulės virsta izomerais kvadrikiklanais, kurie užrakina šilumą. Tada šis skystis yra saugomas kambario temperatūroje, kad būtų užtikrintas kuo mažesnis energijos nuostolis.

Kai reikia energijos, skystis pereina pro specialų katalizatorių, kuris grąžina molekules atgal į jų pradinę formą ir toks skystis įšyla iki 63 laipsnių pagal Celsijų. Tad manoma, jog šią šilumą bus galima panaudoti įvairiose pastatų šildymo sistemose.

Tyrėjai šį skystį pakartotinai panaudojo 125 kartus – surinko saulės šilumą, ją saugojo ir atpalaidavo – ir nepastebėjo, kad būtų daroma didesnė žala šioms molekulėms.

„Pastaruoju metu mes padarėme daug svarbių atradimų ir šiandien turime energetikos sistemą, kuri veikia ištisus metus ir į aplinką neišmeta jokios taršos“, – teigė Moth-Poulsen’as.

Pasak NBC, mokslininkai atliko keletą atradimų, po kurių pasiekė, kad jų specialus skystis dabar gali viename kilograme saugoti 250 vatvalandes, o tai yra dvigubai didesnė talpa nei, kad gali pasiūlyti „Tesla Powerwall“ baterijų sistema.

Tačiau vis dar yra daugybė galimybių naujiems pasiekimams. Mokslininkai mano, kad remiantis tinkamomis manipuliavimo priemonėmis jie gali gauti dar daugiau šilumos iš tokios sistemos – bent 110 laipsnių pagal Celsijų.

„Dar reikės daug ką nuveikti. Mums tik pavyko padaryti taip, kad ši sistema veiktų. Dabar turime užtikrinti, kad viskas būtų optimaliai suprojektuota“, – sako Moth-Poulsen’as.

Jei viskas vyks taip, kaip suplanuota, Moth-Poulsen’as mano, kad ši technologija komerciniais tikslais gali būti pradėda naudoti jau per artimiausius 10 metų.

Naujausi mokslininkų tyrimų rezultatai buvo paskelbti moksliniame žurnale „Energy & Environmental Science“.

Kuriama nauja variklių sistema perrašys kelionių lėktuvu istoriją: pasiektų iki 20 992 km/val. greitį (152)

Kelionė lėktuvu iš Niujorko į Los Andželą trunka apie 6 valandas, bet ateityje ji galėtų...

Marse – sudėtinga Kinijos marsaeigio nusileidimo operacija: prasideda lemiama stadija (25)

Kinijos marsaeigis „Zhurong“, kuris yra šalies ambicingos kosmoso programos dalis, per...

Rusija pasiųs į TKS filmavimo komandą, siekdama sukurti pirmąjį filmą kosmose (7)

Rusijos kosmoso agentūra „ Roskosmos “ ketvirtadienį pranešė, kad spalį pasiųs aktorę ir...

Černobylyje fiksuojamas neutronų srauto padidėjimas: perspėja apie galimą nevaldomą branduolinę reakciją ir sprogimą (132)

Černobylio atominės elektrinės administracija informuoja apie padidėjusį neutronų srauto...

Miestų nuotekų tyrimai parodė, kur labiausiai paplitęs COVID-19 (33)

Koronavirusas gali išgyventi ir buitinėse nuotekose, rodo mokslininkų atlikti tyrimai. Tad kai...

Išvydę rezultatus gyventojai liko sukrėsti: kas nutiko daugiausiai žmonių paskiepijusioje pasaulio šalyje? (285)

Seišeliuose, kur gyventojų nuo COVID-19 paskiepyta daugiau nei bet kurioje kitoje šalyje,...

Nuosavas būstas – tolstanti svajonė net regionuose: prognozuoja amžinų nuomininkų erą (278)

Jaunoms šeimoms svajonė turėti namus darosi panaši į tolstantį miražą. Per pastarąjį...

„Didžiojo šeimos gynimo maršo“ dalyviai piktinosi valdžia: vardino skirtingas priežastis, prieš ką reikia kovoti renginyje dalyvavo apie 10 tūkst. žmonių (7271)

Nuo pat ryto šalyje vykstantis „Didysis Šeimos gynimo maršas“, kurio dalyvių automobilių...

Vaidas Saldžiūnas | D+

Branduolinis karas su Rusija: ko nesuprato Holivudas, bet užčiuopė Užkalnis (28)

Keistas pavadinimas, tiesa? Atrodo, kas galėtų visus juos sieti, neįmanoma. Bet įsitikinti...

Po šiltesnio savaitgalio laukia audringi orai: liūčių išvengti nepavyks nė vienam regionui (9)

Sekmadienio dieną iš pietvakarių artės atmosferos frontas. Į šalį plūs vis tankesni debesys,...

Italijos princas monarcho titulą perdavė paauglei anūkei – instagramo ir vakarėlių divai: toks ėjimas sukėlė pasipiktinimą (2)

84-erių Neapolio princas ir Savojos kunigaikštis Vittorio Emanuele, nuo sosto nušalinto...

Europos kosmoso agentūros astronautų atrankoje siektų dalyvauti dešimtys lietuvių

Seimui ruošiantis kitą savaitę skubos tvarka ratifikuoti narystę Europos kosmoso agentūroje...

Sulaikytas vienas iš kalėjimo bėglių papildyta (110)

Sulaikytas vienas iš Pravieniškių pataisos namų pabėgusių nuteistųjų. Apie tai feisbuke...

Vilniaus r. automobilis pražudė dviratininką: į pagalbą sustojęs vyras išaiškino kaltininkę papildyta (114)

Policijos departamentas informavo, kad Vilniaus rajone įvyko skaudus įvykis.

ACB lygoje užsiautęs Kulboka nukalė Bilbao klubui žūtbūtinę pergalę (9)