aA
Tie, kurie bijo skraidyti lėktuvais, labiausiai nekenčia kelių momentų – turbulencijos, nusileidimo ir kilimo. Nepadeda tai, kad lėktuvai dažnai kyla pakankamai stačiu kampu ir kartais iš karto suka į vieną ar kitą pusę. Bet kodėl taip daroma? Ar nebūtų geriau kilti tolygiau, sutaupyti degalų ir pasirūpinti keleivių patogumu?
© Shutterstock

Iš karto reikėtų pasakyti, kad keleiviniai lėktuvai stačiu kampu kyla tik iš jūsų perspektyvos. Iš tiesų jie kyla pakankamai palengva lyginant su savo galimybių ribomis. Kitaip tariant, kai jūs manote, kad nuo žemės tolstate dideliu greičiu ir lėktuvo nosis yra stipriai pakreipta viršun, pilotai žino, kad galėtų kilti dar nelyginamai stačiau.

Taip pat iš karto galima atmesti argumentus dėl degalų sąnaudų. Žinoma, kol atsiplėšia nuo žemės lėktuvas sunaudoja daugiau degalų nei skrisdamas įprastame pastoviame 9-11 km aukštyje. Ir taip, jei kiltų tolygiau, akceleratoriaus rankena galėtų būti palikta žemesniame lygyje, o varikliai degintų mažiau kuro. Tačiau šios sąnaudos nėra tokios reikšmingos, kaip jums atrodo.

Lėktuvai skraido taip aukštai todėl, kad retesniame ore ir žemesnėje temperatūroje veikia efektyviau. Kitaip tariant, pasiekę skrydžio aukštį jie sunaudoja mažiau degalų, todėl iki jo pakilti reikia greičiau, ypač jei skrydis yra pakankamai ilgas.

Tai yra viena iš priežasčių, kodėl lėktuvai kyla pakankamai stačiu kampu. Kita – eismas. Oro uostai įprastai yra pakankamai užimti – į juos ir iš jų nuolat skraido lėktuvai. Šalia oro uostų jie laikosi žemesniame aukštyje, todėl šiose vietovėse eismas ore yra intensyviausias iki 3 km aukštyje. Kylantis lėktuvas turi kuo greičiau pasišalinti iš šios intensyvaus eismo zonos, kad netrukdytų kitiems lėktuvams. Tai, žinoma, nėra saugumo klausimas – oro eismo kontrolieriai situacija valdo taip, kad net intensyvaus eismo zonose lėktuvai pavojingai nepriartėtų vienas prie kito. Tačiau skrydžiai valdomi efektyviau, kai išskrendantys lėktuvai greičiau atsisuka į kelionės tikslo kryptį ir pakyla į reikiamą aukštį.

Žemesniame aukštyje taip pat daugiau paukščių. Gamtos skrajūnai nėra tokia didelė problema lėktuvų saugumui kaip kartais priimta manyti, tačiau ir jų keliamų bėdų geriau išvengti. Kartais lygiai taip pat greičiau išvengiama ir lietaus ar sniego – tiesiog greičiau pakylama virš debesų.

Taigi, lėktuvui nieko nenutiks net jei jums atrodys, kad jis kyla stačiu kampu. Tai padeda sumažinti kelionės metu sunaudojamą degalų kiekį ir leidžia lengviau valdyti eismą ore netoli oro uostų.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Eksperimentas: ar tikrai išmanusis šiais laikais gali atstoti fotoaparatą? (44)

Keliauti yra nuostabu, o vėliau žiūrėti nuotraukas iš kelionių – ne mažesnis malonumas....

Geriausi šiais metais pasirodę telefonai (62)

Jau ištisą dešimtmetį turime galimybę naudotis išmaniaisiais telefonais. Nuo 2007-ųjų, kai...

Patarė, kaip saugiai pirkti internetu: 6 pagrindiniai suklastotų e. parduotuvių požymiai (8)

„Šventiniu laikotarpiu nemaža dalis gyventojų renkasi apsipirkimą e. parduotuvėse, tuo pačiu...

Išmaniosios programėlės gali išnykti – kas taps jų įpėdiniu? (6)

Prasidėjęs išmaniųjų telefonų bumas kartu su savimi į pasaulį atnešė ir įrenginiams skirtas...

Lietuvių biotechnologijų startuolis pateko tarp Italijos verslo akceleravimo programos nugalėtojų

50 tūkst. eurų ir pradėtas bendradarbiavimas su Italijos biotechnologijų milžine, atversiančia...

Top naujienos

Kaip vienas atsitiktinumas ir lemtingos 13 min. išgelbėjo Hitlerį ir pasmerkė visą pasaulį (116)

Daugelis lapkričio 9-ąją laiko lemtinga diena Vokietijai . Tačiau XX a. istorijos kryptį išties...

Darbą nuolatinio pavojaus sąlygomis valstybė vertina 500-700 eurų: net batus per didelius verčia nešioti (298)

48 dydžio batai vietoje reikalingų 46, sena suplyšusi uniforma, kurią reikia pačiam susisiūti,...

Pirmieji širdies sutrikimų simptomai: kardiologė patarė, kaip galima išvengti ankstyvos mirties (150)

Higienos instituto duomenimis, Lietuvoje daugiausiai serga širdies ir kraujagyslių ligomis . Per...

Kokį būstą pirkti, kad būtų paprasta parduoti net ir po 10 metų? (102)

„Pirkdami būstą gyventojai turėtų pagalvoti apie jo vertę ir likvidumą ateityje. Ar prireikus...

Savo „auksinį“ rezultatą gerinęs Bilis – šįkart penktas pasaulyje (19)

Simonas Bilis dar kartą gerino Lietuvos rekordą ir Kinijoje vykstančio pasaulio plaukimo...

Atostogos auksiniame Egipte: kaip nebūti apgautam ir sutaupyti

Saulės ir šilumos išsiilgę keliautojai prieššventiniu laikotarpiu skuba krautis lagaminus ir...

Kaip išsirinkti kokybišką ir porų neužkemšantį veido aliejų?

Apie aliejų naudojimą kosmetikoje prirašyta daugybė straipsnių. Vieni juos labai mėgsta, tiki...

Patarimai ir gudrybės, kaip išvalyti bet kokias užuolaidas

Bėgant laikui visų tipų užuolaidos prisigeria dulkių, purvo ir kvapų. Surinkome patarimų ir...

Uždirba 700 eurų: net ir purvinas darbas gali teikti džiaugsmo (10)

Ten kiaulių nebuvo, bet viskas buvo riebaluota, viskas purvina, LRT RADIJO laidoje „Darbas – ne...

Eksperimentas: ar tikrai išmanusis šiais laikais gali atstoti fotoaparatą? (44)

Keliauti yra nuostabu, o vėliau žiūrėti nuotraukas iš kelionių – ne mažesnis malonumas....