Kinijos mokslininkų komanda pademonstravo, kad jie sukūrė galingiausią pasaulyje kvantinį kompiuterį, aplenkusį ankstesnio rekordo savininkę, Google.
Kinijos superkompiuteris. University of Science and Technology of China/quantumcomputer.ac.cn nuotr.
© Scanpix

Jian-Wei Pan iš Kinijos mokslo ir technnologijos universiteto Hefei su kolegomis sako, kad jų kvantnis kompiuteris vos per valandą išsprendė problemą, kurią galingiausias pasaulyje klasikinis superkompiuteris būtų sprendęs 8 (aštuonis) metus, ir galėtų pademonstruoti dar eksponentiškai didesnį našumą.

Ši problema, tapusi kvantinių skaičiavimų įverčio priemone, apima kvantinių tinklų simuliavimą ir atsitiktinių skaičių kūrimą, remiantis jų išvestimi. Daugėjant modeliuojamo tinklo kubitų, ši problema sudėtingėja eksponentiškai, o tai reiškia, kad klasikiniams kompiuteriams ši užduotis greitai tampa nebeįveikiama.

2019 metais Google paskelbė, kad jos Sycamore procesorius pasiekė „kvantinį pranašumą“, – kuomet kvantiniai kompiuteriai gali spręsti problemas, kurias spręsdami klasikiniai kompiuteriai užtruktų pernelyg ilgai – įvertinimui panaudojama būtent šią problemą. Pano komanda išsprendė problemos versiją, kuri bent 100 kartų sudėtingesnė.

Google procesoriuje buvo 54 kubitai ir jis problemą išsprendė per vos 3 minutes ir 20 sekundžių. Google komanda teigė, kad galingiausias pasaulyje superkompiuteris šią problemą išspręstų per 10 000 metų, nors IBM vėliau tvirtino, kad jos klasikinis superkompiuteris galėtų išspręsti ją per pustrečios paros bet, praktiškai to, deja, nepademonstravo.

Kinijos komandos Zuchongzhi procesoriuje, „pavadintame V amžiaus matematiko Zu Chongzhi, apskaičiavusio pi reikšmę tokiu tikslumu, kuris nebuvo pagerintas 800 metų garbei“, yra 66 kubitai, tačiau komanda eksperimente panaudojo tik 56, ir problemą įveikė per maždaug 70 minučių. Tyrėjai straipsnyje sako, kad taip „neabejotinai“ parodytas kvantinis pranašumas, tačiau su New Scientist kalbėtis nepanoro. Google komentuoti irgi atsisakė.

Kvantinio pranašumo koncepcija tam tikra prasme yra judantis taikinys, nes klasikiniai kompiuteriai irgi nuolat tobulėja. Bet šios skaičiavimų pramonės vystymąsi apibrėžiančiam Moore’o dėsniui, kuris teigia, kad klasikiniuose kompiuteriuose maždaug kas du metus tranzistorių tankis padvigubėja, po dešimtmečių pažangos ėmus lėtėti, kvantiniai kompiuteriai sparčiai progresuoja.

Peter Knight iš ICL sako, kad šis tyrimas – įspūdingas žingsnis į priekį ir kad kubitų skaičius tobuliausiose kvantiniuose kompiuteriuose atrodo eksponentiškai didėjantis. Atsimenant, kad sulig kiekvienu nauju kubitu našumas irgi auga eksponentiškai, tai turėtų greitai suteikti naudą.

„Tai mane labai džiugina. Realiai pademonstruota tai, ką visados manėme žiną, bet eksperimentiškai to neįrodėme – kad galima visada įveikti klasikinį kompiuterį, pridėjus dar keletą kubitų“, – sako jis.

„Tad, galvojant apie Moore'o dėsnį, ir našesnių kompiuterių kūrimą, kvantinei mašinai tereikia pridėti kelis kubitus“, sako jis. „Yra ir kvantinis Moore'o dėsnis, tai reiškia, kad kubitų skaičius didėja eksponentiškai.“

Matthew Sparkes, www.newscientist.com
Šaltinis: arxiv.org/abs/2106

Lietuvos kariuomenė žvalgosi į ateities technologijas: ko tikėtis 2040 metais?

Lietuvos kariuomenės Mokymo ir doktrinų valdybos vadovybės Karybos institutas kartu su Generolo...

Mobiliųjų žaidimų kūrimo užkulisiai: štai kaip sukurti hitą

Skaičiuojama, kad mobiliuosius žaidimus visame pasaulyje 2021 m. žaidė apie 3,5 mlrd. žmonių,...

Delfi Mokslas

Inžinieriai žada išsigelbėjimą kenčiantiems nuo nemigos – tai išmani pagalvė, stebinti galvos padėtį

Miegas yra nepaprastai svarbus mūsų gerai fizinei ir psichinei sveikatai. Vis dėlto daugybei...

Delfi Mokslas

Manote, kad jūsų internetas greitas? Japonai pasiekė rekordą – tai jau sunkiai suvokiamas duomenų perdavimo greitis

Net jeigu namuose naudojatės itin sparčiu internetu , vis tiek iki naujo duomenų perdavimo rekordo...

„Spotify“ pristatė ambicingus augimo planus

Muzikos transliavimo internetu platforma „Spotify“ pristatė ambicingus augimo planus: iki 2030...

Delfi PliusTomas Janonis

Miestiečiams – nauja valdžios staigmena: teks pratintis prie kuklesnio gyvenimo (24)

Aplinkos ministras Simonas Gentvilas turi naują sumanymą. Jo planuose – miestų gyventojų...

Elektros biržoje pasiektas naujas kainos rekordas – tokio kilimo niekas nesitikėjo, situaciją prašoma ištirti (42)

Lietuvoje elektros valandinė didmeninė kaina trečiadienį pasiekė 4000 eurų už...

Žiniasklaida: po Blinkeno klausimo Lavrovas tylomis paliko salę JAV perspėjimais patikėjo tik Baltijos šalys ir JK (1)

JAV politinė vadovybė apie Rusijos prezidento Vladimiro Putino planus pulti Ukrainą sužinojo...

Po Lopatos įrašo apie įtakingų verslininkų šeimą suabejojo jo paties atvirumu: politikas teigia tokių faktų nežinojęs (1)

Seimo nariui, politologui Raimundui Lopatai iškėlus abejones dėl kauniečių Garbaravičių šeimos...

Karas Ukrainoje. Rusų okupantai pranešė apie uždarytą Krymo tiltą – turi planą Kryme esantiems ukrainiečiams – svarbus įspėjimas

Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis paragino laikinai okupuoto Krymo gyventojus nesiartinti...

Reaguodama į rekordinę elektros kainą „Norfa“ valandai išjungs šviesas (1)

Trečiadienį , 18.00 val. visose šalies „Norfose“ valandai bus stipriai sumažintas...

Ilgąjį savaitgalį pajūryje – sunkiai suvokiami skaičiai: ten buvo daugiau kaip pusė Lietuvos (1)

Daugiau nei pusė Lietuvos – skaičiuojama, kad tiek Ilgąjį Žolinės savaitgalį praleido...

Mirė garsus dainininkas Darius Campbellas Daneshas: jautrią žinutę paskelbė ir jį pažinojęs Danielius Bunkus

Eidamas 41-uosius metus, mirė dainininkas ir aktorius Darius Campbellas Daneshas.

Po sensacingo triumfo sprinte į ligoninę išvežtai vokietei prireikė aštuonių siūlių