Susipažinkite su dešimtimi transporto priemonių, kurių kiekvienas nukeliautas metras paprastam žmogui taip kirstų per kišenę, kad net artėjantis šildymo sezonas, palyginus su tokiu pasivažinėjimu, atrodytu už grybus pigesnis.

10. Bugatti Veyron

Kilometro kaina: 28 litai

Turbūt savaime suprantama – vairuoti „Bugatti“ nėra pigu. Ir nesvarbu, ar tai yra naujausias „Veyron Vitesse“, ar klasikinis lenktyninis automobilis. Vienas lengvas akceleratoriaus spustelėjimas sudegina degalų už maždaug litą. Ir nors tai visai neatrodo bauginančiai, nemažą dalį eksploatavimo išlaidų sudaro kiti kaštai:

Jalopnik.com rašo, kad „Bugatti Veyron“ yra brangiausiai eksploatuojamas važinėtis gatvėmis tinkamas automobilis.

Pradžiai, tokio automobilio bazinio modelio kaina yra apie 890 tūkst. litų.

Jeigu norėtumėte nuomotis „Bugatti Veyron“ mėnesiui, jūsų piniginė paplonėtų 61 tūkst. litų. Ir netgi tokios nuomos sąlygose esama labai nemalonių kabliukų – per metus pagal sutartį leidžiama nuvažiuoti vos apie 4000 kilometrų (arba po 11 km per parą), o automobilį nuomotis galima tik penkeriems metams.

Automobilio pristatymas savininkui kainuoja 100 tūkst. litų. Kitaip tariant „Bugatti Veyron“ atgabenimas prie Jūsų durų būtų ne ką pigesnis nei visai neprastas naujas sportinis automobilis tiesiai iš salono.

Dar niekam nepavyko savo „Bugatti Veyron“ apdrausti pigiau nei už 6400 litų per mėnesį.

Jeigu važinėtumėte JAV keliais, tai pilnas degalų bako užpildymas šioje šalyje kainuotų apie 140 dolerių (356 litus). Ir nors bake telpa net 100 litrų benzino, 1001 arklio galių po variklio dangčiu slepiantis monstras yra toks rajus, kad su vienu pilnu baku nuvažiuotumėte vos 300 km miesto keliais arba 500 km greitkeliu. Lietuvoje degalų kaina šoktelėtų iki beveik 500 litų už pilną baką.

Be to, gamintojai tokį automobilį įsigijusiam turtuoliui kartu su pirkimo-pardavimo bei aptarnavimo sutartimi pateiks ir gana storą šūsnį reikalavimų, kurie taip pat nėra pigūs: metinė automobilio priežiūra savininkui kainuos apie 51 tūkst. litų, valymo paslaugos – apie 25 tūkst. litų, ratų ir vairo keitimas po kiekvienų nuvažiuotų 16 000 kilometrų kainuos dar 127 tūkst. litų už komplektą.

9. „Queen Mary 2“ kruizinis laivas

Kilometro kaina: 390 litų

Kruizinis laivas "Queen Mary 2"

Pilnai pakrautas (su 2640 keleivių) šis laivas kruta gana pigiai – vienam keleiviui vieno kilometro kelionės savikaina yra apie 15 lietuviškų centų. Kiek brangiau nei su „golfuku“, bet vis dar pakenčiamai. Jeigu neskaičiuotume atlyginimų įgulai.

Per valandą šio laivo varikliai supleškina 3 tonas sunkiojo kuro (kainuojančio 1650 litų už toną) ir 6 tonas lengvojo kuro (už toną – 2300 litų). Taigi, viena valanda pasiplaukiojimo laivu (vien už kurą) kainuoja 18750 litų. Įprastinis laivo greitis yra apie 48 km/h.

8. JAV prezidento lėktuvas „Air Force One“

Kilometro kaina: 490 litų

JAV prezidentą gabenančio lėktuvo eksploatacija kainuoja apie 460 tūkst. litų per valandą. Skrydis iš Los Andželo į Niujorką trunka apie 4 valandas ir 47 sekundes. Atstumas tarp šių miestų oro uostų yra 4515 km.

Taigi, skrydžio kaina yra 4,783 val x 460 tūkst. litų/val = 2,2 mln. litų.

2,2 mln. litų / 4515 km = apie 490 litų

O kur dar kitos aptarnavimo paslaugos... Nors jos nėra išskiriamos į kitą biudžeto eilutę, manoma, kad lėktuvo aptarnavimas per metus kainuoja nuo 3,6 iki 4,6 mlrd. litų.

7. Daugkartinio naudojimo erdvėlaivis

Kilometro kaina: 640 litų

JAV erdvėlaivis „Atlantis“.

Kaip bebūtų keista, jalopnik.com skaitytojai nurodo, kad skraidymas „Shuttle“ erdvėlaiviais, vertinant kilometro kainą, nebuvo smarkiai brangesnis už JAV prezidento keliones.

Bendros išlaidos „Shuttle“ programai buvo apie 510 mlrd. litų. Per tą laiką visi šios programos laivai kartu sudėjus yra nuskridę daugiau nei 800 mln. kilometrų. O tai reiškia, kad vidutinė kilometro kaina skraidant šiuo erdvėlaiviu buvo „vos“ 640 litų.

6. NASA raketų pervežimo platforma

Kilometro kaina: 786 litai

Raketų transportavimo platforma "Crawler"

Raketų vežiojimas yra nė kiek ne pigesnis už jų skrydžiuis.

JAV kosmoso agentūra naudoja dvi raketų pergabenimo platformas, kurios per visą tarnavimo laiką yra nuvažiavusios apie 5500 kilometrų kartu sudėjus. Kitaip tariant, viena platforma per 47 metus nuo pat pagaminimo yra nukeliavusi 2750 kilometrų, arba 58,5 km per metus. Ir per metus šios platformos vidutiniškai sunaudoja po 17 128 l dyzelino (platformose yra beveik 19 000 litrų talpos kuro bakai). Taigi, kilometrui nuvažiuoti šios platformos sunaudoja beveik 293 litrus dyzelino.

Skaičiuojant dabartinėmis (amerikietiškomis) kuro kainomis, tai kainuotų apie 46 tūkst. lt per metus. Bet eksploatavimą dar pabrangina ir aptarnaujančio personalo – 30 žmonių grupės – išlaikymas, kuris tikrai nėra pigus. Galima būtų spėti, kad ir „paprasčiausi“ remonto darbai nėra pigūs. Šios platformos važinėja specialiai joms nutiestais keliais – daugiau nei 2 metrų storio Alabamos ir Tenesio valstijų upių akmenimis, taigi, vertinant kaštus reikėtų atsižvelgti ir į tai.

5. Tarptautinė kosminė stotis

Kilometro kaina: 1014 litų

Tarptautinė kosminė stotis

Bent jau tokia stoties kilometro kaina buvo prieš trejus metus.

2010 metų JAV biudžete įrašyta, kad ši šalis stoties išlaikymui skiria 182,4 mlrd. litų. Dar 61 mlrd. litų kartu skyrė Rusijos, Europos, Japonijos ir Kanados kosmoso agentūros. Taigi, bendra suma buvo 243,4 mlrd. litų.

TKS greitis yra apie 27600 km/h, metuose yra 8736 valandos. Atlikime matematinius skaičiavimus:

27400 km/h x 8736 h = 241 mln. km

234,4 mlrd. litų / 240 mln. km = 1014 litų

4. „Nimitz“ klasės lėktuvnešis

Kilometro kaina: 2500 litai

JAV lėktuvnešis "Abraham Lincoln"

Įsivaizduokite laivą, kuriame yra 5000 kasdien valgančių ir atlyginimą gaunančių karių, o dešimtys lėktuvų taip pat skraido ne su mažučiais ir taupiais „golfuko“ varikliais.

Lėktuvnešio metiniame biudžete vien personalo išlaikymo eilutėje įrašoma apie 407 mln. litų.

Prie šio skaičiaus pridėjus atsargines detales, ir aviacinį kurą, jis išsipučia iki 1 mlrd. litų. O jeigu dar įskaičiuotume paties lėktuvnešio kainą (11,5 mlrd. litų) ir padalintume ją iš tarnavimo trukmės (apie 50 metų), gautume apie 230 mln. papildomų litų kasmet. Taigi, bendra suma yra 1,23 mlrd. litų, arba 3,36 mln. litų kasdien.

Maksimalus laivo su atominiu reaktoriumi greitis yra apie 56 km/h, taigi, per parą jis gali nuplaukti 1344 km, todėl jeigu kasdien lėktuvnešis plaukiotų maksimaliu greičiu, tai vienas jo nukeliautas kilometras kainuotų 2500 litų.

3. Raketa „Saturn V“

Kilometro kaina: 3800 litų

"Saturn V" raketos startas

Iš pradžių kilometro kaina būna siaubinga. Bet atsikračius pirmos pakopos variklių kelionės šia raketa tampa ekonomiškesnės.

„Saturn-V“ yra raketa, nugabenusi Neilą Armstrongą ir kitus JAV astronautus į Mėnulį. Joje kaip kuras naudojamas skystas deguonis, raketinis kuras RP-1 ir skystas vandenilis. Žinoma, tai ne dyzelinas, bet pramogos dėlei paskaičiuokime, kad visas šis kuras kainuoja panašiai kaip dyzelinas. Raketai iškelti į 67 kilometrų aukštį jo sunaudojami 2 mln. kilogramų (vėlgi paprastinkime ir kilogramus prilyginkime litrams). Atliekame matematinius veiksmus: 29850 l/km (net ne 100 km!). Deginant tokį kurą kelionė nuo Vilniaus iki Molėtų kainuotų 940 mln. litų. Bet už tai kaip greitai!

Tik nereikia pamiršti, kad Molėtuose būtų sunkoka susirasti vietą parkuotis su 100 metrų ilgio ir 10 metrų skersmens raketa.

Skaičiuojant kiek rimčiau – jeigu tikėtume „Wikipedia“ duomenimis, vienas „Saturn V“ startas kainavo 3 mlrd. litų. Už šiuos pinigus raketos varikliai kapsulę su įgulą iškeldavo

Per vieną kelionę iki Mėnulio ir atgal raketa sukardavo apie 384 tūkst. km – jeigu kaštus apskaičiuotume visai kelionei, tuomet kilometro kaina buvo visai pakenčiama, apie 3800 litų.

2. „Top Fuel“ klasės lenktyniniai automobiliai

Kilometro kaina: 22,5 tūkst. litų

"Top Fuel" klasės automobilis "Victor"

Neįtikėtina, bet esama automobilių, kurie važinėja net brangiau už lėktuvnešius ir kosmines raketas.

Vienas startas traukos lenktynėse su tokiu automobiliu kainuoja apie 10 000 litų. Lenktynių distancija – 400 metrų. Kaip aiškina Jalopnik.com skaitytojas, pasivadinęs „Dr. Monkeypants“, šių automobilių komandos vieną padangų rinkinį sunaudoja per vieną arba du startus (vienos galinės padangos kaina – apie 2500 litų), kaskart startuojant sunaudoja po 57 litrus labai brangaus kuro nitrometano ir 27 litrus tepalų. Po kiekvieno starto keičiama greičių dėžė.

Beje, ši kilometro kaina nurodyta su sąlyga, kad visa mechanikų komanda dirba „už ačiū“, be to, niekas nesudega ir nesugenda.

1. „Apollo“ mėnuleigis

Kilometro kaina: 15 mlrd. litų
"Apollo 15" mėnuleigis

Kad Mėnulio bagiu būtų nuvažiuoti 29 kilometrai, jį reikėjo nugabenti labai toli. Įvertinus tai, kad šios transporto priemonės kūrimo kaštai buvo 12,7 mln. JAV dolerių, o nugabenimo kaina – 17,2 mlrd. dolerių bei įvertinus infliaciją nuo 1969 metų, perskaičiavus į mūsų valstybinius piniginius vienetus vienas kilometras, nuvažiuotas tokia transporto priemone, JAV mokesčių mokėtojams kainavo 15 mlrd. litų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (56)