Mokslininkai pirmą kartą pademonstravo, kaip visiškai netoksiškas būdas gali gydyti agresyvų vėžinį auglį.
Iliustracija asocialtyvinė, gydant nuo vėžio, farmakologinės vitamino C dozės yra daug didesnės

Pietų Kalifornijos universiteto ir Vėžio tyrimo instituto IFOM (Milanas) mokslininkai priėjo prie išvados, kad badavimą primenantis maitinimosi režimas gali vėžį gydyti efektyviau, jeigu sustiprinamas vitaminu C. Jų darbo rezultatai neseniai buvo publikuoti Nature Communications žurnale.

Eksperimentai buvo atliekami su pelėmis. Kartais mokslininkų naudojama mažo kaloringumo maisto ir vitamino C kombinacija sulėtindavo auglio vystymąsi esant kolorektalinio vėžio modeliams, o kartais netgi sukeldavo ligos regresą.

„Mes pirmą kartą istorijoje pademonstravome, kad visiškai netoksiškas būdas gali efektyviai gydyti gan agresyvų vėžinį auglį“, – pareiškė pagrindinis tyrimo autorius, biologijos mokslų profesorius, Pietų Kalifornijos universiteto Ilgaamžiškumo instituto direktorius Walteris Longo. Pasak jo, mokslininkai paėmė du gydymo metodus, ištirtus kaip kovos su senėjimu priemones, – dietą, primenančią pasninkavimą, ir vitaminą C – ir pabandė juos sujungti. Paskui – panaudoti kovai su vėžiu. Rezultatai jų lūkesčius pranoko.

Svarbu pažymėti, kad maitinimosi režimas tik panašus į pasninkavimą, nes badavimas sergantiems vėžiu – problemiškas ir nesaugus. Todėl mokslininkai panaudojo nuosaikesnę versiją – mažai kalorijų turinčią dietą, sudarytą daugiausia iš augalinės kilmės produktų. Manoma, kad organizmo ląstelės į ją reaguoja taip pat, kaip ir į badą. Mokslininkai padarė išvadą, kad savo rezultatyvumu toks mažai toksiškas gydymas gali pakeisti labiau toksiškus metodus ir preparatus.

Vitaminas С ir „alkio dieta“ gali gydyti net agresyvų vėžį? Naujas ir netikėtas mokslininkų tyrimas

Vitamino C, kaip priemonės nuo vėžio, potencialas tirtas ir anksčiau, tačiau rezultatai buvo nevienareikšmiški. Nauji tyrimai visgi rodo šiokį tokį vitamino C efektyvumą, naudojant kartu su chemoterapija. Šiuo nauju tyrimu mokslininkai norėjo išsiaiškinti, ar mažai kalorijų turinti augalinė dieta sustiprins didelių vitamino C dozių nuo navikų saugantį poveikį ir sukurs vėžinėms ląstelėms netinkamas (bet kartu saugias įprastoms ląstelėms) gyvenimo sąlygas.

„Pirmasis mūsų eksperimentas in vitro parodė reikšmingus rezultatus, – sako Longo. – Pasirodo, laikantis tokio maitinimo režimo ir naudojant dideles vitamino C dozes atskirai, gali šiek tiek sumažėti vėžinių ląstelių augimas ir netgi šiek tiek padidėti jų mirtingumas. Tačiau šiuos metodus sujungę, pasiekėme stulbinamą efektą – buvo sunaikintos beveik visos vėžinės ląstelės“.

Profesorius Longo su kolegomis šį „stulbinamą efektą“ atrado tik kalbant apie vėžines ląsteles su geno KRAS mutacija. Pažymėtina, kad onkologinius susirgimus tyrinėjančių mokslininkų nuomone, būtent ši mutacija yra vienas iš sudėtingiausių taikinių. Geno KRAS mutacija signalizuoja, kad kūnas priešinasi daugumai vėžio gydymo metodų ir mažina tikimybę, kad pacientas išgyvens. Maždaug ketvirtis visų žmogaus vėžinių susirgimų ir su šiomis mutacijomis, taip pat – pusė kolorektalinio vėžio atvejų.

Šis tyrimas taip pat paaiškina, kodėl atliekant ankstesnius vitamino C, kaip potencialaus nuo vėžio saugančio preparato, tyrimus, jo nauda buvo ribota. Pats savaime vitaminas C skatina ląsteles su KRAS mutacija ginti vėžines ląsteles, didinant geležį surišančio baltymo, feritino, lygį, paaiškina Longo. Tačiau, sumažinus šio baltymo lygį, galima sustiprinti vitamino C toksišką poveikį vėžinėms ląstelėms. Mokslininkai taip pat atrado, kad kolorektalinio vėžio pacientų, kurių feritino lygis aukštas, išgyvenimo šansai mažesni.

„Atlikdami šį tyrimą stebėjome, kaip keli mažo kaloringumo dietos ciklai gali padidinti farmakologinių vitamino C dozių poveikį vėžinėms ląstelėms, turinčioms KRAS geno mutacijas“, – tvirtina tyrimo bendraautorė iš Milane esančio Molekulinės onkologijos instituto FIRC Maira Di Tano. Pasak jos, tai vyksta dėl geležies lygio reguliavimo ir molekulinių oksidacinio streso procese dalyvaujančių mechanizmų. Mokslininkų darbo rezultatai nurodo į geležies lygį reguliuojantį geną – heme-oxygenase-1.

Ankstesni šios tyrėjų grupės tyrimai parodė, kad badavimas ir pasninkavimą primenanti dieta sulėtina vėžio progresavimą, o taip pat sustiprina chemoterapijos poveikį auglių ląstelėms, kartu saugo normalias ląsteles nuo įvairių pašalinių poveikių, kuriuos chemoterapija gali sukelti. Dietos ir vitamino C kombinacija efektą parodė ne tik kolorektalinio vėžio atveju, bet ir sustiprino pieno liaukų vėžio ir melanomos pelių modelių antinavikinį imuniteto atsaką.

Mokslininkai kelia prielaidą, kad ateityje gydant vėžį aukštesnis prioritetas bus skiriamas mažai toksiškiems preparatams – panašiai kaip infekcijoms gydyti naudojami tam tikras bakterijas naikinantys antibiotikai, tačiau, jeigu paaiškėja, kad jie neefektyvūs, galima pakeisti kitais.

Siekiant šio tikslo, pasak pačių mokslininkų, reikėjo patikrinti dvi hipotezes – kad netoksiškos kombinacijos veikia peles ir kad jos parodys daug žadančių rezultatų, kurių pakaks, kad būtų pradėti klinikiniai tyrimai su žmonėmis. Longo nuomone, atliekant naują tyrimą jo komandai abi hipotezes pavyko sėkmingai patikrinti. Dabar vyksta mažiausiai penki mažo kaloringumo augalinių dietų kombinacijų su įvairiais nuo vėžio saugančiais preparatais bandymai, tarp kurių – bandymai su pieno liaukų vėžio ir prostatos vėžio pacientais Pietų Kalifornijos universitete.

Šiuo klausimu Lietuva atsilieka nuo Vakarų: mūsų gyvajai gamtai rapsų ar kukurūzų laukai – tragedija (1)